Well done Norsk Flygerforbund!

Even wachten op een update van de Norwegian pilot group (overkoepelende organisatie van de Scandi vakbonden, SEPLA en BALPA). Bij een staking zijn er altijd twee verliezende partijen helaas...

Norwegian heeft nu in ieder geval een idee hoe "united" we zijn, ongeacht AOC of basis waaruit we opereren.
 
In de media in Noorwegen (die een rondje langs diverse externe experts heeft gemaakt) komt het beeld naar voren dat de eisen die 10 dagen geleden voor de Norsk Flygerforbund onacceptabel waren, nu opeens als een "prima oplossing" worden gezien.

Deze staking kent 2 verliezers (werkgever en werknemer) en de afgegeven garanties hebben een houdbaarheid van 3 jaar. Daarna is e.e.a. van "marktomstandigheden" afhankelijk.

De belangrijkse eis van de vakbond (tewerkstelling bij de moedermaatschappij) is afgewezen.

Een ander punt wat wellicht interessant is, is dat deze staking pijnlijk zichtbaar heeft gemaakt hoe verdeeld de vliegervakbonden in Europa zijn. Voorbeeld: Skyteam-lid CSA voerde vluchten uit voor Norwegian Air Shuttle (wetlease). De Noorse vakbonden zien dat als stakingsbreking, Norwegian Air Shuttle (NAS) echter niet daar de staking uitsluitend Norwegian Air Norway (NAN, eiegen AOC) betrof. Volgens de wetgeving in Noorwegen is dit een grijs gebied waar de werkgever optimaal gebruik van heeft gemaakt. In die zin zien we dat de ban van IFALPA 0,0 waarde had.

Andere airlines die vluchten voor NAS tijdens de staking uitvoerden waren o.a. Corendon (jawel met PH-registratie), DAT (Danish Air Transport), Aegeon (STAR-alliance lid uit Griekenland), Small Planet Airlines, Jet2, Euroatlantic Airways, White, Avion Expres en Smartlynx.

Natuurlijk zijn er een hoop vluchten geannuleerd maar de vliegers hebben feitelijk niets meer dan "uitstel van executie" bereikt.
 
Last edited:
ja ja, de EU altijd daar voor de multinationals en voor de grootkapitalisten maar de eenvoudige arbeidsnemer kan verrekken
 
Een ander punt wat wellicht interessant is, is dat deze staking pijnlijk zichtbaar heeft gemaakt hoe verdeeld de vliegervakbonden in Europa zijn. Voorbeeld: Skyteam-lid CSA voerde vluchten uit voor Norwegian Air Shuttle (wetlease). De Noorse vakbonden zien dat als stakingsbreking, Norwegian Air Shuttle (NAS) echter niet daar de staking uitsluitend Norwegian Air Norway (NAN, eiegen AOC) betrof. Volgens de wetgeving in Noorwegen is dit een grijs gebied waar de werkgever optimaal gebruik van heeft gemaakt. In die zin zien we dat de ban van IFALPA 0,0 waarde had.

Dat is niet persé een teken van hoe verdeeld de vakbonden zijn. Het is ook de lappendeken van wetgeving. Het is niet in ieder land toegestaan om te weigeren te vliegen als vervanging voor stakende collega's in een ander land. Oftewel, het kan zijn dat piloten van CSA best wel zouden willen weigeren, maar dat ze dit op werkweigering komt te staan. Met alle problemen (ie disciplinaire maatregelen) van dien.
 
Back
Top