Zwarte Dag voor de Luchtvaart en de KLu

Boer

Member
Vandaag is de laatste vlucht geweest van de Fokker 60......................snik

RIP buddy:traantjes
 
Voorlopig de schuur in. Waar ze nou uiteindelijk echt heen gaan, weet ik niet, denk Chili.
 
Tsja, zijn voorganger (F27) heeft het heel wat decennia langer volgehouden.
Mijn laatste vlucht vanaf SSB was in 1990, daarna hebben ze geloof ik nog tot 1993 vanaf EHV geopereerd, de eerste kist was uit 1958.....:eek!:

Ik vermoed dat de F60 voor de Klu Tactisch verouderd is, de taak van de Klu is drastisch veranderd tov vroeger. Vroeger vlogen we op 'normale' burger en mil velden, tegenwoordig hebben we het over Tarin Kowt en andere zandvlaktes.
De F60 heeft daar geen schijn van kans (als 'ie het al haalt). Payload met die temperaturen is ook marginaal.

Bij de F27 hadden we nog 'water-methanol' injectie voor hete/hoge velden om de massa lucht tijdens T/O te vergroten. Toch moesten we 'piesen bij elke boom' omdat we niet veel peut mee konden meenemen.

Tactisch luchttransport heet dat tegenwoordig, vandaar dat de 2 ex-USN C-130s zijn aangekocht ter vervanging van onze 'nationale trots'.
 
@Boer....

Zal wel een F60 Decal op de F50 laten plakken voor je....:cool: ennuh...wat dacht je van een KLU roundel...80 procent ondertussen toch al KLU bij ons ;-)

@NKAWTG

Long time since Zurich Buddy...Hoe gaat het?? Ik tegenwoordig terug in NL, en wel bij KLC...en Jij??!!

Saludos!!
RD707
 
een paar maanden geleden stond er een heel artikel over de F60 in Curacao in "Onze Luchtmacht". Volgens mij stond er dat ze vervangen worden door de havilland DHC-8??? ( of tijdelijk gehuurd of iets dergelijks)?

Groeten,

Chris87
 
De 60's in Curacao gaan eind 2007 weg. De maritieme taak daar wordt vanaf dan gedaan door een Canadees bedrijf met inderdaad de Dash-8. De fokker 60 daar was maar tijdelijk om de capaciteit die wegviel door de verkoop van de Orions op te vangen in afwachting van een vervanger.
 
Back
Top