Kort door de bocht: een 2 motorig vliegtuig zal sneller klimmen. Op 1 motor moet het tweemotorige vliegtuig nog aan de eisen voor N-1 voldoen, ergo als het de helft van het beschikbaar vermogen verliest. Een viermotorig vliegtuig voldoet aan dezelfde eisen als het drie motoren overheeft, dus met 3/4 van zijn vermogen. Het vermogensoverschot bij een tweemotorig vliegtuig is dus groter onder normale omstandigheden.
flyboy.nl said:PK,
volgens mij vraag GridMora het verschil tussen twee kisten met hetzelfde gewicht en heeft hij het niet over gelijke totale stuwkracht. Als je een aantal aerodynamische verschillen verwaarloost, blijft er inderdaad de factor thrust-to-weight ratio over. Deze verhouding wordt bepaald door de certificatie-eisen voor n-1. Er zijn verschillende eisen voor verschillende segmenten van het take-off flight path. Vanaf 400 ft gelden de volgende minimale climb-gradients:
2 engines: 1.2%
3 engines: 1.5%
4 engines: 1.7%
Voor de situatie waarin alle motoren werken beschikt een tweemotorig vliegtuig dus over twee keer het vermogen wat nodig is om 1.2% te klimmen. Een viermotorig vliegtuig beschikt over 4/3 keer het vermogen dat nodig is om 1.7% te klimmen. Al dat extra vermogen in de situatie van n motoren, verhoogt het vermogensoverschot. Dat is daarom bij een tweemotorig vliegtuig relatief veel groter.
Is dit niet de wet van de afnemende meeropbrengst ??
groet, Frits
En dan de volgende opmerking:Wat klimt het snelst?
Een vliegtuig met twee motoren
óf een vliegtuig met 4 motoren van dezelfde gewicht?
Ik zag pas geleden een race tussen een héle snelle auto en een F-16 welke het snelst zou accelereren. De auto won dat net tot net voor Vr van de F-16.Dus de lawaaimakende kisten zijn eigenlijk kisten met 4 motoren... klimmen wat langzamer en zullen in vergelijking met kisten met 2 motoren lager over de huizen vliegen dan die andere.