weg met die Bond??

Er is gewoon een relatie werkgever-werknemer. Of het nou gaat om een luchtvaartmaatschappij, een putjesschepperbedrijf of wat dan ook.

Als de werkgever investeert in de opleiding van een werknemer (typerating, of cursus putjesscheppen) dan is dat de keuze van de werkgever en zou in feite de werknemer daar niets voor in rekening moeten worden gebracht (jaja ik weet het, tegenwoordig werkt het vaak anders).
Echter is het niet meer dan normaal dat als er erg veel wordt geinvesteerd in een werknemer (typerating) de werkgever wil vastleggen dat die werknemer minstens bepaalde tijd bij de typerating-betalende werkgever zijn werk doet.

Laten we nou redelijk blijven naar elkaar (werknemer-werkgever) en elkaar een beetje waarderen.
Wij leggen ons voor een (relatief korte tijd) vast bij de werkgever en zij ontslaan ons niet zomaar als hen dat even makkelijk uit komt.

Ik ben het er niet mee eens dat 'zij maar blij mogen zijn dat we bij hen willen werken'. Het komt van beide kanten.
Waarom zouden we het elkaar moeilijker maken dan nodig?
 
Iz, ik heb een beter voorbeeld voor je. Stel dat lowcost X opent een basis in Maastricht. Ze zoeken captains en jij ziet dat wel zitten. De bond neem je voor lief, je neemt ontslag bij Trans, verkoopt je huis, vrouw zegt baan op, je koopt een auto want ov is slecht in het zuiden, je koopt een nieuw riant huis in Limburg, enfin, je gaat ervoor!

Na een half jaar vallen de passagiersaantallen tegen, X laat weten de basis te sluiten en jij wordt geacht per volgende maand te vliegen vanaf Shannon.

Jij natuurlijk pissed, maar gelukkig heb je nog goede vrienden bij Trans, je kunt er zo weer aan de slag. Je verkoopt weer, nu met zwaar verlies, je huis je auto, etc. etc.

Heb jij dan nog evenveel begrip voor je werkgever X als deze je vriendelijk eraan herinnert voor tientallen duizenden euro's gebonden te zijn en dus nog niet zomaar weg mag?

Dit is dus echt geen extreem voorbeeld, dit kan iedere piloot gebeuren.
 
Last edited:
WELK RISICO?

De enige reden waarom je moet dokken is als je uit eigen initiatief weggaat omdat je denkt dat je elders beter kunt krijgen. Dat is werkelijk de enige reden waarom je zou moeten betalen. En dat loopt in een paar jaar lineair af tot nul.


Iz, noem nou eens een vb waar je 120k moet investeren zonder steun van overheid of zonder baangarantie?
RISICO dus. Daar mag je voor BELOOND worden.
Dan moet je dus niet met een pistool op je hoofd nog ff een bond tekenen omdat club X te laag betaald. Als club X normaal zou betalen vanaf dag 1 zouden er veel minder "jongelui" weggaan. Maar nee je moet "dankbaar" zijn voor de geboden kans en nederig je weg volgen.
GET REAL!
 
Allemaal leuk en aardig, punt is en blijft dat jongens met ratings en uren simpelweg veel meer hebben om mee te onderhandelen en dus meer kunnen eisen. Het is niet vreemd dat die lui dat anders zien, zoals bijvoorbeeld 19 of.

Als jij een aantal jaar bij een maatschappij vliegt en ze gaan je omscholen naar een ander type dan is het toch zeer onwaarschijnlijk dat jij binnen een paar maanden weg bent? Met een lowtimer die een 320 rating doet zijn de sollicitaties al de deur uit voor de 500 uur zijn aangetikt. Als iemand ergens een halve euro meer kan krijgen wordt er al gesolliciteerd.

Als ik een ding wel heb gemerkt in de luchtvaart is dat iedereen altijd voor eigen gewin gaat (En voor mensen boehoe gaan doen; ik ga ook voor eigen gewin) en derhalve vind ik het dan niet vreemd dat een maatschappij een bond opstelt.

Tussen een bond en een type zelf betalen en meenemen op initieel interview zit een wereld van verschil. Als dat nou ook nog eens weggaat weet ik het ook niet meer.
 
@ Birdmare

Ik ben het wel met je eens, maar ook bij ons is er een markt werking.
Als alle maatschapijen nou eens het zelfde betaalde dan zou er niemand meer weggaan bij zijn clubje. Helaas is dat niet het geval en zijn er de laatste tijd meer vliegers dan banen geweest.
Na je investering wil je natuurlijk wel aan de bak ergens, dus ik kan het me voorstellen dat er mensen zijn die dan maar eerst een wat minder betaalde job voor lief nemen. Helaas weten de werkgevers dat ook en willen ze garanties voor hun investering in onze hobby.
Dus als je bij een club terecht komt, (waar je toch niet lang denkt te blijven omdat het ergens anders beter vertoeven is) heb je een keuze: wel of niet het contract tekenen met alle gevolgen van dien.
Geen bond of geld meenemen heeft natuurlijk de voorkeur, daar is iedereen het wel over eens. Maar nogmaals de werkgevers hebben te lang het woord gehad!
 
Back
Top