Welke selectie het strengst in NL?

Maarten_2002

New member
Hey,

Wat ik me afvroeg:

Welke selectie in Nederland is nou het strengst?

Ik lees berichten dat mensen die bij de KLS afgekeurd
worden vaak wel bij andere scholen binnen komen.
Weet iemand hier iets over?

Groet,
Maarten


P.S. NLS = gaat 20% door (aldus hun site)
 
Last edited:
Van de selectie zelf bij de KLS weet ik vrij weinig, ik weet echter wel dat als je aan de jonge kant bent (17 tot een jaar of 22) je bij de kls nogal snel wordt afgewezen omdat je te weinig levenservaring zou hebben. Bij de NLS doen ze daar niet zo moeilijk over. Ik denk dus dat als je nog jong bent je het beter eerst kunt proberen bij de NLS.

Ik heb alleen bij de NLS de keuring gedaan, en die is zeker goed te doen. Ik denk dat je wel ongeveer weet wat de selectie inhoud en zo niet dan hoor ik het wel:)

Je moet trouwens ook niet alleen maar kijken naar waar de selectie het zwaarst/makkelijkst is, maar vooral naar welke school het beste bij jou past. Laat je dus goed informeren is mijn advies en doe de selectie bij de school die jou het meeste aanspreekt.
 
He Dingesdinges,

Ik begin zelf in oktober bij de KLS,
maar ik ben benieuwd naar de verschillen in de selecties.

Je hoort inderdaad veel dat er nogal wat mensen worden afgekeurd op hun leeftijd, in verband met de levenservaring.
Maar of dit meer is dan bij andere vliegscholen weet ik niet.

Daarom deze topic.
Dit lijkt me namelijk wel interessant om te weten.
Ik weet namelijk weinig van de andere selecties maar als ik de
berichten hier op airwork lees, lees ik vaak dat mensen die dus
niet bij de KLS door de selectie heen komen dat elders wel doen.

Als iemand nog iets nuttigs bij te dragen
heeft aan deze topic, brand maar los zou ik zeggen.

Groet,
Maarten
 
Uncle said:
Das wel erg overdreven hoor :D

Nee hoor, toen ik naar een info avond ging werd mij verteld dat er gemiddeld zo'n 1000 inschrijvingen waren, en slechts plaats voor max. 10 personen, in de praktijk gingen er meestal 8 door (correct me if i'm wrong).

Ik weet verder niet hoe het er echt aan toe gaat want ik heb de selectie niet gedaan (Niks voor mij dat rennen enzo:D )
 
Last edited:
Nu zal dit wel waar zijn maar,
er is een probleem met deze opleiding.

Doordat iedereen zich gewoon in kan schrijven,
is er ook een veel groter percentage dat afvalt.
Dus om deze selectie te vergelijken met de selecties
van verkeersvliegscholen is een beetje oneerlijk.

Want hoeveel mensen zijn er wel niet die denken:
"Wat zal ik nu eens proberen" waarna ze het
infofilmpje van de KLU zien en denken: "Laat ik dat eens proberen."

Dus dit is niet echt een correcte vergelijking.
Daarom kunnen we beter de scholen
vergelijken die opleiden tot verkeersvlieger.

Groet,
Maarten
 
Ik denk gewoon dat het heel veel scheelt voor welke school je gewoon het meeste gemotiveerd bent.

Ik heb zelf verschillende selecties doorlopen. Ik heb van te voren ook gehoord dat de nls het gemakkelijkste zou zijn en de EPST het moeilijkste enzo maar feit is gewoon dat bij de verschillende scholen gewoon heel verschillend geselecteerd wordt. En de manier waarop getest wordt kan je liggen of niet...

Een hele goede motivatie, goede inzet en plezier in wat je doet scheelt gewoon heel veel. Je moet gewoon proberen de selecties leuk te vinden ipv zwaar, dan kom je het verste :rolleyes:
 
Maarten_2002 said:
Doordat iedereen zich gewoon in kan schrijven,
is er ook een veel groter percentage dat afvalt.
Dus om deze selectie te vergelijken met de selecties
van verkeersvliegscholen is een beetje oneerlijk.

Helemaal niet oneerlijk, bij een vliegschool kan toch ook iedereen zich inschrijven?
De eis bij de luchtmacht is minimaal HAVO, net zoals bij bijna elke vliegschool, alleen willen vliegscholen ook nog eens de juiste profielen zien, vandaar dat zich al minder daar kunnen inschrijven ;)...
ook een verschil is dat een vliegschool geld vraagt voor de selecties en de luchtmacht alles voor je betaald.
Daarom is het voor velen die het wel leuk lijkt ook aannemelijker om de luchtmacht eerst te proberen, omdat je daar niks kwijt bent, zou toch zonde zijn als je €150 gaat uitgeven omdat het je wel leuk lijkt en niet omdat ze zo graag vlieger wilt worden...
 
Precies, daarom is het ook niet helemaal eerlijk.

Iemand die denkt, wat zal ik nu eens gaan doen,
kan zonder kosten de KLU-selectie gaan doen dus
waarom zou je dat dan niet doen?

Maar als de selectie-kandidaat eerst 150+ euro moet neertellen voor iets waarvan hij/zij niet zeker weet of het het wel helemaal
is, is de barriere om dat te doen veel groter.

Daarom zal het aantal aanmeldingen en afkeuring bij de KLU
altijd groter zijn dan bij scholen die hier geld voor vragen.

Groet,
Maarten
 
toch kan je niet om het feit heen dat de selectie veel uitgebereider is en strenger dan die van de vliegscholen!

en die €150, stel dat je in de situatie leeft dat je ouders dat niet kunnen missen, dan houdt je droom op omdat je niet de financiële middelen hebt...

€150 is dan de KLS voor alleen fase 1 & 2, NLS ligt nog veel hoger...
 
De selectie bij de KLU zal ook op een bepaalde manier strenger zijn dan die van de civiele luchtvaarscholen.

Maar als je in percentages gaat vergelijken kan je de KLU dus niet goed vergelijken met de luchtvaartscholen.
Je zegt het zelf ook al:

"en die €150, stel dat je in de situatie leeft dat je ouders dat niet kunnen missen, dan houdt je droom op omdat je niet de financiële middelen hebt...

€150 is dan de KLS voor alleen fase 1 & 2, NLS ligt nog veel hoger..."

Daarom is het aantal aanmeldingen bij de KLU hoger, zoals je zelf al zegt, en dat is nou precies waarom de keuringspercentages van de KLU lager liggen dan van de civiele scholen.

Juist doordat mensen die 150 euro niet willen of kunnen betalen.

Groet,
Maarten


P.S. Het begint al op een echte discussie te lijken :grijns:
 
vraag van jou in dit topic is:

welke selectie is het strengst in Nederland?

antwoord:

luchtmacht/marine

en dan hoef je niet naar percentages te kijken, het is gewoon algemeen bekend, vooral omdat de hele vliegoperatie anders is wordt er strenger geselecteerd...
 
Ja, het is dus niet eerlijk om die erbij te betrekken.

Want zoals je zelf zegt: "de hele vliegoperatie anders"

Groet,
Maarten
 
nu komen we dus in de wellus niettus discussie...
icon_confused.gif


jij vroeg welke selectie in Nederland het strengste is, niet het strengst gezien de vliegoperatie...
icon_twisted.gif


ps. wat maakt het ook uit welke het strengst is, gewoon zo hard je best doen dat je het haalt ;)...

over and out...
 
Als je nouw gewoon zegt dat de KLS selectie het strengst is... dan is hij ook weer tevreden :D

(grapje :rolleyes: )
 
Haha Okki, precies ;)

Nee, maar ik vind dat als je een vergelijking maakt, je de vergelijking wel tussen dezelfde soort producten (scholen) moet maken.

Dus dat je niet een bus en een ferrari gaat vergelijken.

Groet,
Maarten
 
Back
Top