Y'all can come to America y'know...

rotorusa

Member
Ik las net de thread over opleiding en baan (of gebrek aan-) en begrijp dat sommigen van jullie na afloop van je opleiding jaren op een wachtlijst staan voordat je aan de bak kunt bij een luchtvaartmaatschappij. Daar stond ik even van te kijken. Begrijp ik het goed dat velen van jullie specifiek verkeerspiloot willen worden en niet echt geinteresseerd zijn in een baan in de kleine luchtvaart als bijvoorbeeld charter piloot of reclamesleper? Of zijn er gewoon weinig mogelijkheden om aan de slag te gaan buiten de luchtvaartmaatschappijen?

Ik heb een vraag: Een J-1 Visum stelt je in staat om bij een vliegschool in de VS in twee jaar al je Amerikaanse brevetten te halen (van Private tot ATP) en bovendien zo’n duizend uur ervaring op te doen als beroeps piloot (als vlieginstructeur). Je zou dan tegelijkertijd een schriftelijke cursus JAA ATP theorie kunnen volgen en je hoeft dan bij terugkomst in Europa alleen nog maar een uurtje of 15 te vliegen bij een JAA goedgekeurde FTO om je JAA ATP te behalen.

Kort samengevat: Goedkoop lessen, twee jaar in Amerika wonen, werken als piloot, mischien kans op wat twin uurtjes, en toch eindigen met een JAA ATP. Is dit een interessant alternatief voor diegenen die liever niet jaren wachten tot er een positie vrijkomt?
 
L.S.,

Ik heb de afgelopen 2 jaar m'n opleiding in de US gedaan. En heb daarna een baan aangeboden gekregen bij een charter maatschappij in de US. Ik ben klaar met m'n training voor de BE-200 en voor de CJ 2. Ik sta echter al enkele maanden aan de kant (in NL) omdat het bijna onmogelijk is voor mijn bedrijf in de US om een werkvergunning voor mij te krijgen.. Dit omdat de INS sinds 9/11 niet al te vriendelijk meer is tegen buitenlandse (en ook westerse) piloten....

Dus als jij mij kunt vertellen hoe wij wat kosten kunnen besparen op onze advocaat hoor ik het graag..

Met vriendelijke groet,
FD.

p.s. Als jij een J1 visum voor me kunt regelen om CFI te zijn op een C150 in de us vertrek ik morgen nog..
 
Rotorusa ,

Het verhaal wat je verteld over het J1 visum klopt. Echter dit gaat alleen op voor mensen die hun PPL hebben met max 100 uur. Indien je je CPL al hebt etc. kom je niet meer in aanmerking voor dit visum.
Ik heb zelf destijds bij een part 141 vliegschool om een vriend op die manier aan zijn uren te helpen navraag gedaan. Toen ik aangaf dat hij z'n CPL IR al had gaf men aan dat dit alleen kon voor ab initio en/of mensen met PPL (max 100 uur).
Goed er zijn natuurlijk ook in de VS vliegscholen die deze regels wat minder serieus nemen. Dit bleek o.a. in mijn geval. Ik had PPL en 240 uur.

GJK
 
Wellicht is er nog een andere optie, wanneer je reeds een J1 visum hebt gehad voor het behalen van je fixed wing ratings. Het moet mijns inziens mogelijk zijn voor het behalen van helicopter ratings opnieuw een J1 visum te verkrijgen, waarbij je tevens behoorlijk wat vrijstellingen krijgt op grond van je fixed wing ratings.
 
Flying Dutchman,

Wat ph-gjk zegt klopt, je mag maximaal een PPL hebben (FAA of JAA), maar er is geen grens aan de uren ervaring (dus een PPL en 600 uur ervaring -geen probleem). Scramble, ik denk dat dat afhangt van de ambtenaar van het consulaat die je aanvraag bekijkt. Een school zal je wel een J-1 formulier geven, maar het consulaat beslist of je het visum ook krijgt. Behandel de consulair ambtenaar als een slapende hond, zou ik zeggen.
 
Toen in 92 het J1 visum werd ingekort van 36 naar 24 maanden kwamen er twee jaar later allerlei programma's in de aanbieding om nog een J1 te regelen. Ik heb toen voor 5000 dollar een advanced airline time building programma gedaan. Dit hield gewoon een ATPL course in met J1 papierwerk voor 4000 dollar meer dan het ooit zou kosten.
INS accepteerde dit enige maanden, daarna viel ook deze achterdeur dicht. Maar goed, dat was 10 jaar geleden. Misschien zijn ze het wel vergeten.
 
Waarom naar Amerika gaan?
Omdat je dan met 50.000 euro schuld ipv
100.000 euro schuld GEEN baan krijgt.

Hou toch op allemaal.
Doe gewoon OF ergens een gezonde selectie,
met een goede kans op een baan. OF stop met dromen
en ga wat anders doen. Maar niet de vliegermarkt verzieken
en vervolgens alleen maar jammeren dat je nergens een
kans krijgt om te soliciteren voor een baan.
Keep it real!
 
Targetspeed hoopt, net als ik, dat er (bijna) niemand meer piloot word. Dan komt er vanzelf een echt pilotentekort en kunnen we hogere salarissen bedingen, nog meer vrije dagen en misschien zelfs een auto van de zaak.
Als Jan en Alleman nu maar piloot gaat worden en ze allemaal maar gekke dingen gaan doen met hun geld, heeft de werkgever de opperhand. :D
 
Ik denk dat er nooit een pilotentekort zal zijn.

En zover het over amerikaanse visa gaat, dit is ook allemaal wel te doen! ik ken goenoeg jongens die op het moment in de VS uren aan het bouwen zijn.

Een van deze jongens heeft zijn opleiding volledig op eigen houtje in de VS gedaan, is in totaal $30.000 kwijt en heeft met dat geld wel even een CPL/IR se+me met 1000 uur multicrew businessjet gekocht. Daar is hij ge-upgrade naar captain (zonder extra te hoeven betalen) en is hij lekker uren aan het bouwen en redelijk betaald krijgen, terwijl hij solliciteerd naar een baan in Europa.

Een beetje creatief zijn en het is allemaal wel mogelijk.

Ik kan je wel zeggen dat deze jongen's traject toch een stuk beter klinkt dan wat ik heb gedaan en nu op ongeveer 150.000 euro schuld sta zonder baan.........

Waarom denk je dat ik tegenwoordig mensen adviseer om naar de States te gaan, het is inderdaad een beetje moeijlijker, maar absoluut niet onmogelijk
 
Hawker, als jij mij wil vertellen waar ik voor 30,000 dollar gegarandeerd 1000 uur jet krijg plus CPL+IR, ga ik ook de markt even verzieken (sorry, T&G). 30,000 dollar = 25,500 euro. Belastingaftrek - 42% = 14,000 euro totaalprijs!!!!!!!

Liefst vandaag vertellen, ben ik morgen onderweg.
O ja, detail: Hoe gaat de INS dit vinden?

Ik ben hier meer dan zeer geinteresseerd in!
PMmen mag ook!
 
"Hou toch op allemaal.
Doe gewoon OF ergens een gezonde selectie,
met een goede kans op een baan. OF stop met dromen
en ga wat anders doen. Maar niet de vliegermarkt verzieken
en vervolgens alleen maar jammeren dat je nergens een
kans krijgt om te soliciteren voor een baan.
Keep it real!"

----

Moet ik me aangesproken voelen?
 
Hey target speed doe niet zo interessant, 50000euro meer betalen alleen omdat jij een bepaald idee van de vliegerij hebt, lekker naief, alsof je met NL licensies only (gelukkig JAA ondertussen) de wereld kan veroveren, dan is OOK een FAA brevet hebben best handig, bovendien heb ik in de States toch een paar dingen geleerd die ik hier nooit zal krijgen, o.a. heel veel ervaring, ga zelf maar es een jaartje in NY area vliegen IFR in een twin met een student full IMC, leer je een hoop van kan ik je zeggen. Wordt je in een paar maanden een grote jongen van, doe je in europa wellicht iets langer over als je net van school komt, dat maakt wel weer een hoop goed voor het eventuele verschil in instructieniveau op sommige scholenin de US i.v.m. een KLS/NLS etc. Partial panel NDB is daar tr net zo moeilijk hoor

Bovendien kan je na een J1 visum relatief makkelijk een h1B visum krijgen waarmee je in heel de tates kan gaan charteren, en JAA/FAA dual rated instructors zijn best schaars en bij menig JAA erkend FTO in Florida een ideale opstap om een zooi JAA uren te maken en daarna vrolijk bij BAE systems of NLS te baan lesgeven, toch aardige opstap, om maar ee voorbeeld te noemen.

M.a.w. ga svp geen mening geven over iets waar je duidelijk geen verstand van hebt, sommige mensen zouden het zelfs arrogant kunnen noemen. Het is maar net wat je uit je vliegcarriere kan en wil halen, ieder zijn keuzes zou ik zeggen, de een niet BETER dan de ander, hooguit ANDERS te noemen.
 
Last edited:
bovendien lach ik me gek als ik naar mijn bankrekening/afbetalingen kijk, kan nu tenminste mn A320 rating betalen zonder dat ik mijn vrouw later de deur zou moeten uitsturen om te gaan werken als ze toevallig thuis wil blijven om haar eigen kind op te voeden de eerste paar jaar.

Kan i.e.g. wel net eens een paar honderd euro in je maandlast schelen die je in een tijd dat jeje leven en carriere opbouwd nog wel eens zou willen investeren in je sociale leven, of wil blijven overleven financieel als je nog geen baan hebt, met een halve ton erbij wordt dat toch pijnlijk. Kennelijk is dat voor jou niet zo'n probleem en kijk je niet op een half tonnetje meer of minder..eikel.
 
Doe gewoon OF ergens een gezonde selectie,

Nogmaals,

targetspeed.

Suggesties aub?

JC, I consider you one of the "good guys" maar ik ben bang dat die 1000 uur businessjet een C-150 Commuter is
 
Kennelijk is dat voor jou niet zo'n probleem en kijk je niet op een half tonnetje meer of minder..eikel.

Ai, daar is een gevoelige snaar geraakt!
Schelden is in een discussie niet nodig denk ik....
Overigens vind ik 50.000eur wel heel veel geld,
ik bedoelde meer in mijn stelling dat mijns inziens,
het feit alleen dat je minder geld betaald in de USA
niet helpt als je toch geen (betaalde) baan hebt.
Maar ja, je legt zelf weer uit hoe fijn het is om
'maar' 50.000 euro schuld te hebben. Dus
laat maar....

@ T & G,

hmmm, ik ben je met eens dat ik met mijn stellingen
ook een alternatief zou moeten opperen.
Ik vind momenteel helaas de meeste alternatieven
ook erg slecht! Dus moet je vandaag de dag als je vlieger
wilt worden kiezen uit bijna alleen maar slechten.
De enige die ik nog kan aanbevelen is
de Lufthansa-schule: Harde selectie, maar daarna
wel baangarantie en het kost niks!

groeten
 
Beste Targetspeed,

Ken je mij?? (nee anders had je wel beter geweten) Ben jij een van de gelukkige die zwart op wit een baan aangeboden heeft gekregen voordat je met je opleiding begon? (In dat geval, van harte, en dat meen ik serieus..)

Toen ik begon met m'n opleiding (ongeveer 3 jaar geleden) bestonden baangaranties niet meer (lees: ZWART OP WIT)
dus ging ik kijken waar en hoe mijn weg naar Rome zou moeten gaan lopen.. En uiteraard hoe ik daar zo 'goedkoop' mogelijk kon komen..

Zodoende kwam ik in mn uppie aan in de US (toen jij met je KLS klasgenootjes aan het water lag in FL?).. De ervaring die ik daar heb opgedaan (en de dollar koers:grijns: ) zou ik voor geen goud gemist willen hebben.. (wel eens single pilot in de rockies s'nachts IFR gevlogen zonder mr. Garmin??? ik wel op m'n 19e)

Aan het eind vd rit was ik indeed een kleine 55.000 euro kwijt (dat is incl de kosten van de JAA ATPL theorie) + een FAA PPL/IR/CPL/ME/CFI/CFII en heb ik een baan aangeboden gekregen bij een goed bedrijf (lees: hoef mn type niet zelf te dokken + goed salaris) alleen zit ik door gedonder met de INS een tijdje (een aantal maanden) langs de kant..

Mij hoor je echter niet klagen (laat staan bashen.. beetje jammer jongen) want er zijn collega's die veeeeel langer hebben moeten wachten/werken voor hun eerste vliegjob..

Blijkbaar heb je veel moeite gedaan om mijn geschiedens te onderzoeken op dit board :1855: dus kan (durf) je nu ook te vertellen wat jouwn geschiedenis is..

ps. ik denk dat jij een hoop kunt leren van heren als T&G en USairhost dus ik zal maar niet al teveel praatjes hebben tegen je eventuele collega's..

Friendly regards,
FD

ps.. next time je huis (stalk?)werk wat beter doen! ik heb de keuringen van een van je 100.000 euro scholen wel gedaan en gehaald, maar heb om personlijke (o.a. financiele) redenen gekozen om een andere weg naar Rome te nemen.. (en heb er geen spijt van!):p:

Succes met het betalen van je rente.

=====

"A Pilot's Career isn't about the destination... It's about the journey... For without the journey, the destination has no significance..."
 
Last edited:
Thanks FD for the compliment!
Ik weet wat je bedoeld met single pilot IFR at night in the sh!t in de bergen zonder garmin met 1 VOR en NDB met 1 koffie teveel op het uur daarvoor.

Targetspeed, de enigste baangarantie die er tegenwoordig nog echt bestaat is de baan waarop je start en opstijgt. (? Meigs field?)

Ik heb toch nog een vraag aan je.

Je schreef
Maar niet de vliegermarkt verzieken
en vervolgens alleen maar jammeren dat je nergens een
kans krijgt om te soliciteren voor een baan.

Wat bedoel JIJ met "verzieken"?
EN, wat als je de Lufthansa selectie niet haalt?

PS. de meeste weten wel wel wat ik er mee bedoel. Heb trouwens al een tijdje niets meer van Tim vernomen; hoop oprecht dat het hem goed gaat.
 
Back
Top