Wat moet je hiermee aan?

taildragger

New member
Ben benieuwd naar de meningen van de goegemeente op dit bericht:

LONDEN - De Britse luchtvaartmaatschappij bmi blijkt een stewardess te hebben ontslagen omdat de vrouw weigerde naar Saoedi-Arabië te vliegen. Als ze naar het Arabische land werd ingeroosterd, moest de stewardess op de bestemmingen gekleed gaan in een traditionele abbaya. Daarnaast zag de 37-jarige Britse het niet zitten om in het moslimland achter haar mannelijke collega’s aan te lopen, wat ook door haar werkgever werd verzocht.

Volgens Britse media werd Lisa Ashton al in 2007 ontslagen. De vrouw ging vervolgens in hoger beroep, maar ving daarin recent bot toen de rechtbank bmi in het gelijk stelde. In de uitspraak oordeelde de rechter dat een werkgever personeel wel degelijk mag verzoeken om zich aan andere culturen aan te passen.

Bmi verlangt van de vrouwelijke cabinepersoneelsleden dat ze de gebruiken in publieke gebieden in Saoedi-Arabië overnemen. Ook luchthavens vallen onder openbare gelegenheden.

De stewardess heeft nooit daadwerkelijk op vluchten naar Saoedi-Arabië dienst gehad. Ze weigerde al bij voorbaat om de regels na te leven. Daarop volgde ontslag.

Bmi begon de lijndienst tussen Londen Heathrow en de Saoedische hoofdstad Riyadh in 2005. Op de route worden Airbus A330’s ingezet.

:wegkwijt:
 
Hmmm, moeilijk.

Ik neig toch naar "'s lands wijs, 's lands eer". Dat is wat we hier ook wel een beetje verwachten. Daarom geef ik de luchtvaartmaatschappij wel gelijk. Ontslag is wel wat drastisch, maar als je de dame in kwestie een status aparte gaat geven, heeft binnen de kortste keren iedereen een status aparte, en wordt het wellicht onmogelijk om mensen in te roosteren...
 
Wij verwachten dat mensen zich hier in Nederland aanpassen, lijkt me niets mis mee als wij ons ook aan de zeden en gewoontes van anderen aanpassen in andere landen. Ik loop ook niet in korte broek in het Midden-Oosten.

Overigens is een Abbaya (uitspraak Habbaya) een zwarte doek die je om je heen slaat, en bedekt veel minder dan een burka.
 
Zouden er ook arabische stewardessen ontslagen worden omdat ze geen zin hebben om in nederland over een straat te lopen die vol hondenpoep ligt?

Dat lijkt mij dan weer heel redelijk, dat zo'n dame dat niet wil. En toch moet ze, want dat is bij ons dan weer de gewoonte.:eek:
 
Zouden ook Arabische piloten ontslagen worden wanneer ze Westerse vrouwen geen hand willen geven of eisen dat vrouwen in Westerse landen een paar passen achter ze lopen?
Cultuuraanpassing komt niet van een kant, en alle emancipaties ten spijt worden vrouwen ook hier nog anders behandeld dan mannen.
 
Zouden ook Arabische piloten ontslagen worden wanneer ze Westerse vrouwen geen hand willen geven of eisen dat vrouwen in Westerse landen een paar passen achter ze lopen?
Cultuuraanpassing komt niet van een kant, en alle emancipaties ten spijt worden vrouwen ook hier nog anders behandeld dan mannen.
Dus omdat "zij" zich niet aanpassen, hoeven "wij" dat ook niet?

Feit is dat een stewardess in de tijd dat ze voor de baas in het buitenland aan het werk is, onderdeel is van het imago dat de maatschappij wil uitstralen. En als deze maatschappij wil dat je je gedraagt volgens een bepaalde standaard, dan heb je de keuze om dat te accepteren of niet. Maar aan die keuze zit wel de consequentie dat je dan mogelijk niet meer voor die maatschappij kan werken. Net zoals jouw maatschappij niet wil dat je 22 uur voor aanmelden ladderzat in uniform aan de bar hangt..
 
Daarentegen zijn een aantal airlines gelukkig weer wel bereid om tegemoet te komen naar bepaalde wensen van werknemers, waardoor we nu kunnen part timen, gratis kunnen commuten, zwangerschapsverof kennen (ook niet overal even lang), neukverlof zelfs en voor sommige onder ons zo weinig mogelijk nachtstops omdat ze gewoonweg niet kunnen slapen in hotels.

Er blijven altijd wel wensen die niet werkbaar zijn, maar ik kan me op zich wel voorstellen dat je niet als absolute voetveeg behandeld wil worden omdat dat per ongeluk zeer lokale cultuur is en de baas dat graag wil. Als dat bij een bedrijf in Nederland zou plaats vinden zou dat bedrijf niet meer mogen bestaan. Maar in de luchtvaart zit dat natuurlijk anders in elkaar, het hoort er helaas wel een beetje bij (als je die richting op gaat). Ik denk dat het wel werkbaar zou zijn (gewoon lekker bij het zwembad blijven, wellicht naar vrouwen hotels die daar bestaan waar iedereen ongesluierd mag doen en laten wat ze wil etc.), maar ik ben dan ook niet echt verder gekomen dan Egypte (of er hoog overheen naar Singapore), dus ik weet niet hoe het er daar daadwerkelijk aan toe gaat.
 
In het verleden hebben we een wetlease voor BMI naar Riaad en Jeddah gedaan met BMI cabine bemanning.

Het enige moment wanneer een abbaya gedragen moet worden is van het vliegtuig naar de auto, die je vervolgens naar de compound brengt. Daarbij geen instructies dat de vrouwen achter de mannen moesten lopen maar wel veiligheids instructies van een "double o three and a halve". Dus de vrouwen liepen gewoon voor.

Veiligheidshalve mocht je niet buiten de compound, maar binnen de compound mocht je alles doen wat God verboden had :yeehaa:. De zelfgebrouwen wijn van de duitsers ging nog maar het zelfgebrouwen bier...... :stapelge:

Ik kan me wel in de opmerking van Alien vinden.
 
Personeel Air France wil niet naar Mexico vliegen

Personeel Air France wil niet naar Mexico vliegen

Ontslaan die mietjes, zo kunnen we wel bijven doorgaan natuurlijk. Dit soort aanstellerij moet een halt worden toegeroepen, iedereen weet dat dit soort dingen bij het vak horen, genoeg is genoeg:

Personeel Air France wil niet naar Mexico vliegen

29-04-2009

PARIJS - Personeelsleden van luchtvaartmaatschappij Air France hebben geweigerd vluchten naar Mexico te maken. Een volledig bemanningsteam en enkele andere stewardessen weigeren dat sinds zaterdag (25 april) uit angst voor de Mexicaanse griep die daar is uitgebroken. Dat hebben bronnen uit de luchtvaartsector gemeld aan het Franse persbureau AFP. Volgens de Franse wet mag luchtvaartpersoneel werk weigeren als ze denken dat hun gezondheid in gevaar komt.

Een piloot die zaterdag van Parijs naar Mexico zou vliegen, weigerde om gezondheidsredenen. De piloot en zijn bemanning werden vervangen.

Air France geeft personeel sinds zaterdag uitleg over de Mexicaanse griep. Ook worden maskers aan het personeel verstrekt.

Tijdens de SARS-uitbraak hoefden personeelsleden van Air France niet naar het Verre Oosten te vliegen als ze dat niet wilden. Ze kregen dan geen boete. Vakbonden willen dat eenzelfde regeling ook nu ingevoerd wordt.

Frankrijk wil een Europees vluchtverbod op Mexico. Daar wordt donderdag over gesproken op een vergadering van EU-ministers.
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=30459
 
Echt belachelijk politiek correct dat ze onslagen is.
Ze had makkelijk een andere route kunnen krijgen, zo moeilijk is dat niet.
Het is echt van de zotte dat je hiervoor tegenwoordig ontslagen wordt.....:rolleyes:
 
Nou ja ze hadden haar een andere route kunnen geven... maar als er één schaap over de dam is volgen er uiteindelijk vele meer.
Voor je het weet wil iedereen ergens wel of juist niet heen en is het einde zoek.
 
In het verleden hebben we een wetlease voor BMI naar Riaad en Jeddah gedaan met BMI cabine bemanning.

Het enige moment wanneer een abbaya gedragen moet worden is van het vliegtuig naar de auto, die je vervolgens naar de compound brengt. Daarbij geen instructies dat de vrouwen achter de mannen moesten lopen maar wel veiligheids instructies van een "double o three and a halve". Dus de vrouwen liepen gewoon voor.

Veiligheidshalve mocht je niet buiten de compound, maar binnen de compound mocht je alles doen wat God verboden had :yeehaa:. De zelfgebrouwen wijn van de duitsers ging nog maar het zelfgebrouwen bier...... :stapelge:

Ik kan me wel in de opmerking van Alien vinden.

Hheheheh was toch wel leuke tijd he....
 
Ontslaan die mietjes, zo kunnen we wel bijven doorgaan natuurlijk. Dit soort aanstellerij moet een halt worden toegeroepen, iedereen weet dat dit soort dingen bij het vak horen, genoeg is genoeg:

En waar slaat die opmerking op?

Mocht ik zijn ingeroosterd voor Mexico (A330 vliegt er toch niet heen, maargoed), dan had ik geweigerd, en dat mag volgens de Franse wetgeving. Dus ik zie het probleem niet echt; ik vind het juist top dat het mag, en dat er aan het personeel wordt gedacht (kun je van heel weinig maatschappijen zeggen).

Je zal er maar heen moeten :eek!:

Maar dit is weer off topic, want het ging over een stewardess bij BMI die geen abboya dinges aan wilde trekken. Denk dat je het nu wel over een heel andere boeg gooit, want gezondheidsredenen zijn wat mij betreft wel valide redenen om een vlucht te weigeren.
 
Julien, als je de rest van de thread gelezen had was wellicht de ironie (/ sarcasme) duidelijker geworden. Volgende keer zal ik er een ;) bij zetten, dat had waarschijnlijk ook geholpen.

Naar mijn mening zijn gezondheidsredenen een zeer goede reden (al heb ik nog niet veel protesten gehoord over hoog vliegen en straling) en had er wellicht ook een betere oplossing dan ontslag voor het verzoek van de BMI attendant verzonnen kunnen worden. Dikke knuffel!
 
die Britten zijn sowieso gestoord met hun politiek-sociaal-demografisch correcte onzin.
"Hey , I'm not short- I'm vertically challenged!"

De dames worden in dat soort landen nou niet bepaald met respect behandeld , laten we wel wezen.Ontslag is een beetje het braafste jongetje van de klas spelen : kijk ons nou eens vriendjes van Saudi-Arabie zijn...
 
Toen ik nog in een groot ziekenhuis werkzaam was werd ik geconfronteerd met een Islamitische man die aangewezen was op nierfunctievervangende therapie. Hij zat aan de hemodialyse en wilde zeer graag in aanmerking komen voor niertransplantatie. Sinds kort waren er ook familietransplantaties mogelijk. Volgens de cultuur van deze man was het gebruikelijk dat eerst zijn zusters werden gescreend, te beginnen bij de jongste. Alleen als de nieren van geen van de dames zouden matchen met die van hun broer zouden de andere broers gescreend mogen worden, wederom te beginnen met de jongste. Ik heb geweigerd hieraan mee te werken. Me daarbij beroepen op gewetensbezwaren. In de gezondheidszorg is het mogelijk je hierop te beroepen. Desondanks heb ik menig patiënt begeleid op weg naar niertransplantatie, inclusief familie- en partnertransplantatie.
Op dezelfde wijze kan de betreffende stewardess toch op vluchten naar allerlei andere landen worden ingezet?

En eh… okay, een abbaya is geen burka maar… in dit soort verpakkingen wil ik zelfs niet dóód worden aangetroffen!
http://hallahabib.wordpress.com/2009/01/17/sucker-for-an-amazing-abbaya/
http://www.pbase.com/bmcmorrow/image/62287655
 
Toen ik nog in een groot ziekenhuis werkzaam was werd ik geconfronteerd met een Islamitische man die aangewezen was op nierfunctievervangende therapie. Hij zat aan de hemodialyse en wilde zeer graag in aanmerking komen voor niertransplantatie. Sinds kort waren er ook familietransplantaties mogelijk. Volgens de cultuur van deze man was het gebruikelijk dat eerst zijn zusters werden gescreend, te beginnen bij de jongste. Alleen als de nieren van geen van de dames zouden matchen met die van hun broer zouden de andere broers gescreend mogen worden, wederom te beginnen met de jongste. Ik heb geweigerd hieraan mee te werken. Me daarbij beroepen op gewetensbezwaren. In de gezondheidszorg is het mogelijk je hierop te beroepen. Desondanks heb ik menig patiënt begeleid op weg naar niertransplantatie, inclusief familie- en partnertransplantatie.
Op dezelfde wijze kan de betreffende stewardess toch op vluchten naar allerlei andere landen worden ingezet?

En eh… okay, een abbaya is geen burka maar… in dit soort verpakkingen wil ik zelfs niet dóód worden aangetroffen!
http://hallahabib.wordpress.com/2009/01/17/sucker-for-an-amazing-abbaya/
http://www.pbase.com/bmcmorrow/image/62287655

Interessante kwestie, maar zou jij je ook beroepen op gewetensbezwaren als je door je werkgever (ziekenhuis/ArtsenZonderGrenzen oid) in een land als Saoudi Arabië zou worden gestationeerd en daar dezelfde situatie zou tegen komen? Het gaat hier om een stewardess die weigert lokale gebruiken op te volgen in het buitenland. Als ze dit weigerde te doen in haar eigen land is het natuurlijk een heel ander verhaal en ben ik het 100% met je eens.

Alles leuk en aardig maar ik vind dat mensen zich aan te passen hebben aan het land waar ze willen werken en/of verblijven, in ieder geval in het openbaar.
Mensen die hier hun bestaan willen opbouwen zijn meer dan welkom, maar beperkingen die zij zichzelf opleggen (al dan niet vanuit godsdienstoverweging) dienen zij niet ons of onze sociale voorzieningen op te leggen.
Omgekeerd geldt ook dat als wij willen leven/werken in het buitenland we ons in het openbare leven hebben aan te passen aan de gebruiken die daar gelden.

Als ik naar Iran of Afghanistan ga kleed en gedraag ik mij daar zo veel mogelijk naar lokale gebruiken toe omdat ik daar te gast ben en respecteer hoe mensen in die cultuur leven.
Mevrouw wil niet confirmeren aan lokale gebruiken in een ander land, dan heeft ze een verkeerde baan gekozen en kan ze misschien maar beter iets binnen Engeland blijven doen.

Verder is het denk ik een erg slecht idee dit soort werkweigering van mensen zomaar te belonen door een andere vlucht te geven. Voor je het weet komt er een waslijst aan mensen die een andere behandeling of vlucht eisen en dan is het einde zoek.
Islamitische stewardessen die weigeren Joodse klanten te bedienen (ik heb het meegemaakt... welliswaar niet bij een NL-maatschappij maar toch), Noord-Afrikaanse FO die weigerde naar TelAviv te vliegen... waar houdt het op?
Wil je werken in een internationale wereld als de luchtvaart, ga dan niet miepen als je in niet-westerse landen komt met dito culturen.
 
En eh… okay, een abbaya is geen burka maar… in dit soort verpakkingen wil ik zelfs niet dóód worden aangetroffen!


Ik ben zelf paar weekjes in Bahrein geweest, moet eerlijk toegeven, ik vond sommige vrouwen in hun abbaya er werkelijk goed uit zien. De ogen waren fanatstisch geschminkt en, hoewel het lichaam bedekt was, kon je toch goed zien welke vrouwen er een mooi figuur op nahielden.

Kom op, is toch niks mis met deze look? http://hallahabib.wordpress.com/2009/01/17/sucker-for-an-amazing-abbaya/

Maarja, die Engelse had er wsl niet zo uitgezien!
 
Back
Top