De reden om het zo te gaan doen is een Europese wetgeving die medio dit jaar van kracht zal worden. Of het de veiligheid verhoogt? Ik vraag het me af. Ik weet dat het wat kort door de bocht is als je redeneert: “Goh, belachelijk, alsof we tot nu toe continu uit de lucht vielen”, maar dat het zwaar overdreven is kun je wel als een feit beschouwen. Tot nu toe was het vervoeren van passagiers tegen betaling in de wet opgenomen in de vorm van “verkeersvluchten, niet zijnde rondvluchten”. Dat had een reden. Het is nagenoeg onmogelijk rondvluchten te reguleren op dezelfde manier als overige verkeersvluchten. Er is in de rondvluchten business een groot verloop van vliegers. De meesten komen om uren te bouwen, om vervolgens verder te gaan. Moeten we, als rondvluchtbedrijven, nu iedere keer het hele riedeltje doorlopen om een vlieger op de vergunning bij te schrijven, om deze vervolgens zes maanden later weer af te schrijven, plus de verplichte cursussen laten doorlopen en de daarmee gepaard gaande kosten gedwongen moeten maken? Dit naast de kosten voor een AOC aanvragen en bijhouden natuurlijk. Tot nu toe moest je een rondvluchtenvergunning hebben en dus aan alle voorwaarden voldoen om deze te verkrijgen en te behouden, en stond het IVW vrij om te alleen tijde binnen te lopen om een controle uit te voeren. Waarom nu ineens een AOC?
Er zijn vele rondvluchtbedrijven die de toestellen niet JAR-145 laten onderhouden. Wie nu denkt dat dat per definitie slechter onderhoud betekent heeft geen enkel verstand van zaken. Realiseer je dat het omschakelen naar 145 onderhoud over het algemeen hogere kosten met zich meebrengt, wat er ook nog eens bovenop komt. Vaak zal er geferried moeten gaan worden voor onderhoud waar dat nu nog niet noodzakelijk is, 145 bedrijven hanteren hogere tarieven voornamelijk om de kosten, welke gepaard gaan met de vergunning, terug te verdienen, niet omdat de monteur beter is en dus een hoger salaris geniet.
Dit alles bij elkaar genomen zal resulteren in meer dan “een paar Eurootjes” bovenop de nu geldende prijzen, en de klant wordt hier dus niet of nauwelijks beter van, hooguit slechter.
Rondvluchten zijn voor nagenoeg iedereen de enige manier om te profiteren en dus te genieten van General Aviation. Het heeft een hoog promotioneel karakter voor de gehele luchtvaartsector. Dit maakt IVW blijkbaar allemaal niets uit, het is weer een manier om centen binnen te halen. Langzaam maar zeker wordt de strop om de nek van de GA-sector strakker aangetrokken, en we wachten allemaal gespannen af hoe lang we het nog volhouden.
De vraag rijst: “What’s next?” Het is bijna spannend te noemen! :huilt: