Wanbeleid bij Holland Exel

Diana

Active member
Bericht van twee weken geleden, maar niets van gehoord op Airwork dus ik plaats het toch maar even:

Wanbeleid bij Holland Exel

HERMAN STIL

AMSTERDAM - Er is een 'redelijk vermoeden van wanbeleid' bij chartermaatschappij Holland Exel. Volgens de Ondernemingskamer van de Amsterdamse rechtbank is dat aanleiding genoeg om onderzoek in te stellen naar het beleid van het bestuur van de maatschappij, onder anderen Harm Prins.
De Ondernemingskamer heeft een verzoek van curator Wouter Jongepier om de gang van zaken bij Holland Exel-eigenaar Exel Aviation Group te onderzoeken, onlangs gehonoreerd.

Exel Aviation Group ging in maart van dit jaar failliet. De rechter wil dat een onafhankelijk onderzoeker bekijkt of er tussen 30 december 2002 en 2 februari 2005 - toen Holland Exel uitstel van betaling aanvroeg - sprake is geweest van wanbeleid.
Zo'n onderzoek gaat in eerste instantie over het bestuur van Holland Exel, dat toen in handen was van Harm Prins. Maar ook andere betrokkenen, zoals Erik de Vlieger en Niek Sandmann - die beiden grootaandeelhouder waren -, kunnen betrokken worden. Hetzelfde geldt voor De Vliegers toenmalige Imca Group.
Volgens Jongepier strekt het onderzoek zich ook uit tot de periode dit jaar dat Holland Exel in uitstel van betaling verkeerde: toen zwaaide Harm Prins er de scepter.
Wanbeleid valt volgens Jongepier af te leiden uit de verslagen die in die twee jaar zijn opgemaakt. Volgens de curator deugden ook de afspraken tussen verschillende groepsmaatschappijen niet en was er onvoldoende kapitaal in het bedrijf aanwezig.

Ook bij een ander onderdeel van de Exel Aviation Group is een vermoeden van wanbeleid: Air Exel Netherlands, de Nederlandse lijndienstdochter. Het bedrijf voerde onder andere voor de KLM regionale vluchten uit. Volgens curator Ben Meijs van Exel Aviation Nederland zou het 'zeer doelmatig' zijn om de Ondernemingskamer van de rechtbank naar Air Exel Netherlands te laten kijken.
Bij zo'n onderzoek zou gekeken moeten worden naar het gedrag van bestuurders en commissarissen van Exel tussen 2003 en februari van dit jaar, toen het bedrijf failliet ging. Bij Exel waren onder anderen Harm Prins bestuurder en Niek Sandmann commissaris.

Meijs kan zo'n onderzoek niet zelf aanvragen omdat hij geen aandeelhouder is. Jongepier kon bij Holland Exel wel om een onderzoek verzoeken omdat hij als curator ook de enige aandeelhouder van die maatschappij, de stichting Jan Rebel, beheert. Meijs heeft één van de aandeelhouders van het bedrijf, investeringsbank Liof - een onderdeel van het ministerie van Economische Zaken - gevraagd naar de Ondernemingskamer te stappen, maar die heeft dat geweigerd.

Het Parool, 10-11-2005
 
Meijs heeft één van de aandeelhouders van het bedrijf, investeringsbank Liof - een onderdeel van het ministerie van Economische Zaken - gevraagd naar de Ondernemingskamer te stappen, maar die heeft dat geweigerd.

RARA hoe kan dat....is er weer een doofpot!
of klopt er bij het LIOF ook iets niet.....
 
Allemaal een joke. Iedereen is veel te laat. En wat dan nog als we erachter komen dat het allemaal niet netjes was? Valt er nog wat te halen? Er valt niks meer te halen en dus is het onzin om nu nog achter ouwe koeien te gaan lopen rennen.
 
Te halen valt er zeker niet veel!
Maar misschien gaan er bij een aantal mensen de ogen eens open...er zou zeker nog wat leuke info boven komen!
en voor sommige is het misschien een kleine pleister....eindelijk de waarheid te horen!
 
Inderdaad, ik denk dat hij het niet door heeft gehad en blind op Harm heeft vertrouwd, totdat hij zich er daadwerkelijk mee is gaan bemoeien en de boel helemaal spaak liep omdat de 'waarheid' boven tafel dreigde te komen.
 
Heeft iemand al een link ontdekt naar de eerste aflevering van dat undercover programma waar hij in dat cafe zoveel uitspraken deed?
Iets met crime, of zo...

Zou leuk entertainment zijn, sattelietschotel is U/S.
 
Lekker belangrijk

Lekker belangrijk

De heeren zijn de dans toch ontsprongen en zullen over een aantal jaren wel weer met een ander vaag BVtje business gaan doen. In de luchtvaart lijkt die rol vooralsnog uitgespeeld. Nu Liof geweigerd heeft, lijkt deze kwestie in de doofpot gestopt te gaan worden. Wat mij betreft, kan het onderwerp EdV en HP gesloten worden.
 
misschien toch iets te halen?

misschien toch iets te halen?

Het is belangrijk om vast te stellen dat er sprake is van wanbeleid van bestuurders omdat deze dan persoonlijk aansprakelijk kunnen worden gesteld. Deze aansprakelijkheid kan door de bestuurder worden gedekt met een verzekering. Is dit niet gebeurt dan is de bestuurder ook op zijn prive vermogen aanspreekbaar.

Ik vind dus dat het onderzoek moet verder gaan en hoop dat wanbeleid kan worden aangetoond.
 
Payback time!

Payback time!

Well this may open the door for legal action against Erik and Harm.

For those of you who have the E45000/E30000 type rating contract it may be worth getting some legal advice. If you have a rechtsbijstands vezekering this won't cost you anything.

Get the actual costs for a type rating from the place where did the type rating. You paid 2-3 times the actual cost - that's FRAUD in my book.

For those people who paid the E45000/E30000 and did not complete the training or get the agreed amount back from the company - that's THEFT in my book.

In all cases I assume you have some kind of signed contract. You can start by sueing whoever was stupid enough to sign this contract - then work your way up to Erik and Harm.

I'm not a legal expert - I have no idea if you have a case. The Dutch legal system is all about protecting the rights of criminals - the victims are left to fend for themselves :rolleyes:

It's worth looking into.

If you do have a case then I'd be happy to advise on tactics - I know how to deal with people like Erik and Harm - my advice will be free of charge.


__________________
ALWAYS be sure to fly a stable approach-it's the only stability you will find in this business.
 
Jij weet hoe je moet omgaan met mensen als Erik en Harm? Ben je soms lid van de Hells Angels?

Ik heb namelijk geen idee meer over om via de wet geld terug te vorderen. Holland Exel is failliet en er is geen boedel meer.

Wanbeleid is het enige wat resteert. Naar jouw optie ben ik buitengewoon benieuwd.
 
Tja, als het echter wanbeleid is geweest, dan kun je ze misschien persoonlijk aansprakelijk stellen. Ik weet niet hoe ze er voor staan, maar ik denk dat de Hogere Heren zelf nog wel een aardige duit eruit hebben gesleept. Al zou alleen maar voor iedereen een terugstorting van de TR eruit rollen, dan scheelt dat al een stuk van de lening.

Who dares, wins, denk ik dan maar.
 
Personality types

Personality types

Oorspronkelijk gepost door 119.47
Jij weet hoe je moet omgaan met mensen als Erik en Harm? Ben je soms lid van de Hells Angels?
Naar jouw optie ben ik buitengewoon benieuwd.

You're dealing with a very specific personality type - it's simply a matter of identifying where they're vulnerable and then using this against them.

It's not too difficult to turn the tables on these two.
 
Back
Top