waarom zo graag KLM?

en door in Nederland te wonen sponser je ook je buurman in een sociale huurwoning nog, wat wil je nog meer?

Eh m'n zes pandjes 2000vierkante meter grond een tuinier, boot, diverse auto's en natuurlijk boodschappen doen in frankrijk met het prive vliegtuigje.....

Sierieneus antwoord of niet DOKU... je weet nooit.... :passed:
 
Last edited:
Interessant topic dit. Persoonlijk ben ik het met alle hiervoor genoemde - serieuze - argumenten eens. Graag wil ik er nog aan toevoegen dat het bij mij altijd in m'n buik kriebelt als ik een kist zie. Of dit nou op 30.000 voet is of op de grond, dat maakt niet uit. Het maakt echter wel uit of de kist blauw is of niet. (Bij blauw kriebelt het meer)

Verder hebben veel mensen ook een aantal KLM-ers in de familie, waaronder ik ook een paar. De verhalen die ik er altijd over hoor maken voor mij duidelijk dat het een bedrijf is om van te houden (hoewel er natuurlijk ook altijd dingen gebeuren die minder 'om van te houden' zijn, maar dat vind je overal).

Je moet het boek van Gerard J. Plukkel maar eens lezen. De gepensioneerde 744 captain van KLM, die overigens meer verhalen heeft geschreven voor o.a. luchtvaartnieuws.nl, heeft zijn verhalen gebundeld in een boek; 'ik leefde van de lucht'. Te koop op boekscout.nl ( ik weet niet of ik dit mag zeggen Diana? ivm reclamemaken wat ik niet van plan was te doen ).

Anyway, in dit boek komt de KLM-sfeer wat mij betreft enorm goed naar voren.
 
Kom op Peut, je ziet toch wel dat Larspl dit ook sarcastisch bedoeld?

Verder is het ook gewoon een goede openingszin in de kroeg: 'Hey baby, I'm a KLM pilot, I fly Boeing 747's for a living!'

Pff, is onze openingszin toch leuker: "Hey baby, I'm a fighter pilot. I fly F-16's for a living!" ;);)

Sorry, sorry, maar wat ik dus in alle redelijkheid wou vragen was: is KLM ook niet één van de eerste (dan niet dè eerste?) civiele luchtvaartmaatschappij ter wereld? Ik bedoel, bij de KLM werken is dan gewoon in de geschiedenis stappen en je trots voor ons kikkerlandje tonen, niet? KLM is what started it all!

Respect voor jullie allemaal, trouwens! Wij moeten het op de "laffe" manier doen en kunnen jullie pas na 13 jaar afsnauwen joinen. ;)

Succes!
 
Interessant topic dit. Persoonlijk ben ik het met alle hiervoor genoemde - serieuze - argumenten eens. Graag wil ik er nog aan toevoegen dat het bij mij altijd in m'n buik kriebelt als ik een kist zie. Of dit nou op 30.000 voet is of op de grond, dat maakt niet uit. Het maakt echter wel uit of de kist blauw is of niet. (Bij blauw kriebelt het meer)

Verder hebben veel mensen ook een aantal KLM-ers in de familie, waaronder ik ook een paar. De verhalen die ik er altijd over hoor maken voor mij duidelijk dat het een bedrijf is om van te houden (hoewel er natuurlijk ook altijd dingen gebeuren die minder 'om van te houden' zijn, maar dat vind je overal).

Je moet het boek van Gerard J. Plukkel maar eens lezen. De gepensioneerde 744 captain van KLM, die overigens meer verhalen heeft geschreven voor o.a. luchtvaartnieuws.nl, heeft zijn verhalen gebundeld in een boek; 'ik leefde van de lucht'. Te koop op boekscout.nl ( ik weet niet of ik dit mag zeggen Diana? ivm reclamemaken wat ik niet van plan was te doen ).

Anyway, in dit boek komt de KLM-sfeer wat mij betreft enorm goed naar voren.

Kijk, daar ben ik geïnteresseerd in... wat voor soort verhalen zijn dit?
 
Zoals al vaker gezegd... "verhalen" zijn geen kont waard. Je hoort namelijk 9 van de 10 keer alleen de leuke dingen en de minder leuke dingen worden weg gelaten.
 
Om bijvoorbeeld een punt te noemen waar ik het niet helemaal mee eens ben.
De salarisopbouw. Elke functie heeft een bepaalde functiepay mee gekregen. Zo verdien je als baas Fokker 70/100 minder dan baas 73 en hij op zijn beurt weer minder dan baas 74.
Het probleem zit hierin voor mij dat je gedwongen wordt om ICA te gaan vliegen (de financiele verschillen zijn vrij groot c73 - c74 scheelt op jaarbasis zo`n 40000E (PS. geen rekening gehouden met dat je langer in dienst moet zijn op c74 te worden)).
Wanneer je kijkt naar andere maatschappijen, ik noem een Martinair of Lufthansa, zijn er 2 mogelijkheden. Je bent of CO of CPT. Jaarlijks maak je een vaste stap omhoog.

Gr, PD
 
De vraag is gewoon nog niet beantwoord. Dat KLM een prima bedrijf is moge duidelijk zijn, maar de vraag was waarom KLM 'een van de beste maatschappijen' is om voor te vliegen.
Ik heb er zelf gewerkt en de atmosfeer was erg van 'vroeger was het een prachtig bedrijf en waren we een grote blauwe familie, maar nu niet meer'. Ik heb nog nooit ergens zoveel onvrede over een bedrijf gezien en dat is jammer. Nogmaals, ik denk dat het nog steeds een mooi bedrijf is, maar dat het zoals vroeger een van de beste maatschappijen is, heb ik nog niet onderbouwd zien worden.
Ik trainde onlangs een ex-KLM 777 Co en die was erg gedesillusioneerd vertrokken.
Dat is erg jammer.
I blame the French.

Zie deze post nu niet aan voor KLM bashen. Dat is niet (nooit) mijn intentie. Ik heb er altijd met zeer veel plezier gewerkt en ik ga misschien nog wel eens terug als er een serieus bod komt. Ik vind het gewoon jammer te zien wat er gebeurt en hoeveel onvrede er lijkt te ontstaan de laatste tijd. Ik hoop dat het snel weer goedkomt en dat de oudste maatschappij ter wereld over tien jaar nog bestaat.


PS. parttime is bij alle bedrijven in Europa verplicht beschikbaar.
 
Het probleem zit hierin voor mij dat je gedwongen wordt om ICA te gaan vliegen (de financiele verschillen zijn vrij groot c73 - c74 scheelt op jaarbasis zo`n 40000E (PS. geen rekening gehouden met dat je langer in dienst moet zijn op c74 te worden)).
Wanneer je kijkt naar andere maatschappijen, ik noem een Martinair of Lufthansa, zijn er 2 mogelijkheden. Je bent of CO of CPT. Jaarlijks maak je een vaste stap omhoog.

Gr, PD

Tja, dat systeem is nooit anders geweest. Klinkt afgezaagd, maar dat weet je als je het contract tekent. Bovendien wordt je niet gedwongen. Alleen als je het maximale salaris wil bereiken zal je naar ICA moeten. Overigens , wat is er tegen ICA? Ja, je hebt tijdsverschillen en je bent een paar dagen weg. Daartegenover staat dan wel dat je veel meer vrije dagen thuis hebt.
Mijn ervaring: Europa is leuk vliegen, maar hard en lang werken.
Ica is een keer per week op reis gaan, en heeft niets meer met werk te maken.
 
Ik trainde onlangs een ex-KLM 777 Co en die was erg gedesillusioneerd vertrokken.
Dat is erg jammer.

Kan ik hieruit afleiden Overload dat deze ex-KLM triple 7 Co ( wordt soms ook wel trouble 7 genoemd) is vertrokken naar Ryanair.
 
Qnimbus...
kleine correctie, I operate 747s for a living!!! AP zo snel mogelijk aan bij de klm

en als je die openings zin moet gebruiken ben je in en in triest!!

ik gebruik meestal als openings zin "we re the dragons so take a hike, this corner of the bar is ours"

k.

Kliko, ik mag toch hopen dat je na bijna 1000 posts van mij toch wel weet wanneer ik sarcastisch ben en wanneer niet?

gr

Q (zegt meestal dat ie pianist is in de kroeg :grijns:)
 
Ik heb er zelf gewerkt en de atmosfeer was erg van 'vroeger was het een prachtig bedrijf en waren we een grote blauwe familie, maar nu niet meer'. Ik heb nog nooit ergens zoveel onvrede over een bedrijf gezien en dat is jammer.
Zou dat niet komen omdat die grondafdeling waar jij op dat moment werkte, onderhevig ws aan een ingrijpende reorganisatie waarbij mensen hun taken als sneeuw voor de zon zagen verdwijnen en steeds meer in "kantoorpersoneel" werden veranderd? En niet te vergeten dat in die tijd focus 2000 er zat te komen, wat ook niet voor blije mensen heeft gezorgd..
Ik trainde onlangs een ex-KLM 777 Co en die was erg gedesillusioneerd vertrokken
Uiteraard was hij erg gedesillusioneerd, anders was hij niet vertrokken. Je gaat niet vertrekken als je het prima naar je zin hebt en blijkbaar was de KLM niet een bedrijf voor hem. Vraga is dan wel of zijn verhalen nog wel representatief zijn voor wat er werkelijk gebeurt in het bedrijf...

Maar om ook op de vraag terug te komen, is KLM het beste bedrijf ter wereld om voor te werken?

Die vraag is eigenlijk niet te beantwoorden, aangezien het vrij persoonlijk is. KLM heeft voor- en nadelen en het is aan een ieder om te kijken hoe deze voor- en nadelen in je eigen leven passen. Een groot voordeel voor mij is dat ik lekker in Nederland kan blijven wonen/werken, maar ook waar dan ook kan gaan wonen, en betaald naar mijn werk kan komen. Verder is de zekerheid die je hebt bij de KLM voor mij erg belangrijk. Luchtvaart is inherent onzeker, maar vooralsnog is het bijna moeilijker om (ongewild) bij de KLM weg te komen dan er binnen te komen. Ook het idee van een (nabestaanden)pensioen is voor mij een prettige gedachte, zonder dat ik er zelf nog wat aan moet regelen.
Kan het beter? Vast wel, er zitten zal nadelen aan de KLM, maar die zijn voor mij grotendeels niet van belang.
Een groot nadeel van de KLM is dat je letterlijk een nummer bent. KLM is een log traag nijlpaard en je hebt je maar te schikken naar wat er is afgesproken.
Een goede deal om bij de KLM te beginnen , of een extra beloning boven de afspraken, zul je zelden tot nooit krijgen,om meerdere redenen.
Vliegen is geen rocketscience, als vlieger heb je weinig extra te bieden boven een ander, dus waarom zouden ze je extra geven?Gezien hun huidige aannamebeleid, is de KLM al helemaal niet op zoek naar dat ene unieke talent. En als je al een specifiek exta te bieden hebt, dan is het meeste dermate dichtgetimmerd door de KLM en VNV dat er vaak geeneens ruimte is voor die goede deal. En als laatste, we blijven Nederlanders, als iemand wat extra heeft, wil de rest dat ook, dus dan sta je wer op gelijke voet, of ben je het buitenbeentje van de groep.
Verder is de KLM ook geen bedrijf om snel wat geld te verdienen. Je eindsalaris is behoorlijk, maar het duurt even voordat je er komt. Daarentegen heb je wel weer veel afwisseling in de mogelijke carrierestappen.
 
Grote voordeel voor mij zou in vergelijking met BA zijn het werken vanuit NL. Het grote nadeel wat mij betreft dat je de eerste jaren altijd vast zit aan een van de fokkers.

Voor de rest zijn denk ik de europese majors een pot nat. Allemaal even veilig, salaris zal wel ongeveer hetzelfde zijn, dezelfde carriere kansen,allemaal een zelfde vlootopbouw etc.

Daarbij zijn de reputaties wat betreft service en comfort meestal gebaseerd op het verleden en zijn de europese maatschappijen wat dat betreft voorbijgestreefd door de carriers uit het midden/verre oosten.
 
Kijk, daar ben ik geïnteresseerd in... wat voor soort verhalen zijn dit?

Gewoon letterlijk ervaringsverhalen. De auteur beschrijft opmerkelijke en speciale dingen die hij is tegengekomen in zijn lange carrière. Maar het is vooral 'leuk' hoor!
 
Back
Top