Zeer kritische noot over Stella

Status
Not open for further replies.
- Er geen goed (objectief) klachten systeem is (en arbitrage systeem)

Het zou tijd worden dat een branche organisatie dit eens snel gaat regelen. Het is natuurlijk te gek voor woorden dat je duizenden euro’s kwijt bent en dat je dan als consument nog je mond moet houden als het mis gaat omdat je bang moet zijn voor de gevolgen.

Lijkt me een goed plan om een arbitragecommissie in te stellen bestaande uit:
Optie 1: IVW (overheidscontrole) (lamzakkige en luchtvaarthatende ambtenaren)
Optie 2: Branche, vnv-dalpa etcetera
Optie 3: Airworkers (de meest kritische maar zeker objectief:))
 
Ik zou gewoon aan die opleiding beginnen. De markt is nu goed en de verwachting is dat dit over twee jaar ook nog wel het geval is.

Wiens verwachting mag dat dan wel zijn? Van de voorlichter van Stella? Als ik zo een beetje op het board lees zeggen alle pro's dat er niets zo onvoorspelbaar is als de luchtvaart......dus vind het een moedige/debiele (wegstrepen wat niet van toepassing is) keuze om maar 'gewoon aan die opleiding te beginnen'. Zeker als je zoals Pzyko je wel iets aantrekt van wat er door de ervaren rotten wordt verteld hier op 't board!

Mijn advies (for what it's worth, aangezien ik zeker geen ervaren rot ben) aan Pzyko: Haal eerst je Havo-diploma...en kies een school waarmee je je kansen op een baan zo groot mogelijk maakt. Jij bent verantwoordelijk voor je eigen keuzes, niemand gaat je handje vasthouden als je straks klaar bent en de markt is ingestort en je staat daar samen met je 500 collega-studenten van Stella....
 
Mijn advies (for what it's worth, aangezien ik zeker geen ervaren rot ben) aan Pzyko: Haal eerst je Havo-diploma...en kies een school waarmee je je kansen op een baan zo groot mogelijk maakt. Jij bent verantwoordelijk voor je eigen keuzes, niemand gaat je handje vasthouden als je straks klaar bent en de markt is ingestort en je staat daar samen met je 500 collega-studenten van Stella....

AMEN!


:radar: André :radar:
 
Je staat daar dus met 500 collega's van Stella en HONDERDEN anderen van vliegscholen door heel Europa.

Ik vraag me af of het iets uitmaakt waar die studenten vandaan komen, ze zijn er toch wel.
 
Ergo: Je kansen optimaliseren (en daarnaast je risico's minimaliseren) binnen een overvolle (overspannen) markt.....en dat doe je niet door naar een school te gaan die echt met geen enkele maatschappij banden heeft, en die je wel alsnog gewoon een goeie ton kost!

Maargoed het blijft vooral je eigen keuze, dus als jij heel graag naar Stella wil omdat ze zo vriendelijk het geld uit je zak kloppen en de koffie zo lekker is, ben ik absoluut de laatste om je tegen te houden!
 
Last edited:
en de koffie zo lekker is

Maar de koffie is er niet lekker! Jongens (m/v), zijn we nou een keer klaar met dit gez**k over Stella? Hier op Beek zijn zowat alle instructeurs, theorie en praktijk, oud-NLSers. Dat was vroeger een opleiding met een goede naam. Mijn bescheiden, maar objectieve mening is dat de opleiding goed in elkaar zit.

PH
 
Ik ben al aangenomen op Stella, en ik ga er ook lekker beginnen in Augustus...

heb even wat research gedaan, en zo blijkt, ik kan met mijn MBO gwn solliciteren bij Lufthansa City Line...

hoezo, dat leg ik wel even uit in dat andere topic: "MBO&Piloot?"
 
Hallo Pzyko,

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Zoals vaker hier vermeld is; de luchtvaart is een erg conjunctuur gevoelige bedrijfstak. Als jij ervan uitgaat dat de situatie over 2 jaar nog dezelfde is als die van nu, kan je van een koude kermis thuiskomen. Het gegeven dat je nu bij sommige maatschappijen aangenomen wordt met een MBO opleiding betekent niet dat dit over 2 jaar nog zo is. Ook de reclame praatjes dat Stella bij grote maatschappijen piloten wegzet (hetgeen niet Stella heeft gedaan, maar de betrokken piloten zelf), betekent niet dat je over 2 jaar met je Stella diploma ergens binnenkomt. Waarom probeer je niet de risico's te spreiden door eerst na je MBO door te stromen naar een HBO opleiding of je HAVO diploma te halen. Het aanbod van maatschappijen waar je dan voor kan gaan vliegen is vele malen groter. En als je dan toch je diploma's hebt, waarom dan je niet aanmelden bij een school die wel echte contacten heeft bij luchtvaartmaatschappijen? Het risico om niet te bereiken wat je graag wilt wordt dan een stuk kleiner. Zoals je zelf aangeeft zullen de instructeurs van Stella best capabel zijn, en je zal er ook best leren vliegen. Maar hebben ze dan zo'n kwaliteit dat je met een Stella opleiding eerder wordt aangenomen dan piloten van een andere school? Volgens mij niet. Feit is dat je met je dure Stella vliegopleiding geen enkel voordeel hebt tov vliegers die een andere opleiding hebben gevolgd. Als je dan ook nog met een minimale vooropleiding gaat solliciteren geef ik je weinig kans in een afzwakkende markt. Ik denk dat je je niet realiseerd hoe groot de concurrentie is.


Veel succes met je vliegopleiding.


PS voor Lufthansa Cityline moet je een zogenaamde DLR test doen, heb je enig idee hoeveel mensen die niet halen? En waar ga je solliciteren als je die test niet gehaald hebt?
 
Punt blijft dat je ook naar CLH kan met een opleiding die je misschien de helft kost van in vergelijking met die van Stella.....maargoed, zoals Art ook al eens terecht opmerkte tonen de meeste (welgemeende!) adviezen grote overeenkomst met de zin "Roepende in de woestijn".

Veel succes met je opleiding, en veel succes op de banenmarkt daarna! Want begrijp me (en vooral ook de echte pro's) niet verkeerd, de adviezen hier zijn er niet om je lieve schooltje af te kraken, maar om je een correct beeld, en een zo groot mogelijke kans te geven!
 
Pzyko vertoont op dit moment gewoon een beetje een roes-gedrag omdat hij is aangenomen bij een vliegschool. Da's heel normaal, want het is sowieso heel leuk als je bent aangenomen bij een school, maar het vertroebelt je objectief kunnen oordelen.

Dat je een maatschappij hebt kunnen vinden die je aanneemt met MBO is leuk maar allej*zus zeg, je beperkt je zelf wel heel erg zo. Zó erg zelfs, dat ik het een heel slechte beslissing vind! Daarnaast vind ik het wat zeggen over de school en hun selectie dat ze je aannemen terwijl je zo'n beperkte kans hebt op een baan na de opleiding.

Zoals Surferboy al zei, ga eerst je HAVO/HBO halen! Dan kan je in plaats van bij 10 maatschappijen in Europa ineens solliciteren bij 150 maatschappijen.

Daarnaast was de directie van Lufthansa (Cityline) dusdanig afgezeken door het persbericht van Stella dat ze een exclusieve deal hadden met Lufthansa (wat dus niet waar is), dat de vraag is of je niet juist een nadeel hebt om als Stella-student bij CLH te solliciteren!
 
Pzyko vertoont op dit moment gewoon een beetje een roes-gedrag omdat hij is aangenomen bij een vliegschool. Da's heel normaal, want het is sowieso heel leuk als je bent aangenomen bij een school, maar het vertroebelt je objectief kunnen oordelen.

Een roes als je bij stella aangenomen bent:eek::niet_bli:

GEINTJE!
 
der Konzern die neuen, größeren Flugzeuge bei Cityline einsetzen. Und es gebe Signale seitens Lufthansa, dass die für Europa-Verbindungen zuständige Tochter nur in diesem Fall längerfristig wirtschaftlich interessant bleibe. Die Pilotenvereinigung Cockpit hingegen tritt laut Verdi-Mann Kronsfoth dafür ein, dass die Besetzung der Cockpits dieser Flugzeuge nach Lufthansa-Konzernbedingungen erfolge. Das wolle der Konzern aber aus Kostengründen nicht. Außerdem gehe es um eine Verschärfung der formalen Zugangsvoraussetzungen: "Wenn es nach den Vorstellungen der Vereinigung Cockpit geht, könnten viele Cityline-Piloten die neuen Flugzeuge nicht fliegen - und zwar zum Beispiel nur deshalb nicht, weil jemand kein Abitur in der Tasche hat."

Kijk daar komt de aap uit de mouw!

Eerst maar even HAVO doen lijkt me, en dan nog is het geen Abitur, maar je hebt kans dat je dan een keer in een pardon regeling valt. Het is te doen, helemaal als je het via een avondschool doet, iedereen is veel beter gemotiveerd en je hebt geen last van jammer puberaal gedrag in de klas. (heb het zelf ook gedaan, binnen 2 jaar ben je klaar! En als je er echt voor gaat in een jaar.)

Groeten

:radar: André :radar:
 
Kijk daar komt de aap uit de mouw!

Eerst maar even HAVO doen lijkt me, en dan nog is het geen Abitur, maar je hebt kans dat je dan een keer in een pardon regeling valt. Het is te doen, helemaal als je het via een avondschool doet, iedereen is veel beter gemotiveerd en je hebt geen last van jammer puberaal gedrag in de klas. (heb het zelf ook gedaan, binnen 2 jaar ben je klaar! En als je er echt voor gaat in een jaar.)

Groeten

:radar: André :radar:

Vergeet maar vrolijk een pardonregeling voor HAVO.

ABI is VWO, no way around it.
 
.... of een HBO-propedeuse...

Nog een voorbeeld vóór een VWO diploma: De huidige mogelijkheid te wisselen naar moeder Lufthansa geldt alleen voor CityLiners mèt Abitur of fachgebundene hochschulreife.. tata, daar sta je dan met je MBO. en een toekomstige pardonregeling kun je echt vergeten, je zal dan op een CLH type moeten blijven vliegen... tot je pensioen (en dat is lang...), als CLH dan nog bestaat tenminste ...

Ontneem jezelf niet een "mooie" vliegcarriere met "mogelijkheden" nog eens wat anders te vliegen. Als je CLH op het oog hebt, ga dan iig met een VWO of een HBO-propedeuse (dat kun je volgens mij meteen na je MBO doen toch??) en zorg dat je "Lufthansa-proof" bent. wie droomt er niet van een 320 of 340 van LH:biertje:

succes
 
Mijn duits is niet zo best maar ik begrijp hieruit dat je met HAVO + HBO diploma ook aangenomen kan worden?. Ik rond over 3/4 weken mijn HBO studie af en doe woensdag de PO1 selectie bij de KLS. Is het hebben van een succesvol (zonder vertraging) afgeronde HBO studie een voordeel?

Ontopic:

Vriend van me is nu een jaar bezig bij stella en heb van hem nog geen negatieve geluiden gehoord (en die zou hij mij wel vertellen als die er waren ;)) Maargoed of je met een stella papiertje minder snel aangeniomen word ergens zal ik van jullie moeten geloven want daar heb ik geen research in gedaan.
 
@MJD: over de aanname eisen van Lufthansa Cityline en Lufthansa zelf staat al het een en ander gepost, niet alleen in dit topic :) Het gaat hier om de doorstroming van Cityline naar Lufthansa zelf, wat met MBO dus niet mogelijk is. Toch wel handig om te weten als je begint aan een vliegopleiding.

gr
 
Ik kreeg vandaag een nieuwsbrief van Stella in mijn mailbox, nadat ik daar ongeveer 2 jaar geleden een keer mijn emailadres heb achtergelaten (en sindsdien nooit iets ontvangen heb), met nog steeds dit bericht er in: "Lufthansa Cityline kiest Stella".
Hoezo, niet misleidend? :confused:
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top