Welke squawk "onder" de Schiphol-TMA??

Ik heb ooit gelezen/ gehoord dat je obv van internationale regels de transponder gewoon aan mag hebben, maar dat er in een Nederlandse richtlijn staat dat dat juist niet moet. Juridisch gaat een verdrag/internationale richtlijn normaal gesproken boven een (nationale) richtlijn, maar dat laat buiten beschouwing dat ik me kan voorstellen dat het soms verwarrend is voor een piloot/luchtverkeersleider als iedereen wel zn transponder heeft aanstaan.
 
Transponder Stdby

Transponder Stdby

Als je het nu precies wilt weten of transponder aan/uit moet staan op dat moment; vermeld dan bij de eerste call naar Amsterdam Info naast het gebruikelijke informatie blokje dat je Transponder stdby staat. Hoor je vanzelf of ze willen dat je hem aanzet! Vorige zomer kreeg ik op een driehoekje NL (Teuge-Seppe-Texel-Teuge) 5 mijl zuid van Scheveningen de opdracht van A'dam Info om een transpondercode te selecteren ivm inbound traffic op 500ft vanuit zee. Het bleken twee F16s te zijn die tevens hun radio op VHF verzending zette zodat ik kon horen dat ze me op de radar hadden en daarna visual. Toen ik meldde dat ik 'traffic in sight' had verlegde F16 nr 2 iets zijn koers om iets dichter bij te komen (nog steeds voldoende separatie) en waggelde met de vleugels... waarna de erg behulpzame Air Traffic Controller bij Amsterdam Info in het NL vroeg of het een mooi gezicht was!!! Mooi moment wat ik niet snel zal vergeten.
 
AIC/VFG etc is geen wetgeving he....sla die er maar eens op na via wetten.n (en dan zoeken met trefwoord transponder)

Begint onderhand een beetje haarkloverij te worden. Moeten we het gestelde in de AIC dan maar massaal gaan negeren? Lekker zootje krijgen we dan.
Alsof het er voor niks staat.:passed:
 
Toch zijn dit lastige zaken.

Net zoals de JAR-FCL geen wet is. Alleen daar waar de nederlandse luchtvaartwt verwijst naar de JAR-FCL is deze geldig. Nu is dit voor het overgrote gedeelte, maar niet volledig. En dan nog alleen maar de in het Nederlands vetaalde JAR, amendement 3 geloof ik.

Wat nu exact de juridische status van de VFG is weet ik ook niet. In dit zelfde licht zou ik geneigd zijn om te zeggen dat deze NIET juridisch leidend is.

Je er niet aan houden is een heel ander verhaal...

Kan AOPA NL hier niet eens onderzoek naar doen? Wat de status is van alle documenten die beschikbaar zijn?
 
Veel enger dan die ene cessna zijn die talloze gliders op alle hoogtes zonder transponder.

Kwestie van goed uitkijken, dus.

Overigens zijn/worden steeds meer van die talloze gliders uitgerust met Flarm (zie http://www.flarm.com). Voordeel van dit systeem boven transponders is dat deze apparaten direct met elkaar communiceren en de vlieger meteen geattendeerd wordt op andere (Flarm-equipped) vliegtuigen in de buurt.
En voor heel wat minder euri's dan je voor een transponder kwijt bent ...
 
Kwestie van goed uitkijken, dus.

Overigens zijn/worden steeds meer van die talloze gliders uitgerust met Flarm (zie http://www.flarm.com). Voordeel van dit systeem boven transponders is dat deze apparaten direct met elkaar communiceren en de vlieger meteen geattendeerd wordt op andere (Flarm-equipped) vliegtuigen in de buurt.
En voor heel wat minder euri's dan je voor een transponder kwijt bent ...

Welk voordeel? Alleen gliders zijn zo te zien uitgerust met deze techniek. Amsterdam Info of Dutchmil kan nog steeds geen traffic call geven. Als jullie die dingen nou zwart spuiten zijn ze wat beter te zien. :biertje:
 
Welk voordeel? Alleen gliders zijn zo te zien uitgerust met deze techniek. Amsterdam Info of Dutchmil kan nog steeds geen traffic call geven. Als jullie die dingen nou zwart spuiten zijn ze wat beter te zien. :biertje:

In Zwitserland vliegen ook motorkisten en reddingshelikopters met zo'n apparaat rond, dus dat lijkt me geen enkel probleem. En kunststof zweefvliegtuigen zwart spuiten mag niet van IVW (daarom zijn ook de moderne, kunststof motorvliegtuigen zo wit). :593:

Overigens blijft tool numero uno voor het voorkomen van botsingen bij VFR-vliegen: DE OOGJES!:eek: Goed naar buiten kijken en niet teveel met je passagiers bezig zijn ...
 
en hoe zit dat wanneer we van rotterdam airport vertrekken en de ctr via hotel of romeo verlaten? (ctr ligt onder schiphol tma)

laten we hem dan uit tot we helemaal onder de upsidedownweddingcake vandaan zijn of zetten we hem gewoon aan ivm class c ctr?

m.h.
 
As adviced by Rotterdam Tower zou ik zeggen. Als jij start up/taxi clearance etc vraagt meld Rotterdam Twr volgens mij welke transponder code je moet selecteren. 9 van de 10 keer wellicht 7000 maar dat is het volgens mij nog altijd het teken dat je hem dus op Mode A+C zet (of S als die al in de kist zit)...... ATPL & FI?
 
ATPL & FI, schrijf op whatever you want.... het ging mij meer om de vraag die je stelt. Die verwachtte ik niet van iemand met ATPL & FI. Maar het is vast ter lering en vermaak dat je hem stelde?! No worries!
 
Back
Top