Welke vliegtuigen besturen met CPL?

justmeok

New member
Hoi,

Ik ben wellicht geïnteresseerd om in de (verre) toekomst mijn PPL te halen. Een eventueel vervolg zou de CPL zijn. Maar ik vroeg mij af welke toestellen je met dat brevet mag vliegen?

Ik ben n00b op dit gebied omdat ik voornamelijk geïnteresseerd ben in de KLu. Echter, sinds kort begin ik mij steeds meer te realiseren dat je niet persé een luchtmachter hoeft te zijn om dat fantastische gevoel van "vrijheid" te krijgen als je vliegt. Maar neemt niet weg dat een F16 wat leukere manouvres kan uitvoeren....:airforce:

Maar mijn vraag is dus welke vliegtuigen je mag vliegen als je je CPL heb gehaald. Mag je ook jets vliegen, of alleen props? De toegevoegde waarde van een CPL terwijl je ingenieur/wetenschapper bent laten we maar even buiten beschouwing.

Alvast bedankt!
 
Hoi,

Ik ben wellicht geïnteresseerd om in de (verre) toekomst mijn PPL te halen. Een eventueel vervolg zou de CPL zijn. Maar ik vroeg mij af welke toestellen je met dat brevet mag vliegen?

Ik ben n00b op dit gebied omdat ik voornamelijk geïnteresseerd ben in de KLu. Echter, sinds kort begin ik mij steeds meer te realiseren dat je niet persé een luchtmachter hoeft te zijn om dat fantastische gevoel van "vrijheid" te krijgen als je vliegt. Maar neemt niet weg dat een F16 wat leukere manouvres kan uitvoeren....:airforce:

Maar mijn vraag is dus welke vliegtuigen je mag vliegen als je je CPL heb gehaald. Mag je ook jets vliegen, of alleen props? De toegevoegde waarde van een CPL terwijl je ingenieur/wetenschapper bent laten we maar even buiten beschouwing.

Alvast bedankt!

Je mag met een CPL geen andere vliegtuigen vliegen dan dat je met je PPL mag. Je mag er wel geld mee verdienen.

Wat jij nodig hebt zijn typeratings, welke ook mogelijk zijn op een PPL.
 
even aanhakend, wat moet je doen om met je PPL dan wel CPL een Single Engine Turboprop te mogen vliegen?
 
Type rating voor betreffende type SET halen. Ziehttp://www.jaa.nl/licensing/classtyperatings.html, ff naar beneden scrollen en kijken of ie erbij staat.

met je CPL kun je alleen piston vliegtuigen vliegen met een MTOM van kleiner dan of gelijk aan 5700 kg. Boven dat gewicht, of wanneer het een turbine betreft is een rating benodigd.
 
en als ie er niet bij staat? (bijv Piper Pawnee)
En is het echt een typerating of is het gewoon uitchecken met een instructor?
En waar kun je deze typeratings halen?
 
Aangezien ik nog nooit van dat type heb gehoord heb ik even gegoogled, maar enige wat ik kon vinden was PA-25 en PA-36 (Pawnee Brave), bron en zelfs de Brave versie is een 6 cilinder piston.

Geen idee hoe 't zit met taildraggers, maar qua motor lijkt het me geen probleem, tenzij je zeker weet dat het vliegtuig waar jij het over hebt een turbine motor heeft.
 
Last edited:
oeps, idd, foutje.

Maar even los daarvan, als ik een turboprop wil vliegen moet ik dus echt een typerating gaan halen. En waar kan dat?
 
Altijd bij een gecertificeerde TRTO, maar dan zou je per type moeten zoeken op Google om te kijken wie wat aanbiedt. Vanwaar die interesse eigenlijk?
 
Volges mij zijn SEP, SET, MEP, MET < 5.700kg (12.500lbs) class ratings en GEEN type rating :kiss:

Eenmaal in het bezit van een class rating b.v. SET mag je als PIC alle Single Engine Turbines vliegen met een MTOW < 5.700 kg (12.500lbs).

Voor elke JET moet je over een type rating rating beschikken b.v. CE525 (series).
 
en als ie er niet bij staat? (bijv Piper Pawnee)

En is het echt een typerating of is het gewoon uitchecken met een instructor?

Een PA25/36 is single seat.
M.a.w. een check-out met instructeur zal in een PA25/36 niet lukken :D

Voor staartwiel bestaat er geen aparte class rating.
Wel moet je staartwiel vliegonderricht hebben genoten, vooraleer je er solo (PIC) mee weg mag.
 
Hummz, toch niet helemaal duidelijk. Met je PPL mag je alleen Piston en Single Props vliegen toch? Of mag je met je PPL ook Jets (turbine) vliegen? Dan heb ik het wel over behoorlijke kleine (business)jets, geen jumbojets en zelfs geen 737, of A320, of iets in die richting.

Bottom line is eigenlijk dat ik veel liever in jets wil vliegen dan in een Prop, vooral gekeken op de lange termijn. Het probleem is hierbij is dat dit niet eens mogelijk is tenzij je een eigen jet heb? Dus om jets te mogen vliegen, zou ik er mn beroep ervan moeten maken?
 
Last edited:
met je CPL kun je alleen piston vliegtuigen vliegen met een MTOM van kleiner dan of gelijk aan 5700 kg. Boven dat gewicht, of wanneer het een turbine betreft is een rating benodigd.

Dan kun je dus net zo goed meteen je ATPL gaan doen?
 
Ik ken een JAA PPL (non IR) houder, die voor de lol (privé dus) met een Aero Vodochody L-39 Albatros (SE Turbojet) vliegt :grijns:

VLJ's (Very Light Jet) staan er aan te komen.
VLJ's zijn single pilot gecertificeerd, hebben een MTOW onder de 4.540kg en een passagier capaciteit van 3 tot 7 passagiers + chauffeur.

Het zou mij (echt) verbazen als je op een JAA PPL SEP MEP IR geen VLJ type rating kan behalen.
 
Volges mij zijn SEP, SET, MEP, MET < 5.700kg (12.500lbs) class ratings en GEEN type rating :kiss:

Eenmaal in het bezit van een class rating b.v. SET mag je als PIC alle Single Engine Turbines vliegen met een MTOW < 5.700 kg (12.500lbs).

Voor elke JET moet je over een type rating rating beschikken b.v. CE525 (series).

Als CPL-houder moet je tegenwoordig wel een HPA (High Performance Aircraft) cursus gevolgd hebben wil je met de C525 gaan vliegen. Heb je ATPL (theorie) dan hoeft dit niet.

Voor meervlieger-gecertificeerde vliegtuigen (jets) heb je ook ATPL nodig. CPL voldoet daarin niet. Mocht je dus nog de keuze moeten maken tussen CPL of ATPL dan zou ik absoluut voor het laatste gaan!
 
Met je PPL of CPL mag je niks vliegen, tenzij ja daar is hij weer vanuit de wet:p
Tenzij, je dus een geldige class-rating of type-rating hebt.


Greetz
 
Waar vind je op de JAA site het MTOM van 5700kg? Dat stond er in de oude 'A1" situatie wel bij, maar nu is dat verstopt in type-ratings. In de praktijk zal het er wel op neer komen, maar de oude tekst met max 5700kg kom ik er niet meer tegen. Of zie ik iets over het hoofd?
 
Volgens mij (Correct Me If I'm Wrong) dient de eerste bestuurder (PIC) van elk luchtvaartuig met een max. startgewicht van meer dan 5.700 kg in het bezit te zijn van een (geldige) Airline Transport Pilot Licence (ATPL).

Idem max. pax seating capacity exceeding 8 (gokje)
 
Volgens mij (Correct Me If I'm Wrong) dient de eerste bestuurder (PIC) van elk luchtvaartuig met een max. startgewicht van meer dan 5.700 kg in het bezit te zijn van een (geldige) Airline Transport Pilot Licence (ATPL).

Idem max. pax seating capacity exceeding 8 (gokje)

Is dat niet alleen verplicht als je onder een AOC vliegt?

Als je een MEP vliegt, dan heb je een classrating nodig. Als die kist meer dan 5700 kg weegt, dan mag je daar alsnog PIC op zijn met je CPL omdat er geen typerating voor nodig is en dus met 1 man gevlogen kan worden. Dit alles kan commercieel. Mocht je niet commercieel gaan, dan mag je als PIC optreden op een type rating kist met een CPL.
Bron: jar-fcl 1 amendement 7 1.150, 1.215 en 1.220.
 
Last edited:
JAA PPL versus L-39

JAA PPL versus L-39

Great Balls of Fire - Niet om iets af te doen van jouw kennis maar dit verhaal komt mij niet onbekend voor, NL klein land, klein vliegwereldje :D. De betreffende L-39 is volgens mij geregistreeds in 1 van de Baltische staten, naar ik meen Litouwen, en het behaalde PPL komt daar volgens mij ook vandaan. Wat ik er eigenlijk bedoel is dat eea mogelijkerwijs niet representatief is ten aanzien van het onderwerp. Maar .... het kan ook zijn dat ik hier de spreekwoordelijke plank even mis sla ..... :passed:
 
Als je dus PLL en MEP hebt kan je dus geen Straalmotoren vliegen ?

Laatst vloog ik mee met een MD83 met circa 150 stoelen en is het gewicht boven 5700Kg, een praatje gemaakt met de Co-piloot en hij had zijn CPL en helaas heb ik niet doorgevraagd, heeft hij dan bepaalde ratings om toch Pax en jet te vliegen ?
 
Back
Top