Oorspronkelijk gepost door JC
Hillerbee, JUIST als je zo laag vlieg zou je toch beter op ALT kunnen zetten, zodat ander verkeer kan zien dat je zo laag zit en dus geen factor bent. Als je hem op Mode A zet kun je overal zitten en moet idereern gaan opletten. Of zie ik dit verkeerd?
Verder onder schiphol TMA: gewoon op C zetten. Dit is het enige gebied in NL waar het druk is, er juist DAAR wil ATC/verkeersvliegers hem uit hebben! Aangezien het in de luchtvaartwet niet staat dat hij daar uit moet, kan niemand jouw verbieden om hem daar uit te zsetten (uit 1e hand van verkeersleider gehoord).
Als de verkeersvliegers continu RA's krijgen kloppen de procedures gewoon niet.
Veiligeid voor alles. GPS kan bijvoorbeeld ook wel jejammed woden, maar extra SA (situational awareness) is altijd goed. Zelfde voor transponder: aan dat ding.
zo, dat lucht op
Het staat echter wel in de vfr-gids / aip en die is ook wettelijk bindend!
transponder moet uit onder schiphol tma 1 (bij uit mag je ook lezen stby)
De reden dat de transponder uit moet is het TCAS systeem van de grote kisten! TCAS werkt puur op de transponder signalen, dus geen eigen radar!
En dat je RA of TA's krijgt heeft niets te maken met het wel of niet kloppen van procedures!
De verkeersleider die dit zo zegt laat de kisten wel dalen tot 2000', en als jij vervolgens met 500' per minuut klimt naar 1500' krijg je in zo'n grote bak al een tcas RA.
En dat is voor niemand in die kist leuk terwijl jij slechts naar 1500' wilde klimmen! TCAS weet dat niet en doet dus net alsof jij door blijft klimmen met 500' per minuut!
Waarom zou je uit tcas de 7000 codes willen filteren , er zijn genoeg "debielen" die op 2000' de tma 1 in boren! (kan een grote kist niet met vfr verkeer in aanraking komen volgens jou?)
Dus zet dat ding gewoon uit, zou me niets verbazen als de verkeersleiders op schiphol de 7000 codes eruit filteren en je dus toch niet zien.
En van amsterdam info heb ik nog nooit traffic info gekregen, terwijl het er wel is. (niets tegen amsterdam info hoor)
Het blijft een feit dat je VFR in nederland verantwoordelijk bent voor je eigen separatie, en als de controller toevallig jouw kant op kijkt en verkeer ziet zal hij dat melden!
Maar hij is er nooit verantwoordelijk voor! Klasse B uitgezonderd dan!
Maar zoals eerder gezegd het staat in het AIP en die is wettelijk bindend!!!