[Actueel] KLM-piloten vliegen vaker: luchtvaartmaatschappij plant 10.000 extra vluchten per jaar

Even in context, 28 met de rang van Kapitein en ingedeeld bij een helikopter groep die als voornaamste functie heeft Continuity of Government.
Oftewel het evacueren van regeringsleiders in geval van een grote aanval.
Zeker geen kinderachtige bezigheden en voor dit soort posities wordt heel erg streng geselecteerd.
Er zijn geruchten dat haar jaarlijkse check plaats vond, misschien zelfs met een “oorlogsscenario”. Of ze wel of niet hun nightvision gebruikten is niet bekend maar wel waarschijnlijk als dit een CoG oefenvlucht was.
Hun callsign PAT25 betekent Priority Air Transport.
Respect voor deze persoon.
 
1280px-Lufthansa_Boeing_747-8_D-ABYC_at_Frankfurt_Airport_2.webp

Op 19 januari 2025 werd Lufthansa-vlucht LH-463, die werd uitgevoerd met een Boeing 747-8 met registratie D-ABYF, geconfronteerd met een medische noodsituatie aan boord. Het toestel was vertrokken vanuit Miami en was op weg naar Frankfurt toen de gezagvoerder onwel werd.

Ongeveer 140 nautische mijlen ten westen van Gander, Newfoundland, bevond het vliegtuig zich op een hoogte van 35.000 voet (FL350) toen de gezagvoerder, die zich op dat moment in de rustruimte voor de bemanning bevond, plotseling onwel werd. Dit leidde tot een onmiddellijke noodprocedure aan boord.

Link naar artikel: https://airwork.nl/nieuws-en-artike...rankfurt-toestel-moet-uitwijken-naar-montreal
 
Noodlanding Pesse .webp

Woensdagmiddag moest een piloot een noodlanding maken in een weiland bij Pesse met een Tecnam P92 Mk II.

Het toestel, met registratie PH-0A4, behoorde toe aan vliegschool Airbet en was vertrokken vanuit Hoogeveen. Tijdens de vlucht werd een technische storing opgemerkt, waarop de piloot besloot een voorzorgslanding uit te voeren. Dankzij zijn snelle handelen wist hij het toestel veilig aan de grond te zetten.

Link naar artikel: https://airwork.nl/nieuws-en-artike...echo-maakt-noodlanding-in-pesse-bij-hoogeveen
 

Bijlagen

  • Noodlanding Pesse .webp
    Noodlanding Pesse .webp
    102,8 KB · Weergaven: 70
armed-teen-stopped-by-armed-pilot-after-attempted-aircraft-hijacking-in-texarkana-750x375.webp

Een tienerjongen die met twee vuurwapens een vliegtuig eiste op een regionale luchthaven in het zuidwesten van Arkansas, is gearresteerd nadat een lokale piloot hem wist te overmeesteren, zo melden de autoriteiten.

De politie ontving dinsdagochtend om ongeveer 07:35 uur lokale tijd meldingen van een verstoring bij Signature Aviation, een luchtvaartbedrijf op de Texarkana Regional Airport in Arkansas. Volgens de politie en de luchthaven werd de gewapende tiener door een getuige gesignaleerd terwijl hij via de algemene luchtvaartzijde het terrein betrad. De jongen had zowel een handvuurwapen als een AR-achtig geweer bij zich.

Link naar artikel: https://airwork.nl/nieuws-en-artike...r-die-vliegtuig-eiste-op-regionale-luchthaven
 
1920_ekpilot2028.webp

Emirates organiseert binnenkort een wervingsevenement in Amsterdam om ervaren piloten aan te trekken. Dit initiatief komt voort uit de groeiende vraag naar vluchten en de behoefte aan uitbreiding van het pilotenbestand.

Details van het evenement
Het evenement vindt plaats op 26 juni om 10:00 en 13:00 uur, en op 27 juni om 10:00 uur, in het Hilton Garden Inn Renaissance Amsterdam Schiphol. Geïnteresseerde piloten kunnen zonder voorafgaande registratie een van deze sessies bijwonen. Tijdens de bijeenkomsten krijgen deelnemers inzicht in het wervingsproces, de beschikbare functies, opleidingsprogramma's, loopbaanperspectieven en de voordelen van werken bij Emirates. Bovendien is er gelegenheid om in gesprek te gaan met huidige piloten van de luchtvaartmaatschappij.

Link naar het artikel: https://airwork.nl/nieuws-en-artike...andse-piloten-voor-airbus-a350-en-boeing-777x
 
reagan_national_airport_terminal_air_traffic_control.webp

Op de avond van 29 januari 2025 vond een tragische vliegtuigcrash plaats nabij Ronald Reagan National Airport in Washington D.C. Een regionaal passagiersvliegtuig van American Airlines, vlucht 5342, kwam in botsing met een Black Hawk-helikopter van het Amerikaanse leger, wat resulteerde in de dood van 67 mensen. Volgens luchtvaartveiligheidsexperts en andere piloten handelden de bemanningsleden van het passagiersvliegtuig zoals verwacht en was er weinig dat zij anders hadden kunnen doen om de ramp te voorkomen.

Link naar artikel: https://airwork.nl/nieuws-en-artike...-dc-hebben-volgens-experts-adequaat-gehandeld
 
Helaas…het lijkt een klassiek ongeval in icing conditions.
Heb gisteren getext met collega’s die beter bekend zijn met lokaal Alaska en die zelf daar Caravan en TwinOtter op soortgelijke routes hebben gevlogen eerder in hun carrière.
De TwinOtter is veel beter in icing condities dan de Cessna Caravan.
Als je naar de track kijkt zie je een mooie rechte altitude lijn. Dit betekent autopilot omdat op de hand vliegen altijd een beetje een zaagtandje geeft op tracker websites.
Single pilot met een bestemming onder minimums in icing condities.
Waarschijnlijk druk bezig met ATC, misschien ook op company frequentie, plan bedenken, wat gaan we doen en waar gaan we heen….ror opeens de autopilot het opgeeft en de kist gaat ondersteboven.
Kist heeft plat het ijs geraakt, dat is een stall/spin.
Het is verraderlijk dat een autopilot de symptomen van ijs opbouw corrigeert tot het op de systeem limieten zit en ontkoppeld en je krijgt onverwacht een kist volledig uit trim.
Realiseer me ook dat ik daar vorige week gevlogen heb met absoluut schitterende weerscondities in een heavy jet met performance te over.

IMG_4784.webp
 
Laatst bewerkt:
Plat op het ijs... :confused:

METARs vallen nog wel mee op Nome; 1-2u na de crash wordt het minder, maar dan had ie allang aan de grond gestaan.

Laatste 5 minuten op flight radar zien er uit als een normale descent in rechte lijn naar Nome, en de rest is buiten beeld.

Met 9 pax stoelen zit daar geen CVR/FDR in denk ik? W&B zou ook nog een rol kunnen spelen in zo'n stall/spin...
 
De kist in kwestie had een luggage pod.

IMG_4836.webp

Standaard gewichten zullen niet voldoen dus ik neem aan dat ze actual weights moeten gebruiken op dit soort vluchten.
Er is informatie dat er een holding gecoördineerd was met ATC omdat de baan geveegd moest worden.
Twee pagina’s van een online C208 Manual, er is info dat het een G1000 equipped kust was dus hopelijk staat er info op de SD cards:

IMG_4835.webp
IMG_4834.webp
 
Laatst bewerkt:
Van een Canadees luchtvaart forum:


“PilotDAR” heeft heel veel ervaring met dit soort onderwerpen.
Hij is ook een moderator op Pprune en leerzaam om te volgen.
Aft CG binnen de limieten geeft een vlakkere spin waarvoor meer hoogte nodig is voor recovery.

Geen kleine lijst by the way.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan