23-09 D-Day passage MP

@flyingviking

De MD11 is nog steeds zeer economisch verantwoord, FEDEX is geen vergelijking voor MP, is een totaal andere operatie en markt, waar je wel naar moet kijken is LH-cargo, Centurion, Nordic, Cargolux etc. Daarnaast heeft KLM ook (nog) MD11-en en ook het onderhoud van de MD11 van MP.

Zandbak laat ik er even buiten, tegen olie-dollars kan je niet op.

Wat een grote rol speelt is hoeveel vracht; 747/77F 100-120 ton, MD11 90 ton, A330F/76F 60 ton.

Is het volume-vracht of is het gewicht.

Asia is volume vracht, de 100+ ton markt, afrika is 60 tons markt en NAM/SAM is beter met een MD11 en de 90 tons markt zeker als daar hoge velden bij zitten.

Uiteraard zijn onderdelen een probleem, maar nog steeds niet zodanig dat het restricties geeft.

Far-east is bagger op dit moment en dus is er een verschuiving gaande van produktie-stromen naar de nu (nog) goede markten; Afrika en SAM.

Daar zie je opeens bv Singapore Cargo in VCP of UIO met een 747, wil niet zeggen dat het geld oplevert, maar vooral dat er op die manier minder geld verloren gaat.

Een MD11 die voor een habbekrats geleased wordt of aangeschaft voor 30 miljoen weegt heel erg op tegen peut en onderdelen problemen ipv van een gloednieuwe 77F, de 76F is geen optie voor lange afstanden, te weinig vracht voor de afstand en dus te hoge kosten.

Dat is overigens wel een probleem voor MP, vooral Centurion pakt heel veel markt en AF/KL heeft geen geld en vooral geen visie om er iets tegen te doen, hopelijk haalt MP 1-1-2014….
 
Hoorde trouwens van "onze man" in VCP dat de markt daar de komende tijd helemaal kapot gemaakt wordt door EK en SQ 747 vrachtbakken. Daar verdient niemand geld aan, het gaat puur erom op die markt in te breken. In de hoop dat anderen er eerder mee stoppen.

Het gaat inderdaad om het gewicht en volume, wat bij de markt moet passen, en de pakketdiensten zijn echt een markt op zich. De grootste concurrent voor de 11 is de 777F, maar het voordeel van de 11 bij LH is dat ze gotendeels zijn afgeschreven, waardoor capaciteitsanpassingen veel kostenneutraler zijn. Dus ik denk dat ze bij LH Cargo nog een hele tijd blijven.
 
Het doet altijd pijn als ik een blik op het Sierra of Romeo apron werp en zie dat er meer EK, ABC of SQ kisten staan dan MP...

Visie; welke visie?
 
Het doet altijd pijn als ik een blik op het Sierra of Romeo apron werp en zie dat er meer EK, ABC of SQ kisten staan dan MP...

Opzich een goed teken want dan zijn ze onderweg. Maar zoals ik in een ander topic ook al zei, AF (vakbonden en Hollande) bepaald.
Het is heel vreemd dat cargo bij MP nu opeens in het rood staat, kisten eruit moeten omdat het niet bij AF geregeld kan worden om de expertise van MP te gebruiken (ook voor AF, ieder z'n gebied). Die hebben echt in het verleden wel bewezen dat hoe de economie ook draait er minimaal BE gedraaid wordt. AF doet aan kapitaal vernietiging om MP uit te faseren. 2014 is misschien te vroeg, maar veel langer zal het niet duren en vrees ik dat er geen cargo tak meer is bij MP of KLM.
 
Opzich een goed teken want dan zijn ze onderweg.

Uhh nee, ze zijn of dry lease out (2x747 bij ACG), reserve op oost (9+1) strategie en/of staan werkeloos in Dubai. Wat je moet hebben is een deel van de vloot dat het gehele S apron bezet en de rest onderweg. Dat andere maatschappen zo prominent op Schiphol zijn, betekent dat ze potentiële vracht van MP wegkapen!

Er wordt alleen maar geannuleerd bij MP, je kunt me niet wijsmaken dat met een bezettingsgraad die elke maand weer daalt alle kisten vrolijk onderweg zijn...

Daarom deel ik je vrees dat het eerder gedaan kan zijn met MP dan je denkt..
 
Agreed. Frustrerend daarbij is ook dat wat we in NL iedere concurrent met open armen binnen halen, maar omgekeerd zelf heel veel tegenwerking krijgen. In China, Rusland, en Afrika zijn ze helemaal niet zo happig op rood/blauwe freighters. Vergunningen laten vaak erg lang op zich wachten, of komen met allerlei belachelijke beperkingen.

Intussen vliegt er al geen enkele 747 meer rond in MP-kleuren...

Zoooooo voorspelbaar allemaal.
 
Laatst bewerkt:
Triest, zeer triest om te lezen. Het ontbreekt ook weer hier Parijs aan visie en inderdaad zoals gezegd en beaamt kan dit wel eens (zeer) snel afgelopen zijn voor FF in de gehele AF groep.
 
Triest, zeer triest om te lezen. Het ontbreekt ook weer hier Parijs aan visie en inderdaad zoals gezegd en beaamt kan dit wel eens (zeer) snel afgelopen zijn voor FF in de gehele AF groep.

Zag vandaag een VNV flash langskomen over MP. Het lijkt er op dat ze zelfs in Bhoevedorp de handdoek in de ring gooien. Natuurlijk benadrukken ze wel in de flash dat het niet automatisch zo is dat de Mac vliegers emplooi bij de KLM krijgen. Keep on dreaming....
 
@3-holer,

Dank voor je uitgebreide uiteenzetting.

@ Allen:
Ik ben bang dat we binnenkort een nieuwe discussie kunnen openen met als titel D-Day cargo MP. Of wellicht toepasselijker: D-Day MP.
 
@ Allen:
Ik ben bang dat we binnenkort een nieuwe discussie kunnen openen met als titel D-Day cargo MP. Of wellicht toepasselijker: D-Day MP.

Daar hoef je niet bang voor te zijn, aangezien het wel zeker is dat dat gaat gebeuren.

BTW, volgens mijn info is het artikel avn de copy paste site luchtvaartnieuws.nl niet geheel correct, of zijn de plannen ondertussen gewijzigd?
 
Mocht je het artikel nog niet gelezen hebben 767..

Verdere inkrimping Martinair vloot

Deze week heeft de VNV gesproken met KLM en Martinair over het verder inkrimpen van de full freighter vloot en het korps. Het bestuur vindt het bijzonder teleurstellend te moeten constateren dat partijen er niet in slagen om de full freighter operatie uit het slop te trekken. Door de wereldwijd inzakkende vraag, in combinatie met toenemende capaciteit, kan Martinair het hoofd niet boven water houden. Ondanks dat de VNV bij herhaling kritisch is geweest over de beleidskeuzes van AFKL en heeft aangedrongen op een andere aanpak ter verbetering van de eigen marktpositie is de realiteit dat de VNV hiervoor ook geen garantie op succes kan geven. Noch is het de VNV die de investeringen moet of kan doen. Die verantwoordelijkheid ligt geheel bij de bedrijven.

Er komt dan een moment dat verder gekeken moet worden om de situatie niet nog verder te laten verslechteren. Het is niet verstandig om tegen elke prijs deze downsizing tegen te blijven houden, als dat al kan. Daarmee zou ook kostbare tijd verloren gaan om het bedrijf tot een positief bijdragend geheel om te vormen. De neerwaartse bijstelling leidt ook tot een afnemend aantal benodigde vliegers, in ieder geval voor dit moment.

Over de exacte aantallen van deze boventalligheid zijn we in gesprek.

Ondanks dat dit geen nieuws meer is voor menigeen, is het wel bijzonder frustrerend en daar heeft het bestuur het grootste begrip voor. Uit Martinair kringen vernemen wij dat een groot deel van de onrust voortkomt uit de vermeende onzekerheid over het verkrijgen van het KLM contract op 1 januari 2014. Voor alle duidelijkheid: er is in de verste verte geen sprake van het laten afvloeien van Martinair vliegers. KLM en Martinair zijn oprecht naarstig op zoek naar ander emplooi in de vorm van een langer durende detachering om zo de kostenbasis omlaag te brengen. Dit is een logische stap die in het verleden ook verlichting heeft gebracht.

In het ultieme geval komt een overstap naar KLM weer aan de orde, voortvloeiend uit het Ringvaart Akkoord met de borging voor behoud van werkgelegenheid. Voorlopig is die variant nog niet aan de orde.

De VNV is afhankelijk van de slagvaardigheid van de bedrijven o.a. in het arrangeren van detacheringsmogelijkheden.
 
Detachering bij Etihad met overstap mogelijkheid voor MP en KL vliegers heb ik begrepen.

De banden met Etihad zijn goed, met Geert Willem Boven(ex-MP) bij Etihad en Paul Gregorowitsch(ex-KLM/ex-MP) bij Air Berlin (29% deelneming Etihad).

Aangezien AF geen geld heeft zal de deelneming van Etihad in AFKL niet heel lang op zich laten wachten.
 
Aandeel AF-KL is al 23% gestegen de laatste 4 maanden. Koersdoel is 9 euro, dus dat belooft nog wat...

@3-holer: is dat een gerucht op de route? Een nieuwe VVR is een optie, beaamt de VNV. Een overstap van MP vliegers naar Etihad zou dus mogelijk kunnen zijn. Maar een overstap van KL vliegers naar ETD? Waar is dat op gebaseerd als ik vragen mag?
 
Ik meen ook ergens zoiets gelezen te hebben.

Zowel voor MP als KLM en AF vliegers.
Detachering voor meerdere jaren.

Voor een VVR was toch geen geld?
 
Terug
Bovenaan