Wat doe je als je bij KLS bent afgewezen??

Ben benieuwd naar de gecensureerde opmerkingen :)

OO7, leuk, heb ook nog Ameriflight in PHX gevlogen, '98 vanuit ABQ voornamelijk.
 
Off topic over het modereren: Ik vind het persoonlijk erg jammer dat er wordt gecensureerd op dingen die puur met smaak te maken hebben. Naar mijn mening, al scheelt dit natuurlijk per forum, zou een moderator puur moeten ingrijpen als het collectief het zelf niet meer op kan lossen. Dus als er duidelijk wordt aangegeven dat er problemen zijn met iemands gedrag op het forum waarbij dat persoon, na duidelijke signalen van het collectief, weigert dat gedrag aan te passen. Dat gedrag moet dan te maken hebben met respect voor andere forum leden, ook als de mening anders is.

Ik heb zeker discussies op airwork gezien die wel wat moderatie konden gebruiken (en uiteindelijk vaak ook kregen), maar zo snel modereren op iets wat alleen maar te maken heeft met de smaak van een moderator vind ik geen goede trend. Nou kan ik me voorstellen dat de moderators nog in hun rol moeten komen, maar ik hoop echt dat ze zich meer kunnen inhouden dan met deze recente actie. Een persoonlijke mening over een onderwerp van een moderator moet los staan van zijn / haar taak. Zodra het een forum wordt dat continu aangepast wordt naar de specifieke smaak van een moderator, waarbij iedereen eerst moet nadenken of zijn / haar mening wel overeenkomt met de smaak van een moderator, dan zal het erg rustig gaan worden.

Het collectief kan de meeste dingen zelf prima oplossen, als mensen gaan schelden of met modder gooien. Juist wat off topic discussies en humor (slechte of goede blijft een kwestie van smaak) zorgen voor sfeer en levendigheid, dat moet je niet te snel de mond snoeren. Puur mijn mening natuurlijk (ook als moderator (nee, niet hier)). Wellicht handig om iets dergelijks in een manifest (huisregel) vast te leggen, zodat leden (en moderators) weten wat er van ze verlangd wordt en waar de grenzen liggen. Ik heb eventueel nog wel een code of conduct als leidraad liggen die ik zelf ook gebruik met mijn moderator team. Bij interesse hoor ik het wel (dan mag je dit post gedeelte ook best deleten).
_________________________________________________________________________

@ Bond, James Bond; Welkom! Bedankt voor het delen van je verhaal. Ondanks je 20 jaar US zie ik heel duidelijk nog Nederlandse zinsopbouwen, dus volgens mij ben je het nog niet zo verleerd als je wellicht zelf denkt ;). De luchtvaart in Nederland en de landen om ons heen zit anders in elkaar dan in de US. De meeste vliegers in de US zijn self made, na vele jaren uurtjes sprokkelen met instructie geven, crop spraying, milkruns etc. Daarbij is het zelf behalen van de brevetten nog steeds een heel stuk goedkoper dan in west Europa. Je zal in de US dan ook nauwelijks tot geen jonge gasten als baas en zelfs als co op grotere kisten vanaf 737 zien. Bij KLM is het niet vreemd om een baas van in de 30 op de linkerstoel van een 747 te zien zitten met een co van mid 20. Of een baas van ca. 25 op een F100 met een co van 19. Daarbij zijn hun salarissen vaak het viervoudige van wat een vlieger op een US commuter verdient (dat weet jij nog beter dan ik). Dus die schuld moet je in verhouding zien...

Daarbij kom je gewoon slecht tot niet aan de bak bij de grotere airlines als je niet een bepaalde school op je naam hebt staan, helaas (ik vind niet dat het zo zou moeten zijn). Uitzonderingen (vwb airlines alsmede vliegers) daargelaten natuurlijk, kan je de situatie in de US slecht vergelijken met "hier". Dit heeft ook alles te maken met het feit dat er daar een gigantisch veel grotere instroom is van militaire vliegers en dat de echt goede airline banen behoren tot een zeer klein topje van een verder grote piramide. Commuters zoals in de US zie je hier veel minder en general aviation (net zoals mensen met hun eigen kist) is ook percentueel maar een fractie met wat je daar ziet. Misschien dat dat ooit nog gaat veranderen, sinds mensen steeds meer geld krijgen, Europa steeds meer één wordt en zaken steeds internationaler worden. Maar het is nog lang geen US... Mooi in ieder geval dat jij je plek hebt kunnen bemachtigen :).

Hier een filmpje waar ik met jou verhaal aan moest denken (schrok nogal bij de bedragen, komt dat echt overeen?):

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=RayMaswju1A[/YOUTUBE]
 
Nosig, goed verhaal.

Het zjn een beetje Russische of Chinese perikelen dit.. Ronduit schandalig!

Plaats mijn reply maar eens letterlijk terug. Iedereen zal zien dat er niets schandaligs instond.
 
Nosig, goed verhaal.
Plaats mijn reply maar eens letterlijk terug. Iedereen zal zien dat er niets schandaligs instond.
Bedankt, collega ;). Kan wel aannemen dat je geen baas F70/100 of E190 gaat bieden? Morgen heb ik m'n laatste vlucht op de Fokkert, zal ik er daarna dan eindelijk wat meer bijhoren en niet meer die opmerkingen van vrienden zoals "wanneer mag je naar een echt vliegtuig?" en "moet je hierop oefenen totdat je echt piloot kan worden?" krijgen? :rolleyes:
 
@ James Bond.

Welkom op het board.

Lijkt me inspirerend om te lezen voor beginnende vliegers. Een succes story against all odds.
Zoals Obama recentelijk heeft laten zien dat als je in de Verenigde Staten iets wil bereiken je er heel hard voor moet werken.
De competitie is enorm en je moet het zelf doen, all the way.

Nosig heeft een goede vergelijking met de situatie in Nederland gemaakt en inderdaad kan je de twee omstandigheden niet met elkaar vergelijken.
Echter, wat we uit je bijdrage meekrijgen is het gegeven dat als je werkelijk bereid bent tot op de bodem te gaan je zelfs in een super competitive environment als de U.S.A. je uiteindelijk de baan kan krijgen die je hebben wil.

Vanuit je situatie in de U,S.A. is het ook te begrijpen dat je je afvraagt of teenagers en hun ouders wel bij hun volle verstand zijn om een 150K Euro lening aan te gaan voor een misschien baan.
Persoonlijk ben ik het 100 % met je eens maar daar ik al een oudere jongere ben moet ik ook toegeven dat Nosig et al wel een punt hebben. Zolang de ekonomie dat toelaat natuurlijk.

Dat je doormiddel van een Santa Bride je kon blijven zitten waar je zat is prachtig. Het is je van harte gegund dat het zo goed is uitgepakt.
We hebben helaas hier op airwork soortgelijke gevallen voorbij zien komen waar het helaas niet zo denderend heeft uitgepakt met alle fatale gevolgen van dien.
Desalnietemin, welkom op het board en houd ons op de hoogte van je verdere carriere.

Cheers
Art
 
Ben het helemaal eens met AH, maar wil nog wel wat details geven uit mijn ervaring.

In de wachtlijst tijd kregen KLSers (en niet KLSers op de wachtlijst) vanuit de KLS een gesprek (op Schiphol nb) geregeld met Austrian en Alitalia (alleen wilden ze toch alleen maar de KLSers bleek). Later zijn vanuit KLS ook dingen geregeld voor BA en de grote LH (alhoewel dat weer door een KLSer zelf opgezet was). Dat zijn airlines waar je meestal zonder hulp (lees vliegschool) niet naar binnen mag komen als ab initio (dit was wel nog in de tijd dat ze een baangarantie hadden en dat KLM de rente moest betalen zolang ze niet vlogen, dat scheelt in motivatie voor de school natuurlijk). That having said, de meeste gaan bij vertragingen gewoon een tijdje (dat heeft in het verleden voor hen tot anderhalf a twee jaar geduurd geloof ik, voor mij 6 jaar) bij KLM op de grond werken in het OCC of elders.

KLSers die met de COVA zakken bij de KLM selectie (worden er steeds minder, omdat KLM het KLS traject veel beter op elkaar aan wil laten sluiten) komen kennelijk meestal terecht bij NLS die dan hulp verschaft met connecties (Denim Air, Luxair etc).

Dus in slechte tijden is juist het verschil van vliegschool nog merkbaarder.

Ik heb met veel vermaak deze thread de afgelopen dagen door zitten lezen en het beeld dat Nosig hier schetst, heb ik zelf van heel dichtbij meegemaakt. Sterker nog ik heb van het aanbod gebruik gemaakt om op interview te komen bij Austrian en Alitalia op Schiphol notabene! Ik ben zelf ook ex KLS'er, maar de houding van sommige gasten die bij Flight Operations werkten, was werkelijk niet te verdragen. Er zijn een aantal KLS'ers destijds geweest om van het aanbod gebruik te maken om op interview te komen bij Austrian en Alitalia. Wat mij nog heel goed is bijgebleven, is dat veel andere KLS'ers die alleen bij KLM wilde vliegen ons voor gek verklaarden!! Dat is toch werkelijk niet te geloven dat zulke mensen zich überhaupt piloot mogen noemen. Sterker nog ze wilden niet eens bij KLC werken!! Schiet mij maar lek, maar zulke mensen horen niet in de cockpit thuis.

Ik heb dus van het aanbod gebruik gemaakt en ben de MD80 TR klas bij Alitalia ingerold. Heb zelf nogal een mediterraans uiterlijk, moeder komt uit Portugal, cursus Italiaans gevolgd en eerste opmerking was dan ook of ik als Nederlander Italiaanse familie had. Het heeft in het voordeel gewerkt, maar ook binnen AZ waren er problemen met KLS'ers. Sterker nog, er waren een aantal KLS'ers die de spullen gepakt hebben na de TR alvorens ze überhaupt waren begonnen met de lijntraining! Waarom ? Omdat ze dachten dat hun kansen bij KLM nu groter waren. Ben ik dan de enige die vindt dat dat gewoon onacceptabel, zum kotzen, is. Een bedrijf steekt geld in je, dus respecteer dat. Er bestond geen bond aangezien AZ destijds vooral van hun eigen school aannam m.u.v de KLM/AZ deal zoals dat dan werd genoemd. Dat noem ik dan ook respectloos. What de hell boeit het om ervaring op te doen op een mooie type voor een paar jaar en dan richting de KLM vertrekken? Volgens mij is dat acceptabel genoeg. Uiteindelijk zijn er tot 2001 iets van 6 jongens in de MD80 TR klas gerold, waarvan er iets van 3 including me zijn gebleven. 50% heeft z'n biezen dus gepakt. Dit alles heeft natuurlijk ook veel impact gehad op de overgebleven gasten including me. Ik heb het ervaren als veel spanning tussen piloten onderling. Veel Italiaanse piloten zagen het namelijk zo dat wij ook binnen niet al te lange tijd naar big momma KLM zouden gaan. Ik ben het contact met de overige twee verloren, maar volgens mij vliegt er eentje bij LH en de ander bij KLM.

Ikzelf ben een heel andere weg op gegaan en heb absoluut geen spijt van de keuzes die ik gemaakt heb. Voordat ik naar de KLS ging, heb ik 4 jaar gestudeerd in Madrid en zodoende heb ik in de zomers administratieve werkzaamheden verricht in het hoofdgebouw van Iberia en uiteindelijk via wat contacten op selectie gegaan na het AZ avontuur. Nu vlieg ik er al ruim 8 jaar en sinds een jaartje co op de A340. Van contacten moet je het hebben om überhaupt bij Iberia op interview te komen, maar moet er niet aan denken om dit te verlaten om richting de KLM te vertrekken.

Overigens moet ik toch nog wel even kwijt, met het risico dat ik niet zo goeie entree maak, dat veel KLS'ers van nu eens wat meer respect moeten tonen tegenover Nederlandse vliegers bij buitenlandse maatschappijen. Het is puur speculatie, maar het is een attitude probleem die je bij veel van deze jongens en meiden ziet. Ik denk zelf dat het te maken heeft met feit dat ze zich ''beter'' voelen t.o.v anderen, zoals: ''kijk mij nou eens'' ''ik heb meer kans bij de KLM''. Zulke attitudes moeten de grond ingeboord worden en joost mag weten wanneer dat absurde aannamebeleid bij de KLM wordt herzien. Zodra dat van de tafel is geveegd, denk ik dat het attitudeprobleem snel over zal zijn. Ik zelf heb het maar al te vaak meegemaakt van vooral de jonge generaties piloten bij KLM die mij voor gek verklaren. Toch raar als je dan met jongens van RYR of EZY praat en dat zij dat niet doen...
 
Geen Probleem!

Geen Probleem!

zo erg is dat niet volgens als je passie der is om piloot te worden maakt het niet uit waar je vliegt;) of het nou KLM is of easyjet. Als je het maar leuk vind wat je doet;)
maar over een andere school.

Ik zit nu op de DFA(Dutch Flight Academy) en moet zeggen heb het heel erg naar me zin;) leuke mensen en een leuke school. de directrice is wat aan de strenge kant maar dat is niet erg! Je wordt erg gevormd en je weet wat er van je verlangd wordt;).Laatst is transavia langs geweest en nog meerdere luchtvaart maatschapijen dus dit is alleen maar een pluspunt:D

Nls is na mij weten ook een goede school. nadat ik was afgewezen door de KLS(goede aanleg maar me adf niet goed ingesteld) heb ik met een paar mensen uit de luchtvaart gesproken (waaronder een meneer van de KLS, een voormalig piloot van de KLM, en personen van de NLS)en die gaven mij dit lijstje mee.

1.KLS
2.DFA/NLS
3.EPST
4.Martin air vliegschool
5.LLS
6.Stella

overigens is dit niet mijn mening maar die van mensen die er verstand van hebben.

Met vriendelijke groet,


"Sky is the Limit"
 
"Sky is the limit" / "McMiliano",

Ik denk dat iedereen op dit forum wel denkt dat ze er verstand van hebben. Ik zou zelf de volgorde voor scholen in Nederland KLS / EPST / NLS maken en daarna eigenlijk verder niets (DFA ook niet, nee). Zoals al vele keren eerder gezegd hier zou ik boven deze opties naar de scholen in het buitenland kijken die meer garanties bieden, al is het daar moeilijker binnen komen.

En ik moet toch echt even kwijt dat ik hoop dat je grammaticale vaardigheden beter zijn dan wat je hier laat zien. Als ik het niet zeg zal het ongetwijfeld iemand anders zijn, maar het lijkt echt nergens op. Nauwelijks leestekens, geen structuur, verkeerd / geen gebruik van hoofdletters en overvol met de meest banale spelfouten. Als je je levensverhaal of cv naar een airline op die manier gaat maken kan je het wel vergeten. Just a tip... doe er je voordeel mee, zou ik zeggen.

Voor de rest, gefeliciteerd met je eerste post en welkom op airwork :biertje:. Laat mijn gezeik je niet van posten weerhouden in ieder geval.
 
Casanova, helemaal met je eens.

Ikzelf heb selectie gedaan bij de KLS en ben daar afgevallen in de GVSS fase. De kennismaking met de studenten daar heeft mij uitermate gestoord, precies om de redenen die jij nu aangeeft.

Doorgaand op het 'lijstje door mensen die er verstand van hebben'. Het gaat allemaal om reputatie van de school, maar dat is echt niet alles. Je moet kijken welke school bij je past! Je kan bij de beste school zitten met de beste baangarantie, maar als je dit niet het geval is, heb je sowieso geen kans van slagen.
Bezoek daarom gewoon elke open dag en heb een open visie, zodat je er zelf verstand van krijgt en zelf je lijstje maakt.

Ik zit nu op de Martinair vliegschool en ik weet dat dit een uitstekende keus is... omdat het past bij mij. En dat heeft, naar mijn mening, de hoogste prioriteit.
 
@DiTo.
Ik ben het niet geheel met je eens dat het ''Het gaat allemaal om reputatie van de school, maar dat is echt niet alles.'' Natuurlijk is er verschil tussen doen en laten van scholen. Andere aanpak, andere visie. Maar in grote lijnen is duidelijk te zien waar je kans van slagen groot is en waar niet. En die reputatie zegt juist alles over jou kans van slagen. Mijn neef is net klaar met martin air vliegschool. Baan bij Trans. Geweldig. Een vriend van me zit op de NLS, hij heeft maanden vertraging omdat het proces in evora niet geheel vlekkeloos verloopt. Ik zelf ben net aangenomen bij KLS. Ik denk dat je bij al deze scholen een prima kans van slagen hebt, kijk maar naar reputatie, maar als er mensen zijn die vinden dat Stella goed bij hen past. of DFA. dan denk ik toch dat ze goed moeten nadenken of ze op die school zitten vanwege hun droom, een realistische droom, of dat ze daar zitten om de school een ton rijker te maken. Stella maakt reclame met teksten als ''ze begleiden je naar je eerste baan''. Jammer dat in vele gevallen die eerste baan vakkenvuller is in de plaatselijke supermarkt.
Dit heeft alles met reputatie te maken en niks met of een school goed bij je past.
nogmaals, er zijn genoeg prima scholen.
 
....Laatst is transavia langs geweest en nog meerdere luchtvaart maatschapijen dus dit is alleen maar een pluspunt:D....

Ik zie het pluspunt niet echt.


....Nls is na mij weten ook een goede school. nadat ik was afgewezen door de KLS(goede aanleg maar me adf niet goed ingesteld) heb ik met een paar mensen uit de luchtvaart gesproken (waaronder een meneer van de KLS, een voormalig piloot van de KLM, en personen van de NLS)en die gaven mij dit lijstje mee.

1.KLS
2.DFA/NLS
3.EPST
4.Martin air vliegschool
5.LLS
6.Stella

overigens is dit niet mijn mening maar die van mensen die er verstand van hebben.

Met vriendelijke groet,


"Sky is the Limit"


Dan wil ik wel eens weten welke mensen met verstand DFA (met alle respect) boven EPST verkiezen. Waar is dat op gebaseerd?
 
Stella maakt reclame met teksten als ''ze begleiden je naar je eerste baan''. Jammer dat in vele gevallen die eerste baan vakkenvuller is in de plaatselijke supermarkt.
Dit heeft alles met reputatie te maken en niks met of een school goed bij je past.
nogmaals, er zijn genoeg prima scholen.
Tuurlijk heeft het ook te maken met of een school bij je past. En een reputatie van een school is handig, maar uiteindelijk krijg je bij ze allemaal dezelfde fATPL. Ik vind niet dat het de verantwoording van de school is jou een baan te bezorgen. Als je zelf genoeg netwerkt kun je dan (misschien) onder de maat presterende gedeelte van je school opvangen.
Waarom zou een vliegschool je wel aan een baan moeten helpen, als een universiteit of HBO dat ook niet doet?
 
Tuurlijk heeft het ook te maken met of een school bij je past. En een reputatie van een school is handig, maar uiteindelijk krijg je bij ze allemaal dezelfde fATPL. Ik vind niet dat het de verantwoording van de school is jou een baan te bezorgen. Als je zelf genoeg netwerkt kun je dan (misschien) onder de maat presterende gedeelte van je school opvangen. Waarom zou een vliegschool je wel aan een baan moeten helpen, als een universiteit of HBO dat ook niet doet?

Klinkt optimistisch, helaas ook wat naïef (ik dacht ook zo vroeger). Niet alleen met vliegscholen maar ook met universiteiten en HBO opleidingen is het wel degelijk zo dat het netwerk (of liever "de naam") van de school er voor zorgt dat je (veel) meer kansen op (de beste) banen krijgt. Als je bijvoorbeeld van Harvard, Cambridge, Stanford of, dichter bij huis, Erasmus of Tilburg univ. komt kloppen de bedrijven letterlijk al bij je aan voordat je je diploma hebt. Dat komt door de ervaringen in het verleden en de lobbies, maar wordt uiteindelijk in stand gehouden omdat de mensen die al in het bedrijf zitten voor een groot deel uit dezelfde bron komen.

Je vliegschool kan nog zo goed les geven, als die naam of sterke lobby er niet is kan je het bij het merendeel van de airlines in de directe omgeving vergeten. Als tijden goed zijn en aanbod laag gaan de eisen natuurlijk (tijdelijk) omlaag en gaan er meer deuren open. Maar zeker in slechte tijden (heb zelf dipje van een jaar of 6 meegemaakt, verder lang verhaal) zijn die paar airlines die af en toe mensen aannemen al voorzien door hun preferred suppliers. En zo niet, dan gaat jou cv de trashcan in. En zelfs als je per ongeluk een gesprek krijgt gaan ze de gok niet aan en kiezen ze voor de bekende naam. Dit heb ik meerdere keren gezien. En dit geldt net zo voor de universiteiten en hoge scholen. Wil je bij Shell binnen komen of een kans krijgen om het grote geld te gaan verdienen op Canary Warf waar het Engelse financiele centrum zit, vergeet het dan maar als je niet je zakgeld opgeofferd hebt aan een dure school met de bekende naam. Wellicht als je direct de grote baas kent, maar anders niet. Dito bij KLM, en dito bij Trans (al scheelt dat per tijd), dito bij Alitalia, dito bij Austrian. Het enige waar je een goede school soms mee kan compenseren is een sloot aan ervaring (jet uren, ATPL etc), afhankelijk van het betreffende bedrijf.

Het is jammer, het is niet eerlijk, maar het is toch echt zo.
 
In slechte tijden kan ik dat begrijpen, en ik kan ook niet voorspellen hoe de tijden zijn als ik over 2,5 jaar mijn fATPL heb, maar een school moet ook de kans krijgen om een naam op te bouwen. Stella in Beek bestaat nog niet zo heel lang, en de leerlingen die daar nu vanaf zijn gekomen hebben nog niet zo'n slechte baan (mijns inziens dan)..
 
In slechte tijden kan ik dat begrijpen, en ik kan ook niet voorspellen hoe de tijden zijn als ik over 2,5 jaar mijn fATPL heb, maar een school moet ook de kans krijgen om een naam op te bouwen. Stella in Beek bestaat nog niet zo heel lang, en de leerlingen die daar nu vanaf zijn gekomen hebben nog niet zo'n slechte baan (mijns inziens dan)..

Alhoewel ik in andere threads lees dat Stella mensen niet echt een goede indruk achterlaten geloof ik best dat de school genoeg goede mensen opleidt. Echter hebben ze na opleiding alleen keuze uit de airlines die toch al de deuren open heeft voor letterlijk elk persoon die een brief stuurt zoals Ryan Air (ook even credit card trekken dan) en Lufthansa Cityline (waar Stella onterecht reclame mee maakte alsof ze preferred supplier waren, terwijl iedereen welkom is daar zolang je maar door de DLR komt en goed Duits spreekt). De deuren richting de grotere carriers zoals BA, KL en LH maar ook Austrian en (vroegah) Alitalia waren exclusief voor KLS en NLSers (en nu ook EPST door hun link met Oxford, wat weer de NLS van de UK is). En zelfs Trans heeft tijden gekend dat ze enkel NLS wilden.

Wie weet verandert dat ooit nog eens, maar op dit moment is dat nog niet zo. Zou ze best een kans willen geven, maar er niet beginnen totdat ze het waar hebben gemaakt. De proef die ze mochten doen om ab initio bij KLM af te leveren is helaas niet geslaagd, dus ik zou m'n geld er nog niet op inzetten (nog afgezien van de foute LH reclame waar ze voor terecht zijn gewezen door cityline en de overduidelijk foute volume getallen (ipv kwaliteit) waar ze voor lijken te gaan). Maar goed, wie weet.
 
Wat een heerlijke thread!

Oxford, wat weer de NLS van de UK is.

Met alle respect, maar Oxford is totaal anders dan de NLS, en ook de KLS. Zowel qua opleiding, en waar die gasten allemaal vliegen.

Deze hele discussie valt eigenlijk terug te voeren op één ding: je moet de school kiezen met de meeste kans op een goede baan. Op dat gebied zijn er mijns inziens maar 2 in Nederland; KLS (laten we wel wezen, na een dramatische periode gaat het nu de goede kant op), en EPST. Ik zou geld ook niet als belangrijk(st)e reden nemen om voor een bepaalde school te kiezen. Zie het als een investering in jezelf, en probeer daar optimaal rendement uit te halen. Ik ben bijna 150000 armer, maar nu zit ik goed en was het elke cent waard (en heb ik makkelijk praten.)

Alle andere scholen opereren in de marge, ook de NLS. Als je niet bij een van de bovengenoemde scholen binnenkomt, zou ik serieus overwegen om een andere carriere te kiezen, of naar het buitenland te gaan, waar ze minder bekrompen met ab initio's omgaan.

gr

Q.
 
Wat een heerlijke thread!
Met alle respect, maar Oxford is totaal anders dan de NLS, en ook de KLS. Zowel qua opleiding, en waar die gasten allemaal vliegen.
Voor iemand die Oxford niet kent kan ik echt alleen maar NLS als NL equivalent verzinnen hoor. School met zeer oude historie die tegenwoordig vliegopleiding geoutsourced heeft naar buitenland en waar de leerlingen bij allerlei airlines terecht komen maar voor het grootste deel bij Ryan Air (zie wiki Oxford Aviation) en een ander groot deel bij de grote nationale carriers. In Nederland staat dat gelijk aan NLS, nog steeds.
 
Back
Top