Waar NQ halen?

MelanieR

Member
Ik wil graag de komende 1-2 maanden mijn NQ aantekening halen. Nu zijn de tarieven in nederland m.i. best hoog! Rond de 1800 euro voor 5 uur vliegen en 2 uurtjes theorie. Hebben jullie nog tips waar een NQ voordelig te behalen is?

QualityFly in Madrid lijkt mij een optie (maar moet ik wel reis en verblijf rekenen). Wellicht nog iets over de grens?
 
Er zit een EASA vliegschool in San Diego www.flyaaa.com. Net even snel uitgerekend dat je met 1 week onderdak, 5 uur C172 vliegen en een ticket AMS SAN a 600 euro, ongeveer 1350 euro kwijt bent. Dit alles onder de aanname dat je geen visum nodig hebt maar dat kun je bij AAA navragen. Een half jaar geleden vroegen ze 107 USD per uur voor een C172 en 70 USD voor een instructeur per uur.

Ik heb ook veel (goede) dingen over de vliegschool in Polen gehoord maar zelf geen ervaring mee gehad. Met AAA wel, mijn PPL daar gehaald.
 
ga lekker met fi naar ke touquet en maak er meteen een feest van.

nq is echt niet moeilijk... wel leuk
 
Hierbij een korte update. Ik heb het idee dat een plek vinden om mijn geld uit te geven lastiger is dan het halen van de NQ zelf. De huidige stand van zaken:

  • Bartolini Air heeft een goede indruk achtergelaten. Het veld is daar tot 22:30LT open en zondag sluiten ze eerder. Bij het ingaan van de zomertijd is UDP rond 19:30 en blijft er niet veel avond/nacht tijd over. Ik moet er dan ook rekening mee houden dat het rond deze tijd van het jaar tot een week kan duren voordat de NQ binnen is. Een week vrij nemen doet het kosten voordeel al aardig teniet.
  • Op lelystad ook geinformeerd maar daar blijkt het niet meer mogelijk na de wintertijd. Alleen voor mensen die het per sé nodig hebben voor IR kan er een uitzondering gemaakt worden. En de komende week is er geen beschikbaarheid van instructeurs.
  • Geinformeerd bij QualityFly. Ook een goede indruk. Is wel duurder dan polen omdat er 1 of 2 overnachtingen bij komen in portugal, maar er wordt ook meer gevlogen. Prijs is competatief met Nederland voor zover ik het kan inschatten. Het blijkt dat nVFR in spanje niet bestaat. Daarom vliegt men naar portugal en doet daar op vooraf gecoordineerde dagen met andere opleiders de touch and go's om de kosten laag te houden. Ook zijn de openingstijden van de velden (uit mijn hoofd) tot 00:00Z. Dat geeft dus veel mogelijkheden.
  • Ik heb nog een email gezonden naar Air Stadtlohn om naar de mogelijkheden te informeren, maar krijg geen antwoord. Dat valt dus af.
  • Op rotterdam blijkt het ook mogelijk te zijn bij VCR. Wel 300-400 euro duurder dan Polen, maar kost ook minder tijd en gun ze de omzet graag.

Bij quality fly kon men mij ook aangeven dat KIWA/ILT per 1 april extra eisen stelt aan buitenlandse vliegscholen. De precieze tekst ben ik niet mee bekend, maar had de strekking dat de instructeurs nu bekend moesten zijn bij het KIWA en (op afstand) een test moesten doen. Dat wordt nog verder uitgezocht.

Ik wacht nog even af wat de mogelijkheden in spanje zijn aangezien het mij ook wel leuk lijkt om in spanje wat ervaring op te doen. Anders wordt het Rotterdam.
 
Hierbij een korte update. Ik heb het idee dat een plek vinden om mijn geld uit te geven lastiger is dan het halen van de NQ zelf. De huidige stand van zaken:

  • Bartolini Air heeft een goede indruk achtergelaten. Het veld is daar tot 22:30LT open en zondag sluiten ze eerder. Bij het ingaan van de zomertijd is UDP rond 19:30 en blijft er niet veel avond/nacht tijd over. Ik moet er dan ook rekening mee houden dat het rond deze tijd van het jaar tot een week kan duren voordat de NQ binnen is. Een week vrij nemen doet het kosten voordeel al aardig teniet.
  • Op lelystad ook geinformeerd maar daar blijkt het niet meer mogelijk na de wintertijd. Alleen voor mensen die het per sé nodig hebben voor IR kan er een uitzondering gemaakt worden. En de komende week is er geen beschikbaarheid van instructeurs.
  • Geinformeerd bij QualityFly. Ook een goede indruk. Is wel duurder dan polen omdat er 1 of 2 overnachtingen bij komen in portugal, maar er wordt ook meer gevlogen. Prijs is competatief met Nederland voor zover ik het kan inschatten. Het blijkt dat nVFR in spanje niet bestaat. Daarom vliegt men naar portugal en doet daar op vooraf gecoordineerde dagen met andere opleiders de touch and go's om de kosten laag te houden. Ook zijn de openingstijden van de velden (uit mijn hoofd) tot 00:00Z. Dat geeft dus veel mogelijkheden.
  • Ik heb nog een email gezonden naar Air Stadtlohn om naar de mogelijkheden te informeren, maar krijg geen antwoord. Dat valt dus af.
  • Op rotterdam blijkt het ook mogelijk te zijn bij VCR. Wel 300-400 euro duurder dan Polen, maar kost ook minder tijd en gun ze de omzet graag.

Bij quality fly kon men mij ook aangeven dat KIWA/ILT per 1 april extra eisen stelt aan buitenlandse vliegscholen. De precieze tekst ben ik niet mee bekend, maar had de strekking dat de instructeurs nu bekend moesten zijn bij het KIWA en (op afstand) een test moesten doen. Dat wordt nog verder uitgezocht.

Ik wacht nog even af wat de mogelijkheden in spanje zijn aangezien het mij ook wel leuk lijkt om in spanje wat ervaring op te doen. Anders wordt het Rotterdam.

ik snap je probleem niet.

neem een goedkope kist en een instructeur mee naar lfat .. Geen landingsgeld (je betaalt slechts 1x) .. Goedkope peut .. Goeie restaurants en wijn .. En plenty hotelletjes. En 24 uur per dag open (pilot controlled lighting en code van het hek is atisfreq+a).. Zelfs fietsen kan je krijgen.

Maak r een feestje van. t stelt echt niets voor anders dan een verplicht aantal landingen en solo uren.

op deze manier is het leuk, voordelig en ...
 
@Wsh: Was 't maar zo eenvoudig. Het moet bij een FTO zijn, die de NQ in het syllabus heeft staan en waar de instructeur over een NQ beschikt, met een kist van de FTO.

En juist het vinden van een FTO is dus blijkbaar lastiger dan ik dacht. Heb nu ook nog een hele interessante aanbieding uit Cyprus. Ook geen straf en is met RYR al voor 100 euro retour te doen.
 
En dat is waarom de hele FTO manie compleet geschift is.

Maar nog steeds kan het. Mijn club RAC is een fto en veel van de vliegers huren clubksten (ingeschreven kisten dus). Ik neem aan dat dit voor veel meer clubs geldt.

Een gezellige fi meenemen en een clubkist en voila.
 
De FTO waar ik de IR doe, biedt alleen NQ aan, aan mensen die ook de Instrument Rating gaan doen. Zij zijn van mening dat VFR bij nacht onveilig is zonder IR.

De NQ training heb ik vorig jaar gedaan in september. Toen werd het rond 20:00 donker, dus we hebben twee sessies gedaan met een overnachting in Groningen.
Al met al een erg leuke ervaring!

Ik ken ook een verhaal van iemand die midden in de zomer de NQ heeft gedaan, op één nacht waarbij verschillende velden in Frankrijk werden aangedaan.

Tijdens de IR opleiding heb ik ook een aantal keren getraind in het donker.
Maar ik moet je zeggen; Single Engine, zonder anti icing, in de wolken, onder het vriespunt. Eigenlijk was het gewoon een hachelijke onderneming...
 
Tijdens de IR opleiding heb ik ook een aantal keren getraind in het donker.
Maar ik moet je zeggen; Single Engine, zonder anti icing, in de wolken, onder het vriespunt. Eigenlijk was het gewoon een hachelijke onderneming...

Op zich vind ik het helemaal niet zo slecht dat je tijdens je opleiding ook een keer vliegt in een situatie die je niet prettig vind. Het helpt je meestal om in te schatten wat nog wel kan en wat eigenlijk niet meer prettig/veilig aan voelt. Volgens mij zorgt dat er alleen maar voor dat je zelf voorzichtiger wordt en dat is in veel gevallen geen straf of nadeel.

Overigens zou ik als je op EDLS wilt gaan vliegen, contact opnemen met Air Stadtlohn. Daar heb ik een aantal redenen voor, die ik je ook wel wil toelichten per PM. Email? Nee, inderdaad, bel ze even. Dan krijg je altijd keurig antwoord. Bij Air Stadtlohn is instructie in het Nederlands trouwens ook gewoon mogelijk.
 
Helaas, visum is wél benodigd. Het betreft namelijk gewoon een opleiding, net als ME/IR/CPL. Dus studentenvisum.

Correctie, heb contact gehad met EASA (de vliegschool) in Florida en zij geven aan dat je voor de NQ géén visum nodig hebt:

You don’t need an M1 Visa for the Night Qualification and you could combine it with the Hour Building
 
Afgelopen week heb ik mijn Night Rating behaald via Nemax Pilot Training op Cyprus.

Na de zomer ben ik langzaam begonnen met de zoektocht naar een manier om mijn Night Rating te behalen. Ik heb mailcontact gehad met diverse scholen in binnen- en buitenland en ik ben dus uiteindelijk op Cyprus terecht gekomen. Wat me gedurende mijn zoektocht is opgevallen is de laksheid van veel vliegscholen met betrekking tot het beantwoorden van vragen via de mail. Bijvoorbeeld:

- Een school in Nederland bleek steeds hun antwoorden naar een verkeerd emailadres te sturen (gebruik dan ook de "reply-knop"!).
- Van de twee scholen in Duitsland die ik heb benaderd reageerde er na twee weken eentje, maar wel in het Duits (spreek ik niet en kan ik niet lezen). De andere heeft nooit gereageerd.
- Van de drie scholen op Cyprus reageerde er eentje gelukkig gelijk, eentje reageerde na 6 weken (wel met excuses voor het lange wachten...) en de derde reageerde helemaal niet.

Omdat de maand december voor mij de enige mogelijkheid was om mijn Night Rating te behalen lag mijn voorkeur dus ergens in Zuid-Europa en natuurlijk speelde de kosten ook mee bij het maken van mijn definitieve beslissing. Het mailcontact met Nemax was vanaf het begin af aan al erg goed en dit is voor mij persoonlijk altijd een vereiste om met een school in zee te gaan.

(disclaimer: onderstaand stuk is gebaseerd op mijn eigen ervaringen en gesprekken met mijn instructeur. Het betreft mijn eigen mening en ik heb verder niets te maken met deze vliegschool!)

Nemax Pilot Training is een relatief jonge vliegschool. Ze bestaand nog maar een paar jaar en hebben een kleine vloot (1x Tecnam P2002JF en 1x Tecnam P92JS) en maar een paar instructeurs. De grote baas is een TRE bij Etihad en is dus weinig op Cyprus zelf te vinden. Het mailcontact en de betalingen gaan wel via hem, maar op het eiland is de Head of Training (HOT) het primaire aanspreekpunt en dit was tevens mijn instructeur gedurende de Night Rating Course.

Nemax wil vliegen voor iedereen toegankelijk maken en verzorgd opleidingen tegen zeer scherpe tarieven. Ze doen er werkelijk alles aan om de kosten zo laag mogelijk te houden. Zo bestaand hun kantoren op het vliegveld uit een viertal prefabs (containers met een deur en raampjes). Hiervoor betalen zij maar 4000 euro huur per jaar, terwijl een andere vliegschool dit zelfde bedrag per maand moet betalen voor een "echt" gebouw. Waar andere scholen voornamelijk oudere Cessnas en Pipers gebruikt, heeft Nemax bovengenoemde VLA's welke veel zuiniger zijn. De keerzijde van de medaille is wel dat ze geen geld in een goede website stoppen. Ze zijn zich ervan bewust dat hun site niet echt professioneel overkomt en dat er maar weinig bruikbare informatie op staat, maar omdat ze (nog) maar een kleine vliegschool en op dit moment niet de capaciteit hebben om tientallen mensen tegelijkertijd op te leiden vinden ze het wel best zo.

Ze bieden de Night Rating aan voor 1000 euro, de PPL(A) voor 10.400 euro (incl. VAT, medical, examens etc.) en in de toekomst willen ze de ATPL-opleiding gaan aanbieden voor minder dan 50.000 euro (excl. VAT). Momenteel mogen ze nog niet opleiden voor CPL, ME en IR maar ze zijn er wel mee bezig om dit in de nabije toekomst voor elkaar te krijgen. Wat nog een voordeel is is dat je bij hun een vast bedrag betaald voor een opleiding. Wanneer je meer uren nodig hebt of een examen opnieuw moet doen dan worden hier geen extra kosten voor gerekend.

Met mijn 1.93m en 100kg maakte ik me best wel zorgen over of het vliegen in de P2002 wel wat voor mij was. Ik heb contact gezocht met V1rotate omdat ik wist dat hij hier zelf in heeft gevlogen. Hij verzekerde mij er van dat dit geen probleem zou zijn en heeft me nog voorzien van de nodige documentatie (waarvoor nogmaals dank!). Ook de baas van Nemax verzekerde mij er van dat mijn lengte geen enkel probleem zou zijn. En ze hadden gelijk. Met twee grote volwassen kerels (de HOT en ik) in de cockpit was er nog genoeg ruimte en de vluchten verliepen allemaal erg comfortabel.

Wel moest ik er aan wennen dat het een VLA betrof met een MTOW van 600kg. Mijn enige referentiekader is de C172 en de PA28. Bij deze toestellen moet je bijvoorbeeld gas geven om vooruit te komen, bij de P2002 moet je bijremmen om niet te snel gaan tijdens het taxiën op idle. Ook een take-off met full power is niet noodzakelijk en gedurende de approach moest ik echt moeite doen om of te remmen en te dalen. Maar verder beviel me het vliegen in de Tecnam erg goed.

Mijn eerste vlucht op Cyprus was mijn SEP Revalidation vlucht bij daglicht. De kosten hiervoor bedroegen 100 euro voor iets meer dan een uurtje vliegen. Honderd euro per uur is trouwens ook wat je betaald als je Hour Building wilt gaan doen. Ik zou dit echter persoonlijk niet aanraden want Cyprus is maar klein en ik denk dat 25-50 uur vliegen boven het eiland snel gaat vervelen. Je vliegt echter vanaf Larnaca wel in minder dan anderhalf uur naar Beirut en dit doen ze dan ook geregeld. Maar wat daar exact de regels voor zijn weet ik verder ook niet. Turkije ligt ook binnen redelijke afstand maar de Griekse Cyprioten zijn nou niet bepaald gek op Turkije dus daar heb ik verder maar niet naar gevraagd.

De vluchten worden uitgevoerd vanaf Larnaca International Airport. Persoonlijk vond ik dit erg gaaf, aangezien ik zelf nog nooit op zo'n druk vliegveld had gevlogen. Ik heb wel vaak op internationale vliegvelden gevlogen, maar dit waren meestal velden waar maximaal 5 grote vluchten per dag binnenkwamen. Larnaca is gewoon druk en ik kreeg dan ook geregeld te horen "5LD, at downwind orbit to the right" als er weer eens een Emirates A332 of een Speedbird B767 binnenkwam. Maar het kan aan de andere kant ook voorkomen dat je te horen krijgen "5LD, at downwind orbit to the right, expect continuing circuit in 15 minutes due to consecutive incoming traffic". Een 360 maken is niet erg, maar na 15 minuten gaat het wel wat vervelen!

Maar ik heb verder gewoon enorm genoten van de vluchten. Jammer genoeg mag dit in Nederland nog niet (?) want anders weet ik zeker dat ik minimaal 50% van mijn vluchten hier bij duisternis zou willen maken. Ik kan een Night Rating aan iedereen aanbevelen!

Uiteindelijk waren de totale kosten voor dit weekje Cyprus voor mij als volgt:

Night Rating (5.1 hr) = 1000,00
SEP Revalidation (1.1 hr) = 100,00
Tickets AMS-ZRH-LCA = 330,00
Hotel Larnaca (4 nachten) = 140,00
Autohuur (Sixt) = 125,00
Totaal = 1695,00

Hierbij komen nog de kosten voor het bij laten schrijven van de Rating en de Revalidation op het brevet. Ik weet deze kosten momenteel nog niet, dit moet ik nog even uitzoeken.

Nogmaals, ik heb geen enkele aandeel in deze organisatie en ik denk ook niet dat ik er ooit nog zal komen want ik heb op Cyprus in principe niet veel te zoeken, maar ik wil jullie gewoon een beeld geven van de mogelijkheden om de Night Rating (of eventueel PPL) te behalen op Cyprus bij Nemax.
 
Graag gedaan Sigs ;) . Ben blij dat ik jou kon helpen met de documentatie. Super leuk dat je er zo van genoten heb. Echt heel gave ervaring.
 
Back
Top