Naar aanleiding van wat glide-ins oefenen met een C172 met Nosig en Riesje zijn we in een aardige (constructieve) discussie geraakt over de beste glide speeds voor een glide-in.
Volgens het manual is de max-glide speed 60 knopen flaps down en 65 knopen clean. Echter, bij sterkte tegenwind? Dan is de voorwaardse snelheidheid relatief laag.
Stel dat je 60 knopen headwind hebt (hypotetisch) , dan kom je met 60 knopen niet erg ver. Bij een hogere glide speed, zou je dan wellicht verder komen ondanks dat de drag dan weer toeneemt.
Nu de vraag aan de mede airworkers. Zou het logisch zijn om een hogere snelheid aan te houden bij een glide-in / engine failure indien er sprake is van veel headwind?
Zo ja hoeveel? Zo nee, waarom niet?
Volgens het manual is de max-glide speed 60 knopen flaps down en 65 knopen clean. Echter, bij sterkte tegenwind? Dan is de voorwaardse snelheidheid relatief laag.
Stel dat je 60 knopen headwind hebt (hypotetisch) , dan kom je met 60 knopen niet erg ver. Bij een hogere glide speed, zou je dan wellicht verder komen ondanks dat de drag dan weer toeneemt.
Nu de vraag aan de mede airworkers. Zou het logisch zijn om een hogere snelheid aan te houden bij een glide-in / engine failure indien er sprake is van veel headwind?
Zo ja hoeveel? Zo nee, waarom niet?