Diana
Active member
Bericht van twee weken geleden, maar niets van gehoord op Airwork dus ik plaats het toch maar even:
Wanbeleid bij Holland Exel
HERMAN STIL
AMSTERDAM - Er is een 'redelijk vermoeden van wanbeleid' bij chartermaatschappij Holland Exel. Volgens de Ondernemingskamer van de Amsterdamse rechtbank is dat aanleiding genoeg om onderzoek in te stellen naar het beleid van het bestuur van de maatschappij, onder anderen Harm Prins.
De Ondernemingskamer heeft een verzoek van curator Wouter Jongepier om de gang van zaken bij Holland Exel-eigenaar Exel Aviation Group te onderzoeken, onlangs gehonoreerd.
Exel Aviation Group ging in maart van dit jaar failliet. De rechter wil dat een onafhankelijk onderzoeker bekijkt of er tussen 30 december 2002 en 2 februari 2005 - toen Holland Exel uitstel van betaling aanvroeg - sprake is geweest van wanbeleid.
Zo'n onderzoek gaat in eerste instantie over het bestuur van Holland Exel, dat toen in handen was van Harm Prins. Maar ook andere betrokkenen, zoals Erik de Vlieger en Niek Sandmann - die beiden grootaandeelhouder waren -, kunnen betrokken worden. Hetzelfde geldt voor De Vliegers toenmalige Imca Group.
Volgens Jongepier strekt het onderzoek zich ook uit tot de periode dit jaar dat Holland Exel in uitstel van betaling verkeerde: toen zwaaide Harm Prins er de scepter.
Wanbeleid valt volgens Jongepier af te leiden uit de verslagen die in die twee jaar zijn opgemaakt. Volgens de curator deugden ook de afspraken tussen verschillende groepsmaatschappijen niet en was er onvoldoende kapitaal in het bedrijf aanwezig.
Ook bij een ander onderdeel van de Exel Aviation Group is een vermoeden van wanbeleid: Air Exel Netherlands, de Nederlandse lijndienstdochter. Het bedrijf voerde onder andere voor de KLM regionale vluchten uit. Volgens curator Ben Meijs van Exel Aviation Nederland zou het 'zeer doelmatig' zijn om de Ondernemingskamer van de rechtbank naar Air Exel Netherlands te laten kijken.
Bij zo'n onderzoek zou gekeken moeten worden naar het gedrag van bestuurders en commissarissen van Exel tussen 2003 en februari van dit jaar, toen het bedrijf failliet ging. Bij Exel waren onder anderen Harm Prins bestuurder en Niek Sandmann commissaris.
Meijs kan zo'n onderzoek niet zelf aanvragen omdat hij geen aandeelhouder is. Jongepier kon bij Holland Exel wel om een onderzoek verzoeken omdat hij als curator ook de enige aandeelhouder van die maatschappij, de stichting Jan Rebel, beheert. Meijs heeft één van de aandeelhouders van het bedrijf, investeringsbank Liof - een onderdeel van het ministerie van Economische Zaken - gevraagd naar de Ondernemingskamer te stappen, maar die heeft dat geweigerd.
Het Parool, 10-11-2005
Wanbeleid bij Holland Exel
HERMAN STIL
AMSTERDAM - Er is een 'redelijk vermoeden van wanbeleid' bij chartermaatschappij Holland Exel. Volgens de Ondernemingskamer van de Amsterdamse rechtbank is dat aanleiding genoeg om onderzoek in te stellen naar het beleid van het bestuur van de maatschappij, onder anderen Harm Prins.
De Ondernemingskamer heeft een verzoek van curator Wouter Jongepier om de gang van zaken bij Holland Exel-eigenaar Exel Aviation Group te onderzoeken, onlangs gehonoreerd.
Exel Aviation Group ging in maart van dit jaar failliet. De rechter wil dat een onafhankelijk onderzoeker bekijkt of er tussen 30 december 2002 en 2 februari 2005 - toen Holland Exel uitstel van betaling aanvroeg - sprake is geweest van wanbeleid.
Zo'n onderzoek gaat in eerste instantie over het bestuur van Holland Exel, dat toen in handen was van Harm Prins. Maar ook andere betrokkenen, zoals Erik de Vlieger en Niek Sandmann - die beiden grootaandeelhouder waren -, kunnen betrokken worden. Hetzelfde geldt voor De Vliegers toenmalige Imca Group.
Volgens Jongepier strekt het onderzoek zich ook uit tot de periode dit jaar dat Holland Exel in uitstel van betaling verkeerde: toen zwaaide Harm Prins er de scepter.
Wanbeleid valt volgens Jongepier af te leiden uit de verslagen die in die twee jaar zijn opgemaakt. Volgens de curator deugden ook de afspraken tussen verschillende groepsmaatschappijen niet en was er onvoldoende kapitaal in het bedrijf aanwezig.
Ook bij een ander onderdeel van de Exel Aviation Group is een vermoeden van wanbeleid: Air Exel Netherlands, de Nederlandse lijndienstdochter. Het bedrijf voerde onder andere voor de KLM regionale vluchten uit. Volgens curator Ben Meijs van Exel Aviation Nederland zou het 'zeer doelmatig' zijn om de Ondernemingskamer van de rechtbank naar Air Exel Netherlands te laten kijken.
Bij zo'n onderzoek zou gekeken moeten worden naar het gedrag van bestuurders en commissarissen van Exel tussen 2003 en februari van dit jaar, toen het bedrijf failliet ging. Bij Exel waren onder anderen Harm Prins bestuurder en Niek Sandmann commissaris.
Meijs kan zo'n onderzoek niet zelf aanvragen omdat hij geen aandeelhouder is. Jongepier kon bij Holland Exel wel om een onderzoek verzoeken omdat hij als curator ook de enige aandeelhouder van die maatschappij, de stichting Jan Rebel, beheert. Meijs heeft één van de aandeelhouders van het bedrijf, investeringsbank Liof - een onderdeel van het ministerie van Economische Zaken - gevraagd naar de Ondernemingskamer te stappen, maar die heeft dat geweigerd.
Het Parool, 10-11-2005