In de media in Noorwegen (die een rondje langs diverse externe experts heeft gemaakt) komt het beeld naar voren dat de eisen die 10 dagen geleden voor de Norsk Flygerforbund onacceptabel waren, nu opeens als een "prima oplossing" worden gezien.
Deze staking kent 2 verliezers (werkgever en werknemer) en de afgegeven garanties hebben een houdbaarheid van 3 jaar. Daarna is e.e.a. van "marktomstandigheden" afhankelijk.
De belangrijkse eis van de vakbond (tewerkstelling bij de moedermaatschappij) is afgewezen.
Een ander punt wat wellicht interessant is, is dat deze staking pijnlijk zichtbaar heeft gemaakt hoe verdeeld de vliegervakbonden in Europa zijn. Voorbeeld: Skyteam-lid CSA voerde vluchten uit voor Norwegian Air Shuttle (wetlease). De Noorse vakbonden zien dat als stakingsbreking, Norwegian Air Shuttle (NAS) echter niet daar de staking uitsluitend Norwegian Air Norway (NAN, eiegen AOC) betrof. Volgens de wetgeving in Noorwegen is dit een grijs gebied waar de werkgever optimaal gebruik van heeft gemaakt. In die zin zien we dat de ban van IFALPA 0,0 waarde had.
Andere airlines die vluchten voor NAS tijdens de staking uitvoerden waren o.a. Corendon (jawel met PH-registratie), DAT (Danish Air Transport), Aegeon (STAR-alliance lid uit Griekenland), Small Planet Airlines, Jet2, Euroatlantic Airways, White, Avion Expres en Smartlynx.
Natuurlijk zijn er een hoop vluchten geannuleerd maar de vliegers hebben feitelijk niets meer dan "uitstel van executie" bereikt.