Welke GPS

LHU

New member
Omdat mijn garmin pilot III de geest heeft gegeven, wil ik een nieuwe, wat luxere, GPS kopen. Ik vlieg voor mijn hobby (VFR) in huurkisten, meest C172 en PA28. Voor mij is belangrijk dat de GPS op een makkelijke manier tijdelijk gemonteerd kan worden met b.v. een "Yoke-Mount".
Ik twijfel op dit moment tussen de Garmin GPSMAP 296 en deLowrance Airmap 2000C, met name de laatste ziet er erg gelikt uit en kost ook aanmerkelijk minder muntjes.
Is er iemand die ervaring heeft met een deze GPSen en kan aangeven wat de plussen en minnen zijn ?
Je kunt zo een ding wil bekijken in de Pilotshop, maar dat zegt zo weinig over de praktische bruikbaarheid.
Tips m.b.t. andere GPSen zijn natuurlijk ook welkom.
Alvast bedank !
Groet,

Leon.
 
Hey Leon,

Ik gebruik zelf een gpsMap 196, dik tevreden over, lange batterij duur, en heeft me nog nooit in de steek gelaten ;)
Als je eenmaal weet hoe je er mee om moet gaan vin ik het een geweldig apparaat. De 296 uiteraard wat mooier (heb daar een keertje mee gevlogen), moet zeggen dat ik de compasroos op de moving map erg makkelijk vindt, wat ik wel mis op de 196..

suc6 met je keuze.
 
Ik heb de 296, super apparaat. Handige mount, aan te sluiten op pc en ook de voorbereiding voor aanvang van een vlucht is gemakkelijk te doen.
 
Zelf al jaren in het bezit van de 295 van Garmin. ERG FIJN APPARAAT.

Doet alles en meer dan ik nodig heb.

Heeft me nooit in de steek gelaten, dus wat dat betreft een aanrader (gekocht bij General Enterprises in Eelde).

Gr

Windshear
 
Ik werk af en toe met een Garmin 496. Xm Radio/Weather radar. (metars, radar etc)
Terrain Avoidance. Als je het kan betalen en echte aanrader.
 
496 in Europa

496 in Europa

Garmin 496 is een prachtige unit. Mag overigens ook wel voor zo'n 2800 USD....

De 496 heeft een mooier scherm en een snellere processor dan de 296, maar de échte toegevoegde waarde van de 496 (en 396) boven de 296 is de XM-ontvanger. Prachtig! Lekker weertjes ophalen, Nexrad-beelden 'superimposen' op je kaart, hoogtewinden downloaden.... etc etc...

Maar... XM in Europa? Helaas.... Dat is echt nog toekomstmuziek voor de bewoners van de 'oude wereld'... Jammer genoeg leven we -vergeleken met de VS- op avionica-gebied nog een beetje in de oertijd hier...

Heb persoonlijk nog geen handheld GPS, maar heb ook naar deze twee mogelijkheiden gekeken en op één of andere manier trekt de Garmin me iets meer... Ben zeer benieuwd naar je uiteindelijke keuze!

Fijne dagen en een veilig 2007!
 
Ben zelf enthausiast gebruiker van PocketFMS, is gratis software die werkt op bijna alle PDA's en als je een donatie doet van min. 50 euro heb je echt goede kaarten tot je beschikking.
Voordat je die donatie maakt heb je een volledig werkende versie van de software (wel met minder uitgebreide kaarten) tot je beschikking om te proberen.

zie www.pocketfms.com
 
Bedankt voor jullie input !
Het is de Lowrance Airmap 2000C geworden en wel om twee redenen.
1 Hij is toch aanmerkelijk goedkoper
2 Hij is plat, daardoor kan ik hem met wat klitteband waarschijnlijk wel vastzetten op een kneeboard o.i.d., wat voor mij weer handig is omdat ik ook af en toe MLA vlieg en die hebben over het algemeen geen yoke, maar een stick.
Heb het ding besteld, maar nog niet ontvangen, zal een keer melden hoe hij bevalt zo gauw ik een vluchtje gemaakt heb.
Groet en vast de beste beste wensen,

Leon
 
Vanmorgen n.a.v. deze thread ook een Lowrance Airmap 2000C besteld bij Vliegwerk Holland. Inderdaad een goedkope GPS die volgens mij veel waar voor zijn geld biedt. Bedankt voor de tips dus. Is deze GPS trouwens IFR toegestaan of moet er dan nog iets bijbesteld worden?

De nieuwe GPS ziet er dus zo uit:
AM2000C_xlarge.jpg


Iemand nog geïnteresseerd in mijn huidige Garmin GPS? Volgens mij 195XL of zo (heb het ding vast zitten in de kist, dus kan even geen type aflezen of zo).

Daarnet kreeg ik onderstaand bericht, wellicht dat het interessant is om in geval van een portable GPS aanschaf in de toekomst hier niet erg lang mee te wachten (mocht je hem inderdaad panel-mount in een Cessna o.i.d. willen monteren zoals ik).

FAA MAY TAKE AWAY PANEL-MOUNT OPTION FOR PORTABLE GPS
Think your portable GPS would work great mounted to your old Cessna 172's instrument panel? If the FAA has its way, you won't be able to mount it. The parts—panel dock and connective wiring—needed to mount your portable GPS would either no longer be available or be too expensive to buy. The FAA's proposal would make it illegal for manufacturers to produce a replacement or modification part if they know (or should know) the part would end up installed in a certified aircraft—that is unless they obtain production approval from the agency. But that costs tens of thousands of dollars, something many companies can't afford. While AOPA agrees production approval is necessary for critical parts like connecting rods and cylinders, it isn't needed for non-critical parts like a portable GPS panel dock or traffic detector that enhance pilot safety. See AOPA Online.
 
Daarnet liep er een klant van me de winkel binnen die toevallig ook vliegt. Vertelde over de GPS die ik gekocht had, bleek dat hij net een Garmin 295 had die hij gaat vervangen door een Garmin 496. Mocht iemand geïnteresseerd zijn, PM even dan stuur ik het mobiele nummer van deze klant per mail terug.
 
2sac600.jpg


Vorige week heeft Vliegwerk Holland de GPS in mijn kist gemonteerd. Helaas doet hij het op dit moment niet (meer) omdat ik het Alarm na aanzetten niet meer kan uitzetten met exit. Zal wel iets simpels zijn. Ik denk er wel over om mijn vorige GPS als reserve aan boord te houden (voor de zekerheid).
 
Ik heb een Lowrance 600c (kleine broertje van die van jou) en heb na 4 uur goed functioneren exact hetzelfde probleem gehad als jij. Mijn unit liep vast na het Alarm scherm en start daarna opnieuw op. Heb inmiddels een nieuwe en hoop dat het opgelost is. Volgens Lowrance hadden ze dat probleem nog nooit gezien... kijken wat ze bij jou zeggen ;)
Groeten,
Eelco
 
Beste Eelco,

He jammer, ik dacht dat het iets simpels was. Was er net zo blij mee. Nou, dan weet ik zeker dat ik mijn Garmin weer terugzet. Heb ik in ieder geval altijd 1 werkend apparaat mee. Volgens mij had het te maken met het kaartje wat er in zit. Als het kaartje er niet in zit start het apparaat gewoon op (zonder database natuurlijk). Zodra het er wel in zit blijft hij steken bij het alarm en gaat dan telkens aan en weer uit. Extra garantie bijkopen is denk ik wel verstandig?

Daarnet heb ik de GPS weer terug gebracht naar Vliegwerk. Ze gaan er weer mee aan de slag. De oude Garmin GPS wordt ook weer teruggezet. Die is nog uit het stenen tijdperk, dus die doet het altijd.

Bedankt voor de reaktie!


Rudy
 
Last edited:
Beste Eelco,

He jammer, ik dacht dat het iets simpels was. Was er net zo blij mee. Nou, dan weet ik zeker dat ik mijn Garmin weer terugzet. Heb ik in ieder geval altijd 1 werkend apparaat mee. Volgens mij had het te maken met het kaartje wat er in zit. Als het kaartje er niet in zit start het apparaat gewoon op (zonder database natuurlijk). Zodra het er wel in zit blijft hij steken bij het alarm en gaat dan telkens aan en weer uit. Extra garantie bijkopen is denk ik wel verstandig?

Daarnet heb ik de GPS weer terug gebracht naar Vliegwerk. Ze gaan er weer mee aan de slag. De oude Garmin GPS wordt ook weer teruggezet. Die is nog uit het stenen tijdperk, dus die doet het altijd.

Bedankt voor de reaktie!


Rudy

Ja als je hetzelfde hebt is het helaas niet zo opgelost.
Die van mij startte ook op zonder kaartje dus ik dacht ook dat het het kaartje was. Nadat ze een nieuwe opgestuurd hadden heeft het apparaat een uur of 4 gewerkt en toen kreeg ik hetzelfde probleem.
Succes met de Garmin! Mijn volgende GPS zal ook een Garmin worden alleen gaat dat nog even duren ;)

Graag gedaan wbt de reactie.

Groeten,
Eelco
 
Ja als je hetzelfde hebt is het helaas niet zo opgelost.
Die van mij startte ook op zonder kaartje dus ik dacht ook dat het het kaartje was. Nadat ze een nieuwe opgestuurd hadden heeft het apparaat een uur of 4 gewerkt en toen kreeg ik hetzelfde probleem.
Succes met de Garmin! Mijn volgende GPS zal ook een Garmin worden alleen gaat dat nog even duren ;)

Graag gedaan wbt de reactie.

Groeten,
Eelco

Die Garmin had ik er al een paar jaar inzitten hoor, maar Vliegwerk had hem verwisseld voor de Lowrance. Ik heb nu gevraagd de Garmin terug te monteren en de Lowrance te maken. Als die klaar is heb ik er altijd 1 op reserve.
 
Ik heb nu een uurtje of 20 met de lowrance gevlogen, nooit problemen gehad en ben er erg tevreden over. Hoop dat jou probleem snel wordt opgelost en dat ik niet hetzelfde probleem krijg.
Goet,

Leon.
 
@Rudy,

Is dat het max. aan details, wat je op het scherm kunt krijgen?
Ik zie GEEN terrein contouren zoals: wegen, bossen, treinsporen, dorpjes en steden enz.

Waar zijn de goede oude vliegtijden?
Met een bolkompasje, 1.5km (vlieg)zicht, lage wolkenbasis en met de kaart op schoot, (internationale) overlandtochten maken :)

De weg kwijt :duh:
Naar beneden en verkeersborden lezen of in Frankrijk, U.K. of D.K. gewoon ff bij een boer landen en positie vragen :D
 
Beste GBOF,

Je kunt wel eens gelijk hebben over die details. Ik kan het niet uitproberen, de GPS is retour. Ik denk dat er wel kaartjes verkrijgbaar zijn voor meer detail.

Rudy
 
Vanavond ben ik gaan vliegen omdat Vliegwerk Holland vandaag aan de GPS gewerkt heeft. Op aanwijzing van de fabrikant hebben ze een harde reset uitgevoerd op de GPS. Hij doet het nu weer goed. Ik heb het geprobeerd, maar zoals het er nu uitziet werkt alles perfect. De oude GPS komt eerdaags ook terug, dan heb ik er altijd 1 paraat. Echt leuk al die mogelijkheden op de Lowrance 2000C.
 
Back
Top