Zijn rondvluchten in Nederland binnenkort nog wel mogelijk?

Op 23 feb was ik verbaasd over het feit dat er nog geen reacties waren, maar onze overheid deinst nergens voor terug. Dus wat dat betreft nee.
 
In Duitsland is deze regelgeving ook ingevoerd zij het dat de rondvluchtbedrijven die daar minder dan 4 pax vervoeren ervan zijn vrijgesteld. Zouden ze in Nederland ook moeten doen.

Persoonlijk vind ik de regelgeving van de zotte. Waarom zou de vlieger die rondvluchten doet op een C172 een CRM cursus moeten volgen laat staan een cursus dangerous goods...
 
Het staat in de wet en dus ..... :(

Het is helaas niet iedereen gegeven om logisch dan wel praktisch over bepaalde zaken na te denken en dus doe je gewoon wat er staat. Kan je ook nooit gedoe krijgen.

Ik hoorde dat men in Frankrijk niet aan een LPE doet. Waarom zouden ze? Ze spreken toch Frans met elkaar ;)
 
Ach, aan de andere kant misschien weer een lichtpuntje voor maatschappijen die nog ruimte over hebben op hun AOC, kunnen ze rondvluchten doen.
In de ochtend op en neer londen, in de middaguurtjes nog wat rondvluchtjes. Uniform heeft men al aan. Tante Truus uit Assen ook blij, met zo'n jonge vlieggod in uniform op de foto.
 
De spoeling wordt helaas wel dun en daarmee ook de keuze.

Maar in de visie van captain K is het glas halfvol. Ja eigenlijk is het een blessing in disguise, als je nu op de foto kan met een jonge god in uniform! :grijns:
 
Beter in ieder geval dan een narrige captain met bierspoiler....

Ik ben zelf helemaal uit de GA dus kan er weinig over zeggen, zeker wanneer het over de huidige situatie gaat.

Maar vaak genoeg in het verleden schrikbarende dingen gezien en meegemaakt. In je opleiding begint het al, nee je moet je uren maken deze week. Kan best zonder VSI....Tsja, als je dat instructeurs baantje later wil na het "afstuderen" dan moet je niet negatief opvallen.

Je leert uit je boeken dat je alleen een vliegtuig mag vliegen dat volledig luchtwaardig is. Maar de toestelletjes van je Aviation Career Academy zijn soms al hopeloos. Vaker in de hangaar dan in de lucht.

In overgereguleerd NL dacht ik bij terugkomst alles in tip top conditie aan te treffen. Helaas was er weinig verschil tussen de NL en de VS.

Afgaand op wat recente verhalen is dat echter niet veranderd en zal ik enige regulatie niet verkeerd vinden, maar dan wel binnen de redelijkheid van de operatie.

Niet alleen om het publiek te beschermen maar veelal de jonge vliegers ook nog die graag een uurtje mee willen pakken, al dan niet betaald. Die staan vaak in dubio, kist de lucht in waar een flinke streep olie onder zit of de kist grounden en al mijn klanten naar huis sturen. Al de andere vliegen hun uurtjes en ik kan straks twee maanden wachten tot ik weer een keer opgeroepen word. Vliegen dus. (Gelukkig zijn er ook mensen die néé zeggen)

Dus als er een duidelijk beleid komt, waarbij de vlieger ook nog eens bescherming geniet, dan zou ik zeggen, hoedje af IVW. Als ze klakkeloos eisen, die gelden voor luchtvaartmaatschappijen, overhevelen naar de kleine zelfstandige met zijn drie Tjessnaas vraag je je ook af waar we mee bezig zijn.

Als je als KRM (Koninklijke Rondvlieg Maatschappij) idd aan DG, CRM, Quality Control moet gaan meedoen ga ik me afvragen wat dat gaat betekenen voor de prijs? IVW zal niets financieel steunen, nee, verhoogde controles en gespecialiseerde inspecteurs worden lekker doorberekend.
Het is al crisis dus minder rondvluchten sowieso, rondvlucht lijkt een uitje te gaan worden voor de happy few.

Als de rondvliegbedrijfjes nu eens rond de tafel mochten gaan zitten en eens lekker konden brainstormen met de IVW-ers met een duidelijke verbetering van veiligheid als gezamelijk doel, dan zeg ik dat we op de goede weg zijn.

Maar dat dit gebeurt..... nee, dan is mijn glas (en fles) behoorlijk leeg.
 
@ Kebab, mooi stukje tekst, helemaal mee eens.

Om nog even terug te komen op de AOC's. Aangezien er momenteel 4 rondvluchtbedrijven zijn die een AOC hebben, betekent dat dat er nog een flink aantal bedrijven zijn die rondvluchten doen, al of niet onder het mom van een proefles, of kisten verhuren. Hoe zit het nu met de aansprakelijkheid van de vlieger?
Stel, als CPL-er doe ik een rondvlucht voor een bedrijf zonder AOC en ik vlieg de kist totall loss. Hoe zit het dan verzekeringstechnisch? Zegt de verzekering dan ook: "tsja meneer, da's nou jammer, u deed een rondvlucht voor een bedrijf wat daartoe helemaal niet bevoegd is. Wij betalen niet uit."

Of als ik een kist huur bij een bedrijf zonder AOC. Zelfde scenario, wat dan?
En stel dat ik door passagiers aansprakelijk wordt gesteld voor eventueel letsel. Hoe zit het dan?
 
Over die rondvluchten gesproken. Als Tante Truus een rondvlucht wilt doen maakt ze op EHMZ de meeste kans met 2 rondvluchten bedrijven.

In de lijst komt Prince niet voor, maar ook Prince Helicopters heeft een AOC.
 
Helicopters vliegen zover ik weet nog onder JAR-OPS 3, die gaan in één keer over naar EASA-OPS dat ergens in de komende paar jaar van kracht wordt. (krijgen we het zelfde geintje nog een keer)...

mvg
Ditched
 
Wauw, da's ff een mooie reactie op een topic van meer dan 1,5 jaar oud! Slotje!
 
Volgens mij is de stand van zaken nu dat voor het uitvoeren van rondvluchten het uitvoerende bedrijf de juiste AOC moet hebben. De piloot heeft enkel de plicht om na te gaan of de vluchtuitvoering conform de aanwezige papieren legaal is: BvI, BvL, BvB, verzekering, AoC etc.

Met een CPL mag je een vlucht uitvoeren waarvoor geld wordt betaald, zonder dat je zelf in de kosten hoeft mee te delen. Een commerciële vlucht dus (of het winstgevend is voor het bedrijf laten we maar even in het midden). Een proefles is niets anders dan een rondvlucht. Conform luchtvaartwetgeving mag een persoon, niet zijnde stuurhutpersoneel, namelijk een vliegtuig bedienen zolang een persoon met het juist BvB en currency ernaast zit en elk moment kan ingrijpen. (onnauwkeurige quote uit mijn hoofd vanuit het boek Luchtvaartvoorschriften).

Dus, vragen naar AOC voordat je je vrienden een rondvlucht aansmeert waaraan je zelf niet meebetaald ;-)
 
Conform luchtvaartwetgeving mag een persoon, niet zijnde stuurhutpersoneel, namelijk een vliegtuig bedienen zolang een persoon met het juist BvB en currency ernaast zit en elk moment kan ingrijpen. (onnauwkeurige quote uit mijn hoofd vanuit het boek Luchtvaartvoorschriften).
Moet dus wel een instructeur zijn (BBvBvdL Art 11 j.)
 
Last edited:
Het staat in de wet en dus ..... :(
Het is helaas niet iedereen gegeven om logisch dan wel praktisch over bepaalde zaken na te denken en dus doe je gewoon wat er staat. Kan je ook nooit gedoe krijgen.
Ik hoorde dat men in Frankrijk niet aan een LPE doet. Waarom zouden ze? Ze spreken toch Frans met elkaar ;)

Maar laten we nou eens eerlijk zijn, als dergelijke regeltjes komen dan pikken we het toch (bijna) allemaal.
Dat LPE voorbeeld heeft dat maar weer bewezen. Inderdaad veegt europa viva la France (en ik meen ook Duitsland) z'n r**t ermee af en hier staan we in de rij omdat het "moet".
Waarom bijvoorbeeld LPE ?? Er is straks toch niemand meer in de lucht, want dat is immers de strekking die ons te wachten staat.
En dit dan nog allemaal onder dit kabinet ! Nou.., dan weet ik niet wat een eventueel links kabinet zal doen om de luchtvaart kapot te krijgen.
Veel zal het volgens mij niet uitmaken.
Zo langzamerhand moeten we ons gelukkig prijzen dat we nog van de luchtvaart hebben kunnen genieten.
Het is allemaal diep triest, maar we hebben ook veel aan ons zelf te danken.

ps. het lijkt een LPE verhaal, maar ik begrijp dondersgoed dat het over de rondvlucht-wereld gaat ! Maar het is wel hetzelfde vaatje waaruit het getapt wordt en wij pikken het maar. :stapelge::biertje:
 
Back
Top