Zonder zijwieltjes

Dan had diegene ook de AIP niet gelezen, want daar staat duidelijk "FR Only" bij vrijwel alle Franse groene velden.

Klopt, maar een vorm van reactie, desnoods in het Frans, zou wel handig zijn. Dan weet je in ieder geval dat je radio het doet en dat je niet verder hoeft te vragen.
 
PCL of pilot controlled lighting heb je in Europa ook, Frankrijk bijvoorbeeld.

Dat bedoelde ik, maar ik schreef het niet zo duidelijk. STAP noemen ze het daar.

VFR betekent VFR, check met je eigen ogen of de baan vrij is. Zelfs op een gecontroleerd veld kijk je toch eerst even of de approach vrij is als je een active runway op taxiet?

Je gaat wel vaker verrast worden als je louter op de radio vertrouwt.

Verbaasd zijn dat er een vierzitter voor m'n neus landt in totale radiostilte, is wel iets anders dan "louter op de radio vertrouwen". Uitkijken blijft nummer één, maar de radio is een nuttige aanvulling. Blijkbaar denkt niet iedereen er zo over, en dus ben ik de volgende keer niet verbaasd.

Bij controlled is het min of meer andersom, dan is kijken een aanvulling op de radio. Ja, dan kijk je ook final langs, als backup voor de radio ipv andersom. De verrassing is dan wel wat groter als daar toch wat hangt ;-)

Zie ook vorige pagina. Had de glide-in op Teuge geen radio call gemaakt, dan had ik geen reden gehad om op dat moment recht omhoog te kijken. Iets wat, had ik toen in een Cessna gezeten, toch al moeilijk was geweest. Dus de "Het is toch VFR?" redenering? Hmm...
 
Dat bedoelde ik, maar ik schreef het niet zo duidelijk. STAP noemen ze het daar.



Verbaasd zijn dat er een vierzitter voor m'n neus landt in totale radiostilte, is wel iets anders dan "louter op de radio vertrouwen". Uitkijken blijft nummer één, maar de radio is een nuttige aanvulling. Blijkbaar denkt niet iedereen er zo over, en dus ben ik de volgende keer niet verbaasd.

Bij controlled is het min of meer andersom, dan is kijken een aanvulling op de radio. Ja, dan kijk je ook final langs, als backup voor de radio ipv andersom. De verrassing is dan wel wat groter als daar toch wat hangt ;-)

Zie ook vorige pagina. Had de glide-in op Teuge geen radio call gemaakt, dan had ik geen reden gehad om op dat moment recht omhoog te kijken. Iets wat, had ik toen in een Cessna gezeten, toch al moeilijk was geweest. Dus de "Het is toch VFR?" redenering? Hmm...
Je reactie is erg normaal, maar Bobo is volledig correct. Je kan niet vertrouwen op de radio wanneer je VFR vliegt. Zelfs IFR is het niet volledig betrouwbaar. Buiten kijken is echt het belangrijkst. Maar dat is erg moeilijk om volledig 100% te vatten, als je leert vliegen in een erg druk luchtruim waar 99,9% van de vliegtuigen op de radio zit, zoals bijvoorbeeld Nederland.

Het is ook oefening om vliegtuigen te herkennen in verschillende vluchtfases en relatieve posities. Zodra je dat wat meer gewoon bent, ga je ook meer op je ogen vertrouwen. Ironisch genoeg helpt het om met een TCAS te vliegen moest je ooit de kans hebben. De eerste paar keer ga je de vliegtuigen pas zien als je er bijna tegen vliegt. En dan plots op een dag ga je buiten eentje zien vliegen voor ie op TCAS verschijnt. Het is wat een gewoonte die je moet aanleren. Maar dat is erg moeilijk om te doen, vooral als je nog maar net je licentie hebt of nog aan het wennen bent aan een nieuw vliegtuigtype.
 
Dit ging dus juist over één van die drukste plekken van het Nederlands luchtruim. Natuurlijk is Bobo correct - ik weet alleen niet wat ik gezegd heb waardoor jullie willen uitleggen wat VFR is... Da's echt niet nodig.

IFR of TCAS is een ander verhaal. Als/wanneer ik daaraan begin, zal het makkelijker zijn om te vergeten dat kijken belangrijk is :giggle: Die knoop ik in de oren!
 
Dit ging dus juist over één van die drukste plekken van het Nederlands luchtruim. Natuurlijk is Bobo correct - ik weet alleen niet wat ik gezegd heb waardoor jullie willen uitleggen wat VFR is..

Ik denk dat het komt door het gebruik van 'verbaasd zijn'. Dat er een vliegtuig zonder radio calls landt op een vliegveld waar de radio niet verplicht is (daar ga ik even van uit?), is niet iets waar je -in theorie- verbaasd zou mogen over zijn. Al zou het merendeel van de piloten in jouw situatie *ook* verbaasd zijn.

Verder nog dit stukje:

Bij controlled is het min of meer andersom, dan is kijken een aanvulling op de radio.

Dat is eigenlijk ook niet correct. In klasse C en D (het merendeel van gecontroleerd luchtruim) heb je als VFR verkeer enkel bescherming tegenover IFR verkeer. Er is geen bescherming tegen ander VFR verkeer. Een controller zal je wel zeggen waar het ander verkeer zich bevindt indien ze daar tijd voor hebben, maar dat is niet gegarandeerd. In theorie. In praktijk proberen de meeste je natuurlijk wel te helpen. Maar 'kijken' is zeker geen 'aanvulling' op de radio. Het is nog steeds je primaire methode om verkeer te ontwijken.

Dit kan allemaal wat arrogant klinken, zo is het zeker niet bedoeld. Dit is iets waar ik zelf het langste last van gehad heb bij het vliegen. Ik begreep de regels, ik wist dat naar buiten kijken het belangrijkste is/was, maar onbewust kostte het toch veel moeite om het ook effectief volledig te geloven. Vandaar de extra duiding ;-)
 
@berggeit

Twee kleine dingen in je gedachtengoed die een beetje moeten worden aangestuurd:

  • Neem niet aan dat iedereen instructie heeft gekregen op hetzelfde niveau zoals jij dat hebt gehad.
  • Neem niet aan dat anderen dezelfde moeite nemen om hun skill niveau te verbeteren zoals jij dat doet.
(Te) veel privé piloten zijn op hun best de dag na hun examen en het zakt langzaam in tot rond solo niveau, zowel hun stick en rudder skills als hun kennis.
Niet meer weten hoe een W&B te doen, NOTAMS checken, comfort niveau neemt langzaam af, vliegen voor recreatie en niet voor de uitdaging.
Radio hoeft niet, mag wel en met volle tanks red ik dit uurtje wel - houding.
 
Last edited:
Shoreham was natuurlijk prachtig. Solo het Kanaal over. Dan groeit je respect voor Blériot en consorten, die dat met de kop in de wind, zonder GPS, zonder vliegveld en met nog véél primitievere middelen deden. Die de rotsen van Dover waarschijnlijk vóór zich zagen, in plaats van ver onder zich. Wel mooi.

Naast de douane formaliteiten die nieuw waren, ook wat andere persoonlijke records aan stukken gevlogen:
- eerste keer "VFR on top" als PIC
- 6:55 uur gelogd, een persoonlijk PIC dagrecord wat misschien wel járen zal blijven staan. Al was het maar omdat ik de volgende keer dezelfde afstand waarschijnlijk sneller vlieg ;)
- 477 mijl gevlogen volgens skydemon log; 448 mijl kortste pad.

Daarmee heb ik onbedoeld nu al de CPL requirement voor een 300 mijl cross country afgevinkt, besef ik nu. Tenminste, de EASA versie ervan. De FAA vraagt een landing minimaal 250nm van het original point of departure en dáár kom ik met Hilversum - Shoreham wat aan tekort (219nm).

Zo merk je toch wel dat je grenzen veranderen. De 150 mijl solo voor PPL voelde, ondanks flinke pauzes en een sneller toestel, echt als een marathon. Tegen het eind was ik, ondanks flinke pauzes, echt wel wat scherpte kwijt.

Deze keer gold dat vooral voor de heenweg. Iets lastigere omstandigheden, route nog nieuw en geen pauze op MZ, dat hakte er wel in. Maar voor de laatste twee legs had ik aan een pauze genoeg om weer op te laden. Dat was vorig jaar met de PPL driehoek niet zo.
 
Last edited:
Back
Top