Welke selectie het strengst in NL?

Hmm..

Is dat wel zo?

Ik heb mij laten vertellen dat de Grading van de Luchtmacht en de KLS vrijwel gelijk is.

Alleen dat je bij die van de luchtmacht veel sneller afvalt om dat je daar minder ruimte op verbetering hebt.

Ik denk, dat als één persoon, een paar selecties achter elkaar doet... Dat de kans het grootst is dat ie bij de luchtmacht af gaat vallen.

Dus wat dat betreft sluit ik me wel bij wepz aan.
 
Zoals al eerder gezegd, is het afvalpercentage bij de KLu het grootst. Dat gegeven is echter geen zuiver criterium voor "het strengst", omdat de KLu geen drempel heeft in de vorm van een eigen financiele bijdrage. Er schrijven zich dus meer en minder gemotiveerde mensen voor in (naast de gemotiveerde natuurlijk). Toch denk ik, dat, als je het afval percentage voor dat gegeven zou corrigeren, de KLu nog steeds de strengste selectie heeft.

Overigens is bij de KLu een van de factoren die van invloed zijn op hoe hoog de lat ligt (=hoe streng de selectie is), de factor hoeveel jachtvliegers ze nodig denken te hebben. Weinig nodig, lat omhoog, veel nodig lat ietsje omlaag. De civiele beroepsopleidingen doen dat helaas niet.....en dus krijg je een oververzadigde vliegersmarkt. Maar terug naar mijn punt, de strengheid van de KLu selectie kan dus varieren en dat is een ander punt om mee rekening te houden in deze "discussie" .
 
Welke selectie het strengst in NL?

I'll tell ya..

Die van mij!!

Eerst dienen de dames hun CV plus meerdere foto's naar mij toe te zenden.. Geen ervaring is een plus!

Vervolgens mogen ze als ze mazzel hebben voor 150 Euro langs komen op gesprek voor een goede en grondige 'keuring'..

Na het behalen van de medische keuring, mogen de nog over gebleven dames hun kunsten vertonen tijdens de 'grading' ..

Zo scheiden we de dames van de meisjes in huize Flying Dutchman.. :grijns:
 
JaJaJa FD... BLABLABLABLABLA

je mond is groot genoeg, nu de daden nog he...

Maar als je nog een extra selecteur zoekt...:D :grijns:

Good luck in the states...!!

LuB:rt:
 
Allereerst kun je natuurlijk geen enkel vergelijk trekken tussen KLu/MLD enerzijds en commerciele scholen anderzijds.

NLS/KLS/EPST etc. willen de schoolbanken vol hebben. Dat is hun prioriteit. Als er genoeg aanbod is, kunnen zij makkelijk verhalen ophangen van bla bla 20% wordt aangenomen bla bla. Ze zijn echter wel slim genoeg om hun mond te houden als er amper aanmeldingen binnenkomen. Vergeet trouwens niet dat de selectie van een school niets zegt; je schoolpapiertje halen is 1 ding, bij een (goede) maatschappij worden aangenomen is iets anders.

MLD/KLu MOETEN wel streng zijn want je hebt niks aan prutsers die Top Gun zo'n gave film vonden. Van de andere kant, ook bij de KLu/MLD zijn prutsers uit de opleiding getrapt, wat aangeeft dat selectie selectie blijft. Blijft een moment opname.

Laters,
Koen
 
Haha. Lang stby staan in een crewroom zorgt voor verveling LUB.. Hoest op de line? veel plz!

FD
 
Hey FD.. wij staan niet stby in crewroom maar gewoon thuis, dus geen verveling.

Hoe bevalt het weer terug te zijn in de sim en de Jepp..?? :D :D

Wanneer begin je weer met het 'echte werk'..?

Succes

LuB :rt:
 
Ik denk dat het helemaal niets uitmaakt welke selectie het strengst is. Veel scholen stuurde je naar Soesterberg voor een sensomotorisch onderzoek. De KLS en NLS hadden hun eigen testjes verzonnen, en EPST had weer de Compas test.
Volgens mij slaan de meeste testjes helemaal nergens op. Vond zelf de Advanced Compas test nog de meest realistische test.

Als je bijvoorbeeld dyslectisch bent scoor je standaard lager voor al die testen terwijl dit helemaal niets zegt over het feit of jij geschikt bent om te vliegen.

Er genoeg mensen zijn die laag scoren voor hun testjes maar gedurende de opleiding of carrière uitstekende vliegers blijken te zijn. (Het omgekeerde komt helaas ook voor.)

Maar Maarten gefeliciteerd met het behalen van de zwaarste (civiele) selectie van Nederland. (Had je deze topic ook gestart als je het zelf niet vond)

Grtz Mike5
:biertje:
 
He Mike5,

Dat vind ik helemaal niet en daar gaat het ook niet om.

Ik vroeg mezelf af WELKE selectie in nederland het strengst is.
En of dat nou de KLS, NLS of een andere school is, het lijkt
mij interessant om te weten, daarvoor heb ik de topic opgestart.
Omdat ik dus niet weet welke selectie het strengst is.

Groet,
Maarten
 
Oké dan zou ik nu zonder persoonlijk te worden nogmaals mijn mening kort samenvatten. Naar mijn idee zijn er geen zware of lichte testen. Elke school heeft zijn testen. Dat je er bij de ene niet doorkomt maar bij de ander wel betekent niet dat de eerste test zwaarder was. Of andersom natuurlijk. Dat betekent alleen dat je op die dag beter presteerde, de testjes je beter lagen of (en) je de avond daarvoor je vriendin even flink alle hoeken hebt laten zien. En je dus heel relaxed daar je testjes zat te maken.
Mijn advies is wel dat je niet de hele nacht bezig blijft met je vriendin (of welke willekeurige andere vrouw dan ook) omdat je dan misschien iets te relaxed daar zit, en je misschien zelfs wel in slaap valt. Tip: Geniet met mate.:grijns:

Daarbij komt dat zo’n psycholoog ook een mens is, en de ene over je schrijft alsof je superman zelf bent en krijg je een enorme veer in je …... Terwijl de andere psycholoog weer een totaal tegenovergestelde psychoanalyse van je maakt.

Adios Mike5

:biertje:
 
heeheey

Ik heb twee vragen:
1 - Mag je in korte tijd verschillende selecties doen bij verschillende scholen...?
2 - Stel je voor je doet selectie bij de Luchtmacht en je komt niet er doorheen..,
mag je dan bijvoorbeeld een week later ergens anders aanmelden voor een selectie..?
word je daardoor niet afgekeurd....?

Groetjes,, Futureairpilot
 
heeheey

Ik heb twee vragen:
1 - Mag je in korte tijd verschillende selecties doen bij verschillende scholen...?
2 - Stel je voor je doet selectie bij de Luchtmacht en je komt niet er doorheen..,
mag je dan bijvoorbeeld een week later ergens anders aanmelden voor een selectie..?
word je daardoor niet afgekeurd....?

Groetjes,, Futureairpilot

1) Ja dit mag, het wordt echter niet altijd op prijs gesteld bij de betreffende scholen. Correct me if i'm wrong, maar volgens mij is Pirke van dit forum afgewezen bij EPST omdat hij ook bezig was met selectie bij de KLS. Ze vond het een gebrek aan motivatie volgens mij. Ik vind dit echter onzin; je verbreedt alleen je horizon, wat verstandig is in de luchtvaartwereld.

Als je genoeg tijd hebt, zou ik de selecties niet in één keer doen, zo loop je het risico niet afgewezen te worden door een zogenaamd gebrek aan motivatie.

2) Natuurlijk mag je dat doen!

Over beide vragen: WIE zou jou dit volgens jou kunnen verbieden?

Groeten,
Laurents
 
Je kunt je gewoon overal aanmelden en selectie doen.
Je moet het alleen niet overal aan de grote klok hangen denk ik, zoek sowiezo eerst naar de school die het beste bij je past.
Daar selectie doen, wordt het niks kijk dan of het nut heeft om door te gaan en ga naar je 2e keus.

Trouwens, het is niet geheel onverstandig om je op 1 selectie tegelijk te focussen ! Het vreet nogal energie namelijk :)

(EDIT: Iemand was me net voor :) )
 
Last edited:
Alle selecties zijn 'zelfstandig' hetgeen betekent dat je er twintig tegelijk zou kunnen doen......

Wel wordt soms gevraagd of je bezig bent met meer selecties. Als je dan vertelt dat je bij 5 andere opleidingen ook bezig bent, dan zeg je dus eigenlijk dat je geen voorkeur hebt.... Dit is 'gevaarlijk' aangezien sommige opleidingen juist een onderbouwing willen hebben waarom jij HEN hebt gekozen.....

Wel worden soms kosten in rekening gebracht indien je afhaakt nadat een opleiding jou al een plaats heeft aageboden.

Luchtmacht is sowiezo heel streng, dus die uitslag is niet relevant voor je kansen bij andere opleidingen.

Meestal mag je bij een opleiding 1x selectie doen, en onder bepaalde voorwaarden kun je het later mogelijk nog eens proberen.
 
Kan iemand dit bevestigen ?

ja dat klopt ik zelf ben ook afgewezen bij de kls door dat ik nog ver genoeg ontwikkeld was, in de capaciteiten die je nodig zou moeten hebben.
Het zelfde verhaal gelden voor een maat en klasgenoot van mij.
 
Back
Top