Waarom dragen jullie nog een pet?

49015

New member
Waarom dragen piloten eigenlijk nog een pet?
Vroeger droeg iedereen een pet, stewards, baliemedewerkers, lui op de platform, de politie... Dat gebruik is in onze tijd uit de mode gegaan. Zelfs op de grootste cruiseships zie je geen petten meer, vaak dragen ze daar niet eens een das. Waarom houden piloten, sommige piloten, nog vast aan deze ouderwetse klederdracht?

Leg dat deze lowcoster eens uit :biertje:
Hechten jullie echt waarde aan die pet?
 
Dan hoeft je haar tenminste niet netjes te zitten ;)

Geld inzamelen in de pet als er geen cash is voor peut ;)
 
Last edited:
Zonder gekheid, van mij hoeft het ook niet zo nodig maar als mijn werkgever wil dat ik hem opzet dan doe ik dat. Uiteindelijk betalen zij mijn salaris. Uniform standards wordt heel serieus genomen bij BA.
Onze cabin crew (een deel ervan) dragen tegenwoordig ook weer hoedjes dus dat maakt het 'catch me if you can' plaatje compleet en dat is wat ze willen.
 
Ik heb van mijn werkgever geen pet gekregen maar wel een muts met de company logo voor de winter :D
 
Hebben jullie geen capuchon aan jullie regenjas? Lijk me iets effectiever dan een natte pet!

Een regenjas met capuchon? Dat vind ik zo fout, hebben we het hier nog over uniformen of over sportkledij...

Bij ons is de kepie geen verplicht item, hangt wel thuis stoer aan de kapstok :)
 
Bij ons op de Embraer heeft iedereen lak aan dat ding. Op de Airbus is het een ander verhaal. Veelal nog wat 'oude stempel' Arabische captains die volgens het boekje gaan en volgens mij met dat ding op naar bed gaan.

In mijn eerste jaar hier heb ik hem niet eens opgehaald. En nu slaapt de kat erin...:biertje:

Sommige mensen staat het, maar bij mij echt niet. Ongeacht of ik wel-of geen keuze heb, ik draag hem niet.
 
Ik hou er niet van, omdat het een goedkoop modelletje is. Maar het moet van de rechter :confused:
"Gericht bestätigt Mützenpflicht für LH-Piloten"
http://www.airliners.de/management/personal/gericht-bestaetigt-muetzenpflicht-fuer-lh-piloten/28359

Dat las ik inderdaad op luchtvaartnieuws, Lufthansavrouwen hoeven geen hoofddeksel te dragen maar mannen wel. Dubieus. Ik zou er een Europese zaak van maken, rechten van de mens en dergelijke :biertje:

Wat de capuchon betreft, het ziet er niet uit, maar soit!
 
En dan zeker ook nog een rugzak op je rug? Ook zo lekker profi ;-)
Haha klopt! Compleet met een (lege) waterfles en dan nog zo'n lelijk geel high viz over het goedkoopst mogelijke polyester uniform met van die glimmende slijtage plekken. ;)

Een mooi uniform met een paar strepen erop (herkenbaar als crew bij een noodgeval, noodzaak in 3e wereldlanden en handig voor de security) is genoeg, laat die stomme pet inderdaad maar zitten.
 
wij hebben geen pet.
Bij mijn vorige werkgever was het een optie.
Iedereen nam er een maar niemand had hem op. (staat gewoon leuk aan de kapstok ;) )

Maar lekker boeiend allemaal.

Joh die pet zal me een zorg zijn.

Kan beter de vraag stellen waarom we bijna allemaal zo'n verschrikkelijk lelijk, goedkoop, uniform aan hebben.

of waarom jij, bij je low cost, het zelf moet betalen....
 
of waarom jij, bij je low cost, het zelf moet betalen....

Bij de mijne hoeven we er niet voor te betalen. Voorheen wel.. Maar kregen toen een maandelijkse vergoeding....veel beter.
Als je het uniform ziet begrijp je waarom het ´gratis´ is. Toen het uniform aankwam heb ik ´m voor de grap even aan gedaan. Heb nog nooit in mn leven zoiets goedkoops gedragen. Rechtstreeks naar de afvalbak, toedeledokie.
Veel mensen waaronder ondergetekende hebben dan ook hun eigen uniform laten maken.

Zie idd af en toe jongens lopen met een rugzak. Dat is toch geen gezicht! Net zoals mobieletelefoonhouders aan de riem. De waterfles moet ik nog tekenkomen. Zodra ik dat zie blijf ik wel 100m erachter lopen.
Er was laatst iemand die in z´n uniform en witte sportschoenen op kantoor kwam om vervolgens z´n schoenen, die hij bewaart aldaar, te wisselen. Hij kon ze laatst niet vinden, drie keer raden waar ze nu liggen. :)

Naar mijn mening moet een uniform donkerblauw zijn met goud. En een pet..... gewoon om te hebben.
 
Ik ben niet zo'n uniform fan. Het enige nut dat zo'n ding heeft is zoals iemand hierboven beschreef: je moet de crew kunnen herkennen in een noodgeval, en in de terminal moet een passagier nou eenmaal aan iemand kunnen vragen waar de gate/wc/burger king/trein is. Als klap op de vuurpijl moet je ook herkenbaar zijn voor mensen die willen klagen over de NS. Hoort er allemaal bij.

Maar, het meeste respect heb ik toch voor professionals die hun werk goed doen, in burgerkleding. De arts die in spijkerbroek of een bezweet joggingspak nog steeds een rake diagnose weet te stellen, Mulder en Scully die in hun maatpakjes de raadsels van het universum oplossen. Mulder en Scully in LAPD blauw...nee, dat was het net niet geweest. Uniformen zeggen wel dat jij een professional bent, maar pas zonder uniform worden mensen gedwongen om echt te kijken naar de professional die JIJ bent.

En ja, ik heb ooit met een rugzakje gelopen op het werk. Die periode heb ik wegens 'peer pressure' (van jou misschien Sander? :)) weer achter me gelaten. Maar oh wat was het een heerlijke tas!
 
9 van de 12 respondenten in dit topic staat neutraal tot afwijzend tegenover de pet Overstag. Jij ook. Ik snap dat het moet van je werkgever, maar jij hebt vast vrienden of goede collegae in de flight ops department zitten die hierover beslissen, toch?
 
Hmm heel vroeger tijdens mijn allereerste introductie cursus bij een airline is mij ooit eens verteld dat de pet gezag uitstraalde en dat mensen daaraan konden herkennen dat ze met iemand met gezag te maken hadden.

Maar goed dit is alweer bijna 18 jaar geleden
 
Back
Top