Wat doe je als je bij KLS bent afgewezen??

Nee dit topic vind ik niet erg serieus nee ;), (ik lees het nu pas voor de eerste keer helemaal door) maar er zijn misschien mensen die deze vraag wel serieus nemen? Ach wat maakt het ook uit.. heel airwork staat vol met deze vragen.
 
Ik hap.

Waarde topicstarter,

In 2006 ben ik aangenomen bij KLM Flight Academy en hoorde bij de (toen nog) circa 20% van de mensen die door de selectie van deze school kwam.

Aangezien ik het een grote stap vond die ik ging maken, besloot ik om niet direct de vliegopleiding te gaan doen die mij 2 (of iets meer) jaar bezig zou gaan houden. Ik besloot om de alternatieve route van AP&M te volgens, waarbij je een Bachelor in het ingenieursschap erbij krijgt. Nadeel: Je bent 2 jaar langer bezig.

In mijn eerste jaar HBO heb ik veel getwijfelt. Niet over het willen vliegen of piloot worden etc. Maar meer over de grote zorgen/stress die het grote geldbedrag met zich meeneemt. 150.000 euro is een bedrag waarmee de gemiddelde nederlander huilend van blijdschap weg zou lopen bij Deal or no deal.

Ik heb toen besloten om voor mijn gemoedsrust te kiezen. Ik houd er niet van om bij mensen schuld te staan. En al helemaal niet om zoveel schuldig te zijn bij een bank.

Zodoende heb ik nu een baan en ben ik begonnen om mijn ppl te halen. Geschatte kosten voor mijn vliegopleiding in de eerste fase: 13.000 euro. Aan de economie/verhalen/kredietcrisis te zien niet eens zo'n onverstandige keuze.

Daarna zien we wel weer. Tot die tijd kan ik vliegen en dat is wat ik altijd wilde.

Immortal

ps: mijn grootmoeder zei altijd: "Een slak ziet meer van de weg dan de haas".
 
In 2006 ben ik aangenomen bij KLM Flight Academy en hoorde bij de (toen nog) circa 20% van de mensen die door de selectie van deze school kwam. Ik heb toen besloten om voor mijn gemoedsrust te kiezen. Ik houd er niet van om bij mensen schuld te staan.

Wow... je komt door de selectie voor een vliegschool met garantiefonds waar je na afloop ruim 95% kans maakt op een baan bij de KLM (en anders wel bij een andere redelijke airline) waar je je schuld redelijk makkelijk af kan betalen en dat wijs je af?? Goed geheel persoonlijk en waarschijnlijk wil je niet zo heel erg graag vlieger worden, maar wow... Hypotheek nemen is geen probleem voor je?

Overigens kan je je gehele PPL halen bij de KLM aeroclub voor ruim 9000 euro all in (gerekend met de minimale 45 uur), dit terzijde.
 
Heb de 10e eerste lesvlucht bij ene E. M. op jullie club ;)

Moet er eerlijk bij zeggen dat ik weinig positieve reacties heb gehad op mijn keuze. Meeste mensen verklaren mij (nog steeds) voor gek dat ik zo'n "kans" laat liggen.

vlieger word je bij de luchtmacht. Ik wilde gewoon vliegen.
 
Ah, ok... dan kennen wij elkaar al? Zo niet dan gaan wij elkaar ASAP leren kennen en kunnen we nog wel even door discussiëren :).

Ik geloof niet dat we elkaar kennen, maar dat discussieren lijkt me een goed plan. Onder het genot van een goud gele rakker (om maar in KLS termen te blijven).
;)
 
Goed Art, ik ben uit de tent gelokt.

Is er leven na de KLS? Dat moet natuurlijk nog blijken, want ondergetekende moet nog aan zijn opleiding beginnen. Hoe dan ook, ik ben bij de cova afgewezen op een vermeend gebrek aan motivatie. Naar mijn bescheiden mening hebben de heren en vergissing gemaakt en is die motivatie er wel, vandaar dat ik naar EPST gegaan ben waar ik door de selectie gekomen ben. Ik moet zeggen dat ik erg enthousiast ben over de visie vanwaaruit dit bedrijf (EPST) gerund wordt, ik zou er een lang verhaal over kunnen houden, maar daar gaat het nu niet om.

Wat brengt de toekomst?
Dat vind ik erg spannend, ik ben zeer benieuwd hoe mijn leven er over een jaar of drie uitziet. Wat voor mij belangrijk is is dat ik het vertrouwen heb dat ik dan een baan als vlieger heb. Ik heb vertrouwen in mijn eigen capaciteiten en ik heb vertrouwen in de opleiding en nazorg die mij door EPST geboden worden.
Ik ga er van uit dat ik over een jaar of drie ergens op deze aardbol een baan als piloot heb en eigenlijk ga ik er ook vanuit dat dat binnen europa is. Mocht ik binnen europa niet aan de bak kunnen komen dan kijk ik verder. Ik geniet erg van de foto's en filmpjes van JPC en zou het fantastisch vinden om ergens buiten europa mijn geld te verdienen, ik heb alleen nog niet echt het vertrouwen dat ik dan genoeg verdien om mijn schuld af te kunnen betalen, maar wie weet.

Plan B: Slijmen bij Overload.

Plan C: Ik ben in het bezit van een bachelor diploma en heb op het moment dat ik aan mijn vliegopleiding begin ongeveer 1,5 jaar relevante werkervaring als projectleider/adviseur. Mijn enige probleem is dat ik niet geloof dat een bedrijf mij zal aannemen op het moment dat ik eerlijk ben over mijn ambities om vlieger te worden.

Plan D: Ik heb een jaar of vijf ervaring in de bediening van een viersterren hotel. Hoewel horeca-werk duidelijk niet mijn droom is heb ik altijd plezier in dat werk gehad.

Plan E: Trouwen in gemeenschap van goederen en direct een scheiding aanvragen en daarna nog een keer. Is er nog maar een kwart van mijn schuld over. :kiss:

Mocht EPST niet gelukt zijn, dan weet ik niet wat ik gedaan had, wellicht nog NLS, maar daar had ik nog wel even goed over moeten nadenken.

Komt u maar Art, ik ben benieuwd of er nog argumenten of inzichten komen die nog niet eerder op dit forum besproken zijn.
 
Last edited:
Voor het vliegen doe ik het ook niet, mijn lievelings kleur is gewoon blauw!
 
ik zeg alleen dat ik niet wil jumpseaten, laat mij maar ECHT vliegen!!

Geef s.v.p. eens een definitie van 'echt vliegen'? Ik besef me dat ik me nu in de leeuwenkuil begeef zonder brevet, maar er zijn genoeg mensen die er anders over denken dan "PH-DLJ". Een 737 NG is voor een groot deel geautomatiseerd, vergelijk dat eens met een Oldskool DC3 of een nog "primitiever" toestel. Ik zeg niet dat dat per definitie beter of leuker is, maar het moge duidelijk zijn dat de term 'echt vliegen' nogal interpretabel is ;) Voor jou is dat dus F/O zijn op een 737, maar dat geldt uiteraard niet voor iedereen hier.

Verder is het inmiddels allang duidelijk aan de meesten dat er leven is na de KLS, en dat is maar goed ook. Life is 10% what happens to you and 90% how you respond to it. Doorzetten is hierbij het sleutelwoord wat mij betreft.
 
Immortal, was je dronken toen je deze beslissing maakte? De KLS is zeker niet heilig, maar als je er door de selectie heen bent ben je mijns inziens gek als je kiest voor een stapsgewijs pad. Zie o.a. Nosig's argumentatie, en je eigen argumentatie:

Immortal said:
Ik heb toen besloten om voor mijn gemoedsrust te kiezen.

Als gemoedsrust je grootste zorg is, dan zou ik geen vlieger worden. Er jaaaren over doen om je brevetten bij elkaar te sprokkelen lijkt me niet bevorderlijk voor je gemoedsrust, laat staan als je écht stressvolle dingen moet doen, bijvoorbeeld een Type-Rating, Instrument Rating examen, Grading etc.

Immortal said:
Moet er eerlijk bij zeggen dat ik weinig positieve reacties heb gehad op mijn keuze. Meeste mensen verklaren mij (nog steeds) voor gek dat ik zo'n "kans" laat liggen.

Misschien is het geen toeval dat de meesten het er niet mee eens zijn?

Als je piloot wilt worden, is de kans het grootste dat je dat gaat bereiken als je dat bij één van de grote scholen gaat doen, no matter what. KLS, EPST, NLS, OAT, Intercockpit, het Lufthansa-traject etc etc (in willekeurige volgorde).

Ik wil je niet afzeiken (al verdien je dat misschien wel ;)), maar ik zou je keuzes zeker nog eens overwegen....

PH-DLJ said:
ik zeg alleen dat ik niet wil jumpseaten, laat mij maar ECHT vliegen!!

Als je echt wilt vliegen, moet je niet naar de Airlines, maar IL-76 gaan vliegen in Kirgizië.
 
Immortal,

Kennelijk was je niet genoeg gemotiveerd lijkt me om aan die opleiding te beginnen. KLS is een goede merknaam om bij de KLM te kunnen werken, net zoals Nikes het goed kunnen doen bij de vrouwen ;)

Als het je alleen om de schuld gaat waarom je niet bent gaan beginnen in de KLS, denk ik dat je er niet echt goed aan hebt gedaan. 150K is ontzettend veel geld, maar bij de KLM kun je dat makkelijker afbetalen + je hebt recht op studiekostenaftrek bij de belastingdienst. Toen ik aan mijn opleiding begon had ik ongeveer 80K in euro's schuld. Ik had met mijn ouders afgesproken dat zij de rente betaalden tijdens de opleiding totdat ik een baan had. Ik raad iedereen sowieso aan om dit met ouders te bespreken, ze kunnen iets van 3700 euro per jaar aftrekken bij de belasting dan. Als je ouders het niet kunnen, dan moet je het op eigen rekening hebben. Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat je je schuld zo minimaal moet laten. Als je een eigen huis hebt, verkoop die en de winst kun je in je opleiding steken. Open een spaarrekening, maakt niet uit wat. Ik ben op 27-jarige schuldvrij en je merkt dan ook dat je veel geld overhoudt per maand.

Als de financiën echt het grootste probleem bij je zijn Immortal, raad ik je aan om een tijdje te werken, bij ouders te wonen, geld op spaarrekening zetten en dan over 3 à 4 jaar te beginnen aan een opleiding in Amerika op de modulaire weg. Je bespaart heel veel geld, maar reken wel op het feit dat je harder moet werken om ergens binnen te komen. Bij AF kan je als modular gewoon binnenkomen.

En Immortal, waarom probeer je niet bij CTC wings, Lufthansa Schule, Etihad, Luxair cadetship, AF cadetship, Netjetscadetship, dacht dat Cathay ook zoiets had. De potenties heb je, want dat heb je laten zien tijdens de KLS selectie. Maar als het aan je motivatie ligt, dan zou ik er niet aan beginnen.
 
Q-nimbus said:
Immortal, was je dronken toen je deze beslissing maakte?
Dat kan ik me helaas niet meer herinneren :biertje:
Als gemoedsrust je grootste zorg is, dan zou ik geen vlieger worden.

Zo'n reactie had ik uiteraard verwacht. Als je even mijn avatar checkt begrijp je misschien iets beter waarom ik een vliegtuig wil besturen. Het de lucht insturen van grote vliegtuigen lijkt me prachtig hoor, begrijp me niet verkeerd, maar zo'n boeing stearman lijkt me meer dan bevordelijk voor mijn gemoedsrust. Piloot worden is voor de een veel passagiers vervoeren in een groot toestel met de bijbehorende lifestyle, maar de ander heeft minder "grote" eisen aan het beroep. En de KLM, tja mooie maatschappij en de cabincrews zijn ook niet om voor weg te lopen, maar een turboprop door centraal afrika sturen lijkt mij mooier.

Misschien is het geen toeval dat de meesten het er niet mee eens zijn?

Nee dat is geen toeval. Ik stel andere eisen aan het vliegen dan de gemiddelde piloot in opleiding. Heb nog weinig jonge mensen gesproken die het vliegen van een turboprop mooier vinden dan het vliegen van een 744 o.i.d.

Als je piloot wilt worden, is de kans het grootste dat je dat gaat bereiken als je dat bij één van de grote scholen gaat doen, no matter what. KLS, EPST, NLS, OAT, Intercockpit, het Lufthansa-traject etc etc (in willekeurige volgorde).

&

Ik wil je niet afzeiken (al verdien je dat misschien wel ;)), maar ik zou je keuzes zeker nog eens overwegen....

Na mijn ppl zal ik het nog eens overwegen.

Als je echt wilt vliegen, moet je niet naar de Airlines, maar IL-76 gaan vliegen in Kirgizië.

Alhoewel dit geen reactie was op mijn post ben ik het helemaal met je eens.

Julien said:
Kennelijk was je niet genoeg gemotiveerd lijkt me om aan die opleiding te beginnen. KLS is een goede merknaam om bij de KLM te kunnen werken, net zoals Nikes het goed kunnen doen bij de vrouwen.

Ik vind het bijzonder dat je uit 1 post mijn motivatie kan aflezen, maar in een zekere zin heb je gelijk. Aan de andere kant... Hoe heb ik ooit de selectie kunnen halen ;)
Ik begin nu ook beter te begrijpen dat ik het slecht doe bij de vrouwen... Heb net nog even in mijn kast gekeken, maar ik heb inderdaad geen Nikes.

Als het je alleen om de schuld gaat waarom je niet bent gaan beginnen in de KLS, denk ik dat je er niet echt goed aan hebt gedaan. 150K is ontzettend veel geld, maar bij de KLM kun je dat makkelijker afbetalen + je hebt recht op studiekostenaftrek bij de belastingdienst.

Nee het gaat mij niet om de schuld, maar het is wel een issue, vooral nu de economische groei aan het stagneren is.

Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat je je schuld zo minimaal moet laten.

Precies

Het mooie van dit airwork forum vind ik altijd de dubbele moraal. In verschillende topics worden zorgen geuit over de economische situatie. Een aantal grote maatschappijen gaat stoppen opleiden of hebben een aaname stop. KLM gaat of heeft zijn vloot verkleint. De boodschap die ik hieruit lees is dat voorzichtigheid helemaal geen onverstandige keuze is. Als iemand mijn lot uit de KLS loterij wil hebben, bij deze. Het is jullie gegunt.

Aan de topicstarter:

Er is leven, er is leven na de KLS. :kiss:
 
@ Immortal: CHAPEAU!!!

Erg keurig gemotiveerd en ik hoop dat je nooit spijt gaat krijgen van je keuze.
Ik moest denken aan een kort verhaaltje wat ik pas las. Weet niet meer precies hoe het ging, maar het kwam op het volgende neer:

Een zweefvlieger keek eens omhoog naar de plaatselijke vliegschool en dacht:
"Wat zou het leuk zijn om eens gemotoriseerd te vliegen" (Diana, hold your horses).
De privevlieger keek eens omhoog naar de Boeing 747 contrails en dacht:
"Wat was het gaaf geweest om beroepsvlieger te zijn geweest".
De beroepsvlieger(, peuterend in zijn neus en zijn krantje lezend), dacht met weemoed terug naar zijn tijd op de F-16 en vraagt zich af waarom hij die vrijheid heeft ingeruild voor dikke pegels en een dikke pens.
De F-16 vlieger hoorde van zijn collega die naar de testvliegerschool op Edwards was geweest, dat deze in de running was voor het Space-shuttle programma en vond het toch wel erg jammer dat hij nooit de brains, guts of wil had om naar Edwards te gaan.
De spaceshuttlepilot die jaren getraind had voor die ene vlucht, geniet met volle teugen van die daadwerkelijke ene vlucht in OUTER-FUCKING-SPACE en zoomt even in op zijn hometown en vind daar de contouren van zijn plaatselijke zweefvliegclub en denk mijmerend terug aan zijn eerste stappen in de luchtvaart en hoe leuk hij dat wel vond en vooral hoe veel hij dat heeft gemist in de afgelopen jaren. (Diana ook weer blij).
Moraal van het verhaal: Life's what you make it en het is niet de destination, maar de journey er naar toe blablabla.

Helaas is het een wat romantische kijk op het leven en komt daar in de dagelijkse praktijk wat minder van terecht, maar je hebt in ieder geval je hart gevolgd (ook al klinkt dat wat klef).
Ik weet niet of dat gemoedsrust geeft, maar laat niemand je vertellen wat je wel of niet moe(s)t doen.
Heb er altijd wat moeite mee als mensen polls plaatsen op airwork bijvoorbeeld om uit te vinden of ze voor school X of voor banklening Y moeten kiezen.
Advies vragen, a la, maar je kunt te ver gaan.

Succes en stick it to them.

P.S. Nog even over de KLS:.........Ben je fucking nuts????:kiss:
 
Voor het vliegen doe ik het ook niet, mijn lievelings kleur is gewoon blauw!

Er is weer een trol gesignaleerd!

Wat mij betreft zeggen zulke uitspraken heel veel over de KLS en KLS'ers. Immortal verdient van mijn complimenten om z'n verantwoordelijkheid te nemen en mensen als Horizon mogen een voorbeeld aan hem nemen. 150K is erg veel geld en ruim 2 keer zoveel als ik vroeger betaalde!! Als ik nu zou beginnen aan een opleiding, zou ik een cadetship gaan doen en anders zou ik er niet aan beginnen in Europa! 150K daar kun je hele leuke dingen mee doen! Maargoed sommige mensen vinden het nou eenmaal belangrijker om bij KLM te vliegen dan 150K uit te geven. Zelfde geldt overigens voor EPST en NLS, is ook erg duur. Een 17-jarige scholier kan zo'n beslissing gewoon NIET maken. Punt.

Op dit board worden vaak veel risico's aangeduid mbt het vinden van een opleiding tot je eerste baan. Die risico's moeten zo minimaal zijn en ik denk dat Immortal een van de weinigen is die dat heeft ingezien.

Risico's moeten minimaal blijven, dus zorg er in godsnaam voor dat je je schuld minimaal houdt! Veel studenten rijden in een auto! Fuck die auto, verkoop die auto, hou je geld in je zak. Fietsen, dat is goed voor je! Paar keer bij papa en mama op de koffie komen, best, maar zij betalen je reiskosten. Willen ze dat niet, dan komen ze maar naar jou toe! Laptop kopen ? Dacht het niet. Haal je vreten verdorie bij een voedselbank ofzo, hou je ook geld in je zak. Ga werken tijdens je opleiding en wat boeit het nou dat je moet werken in een supermarkt ? Voelen jullie je daar niet goed genoeg voor ofzo ? Feesten ? Best, maar zorg maar dat je ouders / vriendin het betalen. Biertje geven ? Dacht het niet, blijf maar lekker egoïstisch.

Ok, Julien de budgetcoach, maakt een berekening:

Auto verkopen: 5.000 euro ?
Besparing op brandstof, etc: 600 euro per jaar ?
Besparing reiskosten trein: 100 euro per jaar ?
Besparing laptop: 1.200 euro
Besparing eten: 1.000 euro per jaar ?
Inkomsten werken: 400 euro per maand ? 4.800 euro per jaar ?

Tadiedada, een besparing van misschien wel ruim 19.000 euro over die opleidingsperiode!!

19.000 euro! Dat is een heleboel geld en dat zou je kunnen besparen voor die twee jaar dat je daar zit. Ja, jullie lezen het goed. 19.000 euro! En wees niet te eigenwijs van: jaa, maar we moeten toch ook feesten, we zijn student. Pech voor jou, ga je maar vier jaar in Amsterdam studeren en kom je clean naar de KLS toe.

Maarjah, advies wordt toch nooit aangenomen als het op geld / uitgaven komt. Kinderen (jaa dat zijn jullie als je niet met geld om kunt gaan) zijn en blijven toch altijd eigenwijs, maar boontje komt voor zijn loontje ;) Laat ze maar lekker ploeteren! Pijn lijden, keihard werken en dan weten ze pas hoe ze met geld om moeten gaan.

Ik zal nu wel een heel spervuur aan opmerkingen krijgen van de vertegenwoordigers en kornuiten van de KLS, maar zo denk ik erover.
 
Julian,

Wat je nu zegt is voor iedereen een persoonlijke keuze.
Als jij als een Remy, zittend in een glazen kastje, kauwend op een verteerd botje wil leven, zal niemand je tegenhouden. Andere kant van het verhaal is natuurlijk dat er naast studeren ook nog iets als een sociaal leven bestaat. En dat kost geld. Bovendien slaan de bedragen die worden genoemd, nergens op.

Oke, een auto kost geld, maar je wil ook wel een beetje vrijheid als je in zo'n gat woont. En 200 km heen en weer naar huis fietsen zien veel mensen niet zo zitten. Daarnaast is de OV verbinding zeer slecht waardoor het enorm duurt voor je thuis bent. Daarnaast zijn de bedragen voor een treinreis vaak even duur als benzine voor die reis.

Een pc/laptop is voor de studie van belang, omdat tegenwoordig alles via het internet gaat m.b.t. het verspreiden van extra leerstof, testjes etc. Dat hoeft helemaal geen 1200e te kosten.

Besparen op het eten? Haha. Dat is ca. 85e per maand, dus 21e per week besparen. Waar moet je op leven dan? Melk, water en droog brood? We leven toch niet in een oorlogsgebied op rantsoen. Ben het ermee eens dat je niet altijd maar dure, onnodige troep moet kopen, maar je kan het ook overdrijven. Iedereen wil s'avonds toch gewoon lekker een stukje vlees en groenten eten? Dat kost geld....

Werken? Daar is helemaal geen tijd voor. Werken zou alleen maar negatieve invloed kunnen hebben op je resultaten. Want als je doordeweeks keihard met je studie bezig bent, dan wil je in het weekend je familie, vrienden etc zien en zorgen dat je goed uitrust, zodat je er weer hard tegenaan kan. Of gewoon in het weekend blijven studeren, omdat er genoeg te doen is. Werken is geen optie. En dat heeft niets te maken met je te goed voelen voor een supermarkt, maar met gezond verstand.

Het is dus leuk zoals je aan die 19.000e komt. Maar helemaal niet realistisch.

150k lenen voor een opleiding? Ja, dat is bizar. Maar risico's moeten soms worden genomen om iets te bereiken.. Ik respecteer Immortal zijn keuze, maar ik persoonlijk verklaar hem voor gek.
 
Last edited:
Nee je wil toch vliegen? Dan laat je je vrienden voor wat ze zijn en blijf je in het weekend gewoon op de campus zitten. Geen auto nodig, geen OV nodig en als je helemaal een bikkel bent ook geen mobiele telefoon nodig. Als je de hele dag op school gaat zitten heb je ook geen internet en laptop nodig om dingen te ontvangen, die haal je gewoon bij de leraar zelf op.
Overdag drink je gewoon heel veel water, goed voor je en je krijgt er een vol gevoel van, dus minder honger. Dus minder eten nodig, dus goedkoper uit. Als je toch de hele dag op school zit kan je eigenlijk ook wel je kamerhuur opzeggen. Het schoolgebouw is toch 24/7 open en verwarmd, dus een slaapplek heb je ook al.

Heb je zo nog 20.000 euro bespaard.
 
Jaa en 150.000 euro is wel allemaal leuk en aardig ? :eek:

Als je na je opleiding 10+ jaar in een k#t appartementje ergens op een veels te druk kruispunt wilt wonen met eronder een nachtclub, dan moet je vooral veel geld lenen. Nee, ik heb het allemaal goed voor elkaar. Heb slechts vier jaar in zo'n pokke appartement gewoond en nu woon ik heerlijk in een mooi huis met géén greintje schuld :biertje:

Moet zeggen dat het 7 jaar geleden een stuk goedkoper was allemaal, maar 150.000 euro en dan zeggen dat er ook zoiets bestaat als een sociaal leven dat geld kost!!! Jaa ff lekker 200 euro uitgeven om dik los te gaan. Hoe doen die lui dat nu, 200 euro per week uitgeven downtown Groningen ? Laat me niet lachen. Pubers die net hun eerste bijverdiensten verdienen, denken zo jaa, maar iemand van 20+ jaar hoort beter te weten. Misschien is het wat onprofessioneel, maar ik hoop gewoon dat dat soort mensen plat op hun smoel (zei ik smoel ??) gaan. Dan pas heb je een hele wijze les geleerd.

Trouwens CCF, heb je ooit gedacht met hoeveel een bijstandsgezin de maand moet rondkomen ???? En vaak lukt hen dat ook nog. Dus voor kinderen aan de KLS die veels te eigenwijs zijn om naar papa Julien te luisteren. Hier een trap onder je reet en gaan met die banaan tot dat je uitglijdt en zo ongelooflijk hard op je .... valt dat je toch wel spijt hebt dat je advies van papa Julien niet hebt opgevolgd.

Geloof me, ik weet alles van besparen, besparen, besparen. Maar mensen denken het altijd beter te weten (zucht)
 
Een goede tip voor alle kinderen hier. Ga eens langs bij een budget coach. Die kan je alles vertellen over besparen, etc. Daar zul je zeker geen spijt van krijgen!
 
Werken? Daar is helemaal geen tijd voor. Werken zou alleen maar negatieve invloed kunnen hebben op je resultaten. Want als je doordeweeks keihard met je studie bezig bent, dan wil je in het weekend je familie, vrienden etc zien en zorgen dat je goed uitrust, zodat je er weer hard tegenaan kan. Of gewoon in het weekend blijven studeren, omdat er genoeg te doen is. Werken is geen optie. En dat heeft niets te maken met je te goed voelen voor een supermarkt, maar met gezond verstand.

:blabla:

Met een uur of 3 avondstudie doordeweeks hoef je niet met een studeerachterstand naar huis te gaan. Door de weeks dus genoeg tijd om met je studiegenoten ook wat leuks te doen. Hoef je in het weekend dus in principe niet langer te studeren dan 3 uur per dag. Is er dus tijd zat om een baantje erbij te hebben in het weekend en ook nog je familie/vrienden te zien.

Tenzij je een oldtimer hebt op diesel/lpg is een trein altijd goedkoper met een kortingskaart. Daarbij, wie zegt dat je elk weekend naar je familie/vrienden moet? De studie is maar 1,5 jaar.

Ook ik vind dat je niet het monnickenleven van Julien hoeft te leiden tijdens de opleiding, maar die post van Co Co flanel doet me wel erg denken aan het vooroordeel over de KLS-leerlingen.
 
Back
Top