Welke vliegtuigen besturen met CPL?

Als je dus PLL en MEP hebt kan je dus geen Straalmotoren vliegen ?

Laatst vloog ik mee met een MD83 met circa 150 stoelen en is het gewicht boven 5700Kg, een praatje gemaakt met de Co-piloot en hij had zijn CPL en helaas heb ik niet doorgevraagd, heeft hij dan bepaalde ratings om toch Pax en jet te vliegen ?

Ja hij heeft een Type Rating voor de MD83 gehad.
Met een PPL en MEP mag je geen straalmotoren vliegen, daarom ook Multi Engine PISTON.
 
Ja hij heeft een Type Rating voor de MD83 gehad.

Wat moet ik me daar bij voorstellen bij zo'n type rating voor bijvoorbeeld de MD83 ? Krijg je apparte theorie en praktijk les op dit type vliegtuig ? Hoelang duurt zoiets ?
 
Wat moet ik me daar bij voorstellen bij zo'n type rating voor bijvoorbeeld de MD83 ? Krijg je apparte theorie en praktijk les op dit type vliegtuig ? Hoelang duurt zoiets ?

weekje grondschool (Computer based training) , 12 keer simmen, dagje circuitjes, dagje flight safety. 4 weken ofzo
 
Mensen, je kunt hier lang of kort over doorgaan, maar waar het om gaat is: wat wil ik gaan doen met het te behalen brevet? Gewoon een beetje rond fladderen of passagiers tegen betaling mee kunnen nemen? Als je gewoon rondjes om de kerk wilt doen of iets dergelijks, ga voor PPL. Als je dat op een Citation X wilt doen, haal een rating. Waar komt het vandaan dat ik met enkel een PPL geen type rating mag halen op een kist die toevallig een stel turbofans heeft in plaats van twee stampende Continentals? Multi pilot vliegen daarna als de kist zo is gecertificeerd, ok, er moet dan iemand anders met een rating mee. En wat betreft de 5700 kg voor PPL, dat klopt. Op het oude A1 was de grens 2000 kg.
 
Last edited:
Back
Top