[Actueel] Air India: 241 doden bij vliegtuigcrash, één Britse overlevende

Even wat getallen van de interwebz…
Best glide B36 110kts, met de prop volledig terug getrokken 12:1
2.4 mijl van het vliegveld, reken 2.5 en 10:1
Dat is 15.200’ dus met ongeveer 1600’ had de piloot net Münchengladback kunnen halen. Krap.
Lijkt erop dat ze 1000’ tekort kwam.
We zullen het nooit weten maar ‘target fixation’ is a real thing.
 
Wat is target fixation? Focussen op de plek waar je wilde landen, er wanhopig proberen te komen en andere (betere) opties over het hoofd zien?
 
Bekend fenomeen onder motorrijders. Is daar denk ik ook wel sterker. In bochten vooral.

Platter leggen terwijl je naar een punt buiten de gewenste radius kijkt lukt bijna niemand. Echt de bocht dóór kijken is het advies altijd.
 
ah ja dat ken ik van het motorrijden. Hebben we het niet over gehad met vlieglessen, alleen dat je dan bij steile bochten beter je hoofd stil kan houden ivm vertigo en van tevoren je bocht moet scannen.
 
Wat is target fixation? Focussen op de plek waar je wilde landen, er wanhopig proberen te komen en andere (betere) opties over het hoofd zien?
Dit ^^^
Binnen zicht van het vliegveld een andere optie moeten vinden.
De piloot is weilanden/open velden voorbij gevlogen.
20-40kts onder je beste glijsnelheid kan een aantal zaken betekenen.
Eén daarvan is dat er geprobeerd is om de glide te rekken.
Je ziet het vliegveld langzaam hoger in je vooruit komen…
 
Laatst bewerkt:
Het scheelde nogal wat. Moet toch wel ergens een keer duidelijk geweest zijn dat ze het niet ging halen... Om dan toch niet dat huis te ontwijken maar er kaarsrecht naar binnen te vliegen... Hopelijk wordt nog een keer duidelijk wat daar gebeurd is, want we zitten hier natuurlijk weer zwaar te speculeren.
 
Ik heb de track eens in Google Earth bekeken en denk eerder aan een mislukte forced landing dan aan target fixation.

20250602_112350.webp

Laatste stuk is niet meer richting MGL, wel over een mooi groen veld.
 
Wat een nodeloze discussie.
Er zijn vormfouten gemaakt maar die vergunningen blijven staan als dat is opgelost.
Het idee is leuk…alles voor het milieu…maar net zoals zoveel andere zaken is Nederland te klein om een meetbaar verschil te maken.
Laat staan een noemenswaardig.
Al gaat heel Nederland volgende maand terug naar steenkool dan zal niemand in de rest van de wereld daar last van hebben.
Nederland heeft net zoveel inwoners als de staat Florida en is minder dan de helft zo klein.
Klinkt een beetje nihilistisch maar niets wat NL doet maakt verschil in de wereld.
 
Het scheelde nogal wat. Moet toch wel ergens een keer duidelijk geweest zijn dat ze het niet ging halen... Om dan toch niet dat huis te ontwijken maar er kaarsrecht naar binnen te vliegen... Hopelijk wordt nog een keer duidelijk wat daar gebeurd is, want we zitten hier natuurlijk weer zwaar te speculeren.
Laatste nieuws is dat er olie op de vooruit zat en er een poging was tot een ILS approach met de brandweer stand-by aan de baan.
Artikel zelf niet kunnen vinden maar schijnt in het Duitse Pilot & Flugzeug te staan.
 
Klinkt een beetje nihilistisch maar niets wat NL doet maakt verschil in de wereld.
Dat is waar, maar de overheid moet wel gewoon z'n huiswerk goed doen anders blijven er organisaties gaten in schieten. Op Teuge ook van dit gepruts., je roept het als overheid dan ook een beetje over je af.
 
787 Neergestort in India

Als de data van Flightradar24 klopt lijkt het alsof ze een intersection takeoff hebben gedaan vanaf het midden van de baan.

Baan is 3500 meter lang; ze hadden dus rond de 1750 meter voor de takeoff. Dit lijkt mij erg weinig voor een 787-8? Misschien dat het hier iets mee te maken heeft?

Video van de crash:
https://www.nu.nl/317501/video/onbevestigde-beelden-tonen-vliegtuig-dat-neerstort-in-india.html

Het lijkt alsof de flaps retracted zijn.
 
Laatst bewerkt:

Twee doden bij crash van passagiersvliegtuig boven India​

merlin_175459413_2fffce78-72ac-4489-96a6-a0bc7071c3bb-superJumbo.webp

Op 12 juni 2025 stortte een Boeing 787‑8 Dreamliner, met vluchtnummer AI171 en registratie VT‑ANB, neer kort na het opstijgen vanaf Ahmedabad Sardar Vallabhbhai Patel International Airport. Het toestel was onderweg naar London Gatwick Airport. Aan boord bevonden zich zo’n 232 passagiers en 12 bemanningsleden, waaronder veel Britse en Indiase nationaliteiten.

Link naar het artikel: https://airwork.nl/nieuws-en-artikelen/twee-doden-bij-crash-van-passagiersvliegtuig-boven-india
 
Als de data van Flightradar24 klopt lijkt het alsof ze een intersection takeoff hebben gedaan vanaf het midden van de baan.

Baan is 3500 meter lang; ze hadden dus rond de 1750 meter voor de takeoff. Dit lijkt mij erg weinig voor een 787-8? Misschien dat het hier iets mee te maken heeft?

Video van de crash:
https://www.nu.nl/317501/video/onbevestigde-beelden-tonen-vliegtuig-dat-neerstort-in-india.html

Het lijkt alsof de flaps retracted zijn.
Las ergens dat het klonk alsof de RAT deployed was.

 
Als de data van Flightradar24 klopt lijkt het alsof ze een intersection takeoff hebben gedaan vanaf het midden van de baan.

Baan is 3500 meter lang; ze hadden dus rond de 1750 meter voor de takeoff. Dit lijkt mij erg weinig voor een 787-8? Misschien dat het hier iets mee te maken heeft?
Ik denk eerder dat er (veel) datapunten ontbreken. FR24 is de enige van de bekende ADS-B sites die überhaupt iets heeft, maar het is niet veel.

Wel staat er 625 voet barometric boven het einde van de baan met 174kts ground speed. Als dat op QNH is, is dat meer dan 400 AGL, boven ground effect. De video lijkt dat beeld te bevestigen. Baanlengte lijkt me dus niet het probleem.

Het verschil tussen 0 of takeoff flaps is misschien niet goed te zien op deze video. Net zo min als de RAT, of al dan niet uitlaatgassen uit de motoren. Ja ergens zie je wel een paar pixels tussen de mains, maar dat kan net zo goed een video compressie artefact zijn.

Het ziekenhuis ligt in het verlengde van de baan en de berichten zeggen dat ie op een artsen accommodatie neergestort is. Dat zou nog geen baanlengte van het vliegveld zijn.

Er loopt nota bene ook een rivier door de stad, maar wel nog iets verder... (Denkend aan de Hudson)

Alle technische dingen terzijde, helaas een verschrikkelijke ramp met ongetwijfeld veel slachtoffers in het toestel èn op de grond.
 
Terug
Bovenaan