Wonen in nederland werken in Duitsland

Hallo Bart,

Gefeliciteerd met de baan. Ik raad je aan om in dit soort situaties een belastingadviseur in te schakelen. Het kost je wel (een beetje) geld, maar deze mensen kunnen je PRECIES vertellen hoe, wat en misschien wat je wel beter kunt doen.

Groet,
Cage
 
De duitse fiscus belast jou 100% in Duitsland als de vestigingsplek van je bedrijf in Duitsland is. Dat betekent dan dat je geen mogelijkheid meer hebt tot aftrek van de hypotheekrente.. want dat kennen ze niet in Duitsland. Wel kun je vanaf dat moment je reiskosten en alle andere onkosten die je voor je werk maakt fiscaal verrekenen. Ik kan je ook aanraden in ieder geval voor je eerste bealstingaangifte in Duitsland een duitse belastingadviseur te raadplegen. Neem er een die ervaring heeft met luchtvaart personeel. Die kan je dan helpen met de aangifte omtrent: reiskosten, woonkosten mbt tot je werk, renteaftrek van je studieschuld en eventueel verrekenen van je studieschuld, etc.

succes!

PS. Welk bedrijf in Duitsland werkt met een 7 op 5 af rooster als ik vragen mag?
 
PS. Welk bedrijf in Duitsland werkt met een 7 op 5 af rooster als ik vragen mag?

Geen idee wie allemaal 7/5 rooster heeft maar ik weet dat EAT in Leipzig zoiets heeft (kan ook 8/6 zijn)
 
Belasting in Duitsland

Belasting in Duitsland

Werk je in Duitsland (werkgever is Duits) dan MOET je in Duitsland belasting en sociale premies betalen. Hypotheek-rente-aftrek is dus NIET meer mogelijk (wellicht wel een deel op de naam van je fiscale partner die een Nederlands inkomen heeft).
Ook ben je in Duitsland verplicht verzekerd voor ziektekosten en sociale premies.
Door bij CZ (dit is de enige door de overheid aangewezen verzekeraar die deze polis aanbiedt) een Verdragspolis af te sluiten ben je en in Duitsland en in Nederland verzekerd op basis van je verplichte "Krankenkasse" verzekering in Duitsland. Je kunt er eventueel voor kiezen nog aanvullende verzekeringen (tandarts) in Nederland af te sluiten.
 
Werk je in Duitsland (werkgever is Duits) dan MOET je in Duitsland belasting en sociale premies betalen. Hypotheek-rente-aftrek is dus NIET meer mogelijk (wellicht wel een deel op de naam van je fiscale partner die een Nederlands inkomen heeft).

Dat is niet helemaal waar, de hypotheek aftrek voor een Nederlandse woning blijft bestaan, ook als je geen partner hebt. Het niet verrekenbare deel wordt gestald en kan later met in Nederland belast inkomen verrekend worden (niet voor het deel van de sociale verzekeringen).
 
een belastingadviseur in te schakelen. Het kost je wel (een beetje) geld, maar deze mensen kunnen je PRECIES vertellen hoe, wat en misschien wat je wel beter kunt doen.

:1855:die gasten weten in het merendeel van onze gevallen van toeten noch blazen hoor.
 
Kan iemand een Duitse of Nederlandse belastingadviseur aanraden die hierin gespecialiseerd is?

Is het belastingtechnisch voordeliger om in Nederland te wonen (ingeschreven te staan) of in Duitsland?
 
Ja hoor : ikzelf.

Ervaringsdeskundige:ik werk al 9 jaar in Duitsland en heb dus hoop know-how opgedaan en ik ben van de meest recente ontwikkelingen op de hoogte.
Als ik dat niet ben kost mij dat namelijk mijn eigen geld:rolleyes:.

Ik deins niet terug voor een bezwaartje en/of een rechtzaakje en ik ben vanochtend nog bij mijn lokale Finanzamt op een theegesprek ( geen thee of koekjes te bekennen) geweest.
Gevalletje Bundesfinanzhof, hypotheekrenteaftrek voor grensgangers en zo meer van die dingen waar je een stevige papieroorlog over kan hebben.

Tevens verzekeringen en tuinen winterklaar maken.
 
Last edited:
Was dat bezwaar ook nodig geweest met een adviseur ;)

Sorry, kon het niet laten
 
Was dat bezwaar ook nodig geweest met een adviseur ;)

Sorry, kon het niet laten


Je hoeft het ook niet te laten:)
Één van de grootste problemen in grensoverschrijdend werken en ondernemen is dat , alle Europese principes ten spijt , een Europees belastingstelsel gewoonweg non-existent is.
Het is een grote strijd van partculieren tegen voornamelijk stugge Duitse instanties die zich niets aan "vrij verkeer van goederen , personen en diensten" gelegen laten liggen en die graag doen alsof de EU in het geheel niet bestaat.Die mentaliteit heeft ze al vaker in de problemen gebracht:rolleyes:

Als je het allemaal zelf wil doen kan dat best - ik ben er een voorbeeld van - maar dan moet je een cursus "Hoe-en-wat in fiscaaljuridisch Duits" ( i.e. 9 jaar zelf alles uitzoeken ) en een Olympische dosis doorzettingsvermogen hebben.

Alsmede een hele berg tijd , en je moet het nooit pikken dat ze de boel administratief proberen te saboteren.
Tenslotte haakt niet voor niets 95% van de Duitse belastingplichtigen bij de optie :"rechtszaak bij het Finanzgericht" af.

Adviseurs? Naar mijn onbescheiden mening slecht geinformeerde prutsers , een terzake kundige enkeling daargelaten.Klok/klepel , dat verhaal.
De enige die ik ooit eens ingeschakeld heb had 2 weken nodig om zich "in te lezen" en begreep er toen nog steeds de ballen van.
 
Last edited:
Je hoeft het ook niet te laten:)
Één van de grootste problemen in grensoverschrijdend werken en ondernemen is dat , alle Europese principes ten spijt , een Europees belastingstelsel gewoonweg non-existent is.
Het is een grote strijd van partculieren tegen voornamelijk stugge Duitse instanties die zich niets aan "vrij verkeer van goederen , personen en diensten" gelegen laten liggen en die graag doen alsof de EU in het geheel niet bestaat.Die mentaliteit heeft ze al vaker in de problemen gebracht:rolleyes:

Als je het allemaal zelf wil doen kan dat best - ik ben er een voorbeeld van - maar dan moet je een cursus "Hoe-en-wat in fiscaaljuridisch Duits" ( i.e. 9 jaar zelf alles uitzoeken ) en een Olympische dosis doorzettingsvermogen hebben.

Alsmede een hele berg tijd , en je moet het nooit pikken dat ze de boel administratief proberen te saboteren.
Tenslotte haakt niet voor niets 95% van de Duitse belastingplichtigen bij de optie :"rechtszaak bij het Finanzgericht" af.

Adviseurs? Naar mijn onbescheiden mening slecht geinformeerde prutsers , een terzake kundige enkeling daargelaten.Klok/klepel , dat verhaal.
De enige die ik ooit eens ingeschakeld heb had 2 weken nodig om zich "in te lezen" en begreep er toen nog steeds de ballen van.

Ben het eens met je met die adviseurs, ben er nog geen één tegengekomen die van toeten en blazen weet. Je moet ze allemaal influisteren wat ze moeten doen en dan nog gaat het met tegenzin (de laatste in deze rij is Hannen geweest).
Er is genoeg software op de markt om je aangifte rond te brijen. Al kun je onze situatie daar nooit voor de volle 100% in kwijt zodra de situatie wat omvattender wordt (kinderen, getrouwd, studieschuld etc).

Na al dat geschrijf, heb je al eens succes gehad? Want daar gaat het natuurlijk om. Ambtenaren bezig houden is één, winnen twee.

Dit jaar komt er weer een leuke aan. Er is een uistpraak van het BFH dat wij fahrtätig zijn en niet wechseltätig. Wordt interessant te zien of we Hamburg met bezwaarschriften moeten overladen of dat het automatisch goed gaat (Arbeitszimmer is bij mij ook allemaal rückwirkend verwerkt in de aangiftes, nadat er de uitspraak was, dus Hamburg lehnt niet alles bij voorbaat ab).
 
Ik vind WISO veel te complex. Al die videorommel erbij maakt het programma er ook niet kompakt op. Daarnaast kon ik mijn grenzgänger situatie er niet in kwijt. Bij de Steuerspar ook niet helemaal, maar het vergt een kleine pencorrectie naderhand en dan is het goed. Ik vind de Steuerspar overzichtelijker en fijner om mee te werken. Daarnaast heb ik met de Steenbok alhier een "share your experience programma", en dat werkt wel zo fijn. Doe je mee?
 
Back
Top