waar mijn PPL halen !

richi78

New member
Ik ben al zeer ruimte tijd aan het oriënteren voor mijn PPL te halen. Ik heb inmiddels vele opties voorbij zien komen, echter nog niet tot een beslissing kunnen komen.
Ik woon zelf in Eindhoven.

Inmiddels ook geïnformeerd natuurlijk bij de vliegclub Eindhoven. Het voordeel is dat het een "club" is en vaak ook een gezellig groepje is met dezelfde interesses. Het nadeel is dat de theorie een half jaar duurt en je elke zondag "kwijt" bent. Ook een voordeel is dat je per vlucht een vast bedrag betaald aan de club en je zoveel T&G's en landingen mag maken als je wilt.
Een nadeel is dat het niet op schiet. De instructors zijn vaak alleen in het weekend aanwezig en dus je bent afhankelijk van het weer toch wel meer dan een jaar kwijt voor je PPL.

PPL in zwartberg
Hier ben ik afgelopen maand geweest. Het voordeel is dat het dichtbij is, een clubje en de prijzen relatief zeer laag!
Echter dit is een ongecontroleerd vliegveldje met een kleine geasfalteerde baan en je leert naar mijn mening niet meteen een van de moeilijkste dingen bij het vliegen, de RT ! De theorie duurt daar ook een half jaar, dat ik ook erg lang vindt.

Ook heb ik nagedacht over een participatie in een DA-20 op vliegveld Lelystad. Erg interessant en je kunt relatief goedkoop vliegen.
Ze hebben er een opleiding, echter deze is dus op vliegveld Lelystad en dat is aardig wat km-ers rijden vanaf Eindhoven! Na mijn opleiding zou een participatie zeer interessant zijn.

Nog een optie, PPL halen in Amerika. Ik lees en hoor er vele positieve, maar ook vele negatieve reacties op. Het grootste voordeel dat ik zelf kan bedenken is dat ik in een zo relatief kort mogelijke tijd (en goed weer) mijn PPL kan halen.
Alleen de negatieve verhalen over aftandse kisten, ongemotiveerde instructors en bedelen om te kunnen vliegen doen mij sterk twijfelen.

Bartolini in Polen.
Dit klinkt heel interessant, de kosten zijn goedkoop en de verhalen zeer positief. Alleen is het weer in Polen vaak niet geschikt voor VFR, dus je weet niet wanneer en of je kunt vliegen. Voor een instrument rating zou dit zeker geen probleem zijn en dat is zeker een optie na het behalen van mijn PPL.

Belangrijkste voorwaarden voor mijn keuze zijn
- prijs natuurlijk
- afstand
- theorie (distance learning)
- mogelijkheid tot versnelde opleiding, ook door de week.
- gezelligheid

Zijn er nog meer mensen die nog zo "vast" zitten zoals ik ?
Ik vind het moeilijk een keuze te maken :confused:
 
Je kunt proberen de zaken zoveel mogelijk van elkaar los te trekken, bijvoorbeel door de PPL theorie in 2 weken ( onsite ) te doen in Lelystad. zie http://www.vliegtheorie.nl/ppl-brainwash
( Ik doe dit overigens niet, ik ga een avond per week naar Hilversum, maargoed ik woon in Amsterdam ).
Je praktijkopleiding, da's een heel ander verhaal, want vliegen is leuk, en vliegen met een instructeur ook. Dus of je nu een maand of een jaar over je brevet doet zegt alleen iets over of er iemand meegaat die het beter kan. Ik zou het lekker zo plannen dat je bijv. iedere week of om de week een les neemt van 1 of 2 uur, afgewisseld met landingen oefenen op een goedkoop veld ( voor jou niet van toepassing ).

Bij KLM Aeroclub in Lelystad is recent ook gestart met participaties in een aquila A210 met glass cockpit. Ik heb zo'n participatie die ik ga gebruiken voor mijn praktijkopleiding PPL. Naar mijn smaak is dat net wat leuker / moderner dan een DA20, maar in the end, het gaat om het gevoel, het uitzicht, en het comfort. dat heb je in beide gevallen.

US of polen heb ik niet echt overwogen, ik vind het juist leuk om nu vast van het vliegen te genieten, gedurende de tijd dat ik mijn praktijkopleiding doe.
 
Ik heb hetzelfde verhaal als PiG hiervoor al gehouden heeft, dus dat ga ik niet nog eens herhalen. Ik wil alleen even onderstrepen dat ik het met al zijn punten eens ben (ook een Aquila participatie aangeschaft om mijn PPL mee te gaan halen).

Enfin, wat ik verder nog delen wilde: voor mij woog vrij zwaar welk gevoel ik bij het uiteindelijke toestel en de club had. Dat is moeilijk in geld uit te drukken en ik kan je dus alleen maar aanraden: vlieg zoveel je kunt (mee) met alle toestellen, clubs, opties die je overweegt, voordat je een beslissing neemt (is misschien wat lastiger met de buitenland opties die je overweegt).

Trucje om dat onderbuikgevoel wat concreter te maken: formuleer je keuze zó dat je een keuze uit twee opties hebt en gooi een muntje op. Vlak voordat het muntje valt, weet je meestal welke kant je hoopt dat boven ligt. :)
 
In Polen is het juist meestal wel VFR weer, je komt alleen net telaat, vanaf maart/april tot eind augustus/september is het meestal prachtig weer(beter dan in NL iig).
 
Ik heb mijn PPL in Lelystad gehaald, bij de Diamond Flyers.

Met de praktijk ben ik ongeveer één jaar bezig geweest.
Ik woon dicht bij het veld (10 min. rijden), en ging ook regelmatig 's avonds solo vliegen. Ik probeerde 2x per week ingeroosterd te worden. De meeste mensen doen er langer over (1,5 - 2 jaar).

In het lessen gaat veel tijd zitten; Om één uur te vliegen ben je minimaal twee uur bezig (voorbereiden/briefen/tanken/preflight checks etc).
In het begin kun je niet te lang lessen, omdat het vermoeiend is en het leermoment dan sterk afneemt.

Het Nederlandse weer is een zeer onzekere factor. Je moet er van uit gaan dat de helft van je lessen niet door gaat vanwege de meteo. Te lage wolkenbasis, te harde wind, slecht zicht door regen, etc. Lessen in slechte zichtomstandigheden hebben (zeker in het begin) weinig leermoment.

Onderschat de theorie niet. Het zijn 9 vakken. Ik heb het op de reguliere manier gedaan (iedere donderdagavond in een klasje, in de winterperiode, een maand of 6). Ik vond het (verspreid over 6 maanden) toch nog een hele opgave!
Je zou kunnen kijken naar de PPL Brainwash. dan ga je 14 dagen in een klasje, en komt er "gebrainwashd" uit. Geen ervaring met dit concept...

Je zou nog eens in Budel kunnen kijken, wellicht zijn daar ook vliegscholen?

Behalve naar de kosten, moet je ook naar de beschikbaarheid van leskisten en instructeurs kijken. Het gebeurd regelmatig dat een toestel "grounded" is. Dan is het fijn als je op een ander toestel toch kunt lessen...
 
Ga naar Zwartberg! Die nadelen die jij noemt zie ik totaal niet.
Ten eerste is RT absoluut niet het moeilijkste aan vliegen (de luchtverkeersleiders zitten er voor jou en niet andersom). Ten tweede ben je met daar de eerste helft van je opleiding sowieso niet mee bezig omdat je eerst moet leren sturen en navigeren (aviate, navigate, communicate... kom je vast nog wel eens tegen), en daarna kan je alsnog naar gecontroleerde velden vliegen. Ten derde is het voordeel van een ongecontroleerd veldje dat je veel beter kan oefenen. Je kan zo veel T&G's maken als je wilt zonder dat iemand je in de weg zit, op een niet te korte maar ook niet te lange baan (houdt je scherp). Ten vierde kan je de theorie gewoon thuis op je eigen tempo doen via andere vliegscholen die theoriepakketten aanbieden.

Je zou ook nog op Budel of Seppe kunnen gaan kijken overigens.
 
Als Zwartberg je aanspreekt wegens de clubsfeer en tarieven, dan zal Kiewit, slechts een boogscheut verder, je ook niet tegenvallen.
 
@csaba in Kiewit ben ik ook al eens geweest. Ongedwongen sfeer, alleen jammer dat het een klein grasveldje is.

Het is moeilijk om voor zo'n grote stap een keuze te maken. Natuurlijk wil je een zo leuk mogelijk clubje tegen een scahppelijke prijs die een zo professioneel mogelijke omgeving en opleiding geven. Beetje afwegen en concessies maken wellicht?
 
Ik ben momenteel in Budel bezig, bevalt goed. Ook ongecontroleerd en vlakbij Zwartberg/Eindhoven.
 
Aangezien je Maastricht als locatie hebt genoemd, zijn er nog vier mogelijkheden :

1. Kempen Airport in Budel (Weert). Commerciële school met C150/152 en C172. Privé vliegveld dus geen landingsgeld als er met toestellen van de school gevlogen wordt. En PPL is veel landen...
Zie www.kempenairport.nl

2. Vliegveld Aachen-Merzbrück met commerciële school (Westflug) en ook verenigingen. Weinig landingsgeld. Zie www.westflug.de en www.flugplatz-aachen.de

3. LSV Geilenkirchen. Vereniging voor motorvliegen (C150 en TB10), motorzweefvliegen (SF25) en zweefvliegen (ASK21, enz.) op de Duitse vliegbasis Geilenkirchen (over de grens bij Schinveld). Geen landingsgeld, geen instructiekosten, wel arbeidsuren. Duits praten / verstaan is handig, maar niet perse noodzakelijk. Zie www.lsv-geilenkirchen.de

4. Vliegveld Beek (Maastricht-Aachen Airport) met vliegschool ASL. Commerciële school met aanzienlijk landingsgeld. Eventueel Amerikaans brevet (FAA). Zie www.asl.nl

Over optie 1 en 3 kan ik je meer vertellen.
 
Last edited:
jammer dat het een klein grasveldje is

1. EBZH is helemaal niet klein. Ga maar eens naar Hoevenen, en naar ik verneem is Hilversum zeker niet ruimer.
2. "Klein" is helemaal geen bezwaar voor je eerste brevet. De dag dat je in een of andere akker gaat noodlanden zal het je erg nuttig zijn dat je op een erg klein terrein nog iets zinnigs kunt doen. Ik heb ik Hoevenen geleerd en ben daar best tevreden mee - niet al te lange piste EN meestal crosswind.
 
Ja, ulm kan zeker een alternatief zijn - althans als het de bedoeling is, recreatief te gaan vliegen. Als eerste stap naar beroepsvliegerij hebben enkel PPL en - in beperkte mate - zweven echt zin, denk ik. Maar over het einddoel van de opener hebben we niet veel info.

Aeroclub Kiewit biedt een degelijke opleiding ULM, drie-assig, op Tecnam P92.
 
Zorg vooral dat je véél vliegt. Snel achter elkaar. Ik merk bij veel mensen dat ze heel veel al weer kwijt zijn na een week. Iedere week of twee weken één vluchtje kán prima, maar je "rendement" aan wat je leert is fors lager. Er blijft gewoon niet zoveel hangen.

Uit de losse pols schat ik dat iemand die iedere dag meerdere vluchten maakt 2 tot 3 keer zo snel vooruit komt. (uren tot solo, zelfstandig landen etc).

Uiteraard is dat vaak niet haalbaar qua werk én qua beschikbaarheid bij een vliegclub/school, maar bijvoorbeeld proberen 5 dagen/week 's avonds nog een korte instructievlucht maken helpt al gigantisch, temeer omdat er geregeld dagen uitvallen door het weer.

Een medeleerling (of een paar medeleerlingen) helpen een hoop, half uurtje vliegen, landen, andere leerling vliegt, landen, koffie en dan jij weer.

Hetzelfde geldt overigens voor de theorie. Ik heb zowel intensief als wekelijks een morgen theorie gegeven en je merkt duidelijk dat je de eerste helft van de wekelijkse les bezig bent de theorie van de vorige les terug te halen bij de leerlingen, zélfs bij degenen die braaf hun "huiswerk" doen.

Overigens heb ik tijdens mijn eigen opleiding meerdere instructeurs bijzonder zinvol gevonden. Zeker, het is buitengewoon frustrerend als de eerste instructeur iets wil en de 2e precies het omgekeerde. Maar het dwingt je wel om dat punt te doorgronden en het houdt je scherp. Uiteindelijk wordt je er mijns inziens een betere piloot van.
 
Ik vlieg bij EHBD (Budel).
Geen verplichting om lid te worden van een club.
Geen jaarlijkse contributie slechts eenmalig inschrijfgeld.
vriendelijke mensen en alles vrijblijvend.
Les wordt per minuut afgerekend. (€ 240,-/uur , cessna 150/152)

Groot voordeel is geen landingsgeld als je daar lest in tegenstelling tot andere vliegvelden. Een of meerdere T&Go's , zoveel je wil geen extra kosten.
Goed om je landingen te perfectioneren.
Als ik het goed heb betaal je in Lelystad voor elke T&G?

Kortom ik ben erg tevreden en voor mij zowiezo gemakkelijk omdat ik er minder dan 10 minuten vandaan woon.
 
Hallo,

Ik ga straks mijn PPL halen in de USA bij American Aviation Academy. Ik ben van plan nogal gedetailleerd verslag te doen van mijn ervaringen hier. Dus wellicht heb je er wat aan om je keuze goed voorbereid te maken. Ik begin op 3 oktober en ben waarschijnlijk half november klaar. Vanaf de 3e kun je dus frequent updates verwachten. Linkje is www.leowillems.com

Ik zou de afweging in stappen maken, ik weet niet wat je belangrijk vindt. Vind je geld het belangrijkste, ga naar Polen. Ga je voor een opleiding in een korte periode die je het hele jaar door kan beginnen dan zal de USA je voorkeur hebben (extraatje, super mooie omgeving om te vliegen). Wil je het clubgevoel, dan is NL misschien wel het beste. Ik heb voor de USA gekozen omdat ik het een schitterende omgeving vind om te vliegen en de opleiding is binnen 1.5 maand klaar en je zit daar echt op school met allemaal andere leerlingen waaraan je jezelf kunt optrekken en zal je leercurve ten goede komen!

Success met de keuze!
Leo
 
Last edited:
Bedankt voor jullie reacties!
Budel heb ik ook overwogen, alleen vind ik de prijs te hoog voor op een ongecontroleerd vliegveldje te lessen, zoals ik nu ook lees hier 240 euro p/u.
Een voorwaarde voor mijzelf vind ik zoals @chester ook zei, goed uren maken. Dus niet 1x in de 2 weken in het weekend als de instructeur tijd heeft een lesje doen.

ULM daar zit ik niet aan te denken, omdat ik op den duur verder wil met CPL, ME en wellicht IR.

@csaba EBZH is inderdaad een leuk veldje en de sfeer was goed toen ik daar was 2 jaar geleden. Je hebt gelijk als je zegt dat je daar leert goed te kijken en inschattingen maken voor landingen. Dat is natuurlijk anders bij een een brede lange betonnen runway met de hele kerstboom aan lichtjes.

@LSV-ETNG Ik woonde voorheen in Maastricht, nu in Eindhoven. Ook ASL heb ik overwogen en daar ben ik ook een hele tijd geleden geweest. Het komt op mij over als een zeer professionele commerciële school en dat betaal je ook. Tevens vind ik de landingsgelden op EHBK extreem duur.

@Sodaclub112 Amerika heb ik zeker overwogen en ben benieuwd naar je verhalen :). Voor Amerika moet je toch minstens 2,5 maand uittrekken. Dat wordt in mijn huidige positie zeer moeilijk op kortere termijn. Maar ik hou je blog in de gaten.

Kortom het is en blijft een lastige keuze!
 
Hoi,

Nou in de Usa kun je het wel degelijk in 1 maand halen. De accommodatie die er bij zit is voor 1 maand en de training is zo op gebouwd dat je binnen 1 maand je ppl haalt. Voor e doorsnee student us dit genoeg. Ik heb er 1.5 maand voor uit getrokken maar waarschijnlijk heb ik het binnen een maand
 
Nou in de Usa kun je het wel degelijk in 1 maand halen.

Als je dagelijks traint in een woestijn met iedere dag CAVOK dan gaat het hard natuurlijk!
Ik zou wel bij terugkomst in NL eerst nog wat lessen hier nemen, zodat je went aan het Nederlandse klimaat, en het complexe luchtruim en radioverkeer.
 
Last edited:
Met een opleiding in het buitenland; zowieso rekening houden met 6-10 uur (4-6 vluchten) conversie.
Dat lijkt veel maar wat een hoop mensen onderschatten is het volgende:
"standaard" PPL in de VS, twee vluchten per dag met grond school tussen door.
Volledige "immersion" therapie kan je het noemen. Je leert het kunstje in 3-4 weken. Nu ga je terug naar NL en je bent een weer helemaal terug in je werk, je familie, je verplichtingen. Voordat je een vliegveld of club gevonden hebt die je bevalt ben je zo weken zo niet een paar maanden verder.

Een kunstje wat je in 4 weken geleerd hebt en nu 8-12 weken niet gebruikt.
Je kan er vanuit gaan dat je niet meer op solo standaard zit. Op dat moment heb je niet genoeg totaal ervaring om een hiaat van 8-12 weken te kunnen overbruggen.
Een heel ervaren piloot ( duizenden uren) kan veel langer niet vliegen en zijn/haar standaard behouden dan een "verse" onerevaren piloot.
Heeft te maken met zaken als je korte termijn, lange termijn geheugen en muscle memory.

Richi, wat ik niet op je lijstje heb gezien is wel eerder genoemd ASL, Air Service Limburg http://www.asl.nl/flightacademy/index.html
 
Back
Top