Wat te doen?

random

New member
Hallo,

Ik zit nu in Havo 5 met het profiel N&G. Ik zou graag piloot willen worden, maar ik twijfel nog. Het gaat nu erg slecht met de piloten branche dus heeft het wel zin om die opleiding te doen en dan zonder werk te zitten? Of moet ik hopen op goed geluk...

Ik zou ook informatica willen studeren en daarna kan ik kijken hoe de stand van zaken is. Het enige is dat ik geen natuurkunde heb in mijn profiel. Dit zou ik dus dan moeten bijspijkeren.

Wat is de beste optie?

Gr, Random
 
He Marlon,

Welkom op het forum. Je vraagt komt heel erg vaak terug. Ik ga je dan ook aanraden te beginnen met het gebruik van de zoekfunctie. Je hebt inderdaad gelijk; het gaat ronduit beroerd met de pilotenmarkt. ALLES werkt op het ogenblik tegen de jonge afgestudeerde piloten.
1) Er is al een gigantisch overschot WERELDWIJD aan zogenaamde ab initio's.
2) Er komen per jaar alleen in Nederland enkele honderden jongens en meisje de markt op, zonder reeële kans op een baan.
3) De pensioenleeftijd staat onder druk. Het lijkt erop dat de KLM zijn pensioenleeftijd van 56 nu, op zal moeten gaan hogen. Indien dit gebeurt, kun je verwachten dat er de komende 9 jaar (!) niemand meer in Nederland aangenomen gaat worden.
4) Luchtvaartmaatschappijen vallen bij bosjes om; deze week alweer 2 (Malev en Spanair)
5) De economische crisis is gecombineerd met een hoge olieprijs vanwege de onstabiliteit in het MO.

Het verhaal ziet er dus niet rooskleurig uit.

Ik heb nooit begrepen waarom mensen het verkeerde vakkenpakket kiezen, als ze piloot willen worden... Misschien kun je dat eens uitleggen?

Ik zou je aanraden eerst je studie informatica af te ronden; daarna verder kijken. Ik zou ook proberen een sponsorship te krijgen. Lukt dat niet, dan zou ik er NIET meer aan beginnen.

Groet KL
 
Waar kan je een sponsorship krijgen? Ik weet dat je bij Lufthansa er een kan krijgen, maar ik heb geen duits, wel frans.

Bij welke maatschappijen kan je dat dan ook krijgen?
 
Waar kan je een sponsorship krijgen? Ik weet dat je bij Lufthansa er een kan krijgen, maar ik heb geen duits, wel frans.

Bij welke maatschappijen kan je dat dan ook krijgen?

Zie cirkels.

Mvg,

V1
 

Attachments

  • zoekfunctie.jpg
    zoekfunctie.jpg
    7.9 KB · Views: 0
Als je geen duits maar frans spreektkun je eventueel hier naar kijken: http://www.devenirpiloteairfrance.com/
De AirFrance cadet sponsorship. Ik las op airwork, in een topic over deze cadet sponsorship dat iedereen in aanmerking komt mits je geen frans spreekt! (dit topic kwam wel uit 2008, dus misschien is het al verouderd).
 
Ik heb frans, maar moet je het ook vloeiend kunnen spreken? anders is dat ook een probleem....

Maar het is dus handiger om eerst een studie te doen en dan de opleiding. Want dan kan je tenminste nog een beetje geld verdienen.
 
Ik heb frans, maar moet je het ook vloeiend kunnen spreken? anders is dat ook een probleem....

Maar het is dus handiger om eerst een studie te doen en dan de opleiding. Want dan kan je tenminste nog een beetje geld verdienen.
Ik weet niet of je het vloeiend moet spreken, maar ik neem aan van wel... In ieder geval moet je ze goed kunnen verstaan, antwoorden en schrijven.
Ik ben geen piloot, dus ik zou je niet alles kunnen vertellen, maar ik denk dat de extra studie is voor als je de opleiding niet haald, of er zijn geen banen beschikbaar, dat je dan altijd nog iets achter de rug hebt! ( dat is wat ik denk)
 
Ik heb frans, maar moet je het ook vloeiend kunnen spreken? anders is dat ook een probleem....
.

Ik zal hem inkoppen.
Natuurlijk moet je vloeiend frans spreken als je aangenomen wilt worden bij een franse maatschappij. Het interview zal zeker in het frans plaatsvinden.
 
Je veux becomer pilot avec votre meilleur firma, s'il vous plait.
Je peux commencer maintenant, oui oui, pas de problem!
 
Je veux becomer pilot avec votre meilleur firma, s'il vous plait.
Je peux commencer maintenant, oui oui, pas de problem!

Heerlijk!

Anyway, ga lekker studeren! Probeer ondertussen de Sponsorships, ga zweefvliegen en geniet van het studentenleven :biertje:

Ik heb zelf de 'droom' om piloot te worden opgegeven. Zit nu in het tweede jaar van mijn studie, heb tot nu toe alle vakken gehaald, ga over een half jaar een semester in Australië studeren en vind het allemaal wel prima zo :)

Na behoorlijk wat denkwerk en overwegingen ben ik er toch achter gekomen dat het me om het vliegen zelf gaat. In een twee jarige (self-sponsored) vliegopleiding kom ik natuurlijk veel aan vliegen toe, maar daarna ben ik bang dat het plezier me snel zal gaan vergaan, wanneer ik geen baan kan vinden.

Momenteel ben ik fanatiek zweefvlieger en zogauw ik student-af ben, staat het kopen van een (aandeel in een) zweefkist op de planning :) PPL halen zou ook mooi zijn, maar voorlopig lekker even focussen op het zweefvliegen.

En om eerlijk te zijn, ik vind het heerlijk zo. Ik heb een leuk studentenhuis, veel vrienden aan het zweefvliegen overgehouden, heb een leuke studie, ga een half jaartje ergens anders studeren en blijf ondertussen de luchtvaart hobbymatig volgen.

-- dit is natuurlijk maar hoe ik ertegenaan kijk, maar gezien het huidige economische klimaat, zou ik het niet aandurven meer dan een ton te investeren, waarvan niet weet óf je het terug gaat betalen. Het risico is gewoonweg te groot.
 
Kijk, een "wannabee" die haar roze bril duidelijk heeft afgezet (als ze hem al op had) en de realiteit goed onder ogen ziet. Hulde... Daar kunnen er vele een voorbeeld aan nemen ;)
 
Same thing foohke! Het enige verschil dat ik zo snel mogelijk na mijn afstuderen wil emmigreren! En misschien als alles goed gaat volgende week start met de PPL theorie.
Australië lijkt mij zalig om een half jaartje te studeren, ben zelf naar Bordeaux gegaan en het is een onvergetelijke ervaring! Ik kon het niet beter zeggen ;-)
 
Let wel dat studeren en emigreren naar Australie een wereld van verschil is. Emigreren naar Australie is een lange, kostbare weg....
Tenzij je een vrouw bent ( ja, down under kennen ze good 'ol positive discriminatie ook!)
 
Random,

Vliegen is fantastisch. Maar zoals het nu ervoor staat met de luchtvaartbranche is het bijna een ' no go area' geworden.

Ik herinner me nog 4 weken gelden dat op de HvA een student voorlichting gaf die al 2 jaar wacht op een baan.

Ff logisch nadenken nu.

Als je hiermee al te maken krijgt en de deze markt haar dieptepunt kijkt te bereiken? Waarom geen hobby ervan overhouden en je zinnen op zekerheid houden.
Maar een ding adviseer ik je wel nav mijn bezoek aan de KLS, EPST en de HvA.

Je hebt een beroep waar je brood mee verdient en misschien leuk vindt.
Maar je hebt ook een beroep waarvoor je bijna leeft..

De 2e is voor mij aan toepassing.

Zet het op een denken en vergeet niet dat de luchtvaartbranche inmiddels een harde wereld is geworden.

Good luck!
 
Kijk, een "wannabee" die haar roze bril duidelijk heeft afgezet (als ze hem al op had) en de realiteit goed onder ogen ziet. Hulde... Daar kunnen er vele een voorbeeld aan nemen ;)

Thanks! :)



Tenzij je een vrouw bent ( ja, down under kennen ze good 'ol positive discriminatie ook!)

Nou denk ik er niet aan om meteen naar Australië te emigreren, maar goed om te weten alvast ;)
 
Let wel dat studeren en emigreren naar Australie een wereld van verschil is. Emigreren naar Australie is een lange, kostbare weg....
Tenzij je een vrouw bent ( ja, down under kennen ze good 'ol positive discriminatie ook!)

:confused:

Valt reuze mee als je maar een opleiding gedaan hebt waar daar een tekort aan is, óf reeds een baan aangeboden gekregen hebt. Dan krijg je snel een permanent visum. En als je niet voldoetaan deze voorwaarden, dan ga je daar uberhaupt al niet heen.

On topic: lekker gaan studeren, vooral een beta-opleiding inclusief Master doen en eventueel als je eenmaal afgestudeerd bent eens kijken hoe het met de luchtvaart zit. Dan ben je zo 5-7 jaar verder en zou het er heel anders uit kunnen zien; nu is het in ieder geval een slechte tijd.
 
vooral een beta-opleiding inclusief Master doen.

Nee, gewoon doen wat je leuk vind!
Als je een beta opleiding kiest vanwege de reden dat er in die sector veel werk te vinden is, kan ik je nu alvast vertellen dat je de studie óf niet haalt óf met heel veel vertraging afsluit....
 
Nee, gewoon doen wat je leuk vind!
Als je een beta opleiding kiest vanwege de reden dat er in die sector veel werk te vinden is, kan ik je nu alvast vertellen dat je de studie óf niet haalt óf met heel veel vertraging afsluit....

De topicstarter geeft zelf aan informatica te willen gaan studeren en dat juich ik om meerdere redenen van harte toe.

O.a. inderdaad omdat daar wél werk in te vinden is, en dat is zeker belangrijk als je eventueel van plan bent om daarna nog aan een vliegopleiding te beginnen. Met een propedeuse of bachelor in een willekeurige alfa-studie heb je namelijk alsnog (vrijwel) niets achter de hand indien je vliegavontuur op niets uitloopt.

Vandaar dat ik de topicstarter het advies geef om vooral informatica te gaan studeren. Hij is daar ogenschijnlijk enthousiast over; dan komt dat wel goed.
 
Back
Top