even een update
even een update
Hoppa en weer minder kans als je ergens failed. En dat door een bekrompen instituut DLR genaamd. De afstraffing gaat verder. Blijft weinig knaps over dan.

.
Natuurlijk in eerste instantie moet je niet failen, maar wat ik hoor van collega's is dat het aan bedarf ligt of je het haalt, want soms is het zo dat ze weinig nodig hebben maar wel velen laten komen opdraven voor selectie en dus ook velen dus zakken omdat ze de resultaat minima verscherpen. Zo heb ik eens gehoord dat er 36 man opgeroepen werden voor GU en 36 naar huis gestuurd werden. En zo is je carriere mogelijkheid direct voorbij bij de knappere Airlines in Duitsland, Oostenrijk , Luxemburg en Zwitserland.

.
Vorig jaar heb ik mijn selectie afgerond.
Omdat we bij de DLR-FU lang moesten wachten hebben we een verhelderend gesprek aangeknoopt met een psychologe van de DLR.
Er bestaan idd verschillende testen die door het DLR worden uitgevoerd.
Dit op basis van de wensen van de klant.
De testen voor Lufthansa / Condor, Cargolux, Emirates etc zijn allemaal verschillend.
Omdat Condor vroeger onderdeel van Lufthansa was lijken de testen die door deze bedrijven worden afgenomen wel op elkaar.
Bij beide bedrijven bestaat de assesment uit de DLR GU, sim 737 en DLR FU
De testen voor Condor zijn wat "uitgekleed" en daarom mag je, eenmaal afgewezen voor de Condor GU, het niet nogmaals bij Lufthansa proberen.
Andersom kan wel, je mag na een mislukte poging wel bij Condor solliciteren.
Dit geld ook voor de DLR-GU test.
Verder ken ik iemand die de DLR-FU voor Condor niet gehaald heeft maar hij mocht zijn selectie bij Lufthansa wel afmaken.
Dit omdat je de GU wel hebt gehaald maar je niet bij een van de firma's paste.
Het is niet zo dat de uitslag van de vraag afhankelijk is. Om objectief te testen worden delen van de selectie uitbesteed. Bij de GU moet je binnen bepaalde toleranties presteren maar de uitslag van een aantal testen mag ook gemiddeld zijn. Deze kun je later schijnbaar weer compenseren in de resterende selectie onderdelen.
Vooraf wordt uiteraard niet verteld hoe je op de verschillende onderdelen gescoord hebt.
Lufthansa richt overigens niet zomaar een nieuw bedrijfje op.
Om concurrerend te blijven wil Lufthansa de strijd aangaan met Easy en Ryanair, bedrijven die zich momenteel profileren als aanvoerlijn voor intercontinentale vluchten van Lufthansa.
Omdat het niet mogelijk is om vanuit Duitsland een low cost bedrijf op te tuigen vanwege het huidige CAO wordt dit vanuit Oostenrijk gedaan.
Afgelopen week heeft dhr. Spohr een persbericht doen uitgaan met de toekomstplannen. Lufthansa main neemt voorlopig geen personeel aan en hetzelfde geld voor Germanwings.
Beide bedrijven zullen door natuurlijk verloop inkrimpen en de groei moet uit Eurowings Europe komen.
Het is dus niet zo dat mensen worden ontslaan of moeten inleveren.
Dit betekend dat er ook meer duidelijkheid komt voor mensen van de Lufthansa vliegschool in Bremen, die het niet eens zijn met de gang van zaken en een rechtzaak overwegen.
Op dit moment staan er nog 600 a 800 mensen op de lijst dus de kansen voor low timers zijn voorlopig nil.
Deze mensen worden, zoals ik begreep, bij Eurowings geplaatst.
Op dit moment worden alleen ervaren mensen gezocht voor de a330 en de 737 (Sunexpress / dochter van..).
De aannames van Sunexpress gingen via Interpersonal maar door de tegenvallende prestaties (van piloten of van Interpersonal zelf?) wil Lufthansa de selectie naar zichzelf halen.
Het voordeel hiervan is dat je in de toekomst binnen het concern verder kunt opwerken zonder alsnog het hele DLR proces te doorlopen met alle risico's van dien.
Het nadeel is dat je momenteel wel een hele gok moet willen nemen wil je je carriere bij Sunexpress voortzetten.
Lufthansa verlangt namelijk dat je de hele selectie doorloopt (slagingspercentage 5% en duur zeker een jaar) maar Sunexpress zoekt alleen mensen met jet ervaring (liefst 737 of airbus) en stelt daar alleen een seizoenscontract tegenover. Verder wordt de eventuele TR met je salaris verrekend. Je vliegt ongeveer 8 maanden per jaar en daarom betalen ze 70% van het fulltime loon over 12 maanden met aftrek van TR kosten (21.000 EUR) die over een periode van 3 jaar met je loon wordt verrekend.
De aanname's voor de a330 liggen op dit moment zoals het lijkt stil en op Pilotenboard en vanuit Lufthansa wordt nu haast niet meer over Sunexpress gesproken maar over Eurowings Europe.
Enige tijd geleden heeft Lufthansa gemeld dat ze een taskforce zouden oprichten vanwege de tegenvallende prestaties en de vele opstartproblemen bij de Eurowings A330.
Wellicht dat de naamsverandering daar mee te maken heeft

Over de rol van Interpersonall hoor je verder niets. Ze adverteren wel voor personeel maar ze geven zelf ook toe al langere tijd geen mensen te hebben geleverd.
Het schijnt dat ze een contract met Sunexpress hebben maar vanwege de bemoeienis van Lufthansa hebben ze zelf ook weinig vertrouwen dat ze blijven werven voor de 737 en de 330.
Kortom, door de moeizame start van Eurowings, de onduidelijkheden in het aannamebeleid bij dochterondernemingen en de lange wachtlijst van de vliegschool zijn er op dit moment niet veel positieve berichten te melden over de aanname bij DLH.
Meer info over Eurowings staat op:
https://www.career.aero/eurowings/de/jobseeker/info
Mochten er mensen zijn die zelf nog wat tips of aanvullende informatie hebben dan hoor ik het graag!