Eurowings voorwaarden:
https://www.career.aero/eurowings-mobile/de/jobseeker/info
Kort:
- basissalaris € 2600,- maand. Bruto.
- Geen cao
- pensioenopbouw afhankelijk vd prestaties van het bedrijf
- zelf TR betalen
Met mijn "beperkt" Duits kom ik toch tot heel andere conclusies.
Ze gaan uit van een sectorvergoeding van 50 euro met minimaal 281 per jaar.
Nou vind ik 281 vluchten voor een point to point erg weinig en ga ik even uit van 500 sectoren per jaar.
Met 500 sectoren per jaar heb je een bruto salaris van 30.000 + (50 x 500 = 25.000) = 55.000. Dat is een dikke 4500 bruto per maand.
Daar bovenop komt nog eens de away van base vergoeding, ok met 1.40 per uur absoluut geen vetpot maar ook niet heel slecht.
Bij mijn eerste firma kregen we 12,- voor 14 uur of meer away van base en pas bij een volle 24 uur away from base kregen we 24,-. (note: dat was een Duitse regionale, niet een of andere pay to fly).
Geen CAO? Ok, balen hoor.

Ik heb voor twee firma's gewerkt en ook bij de derde waar ik nu werk nooit geen CAO gezien.
Note: alle drie Europese firma's en alle drie geen pay to fly. (even die mogelijke verwijten uit de weg ruimen)
Ze vermelden wel dat je als je binnenkomt met ervaring je op extra geld kan rekenen, wat ook al best prima is.
Daarbij schrijven ze expliciet dat er voor senior FO's dikke kansen op een snelle upgrade zijn, tis toch verschrikkelijk allemaal.
Je schrijft dat de pensioenopbouw afhankelijk van de prestatie van het bedrijf is.
Waar staat dat als ik vragen mag? Ik lees alleen dat de werkgever en de werknemer allebei inbetalen voor een pensioen.
Zelf TR betalen, ok daar geef ik je volledig gelijk dat is balen.
Ik ben zelf altijd voorstander van een bonding systeem.
Mijn conclusie: ik snap behalve de TR echt niet waarom men hier zo een ophef over maakt.
In mijn eerste firma kreeg ik als beginnend FO 3000,- bruto per maand, ok de TR was betaald met een bond.
Maar zelfs als ik de TR zou omrekenen en bij het salaris zou optellen kwam ik op 3750,- bruto per maand.
Dat is nog altijd minstens 800 euro minder dan bij Eurowings.
My 2 cents.