Werken buitenland, Wonen Nederland

unXpected

New member
Ben eigenlijk wel eens benieuwd hoeveel piloten er nu zijn die bijvoorbeeld in de omtrekken van Nederland (lees Engeland, Duitsland, Belgie, Frankrijk enz.) werken en tijdens de rustdagen terug naar de Nederland reizen :rt: .

Lees vaak genoeg verhalen van piloten die zeggen dat ze na een dienst ergens op een buitenlands vliegveld moeten wachten tot ze een vlucht naar NL kunnen krijgen. Hoe wordt dit geregeld? Regelt de maatschappij dit voor je of moet je dit gewoon zelf regelen?

Greets, unXpected :kerst:
 
ikke,

woon in NL, werk voor een bedrijf in HKG, maar ben based in MAN.
het bedrijf zorgt ervoor dat je naar je base terug komt, wij hebben ook nog positioning punten die je mag kiezen. voor mij is het CDG, AMS helaas nog niet.

van en naar MAN betaal je zelf, ik ga hooguit 1 of 2 x naar MAN, en omdat we ook vanuit FRA vliegen kom ik er ook wel eens maanden niet.

gem. betaal ik 70 euro om naar FRA of MAN te gaan

k.
 
ik reis fullfare,
als collegas het over wachten hebben of vluchten missen kunnen ze standby reizen(ID90). en dan ga je mee als er plaats beschikbaar is,

klein voordeel voor mij is dat als ik in MAN land, de volgende stop AMS is dus ik kan blijven zitten tot

k.
 
Amerika/Canada wonen waar je wilt. Gratis (IPB) jumpseaten met bijna elke maatschappij. Indien maatschappij CASS approved is, kun je ook mee op de jumpseat (sucks, but will get ya where ya gotta be) als er geen 1st of 2nd class stoel achterin vrij is.

nonreven op die manier kun je uiteraard ook doen op je vrije dagen. Jezelf listen, naar de gate toe lopen van welke maatschappij dan ook (amerikaanse maatschappij) en je zit achterin (wereldwijd) als er stoeltje vrij is.

Rest van het personeel kan ook nonreven maar heeft lagere prirortiet.

iaw >> als het tussen jou en een ramper gaat krijg jij de stoel achterin.
jij en de CEO, CEO krijgt de stoel

klinkt (en is vergeleken met europese maatschappijen) mooi, maar je moet aardig plannen.

heb je een commuter cluse in je contract en alpa bescherming ??? zit je redelijk goed.
Non of the above, en je bent te laat op je werk? don't let the door hit you on your way out.

Ken een geval van een jongen die van 3 vluchten gebumped werd, en het niet meer kon redden om optijd naar zn werk te komen... hij heeft een taxi naar de andere kant van het vliegveld genomen (naar de FBO) en een charter (citation) moeten dokken om optijd naar zn werk te komen... 3 maanden paycheck naar de haaien :grijns:

Later.
 
Last edited:
Hoi,

Ik werkte eerst in Katowice, Polen op een 6op4af rooster. Ik reiste toen ook naar huis op mn vrije dagen. De dag voordat ik moest werken vloog ik van AMS naar London Luton. Om daar 2 uur te wachten op de kist van de company waarop ik mee kon liften naar Katowice. In Katowice kwam ik dan rond 2400 aan, nam vervolgens de crewbus naar het hotel waar ik dan rond 0045 aan zou komen. Ik ging dan gelijk slapen om de crewbus om 0405 weer te pakken voor mn eerste werkdag.
Ik deed 3 earlies gevolgd door 3 lates. De laatste werkdag kwam ik rond 2400 aan op Katowice, nam dan weer de crewbus naar het hotel. Inpakken!! 2 uurtjes slapen. En dan weer de crewbus om 0405 terug naar het veld. Vanaf Katowice vloog ik dan naar Dortmund. Op Dortmund nam ik dan de taxi of bus naar het treinstation en nam dan de stoptrein naar Oberhausen om dan 9 van de 10 keer mijn aansluiting te missen op de ICE trein naar Amsterdam. Dat was dus weer bijna 2 uur wachten in het Duitse. Kwam geregeld voor dat er geen zitplaatsen meer waren en moest ik op de grond zitten met mn bepakking.
Meestal was ik rond een uurtje of 1330 weer in Amsterdam op mn eerste vrije dag en had ik de volledige 4 dagen nodig om te herstellen.
Ik heb dit ongeveer 8 maanden, week in week uit, gedaan en was toen echt kapot!
Maar ja, je moet wat overhebben voor je eerste 500uur op de A320.

Tegenwoordig werk ik in London Gatwick en ga nog steeds op en neer op mn vrije dagen. Dit is heel goed te doen en een echte luxe voor mij. Over een paar maandjes zal ik vanuit Dortmund vliegen en kan ik gewoon heen en weer rijden op mn vrije dagen.
 
Ik vlieg vanuit Wenen en wij hebben maximaal 2 keer per maand 3 dagen achter elkaar vrij waarbij het zich loont om naar huis te reizen.

Normaal land ik met mijn laatste vlucht zo rond 24:00. Sta ik de volgende morgen om 06:00 op, pak de trein naar het vliegveld (5 minuten), vlieg om 8 uur en land om 9:30 in Dusseldorf. Dan met de S-bahn naar Dusseldorf Hauptbahnhof vanwaaruit één keer per uur een trein naar Venlo vertrekt. Dus al je deze gemist hebt kun je nog een heel uur wachten. Dan ben ik meestal rond 12:00 in Venlo. Dus dan is dag 1 van mijn ''3-er OFF'' al half om!

Dag 2 ben ik helemaal vrij en dag drie is het verhaal in omgedraaide volgorde waarbij ik om 16:00 weer de trein in Venlo moet halen om s'avond om 23:00 in mijn Appartement in Wenen aan te komen. Meestal heb ik dan op mijn eerste werkdag weer een vroege vlucht rond 05:00L gepland

Wij hebben standby tickets voor 36 euro, maar je wordt altijd mee genomen op de jump als de kist vol is.

Gelukkig gaat hier verrandering in komen aangezien ik in begin 2007 weer naar Nederland verhuis.
 
Ik werk in Duitsland, ben in Düsseldorf gebased. Als ik het bovenstaande lees heb ik het relatief easy, begin ik in DUS dan rij ik naar DUS vanuit AMS, tussen de 1:40 en 2:00 uur traffic depending. Begint mijn dienst in MUC/FRA dan vlieg ik vanuit AMS met LH of als het echt niet anders gaat met KL ;) Deze maand; van de 4 tourtje 3x vliegen 1x rijden.
 
Ik ben in München gestationeerd. Probeer in m'n OFF periode in NL te zijn. Loont zich eigenlijk alleen bij min. 3 dagen OFF, of als ik rel. vroeg eindig en dan 2 dagen OFF ben bijvoorbeeld. Had laatst 6 daagse 'Kette' met alleen hotelovernachtingen en laat eindigen en toen 2 dagen OFF om vervolgens met een 6 daagse 'early' te beginnen. Tja...dan heeft het weinig zin om op de eerste OFF dag naar NL te vliegen als je de volgende weer terug moet...

Standby ticket is 62 euro voor een retour MUC-AMS. Tot nu toe elke keer meegekomen, maar ik check ook wel van tevoren de beschikbaarheid.
 
Bijna iedereen gaat dus in z'n offtime naar NL, maar waar woon je dan? De meesten zullen wel wonen waar ze gebased zijn, maar waar vind je het gevoel van "ah lekker, thuis!"? Gewoon waar je gebased bent, of in NL? Tijdens je off-periode naar huis boekelen of naar mutti voor een lekker bord boerenkool?
 
Last edited:
Ik werk in Engeland LHR en LGW en woon in NL met moeders de vrouw en kind. reis ook heen en weer voor mijn vrije dagen. Kan open tickets kopen die gebruikt kunnen worden op alle vluchten van LHR naar AMS/ RTM van KLM, BA en BMI en dat zijn er meer dan 20 per dag. Is wel eens vervelend als je moe bent etc maar over het algemeen ok.
Bij mijn vorige maatschappij werkte ik vanaf Dortmund (easyjet) en kon ik dus rijden alleen zat je daar dan iedere keer 5 dagen achtereen. Ook niet ideaal. Ben nu vaak maar 3 dagen weg op Longhaul en dus ook regelmatiger thuis.
Niet ideaal allemaal maar zeker te doen.

:kerst:
 
Ons rooster is normaal 6 op, dan 4 of 5 af. Amsterdam is mijn gateway en mijn werkgever (NJE) regelt vervoer van/naar AMS op dag 1 en dag 6. Op dag 1 meestal tussen 7.30 en 8.30 een lijndienst naar... ergens. Op dag 6 kom ik doorgaans rond tussen 19.30 en 21.30 weer op AMS aan, soms iets later. Daarvoor een daarna een uurtje in de auto (totaal 6 uur woon-werkverkeer per maand en nog buiten de spits ook :D).

Als ik het zo hoor heb ik het bijzonder makkelijk, petje af voor de anderen! Mijn vrije dagen zijn dus ook echt vrij en Mrs Flyboy is hier ook erg gelukkig mee.

Erik.
 
sander -

moest je zelf dokken voor ticket van ams naar ltn ??

je bent met recht de winnaar op dit topic... :)

RTO -

(goede tweede) is het toch bijna niet waard dude !!! zou lekker in wenen blijven, lekker eten, vrouwen loeren en een hobby zoeken (skien in de buurt?)

Zullen we aan dit topic toevoegen: "wie heeft van de meest bizarre commute ooit" gehoord !?

ken er een paar...

1) werkt vanuit MSP, woon in AMS met zn NL's vrouw (is te doen, veel vluchten, maar kost je aardig wat uren van je vrije dagen)

2) CAL captain (TPE) based die in Oost Amerika woont...

FD
 
Ikvlieg voor een italiaans bedrijf(je) op een ouwe Fokker 27, en ga op dag 1 van m'n duty naar een van de vliegvelden hier in de buurt, (Sittard) en probeer meestal dat veld te regelen dat voor die vlucht de gunstigste verbinding heeft. Een paar maanden geleden was dat Düsseldorf, om via Milaan naar Napels te gaan, tegenwoordig zitten we in Edinburgh en vlieg ik via Köln.
Dan zit ik een of twee weken in Edinburgh, en vervolgens weer een travel-dag terug, nog een uurtje in de auto, want mijn vrouw haalt me op, en dan ben ik weer een of twee weken thuis!:haha: :D

In mijn contract staat 15 op, 15 af, maar de invulling daarvan is variabel, en ik krijg ook nog eens heel behoorlijk betaalt, dus mij hoor je niet klagen!

Ik vlieg dan wel een ouwe bak, en ons machgetal en kruishoogte, daar lachen de meeste PBB-ers hier hartelijk om ;), maar ik vlieg en ben toch ook veel thuis bij vrouw en kind, dus ik vind het voorlopig allemaal prima uit te houden zo!:D
 
easyJet vanuit Luton, thuis is voor mij nog steeds Nederland. We hebben een stabiel 5 op 4 af, 5 op 3 af rooster. Als werknemer kun je tegen gereduceerd tarief als pax meevliegen, en met 5 vluchten op een dag naar Amsterdam is het allemaal redelijk te doen. Nadeel is wel dat ik een aardige duit kwijt ben aan verblijfskosten in de UK, iets waar de heren longhaul/netjets minder last van zullen hebben. Kermit, hoe los je het op met je standby weken?

Ik moet toch zeggen dat een aardig deel van de Nederlanders hier gewoon settled, ze kopen een huis, nemen een Engelse vrouw, etc. etc.
 
Ikvlieg voor een italiaans bedrijf(je) op een ouwe Fokker 27, en ga op dag 1 van m'n duty naar een van de vliegvelden hier in de buurt, (Sittard) en probeer meestal dat veld te regelen dat voor die vlucht de gunstigste verbinding heeft. Een paar maanden geleden was dat Düsseldorf, om via Milaan naar Napels te gaan, tegenwoordig zitten we in Edinburgh en vlieg ik via Köln.
Dan zit ik een of twee weken in Edinburgh, en vervolgens weer een travel-dag terug, nog een uurtje in de auto, want mijn vrouw haalt me op, en dan ben ik weer een of twee weken thuis!:haha: :D

In mijn contract staat 15 op, 15 af, maar de invulling daarvan is variabel, en ik krijg ook nog eens heel behoorlijk betaalt, dus mij hoor je niet klagen!

Ik vlieg dan wel een ouwe bak, en ons machgetal en kruishoogte, daar lachen de meeste PBB-ers hier hartelijk om ;), maar ik vlieg en ben toch ook veel thuis bij vrouw en kind, dus ik vind het voorlopig allemaal prima uit te houden zo!:D

C-47's DC3's, Constallations, F27's... Ze staan allemaal in musea.

Mijn respect heb je in elk geval :D
 
@ Okki:

Bedankt, maar respect is nou ook weer niet nodig...;)
Je doet net of ik elke keer opnieuw m'n leven waag als ik in dat ding stap!:haha: :haha:
Ze zijn beter onderhouden en voorzien dan de meeste seneca's en seminoles en noem maar op waar wij allemaal ons ME op gehaald hebben... (en waar ik ook nog zo'n 500 uur naast heb gezeten, waarvan zo'n beetje de helft op 1 motor...;) :haha: .

We hebben zelfs een GPS aan boord! (wel geen plaatjes, maar toch, hij werkt!... meestal.)
 
Hoi,

Ik werkte eerst in Katowice, Polen op een 6op4af rooster. Ik reiste toen ook naar huis op mn vrije dagen. De dag voordat ik moest werken vloog ik van AMS naar London Luton. Om daar 2 uur te wachten op de kist van de company waarop ik mee kon liften naar Katowice. In Katowice kwam ik dan rond 2400 aan, nam vervolgens de crewbus naar het hotel waar ik dan rond 0045 aan zou komen. Ik ging dan gelijk slapen om de crewbus om 0405 weer te pakken voor mn eerste werkdag.
Ik deed 3 earlies gevolgd door 3 lates. De laatste werkdag kwam ik rond 2400 aan op Katowice, nam dan weer de crewbus naar het hotel. Inpakken!! 2 uurtjes slapen. En dan weer de crewbus om 0405 terug naar het veld. Vanaf Katowice vloog ik dan naar Dortmund. Op Dortmund nam ik dan de taxi of bus naar het treinstation en nam dan de stoptrein naar Oberhausen om dan 9 van de 10 keer mijn aansluiting te missen op de ICE trein naar Amsterdam. Dat was dus weer bijna 2 uur wachten in het Duitse. Kwam geregeld voor dat er geen zitplaatsen meer waren en moest ik op de grond zitten met mn bepakking.
Meestal was ik rond een uurtje of 1330 weer in Amsterdam op mn eerste vrije dag en had ik de volledige 4 dagen nodig om te herstellen.
Ik heb dit ongeveer 8 maanden, week in week uit, gedaan en was toen echt kapot!

You are...the MAN!

En wij maar piepen als we es een keer van NL naar DUS moeten rijden:eek:
 
Back
Top