320 rating verlengen!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Ah nu is het duidelijk.....

Specifiek: heb je misschien een artikel nummer, bijlage of AMC?

JAR-FCL 1.025 Geldigheid van bewijzen van bevoegdheid en bevoegdverklaringen

Nog specifieker, onder punt (c)Het bewijs van bevoegdheid wordt afgegeven voor een maximale periode van 5 jaar. Binnen deze periode van 5 jaar zal het bewijs van bevoegdheid door het bevoegde gezag opnieuw worden afgegeven:........
 
JAR-FCL 1.025 Geldigheid van bewijzen van bevoegdheid en bevoegdverklaringen

Nog specifieker, onder punt (c)Het bewijs van bevoegdheid wordt afgegeven voor een maximale periode van 5 jaar. Binnen deze periode van 5 jaar zal het bewijs van bevoegdheid door het bevoegde gezag opnieuw worden afgegeven:........

Ik dacht al dat je JAR-FCL 1.025 zou gaan gebruiken. Dit artikel betreft inderdaad geldigheid, echter alleen onder "b" gaat over bevoegdverklaringen (dus ook typeratings). Deze stelt echter niets over het door jou gestelde maximale afgifte van een bevoegdverklaring voor 5 jaar.


(b)Geldigheid van het bewijs van bevoegdheid en verlenging van een
(1) De geldigheid van het bewijs van bevoegdheid wordt bepaald door de geldigheid van de daarin vervatte bevoegdverklaringen [....]
(2) Wanneer een bevoegdverklaring afgegeven, verlengd of opnieuw afgeven wordt,
mag het bevoegde gezag de geldigheidsduur van de bevoegdverklaring verlengen tot het einde van de maand waarin de geldigheid anders zou aflopen; die datum blijft de vervaldatum van de bevoegdverklaring.



Het door jou aangehaalde stuk onder "c" gaat echter alleen over het Bewijs van Bevoegdheid. Deze is inderdaad voor maximaal 5 jaar geldig en kan alleen worden velengd indien 1 van de verklaringen daar in vernieuwd worden (of administratieve redenen). M.a.w. je Bewijs van Bevoegdheid verloopt na 5 jaar, als je niet een enig examen doet binnen deze periode. Maar zolang jij dus een BvB hebt met bijvoorbeeld een geldige SEP aantekening, en je Dash 8 rating ;-) is al 6 jaar verlopen, mag deze worden hernieuwd indien voldaan wordt aan de nadere eisen vd betreffende autoriteit.


(c)Het bewijs van bevoegdheid wordt afgegeven voor een maximale periode van 5 jaar. Binnen deze periode van 5 jaar zal het bewijs van bevoegdheid door het bevoegde gezag opnieuw worden afgegeven:
(1) na eerste afgifte of hernieuwde afgifte van een bevoegdverklaring;
(2) wanneer paragraaf XII op het bewijs van bevoegdheid geheel ingevuld is en er verder geen open ruimten overblijven;
(3) om enige administratieve reden; of
(4) naar goeddunken van het bevoegde gezag wanneer een bevoegdverklaring wordt
verlengd.
Geldige bevoegdverklaringen zullen door het bevoegde gezag op het nieuwe bewijs van
bevoegdheid worden overgezet. De houder van het bewijs van bevoegdheid dient bij het
bevoegde gezag een hernieuwde afgifte van het bewijs van bevoegdheid aan te vragen. De aanvraag dient vergezeld te gaan van de vereiste documenten.



Dat je al 3 jaar de Boeing niet hebt gevlogen heeft niets met een profcheck te maken. De trainingsessie is uitsluitend nodig als je type-rating tussen de 3 en 12 maanden is verlopen en je hem opnieuw geldig wilt maken. Wat wil je nu vertellen? Dat je een trainingsessie op eigen verzoek hebt gedaan en een soort LPC? Dat kan toch iedereen doen, al heb je geen brevet....

Ik heb een jaar geleden nog mijn 737 profcheck gedaan en ik heb op eigen verzoek 1 traingssessie gedaan (maar dat hoefde niet) en daarna gewoon een soort LPC. Ik had de boeing toen al 3 jaar niet meer gevlogen.

Waaraan moet worden voldaan volgens JAR-FCL 1.245:

(f)Verlopen bevoegdverklaringen
(1)Indien een typebevoegdverklaring of een klassebevoegdverklaring voor een meermotorig vliegtuig is verlopen, moet de kandidaat aan alle eisen inzake opfriscursussen zoals vastgesteld door het bevoegde gezag voldoen en een bekwaamheidsproef conform de bijlagen 1 en 2 of 3 bij JAR-FCL 1.240 voltooien. De bevoegdverklaring zal geldig zijn vanaf de datum waarop aan de eisen voor hernieuwde afgifte is voldaan.


Kortom: afhankelijk van de autoriteit waar je brevet is afgegeven. Voor NL betekend dit wat D´n daldeër al heeft aangegeven in http://www.kiwaregister.nl/uploadedF...247-214192.pdf
Ik vermoed dat PK een buitenlands BvB heeft, en zodoende aan zijn nationale autoriteit haar voorwaarden moeten voldoen (UK?).

Maaruhhhhh beste D´n daldeër, ik heb wel dorst gekregen van al deze droge materie.... Wordt het niet eens tijd voor onze 3 jaarlijkse biertje(sssssss)???

Groet,
WB
 
Laatst bewerkt:
Als je rating 5 jaar verlopen is ben je hem kwijt. Je krijgt nl. minimaal eens per 5 jaar een nieuw geprint document. Daar verdwijnt na 5 jaar de verlopen rating uit, en je bent hem dan ook kwijt. Immers, maximaal 5 jaar geldig, niet verlengd en dus kwijt.
 
En wat PK betreft, hij heeft een SOORT van LPC gedaan, dus niet zijn rating verlengd door middel van een LPC. Je kunt namelijk niet zo maar een JAA LPC doen als je rating verlopen is. Maar uiteraard wel een trainingsessie op eigen verzoek en een sooort van LPC, maar lijkt me jammer van je geld en tijd, heeft geen enkele status.
 
sorry ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest. IK had de boeing al drie jaar niet meer gevlogen en heb toen de TRI course gedaan om SFI 737 te worden. Maar als je SFI 737 wil zijn moet je ook een geldige rating hebben. Om mijn rating weer geldig te krijgen heb ik met een TRE een profcheck gedaan. Ik noemde het een "soort LPC"omdat ik natuurlijk alleen de vereiste dingen hoefde te doen.

Ik ga natuurlijk geen rooie stuiver investeren in een sessie vliegen in mijn vrije tijd terwijl ik al 55 sectoren per maand doe voor mijn werk....

Op je UK licence ( die ik ook heb) blijven je oude types gewoon staan volgens mij.
 
Voor een SFI hoef je geen rating te hebben, je hoeft hem zelfs nooit gehad te hebben. Dat is het verschil tussen TRI en SFI.
En alleen de vereiste dingen is zoals elke profcheck is, daarom heet het immers ook vereiste dingen, dus gewoon een LPC. Heb je wel geluk gehad (of een niet nederlandse rating) want officieel correct is het niet.
 
Je brevet document is niet leidend in deze; dat is slechts een document waarin je kunt aantonen dat bevoegd bent (op dat moment) om bepaalde functies uit te voeren.

Ik kan mijn betoog niet duidelijker maken dan als ik reeds heb gedaan. 1 punt ter verduidelijking:

Als je rating niet meer op je BvB staat zal deze nog wel bekend zijn bij de IVW/KIWA in hun computers. Zodoende kan KIWA of een protocol houder (namens IVW/Minister) een examinator toewijzen, en zal vervolgens het IPEX formulier door hem worden ingevuld (met opmerking dat vereiste opfriscursus is afgerond) en dan zal de rating hernieuwd worden (mits geslaagd....) in een nieuw BvB.

Ik vermoed je binnenkort nog wel te zien, en dan hebben we het er nog wel over!

Groeten,
WB
 
Voor een SFI hoef je geen rating te hebben, je hoeft hem zelfs nooit gehad te hebben. Dat is het verschil tussen TRI en SFI.
En alleen de vereiste dingen is zoals elke profcheck is, daarom heet het immers ook vereiste dingen, dus gewoon een LPC. Heb je wel geluk gehad (of een niet nederlandse rating) want officieel correct is het niet.

Mee eens!!
 
Maar dan heb ik toch even de volgende vraag. Op mijn instructor rating staat SFI 737. Het lijkt me niet logisch dat je mensen mag trainen voor de 737 typerating terwijl je zelf geen rating op de 737 hebt of heb ik het mis hier?
 
Dat kan inderdaad wel, verschil tussen een SFI en een TRI is het hebben van een rating. Jij had dus veel beter een TRI kunnen halen, heb je veel meer aan en mag je ook les geven op het vliegtuig. En kun je straks TRE worden, iets dat ook niet kan met een SFI.
 
Ok, dan weet ik dat ook weer. Ik ben niet zo heel goed thuis in die regels. Maar om TRI te worden op de 737 moet je hem toch ook actual vliegen?

Maar dan heb ik nog een volgende vraag. Is mijn 737 rating na het doen van die profcheck nou weer geldig of niet?
 
Maar dan heb ik toch even de volgende vraag. Op mijn instructor rating staat SFI 737. Het lijkt me niet logisch dat je mensen mag trainen voor de 737 typerating terwijl je zelf geen rating op de 737 hebt of heb ik het mis hier?

SFI is geen rating; is een autorisatie. SFI heeft diverse beperkingen, maar je kunt delen van een TQ geven. Als je de 73 niet hebt gevlogen, zijn er aanvullende eisen.

Ok, dan weet ik dat ook weer. Ik ben niet zo heel goed thuis in die regels. Maar om TRI te worden op de 737 moet je hem toch ook actual vliegen?

Maar dan heb ik nog een volgende vraag. Is mijn 737 rating na het doen van die profcheck nou weer geldig of niet?

Je moet een geldige rating hebben om de TRI taken te mogen uitvoeren.
Of je 73 rating weer geldig is na profcheck: zie hiervoor :dozey:
 
Misschien is er iemand bij KIWA overijverig geweest.... Niets zo mooi als cash binnenhalen toch?

In de UK:
RENEWAL OF TYPE RATINGS
F4.4
(AEROPLANES)
Where licence holders have been unable to renew a MPA
Type Rating for a period not exceeding 5 years from
the date of expiry, they will be required to complete the
following requirements:
i.
The CAA will require no mandatory additional
training. Applicants should complete training at their
own discretion sufficient to pass the proficiency
check.

ii.
Complete a Proficiency Check in accordance with
Appendix to JAR-FCL 1.240. For renewal of an
instrument rating, please refer to Section E1.5.

iii.
A UK Authorised Examiner can sign the Certificate
of Revalidation page (FCL150CJAR) within a UK
national pilot’s licence. An Examiner qualified in
accordance with JAR-FCL (in any fully compliant
JAA Member State) can sign a Certificate of
Revalidation page within a JAR licence. The LST/
LPC form, completed as a renewal, should be sent
to CAA PLD.

iv.
The CAA will charge no fee provided that the
Examiner signs the C of R.

Where licence holders have been unable to renew a MPA
Type Rating for a period exceeding 5 years from the date
of expiry*, they will be required to complete the following
requirements:
i.
Complete type technical training and obtain a pass
the ground exam in accordance with the TRTO/ FTO
approval.

ii.
Complete flying/simulator training at the discretion
of the Head of Training of the TRTO/FTO.

iii.
A minimum of 3 take-offs and landings must be
completed in flight unless the training is ZFT
approved.

iv.
Complete the Proficiency Check in accordance with
Appendices 1 & 2 or 3 to JAR-FCL 1.240 and 1.295.
The course completion certificate gives the TRTO/
FTO the opportunity to indicate what refresher
training has been completed.

v.
The completed form should be sent to CAA PLD
together with the appropriate fee as per the Scheme
of Charges.

vi.
The Examiner should make no licence entry.
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat dus niet. Je kunt niet zomaar zelf een Profcheck in elkaar draaien, dit moet via een protocolhouder gaan. pas er mee op, je zult niet de eerste zijn die een simbeurtje en TRE voor niets heeft geboekt/betaald. Daarnaast moet je ook een trainingsessie doen, een profcheck is niet voldoende als hij meer dan 3 maand verlopen is.

Profcheck draai je niet zelf in elkaar dit heeft de betreffende autoriteit voor de TRE gedaan. De TRE werkt in principe voor zijn autoriteit en niet voor zijn maatschappij als hij/zij optreed als TRE.

Het enige verschil met een protocolhouder is dat een protocolhouder tot het einde van de maand mag aftekenen de autoriteit zelf niet, tenminste in de UK is dat zo.
Verder kun je bij ieder willekeurig simcentrum een typerating halen, en deze typerating bij iedere willekeurige JAA-examinator laten vernieuwen. Zolang de sim, jouw brevet en de examinator maar JAA gecertificeerd zijn.
 
Profcheck draai je niet zelf in elkaar dit heeft de betreffende autoriteit voor de TRE gedaan. De TRE werkt in principe voor zijn autoriteit en niet voor zijn maatschappij als hij/zij optreed als TRE.

Het enige verschil met een protocolhouder is dat een protocolhouder tot het einde van de maand mag aftekenen de autoriteit zelf niet, tenminste in de UK is dat zo.
Verder kun je bij ieder willekeurig simcentrum een typerating halen, en deze typerating bij iedere willekeurige JAA-examinator laten vernieuwen. Zolang de sim, jouw brevet en de examinator maar JAA gecertificeerd zijn.

Flash, de UK is vaak anders dan NL. Ik weet het: 1 Europa, EASA, EU-OPS, etc, etc..... Helaas zijn er wel verschillen.

Protocolhouder in de UK is anders dan in Nederland.

En ja, als het gaat om VERNIEUWEN (heb het rood gemaakt in jouw tekst) heb je gelijk. Maar HERNIEUWEN: Dan zul je toch voor een Nederlands brevet aan de eisen moeten voldoen zoals eerder genoemd. JAR-FCL schrijft: "up to the authority" dus UK en NL verschillen blijkbaar....
 
Geen idee wat jij met hernieuwen bedoelt, ik ken alleen revalidation (binnen 3 maanden van verloopdatum rating) en renewal (na verloopdatum van rating maar binnen 5 jaar). Beide mogen in een UK JAA licence afgetekend worden door iedere willekeurige JAA examinator.
Alleen als de rating langer dan 5 jaar verlopen is moet alles via de CAA lopen.
In een NL JAA brevet mogen alleen NL JAA examinatoren schrijven.

Het schedule van de profchecks zijn echter gedefinieerd door de JAA, buitenlandse profchecks worden namelijk gewoon aanvaard door het IVW en dit is per defenitie niet gedaan bij een NL protocolhouder.
Denk dat jullie iets door elkaar halen, wellicht dat NL protocolhouders naast het standaardprogramma hun eigen profcheck mogen ontwerpen, om zo hun crews meer variatie in training te geven, na goedkeuring van ivw/kiwa.
Maar het standaard JAA profcheck schedule die iedere JAA examinator kan afnemen is gewoon geldig.

Anyhow die trainingseisen in NL waren eerst hetzelfde als in de UK, dus denk echt dat de nederlandse brevethouders weer genaaid zijn. Hele regeling slaat natuurlijk nergens op, er zijn echt geen 4 sessies van 4 uur nodig om alle failures te behandelen.
 
Geen idee wat jij met hernieuwen bedoelt, ik ken alleen revalidation

Hele diepe zucht!!:dozey::dozey::dozey:
Mijn laatste bijdrage over dit onderwerp......

IK SCHRIJF OVER NEDERLANDSE BREVETTEN! Niet UK, niet Belgisch, niet Duits, niet Frans, niet Spaans. Maar NEDERLANDSE BREVETTEN!

De examen eisen zijn gelijk. Daarmee bedoel ik dat de INHOUD van een examen, zoals verwoord in JAR-FCL (bijlagen 1 en 2 of 3 bij JAR-FCL 1.240) gelijk zijn. Echter voor herafgifte (dus niet vernieuwen binnen de verloopdatum), moet je met een Nederlands brevet voldoen aan de eisen die zijn gesteld door het bevoegde gezag: dat is met een NL brevet: IVW/KIWA ----> http://www.kiwaregister.nl/uploaded...laringen 2008 tcm247-214192_tcm247-214192.pdf

REF. JAR-FCL 1.245
(f)Verlopen bevoegdverklaringen
(1)Indien een typebevoegdverklaring of een klassebevoegdverklaring voor een meermotorig vliegtuig is verlopen, moet de kandidaat aan alle eisen inzake opfriscursussen zoals vastgesteld door het bevoegde gezag voldoen en een bekwaamheidsproef conform de bijlagen 1 en 2 of 3 bij JAR-FCL 1.240 voltooien.

Als je dus met een NL brevet een verlopen rating hernieuwd met alleen een geldig examen (examen is dus geldig) maar niet voldoet aan de eisen van de opfriscursus, zal KIWA niet je rating hernieuwen. Je voldoet immers niet aan JAR-FCL 1.245(f)(1) van het bevoegde gezag in NL.

Flash:
Anyhow die trainingseisen in NL waren eerst hetzelfde als in de UK, dus denk echt dat de nederlandse brevethouders weer genaaid zijn. Hele regeling slaat natuurlijk nergens op, er zijn echt geen 4 sessies van 4 uur nodig om alle failures te behandelen.


Goed lezen: Duur van een trainingssessie op een STD moet tenminste 3 uur zijn en afhankelijk van hoelang deze verlopen is heb je: 1) geen sessie nodig 2) 1 sessie nodig 3) 4 sessies nodig, waarvan 1 TO en LND behandeld. M.a.w. in 3 sessies (van 4 uur) ben je dan klaar.
 
Ken het hele KIWA niet.
Heeft iemand al ervaring met het indienen van een verzoek voor hernieuwde afgifte van je TR bij KIWA??
Gebruiken zij dezelfde formulieren als het IVW voor de aanvraag?
 
Terug
Bovenaan