Ik heb er zelf gewerkt en de atmosfeer was erg van 'vroeger was het een prachtig bedrijf en waren we een grote blauwe familie, maar nu niet meer'. Ik heb nog nooit ergens zoveel onvrede over een bedrijf gezien en dat is jammer.
Zou dat niet komen omdat die grondafdeling waar jij op dat moment werkte, onderhevig ws aan een ingrijpende reorganisatie waarbij mensen hun taken als sneeuw voor de zon zagen verdwijnen en steeds meer in "kantoorpersoneel" werden veranderd? En niet te vergeten dat in die tijd focus 2000 er zat te komen, wat ook niet voor blije mensen heeft gezorgd..
Ik trainde onlangs een ex-KLM 777 Co en die was erg gedesillusioneerd vertrokken
Uiteraard was hij erg gedesillusioneerd, anders was hij niet vertrokken. Je gaat niet vertrekken als je het prima naar je zin hebt en blijkbaar was de KLM niet een bedrijf voor hem. Vraga is dan wel of zijn verhalen nog wel representatief zijn voor wat er werkelijk gebeurt in het bedrijf...
Maar om ook op de vraag terug te komen, is KLM het beste bedrijf ter wereld om voor te werken?
Die vraag is eigenlijk niet te beantwoorden, aangezien het vrij persoonlijk is. KLM heeft voor- en nadelen en het is aan een ieder om te kijken hoe deze voor- en nadelen in je eigen leven passen. Een groot voordeel
voor mij is dat ik lekker in Nederland kan blijven wonen/werken, maar ook waar dan ook kan gaan wonen, en betaald naar mijn werk kan komen. Verder is de zekerheid die je hebt bij de KLM
voor mij erg belangrijk. Luchtvaart is inherent onzeker, maar vooralsnog is het bijna moeilijker om (ongewild) bij de KLM weg te komen dan er binnen te komen. Ook het idee van een (nabestaanden)pensioen is
voor mij een prettige gedachte, zonder dat ik er zelf nog wat aan moet regelen.
Kan het beter? Vast wel, er zitten zal nadelen aan de KLM, maar die zijn voor mij grotendeels niet van belang.
Een groot nadeel van de KLM is dat je letterlijk een nummer bent. KLM is een log traag nijlpaard en je hebt je maar te schikken naar wat er is afgesproken.
Een goede deal om bij de KLM te beginnen , of een extra beloning boven de afspraken, zul je zelden tot nooit krijgen,om meerdere redenen.
Vliegen is geen rocketscience, als vlieger heb je weinig extra te bieden boven een ander, dus waarom zouden ze je extra geven?Gezien hun huidige aannamebeleid, is de KLM al helemaal niet op zoek naar dat ene unieke talent. En als je al een specifiek exta te bieden hebt, dan is het meeste dermate dichtgetimmerd door de KLM en VNV dat er vaak geeneens ruimte is voor die goede deal. En als laatste, we blijven Nederlanders, als iemand wat extra heeft, wil de rest dat ook, dus dan sta je wer op gelijke voet, of ben je het buitenbeentje van de groep.
Verder is de KLM ook geen bedrijf om snel wat geld te verdienen. Je eindsalaris is behoorlijk, maar het duurt even voordat je er komt. Daarentegen heb je wel weer veel afwisseling in de mogelijke carrierestappen.