Beter in ieder geval dan een narrige captain met bierspoiler....
Ik ben zelf helemaal uit de GA dus kan er weinig over zeggen, zeker wanneer het over de huidige situatie gaat.
Maar vaak genoeg in het verleden schrikbarende dingen gezien en meegemaakt. In je opleiding begint het al, nee je moet je uren maken deze week. Kan best zonder VSI....Tsja, als je dat instructeurs baantje later wil na het "afstuderen" dan moet je niet negatief opvallen.
Je leert uit je boeken dat je alleen een vliegtuig mag vliegen dat volledig luchtwaardig is. Maar de toestelletjes van je Aviation Career Academy zijn soms al hopeloos. Vaker in de hangaar dan in de lucht.
In overgereguleerd NL dacht ik bij terugkomst alles in tip top conditie aan te treffen. Helaas was er weinig verschil tussen de NL en de VS.
Afgaand op wat recente verhalen is dat echter niet veranderd en zal ik enige regulatie niet verkeerd vinden, maar dan wel binnen de redelijkheid van de operatie.
Niet alleen om het publiek te beschermen maar veelal de jonge vliegers ook nog die graag een uurtje mee willen pakken, al dan niet betaald. Die staan vaak in dubio, kist de lucht in waar een flinke streep olie onder zit of de kist grounden en al mijn klanten naar huis sturen. Al de andere vliegen hun uurtjes en ik kan straks twee maanden wachten tot ik weer een keer opgeroepen word. Vliegen dus. (Gelukkig zijn er ook mensen die néé zeggen)
Dus als er een duidelijk beleid komt, waarbij de vlieger ook nog eens bescherming geniet, dan zou ik zeggen, hoedje af IVW. Als ze klakkeloos eisen, die gelden voor luchtvaartmaatschappijen, overhevelen naar de kleine zelfstandige met zijn drie Tjessnaas vraag je je ook af waar we mee bezig zijn.
Als je als KRM (Koninklijke Rondvlieg Maatschappij) idd aan DG, CRM, Quality Control moet gaan meedoen ga ik me afvragen wat dat gaat betekenen voor de prijs? IVW zal niets financieel steunen, nee, verhoogde controles en gespecialiseerde inspecteurs worden lekker doorberekend.
Het is al crisis dus minder rondvluchten sowieso, rondvlucht lijkt een uitje te gaan worden voor de happy few.
Als de rondvliegbedrijfjes nu eens rond de tafel mochten gaan zitten en eens lekker konden brainstormen met de IVW-ers met een duidelijke verbetering van veiligheid als gezamelijk doel, dan zeg ik dat we op de goede weg zijn.
Maar dat dit gebeurt..... nee, dan is mijn glas (en fles) behoorlijk leeg.