PF,
ik heb beide opleidingen een beetje verstrengeld gedaan (eerst CPL, toen HTS met IR en ME tijdens mijn HTS-stage). Er is redelijk wat overlap in de ATPL-theorie met een aantal HTS-vakken. Naast de 'algemene' luchtvaartzaken die je op de HTS leert, krijg je te maken met een aantal typisch technische vakken zoals electrotechniek, electronica, mechanica en meet- en regeltechniek. Mijn ervaring is, dat je wat analytischer naar een vliegtuig leert kijken. Dat heeft als handicap, dat je bij een klacht tijdens de vlucht meteen wilt gaan storingszoeken. Dat is bij de meeste operators alleen niet de bedoeling...
Ik denk dat je profijt zult hebben van de inhoud van de opleiding en van de bijverschijnselen zoals levenservaring en algemene (technische) ontwikkeling. Voor de critici: HTS Aviation is zeker geen geneuzel op bouten- en moerenniveau, daarvoor moet je eerder bij vliegtuigbouw zijn, of bij werktuigbouw. Tijdens de opleiding kijk je meer naar systemen als geheel en de integratie ervan in het vliegtuig. Ook is er ruimte om je te ontwikkelen in een meer operationele richting.
Erik.