[Actueel] Air India: 241 doden bij vliegtuigcrash, één Britse overlevende

Ja de klikjes ken ik uit Frankrijk.

Ondenkbaar hier, landen op een onbemand vliegveld, al helemaal IFR. En daar in San Diego is het "bel maar effe als je op de grond staat"...

Denk dat het inderdaad een bekend veld voor hem was. Het bedrijf heeft, naast Alaska, een home base op Gillespie Field een paar mijl verderop. Dat verklaart misschien ook de toon waarop hij de opties bespreekt met Approach. Bijna thuis...

Er staan een hele rits NOTAMS over obstakels en aangepaste minima,
...
Verder zijn enkele uren ná het ongeval het approach light system en de PAPI op U/S gezet in NOTAM. Misschien voor controle.

Kijk ik een dagje terug in de archive search https://notams.aim.faa.gov/notamSearch/nsapp.html dan lees ik dat de PAPI én de RAIL het toen ook al niet deden. Met name die laatste is wel een dingetje.

Omdat de piloot het nog over lagere minima heeft op de radio kun je je afvragen of hij op de hoogte is van alle NOTAMs over verlichting en minima. Approach waarschuwt ook niet.

By the way Ik gebruik meestal
www.airnav.com

Om kaartjes en dergelijke op te zoeken.
Gratis.
We zijn piloten dan is gratis heel belangrijk.
Ik zie zo snel niet staan dat RAIL en/of PAPI U/S de mins verhoogt.

Nu staat dat op die type kaartjes op een ander tabelletje.
Ik gebruik al 12 jaar alleen maar Jeppesen dus weer even wennen waar alles staat.
Op de ILS28R staat wel ‘inop table does not apply’.

Blancolirio heeft zoals zo vaak een goede uitleg, ook over een detail wat ik gemist heb.
De 550 is Approach categorie C en had die RnAV approach niet eens mogen vliegen.

* later gecorrigeerd, dit model is wel Cat B.

Laatst bewerkt:
Informatie blijft binnen druppelen via de diverse kanalen.
Het lokale weer systeem (ASOS) was buiten werking en op de Approach Plate staat geen alternate source of altimeter setting.
Piloot had dus legaal geen approach kunnen maken alhoewel de glideslope van een ILS geometrisch is.
Het is dus verbazend dat de Approach Controller vraagt welke approach de piloot wil vliegen.
Nu zal de altimeter setting van een vliegveld 6-10km verderop niet wezenlijk verschillend zijn.
Gaat om de legaliteit.

At 3:51 a.m. local time, about five minutes after the final ADS-B report from the aircraft, Miramar recorded calm winds with one-half-mile visibility and vertical visibility of 200 feet, with an altimeter setting of 29.89. A few miles east of Montgomery, Gillespie Field recorded similar conditions at 3:55 a.m., with one-half-mile visibility in mist, overcast at 200 feet, with the same altimeter setting as Miramar: 29.89.

If the accident aircraft's altimeter was still set at 29.92, as the pilot would have used in the flight levels, the variation from local conditions would not be significant—accounting for 30 feet of altitude.

Bron:

Laatst bewerkt:
Vliegtuig stond vorig jaar April te koop, registratie is gewijzigd rond July en de piloot/eigenaar had een type rating van rond Dec.
Sinds Februari 35 vluchten maar niet bekend of de eigenaar de piloot was.
Het is normaal gesproken in de VS zo dat een verzekeringsmaatschappij aanvullende eisen heeft bij een nieuwe typerating en single pilot.
Dit kan variëren van 50-100-150-200 uur onder toezicht van een op type ervaren professionele piloot.
Het kan zijn dat de eigenaar maar weinig vluchten als single pilot had maar dat is speculatie.
Hij had de volgende ratings/ervaring:

• Airline Transport Pilot – multi-engine airplane
    Single engine Seaplane
    Commercial Pilot-Helicopter
    Certified Flight Instructor
    Certified Flight Instructor Instrument
    Multi-Engine Instructor
    Citation 525 – Type Rating Single Pilot
    Tail Wheel
    Complex
    High Performance
    High Altitude
    Aerobatics
    Advanced Mountain Flying
    Ferry Flights-Domestic and International

Dit lijkt op papier heel mooi.
Lijkt wel een beetje op een rating verzamelaar nadat hij succesvol in de muziek industrie is geworden. Met geld kan alles, behalve ervaring kopen.
Had ook een L-39 aantekening.
Ook nog niet bekend of de single pilot aantekening op de 525 overdraagbaar is aan de 550. Volgens mij had daar dan ook 550S moeten staan.

Laatst bewerkt:

Piloten IndiGo A321 Neo voorlopig aan de grond na extreme stormvlucht richting Srinagar​

c1_3032961_250523220918.webp

De twee piloten die woensdagavond een IndiGo-vlucht van Delhi naar Srinagar vlogen, zijn door de Indiase luchtvaartautoriteit DGCA voorlopig uit dienst gehaald. Het besluit volgt op een intensief incident waarbij de Airbus A321 Neo door een zware hagelstorm vloog en tijdelijk de controle over meerdere systemen verloor. Aan boord bevonden zich 227 passagiers.

Link naar het artikel: https://airwork.nl/nieuws-en-artike...rond-na-extreme-stormvlucht-richting-srinagar

Nu denk ik dat 3/4 het niet eens in de gaten zou hebben als de RAIL het niet doet.
Anyway, dat setje lichten is wel het minste probleem in dit hele verhaal.
Blijf het zeggen, ieder ongeval is een keten van omstandigheden en sommige van de schakels zijn jaren in de maak.

Serieus ik weet niet wat dat voor AI vertaald artikel is….zelfs de Indiase media heeft een ander verhaal. WX deviation werd al door Indiase ATC afgewezen.

Crew initially attempted to turn back but as they were close to the thunderstorm cloud, they decided to penetrate the weather. Subsequently, they encountered hailstorm and severe turbulence. Crew chose to continue at the same, heading to exit the weather by the shortest route towards Srinagar,” the DGCA stated.

Hier is mijn versie…:
Te laat WX deviation gecoördineerd, besloten om er dan maar doorheen te blazen ….

Geen wonder dat ze nu op non-actief zijn gezet.
Ik wil die CVR wel horen van voor het incident.

Laatst bewerkt:

Voor de mensen die tijd over hebben: hier een heel, heel lang artikel over de sukhoi superjet crash 6 jaar geleden. Echt heel, heel interessant. Vooral de verschillen in fly by wire tussen SSJ en Airbus, de verschillende modi. Mogelijk heeft dat ook dit toestel (van de hagelstorm) gered en had dit met een SSJ anders afgelopen.

Of anders getrainde piloten

Op 24 mei is een A330 tijdens de backtrack van de baan geraakt. Volgens het bedrijf een ‘minor runway excursion’. Op beelden die rondgaan staat het toestel tot de as van z’n neuswiel in het zand.

Volgens mij ziet het veld er niet uit alsof ie daar überhaupt de draai had kunnen maken.

Voor de mensen die tijd over hebben: hier een heel, heel lang artikel over de sukhoi superjet crash 6 jaar geleden. Echt heel, heel interessant. Vooral de verschillen in fly by wire tussen SSJ en Airbus, de verschillende modi. Mogelijk heeft dat ook dit toestel (van de hagelstorm) gered en had dit met een SSJ anders afgelopen.

Of anders getrainde piloten
Interessant!

Ben ook wel benieuwd in welke "control law" het IndiGo incident verlopen is.

Er is vast een punt waarop, ná de AP, de fbw computer het óók niet meer snapt en terugschakelt.

Ja ik ben ook wel benieuwd! Het feit dat Airbus 4 'control laws' heeft en een SSJ slechts 2 (aan en uit haha) vind ik wel veelzeggend. Ben indd erg nieuwsgierig. En eerlijk gezegd ook over het verschil in het daadwerkelijke vliegen.

In de casus die ik deelde, leek het alsof de captain verleerd was te vliegen: niet trimmen, geen voetenroer en pilot induced oscillations.

Interessant!

Ben ook wel benieuwd in welke "control law" het IndiGo incident verlopen is.

Er is vast een punt waarop, ná de AP, de fbw computer het óók niet meer snapt en terugschakelt.
Ik denk dat Indigo voornamelijk pilot induced was. Als je in de buurt van je Max altitude vliegt kan turbulentie en zeker alternating up and down drafts je van overspeed alarm naar stick shaker brengen binnen seconden.
(Ask me how I know)
Daar heb je geen ADC failure voor nodig.
Ze vlogen op FL360 en afhankelijk van de variant is de Max service ceiling FL398.
Het is dus waarschijnlijk dat ze op een “mooi weer” hoogte vlogen en feitelijk te hoog voor ‘expected turbulence’ en een SIGMET.
Maak hier please geen Sukhoi/Airbus verhaal van want dat is het niet.
Mijn werkgever had een vergelijkbaar incident en met wat ik er van weet hadden beide Relief Pilots en de Training CA op staande voet ontslagen moeten worden.
Koop maar je eigen ticket naar huis.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan