Vraag over gehoor

San`85

New member
Hallo allemaal,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; ik loop al een tijdje met een raar soort druk op mijn oren. Ook hoor ik alles nogal dof. Ik weet dat dit geen medisch forum is maar wil weten of er verkeersvliegers(of anderen) zijn met dezelfde ervaringen.
De druk op mijn oren is `s ochtends het grootst. In de loop van de dag wordt het beter, vooral als ik iets scherps (sambal:mad:) eet wil de boel nog weleens openspringen, waarna ik alles weer kraakhelder hoor, maar dit is helaas slechts tijdelijk.

Nu ben ik twee maanden geleden bij de KNO-arts geweest. Deze heeft toen een neuspray voorgeschreven, i.c.m. tabletten tegen overgevoeligheid van het neusslijmvlies. Dit heeft niets geholpen.
Nu ben ik vanmiddag weer teruggeweest bij de afdeling. Het is voor de KNO-arts nu duidelijk dat de buis van Eustachius verstopt zit wat zorgt voor een onderdruk in het middenoor, en dat dit niet te verhelpen is met medicijnen. Een goede oplossing leek hem buisjes, zodat de druk voor en achter het trommelvlies weer gelijk wordt.
Voordat deze beslissing genomen wordt, leek het hem zinvol een gaatje te prikken in het trommelvlies om te kijken of dit verbetering geeft binnen drie dagen. Dit is vanmiddag gedaan en ik merkte gelijk al verbetering. Gevoel van druk is weg en ik hoor beter.

Nu is mijn vraag hoe jullie tegen buisjes aankijken. Ik "hoor";) nogal wat negatieve geluiden over het plaatsen van buisjes. Zo zou op de lange termijn het gehoor kunnen achteruitgaan.http://www.oorzaken.nl/lange_termijn_buisjes.htm Dit is natuurlijk iets waar ik absoluut niet op zit wachten.
Ook lijkt mij buisjes niet echt een goede manier om het probleem te bestrijden, het lijkt mij dat hiermee niet de hoofdoorzaak wordt weggenomen(verstopte buis v. Eustachius) maar slechts de klachten(onderdruk). Zijn hier toevallig mensen die ervaring hebben met buisjes in de oren i.c.m. vliegen? Graag jullie visie hierop. Kan het hebben van buisjes problemen geven bij de medische keuring?

Alvast bedankt voor jullie reactie,


Sander
 
Kan het hebben van buisjes problemen geven bij de medische keuring?

Sander, lastig probleem. Maar het beste lijkt me toch, net zoals alle andere medische klachten waar mensen zich op dit forum mee melden, om contact op te nemen met een Medical Centre.

Daar, althans dat zou ik wel verwachten, zou je goed en eenduidig voorgelicht moeten worden, ipv de befaamde "ik heb gehoord dat" en "ik ken iemand die".
 
Zo zou op de lange termijn het gehoor kunnen achteruitgaan

Als klein kind heb ik ze een paar jaar gehad. Daarna nooit problemen gehad.
Ik neem aan dat je 25 bent? Geen idee hoe dat werkt met een (jong) volwassene.
 
Sander, lastig probleem. Maar het beste lijkt me toch, net zoals alle andere medische klachten waar mensen zich op dit forum mee melden, om contact op te nemen met een Medical Centre.

Daar, althans dat zou ik wel verwachten, zou je goed en eenduidig voorgelicht moeten worden, ipv de befaamde "ik heb gehoord dat" en "ik ken iemand die".

Ja dat is misschien wel het beste. Ik ga morgen wel even bellen met een Aviation Medical Centre om te vragen wat de ervaringen zijn.

Als klein kind heb ik ze een paar jaar gehad. Daarna nooit problemen gehad.
Ik neem aan dat je 25 bent? Geen idee hoe dat werkt met een (jong) volwassene.

Ik ben inderdaad 25. In ieder geval goed om te horen dat jij nergens problemen mee hebt gehad.
 
San,

Ik heb hetzelfde probleem gehad op m'n 22e. Toen werd mijn gehoor ook doffer en ging dat zo langzaam dat je je er niet bewust van bent, maar wel op een gegeven moment merkt dat je gesprekken lastiger kunt volgen. Op een gegeven moment maar naar de huisarts gegaan die medicijnen heeft voorgeschreven. Dat hielp niet en dus naar KNO-arts gestuurd die zwaardere medicijnen voorschreef. Ook dat hielp niet en ondertussen had ik het idee dat ik maar 50% kon horen en niet meer sociaal kon meedoen met gesprekken (je hoort en verstaat alles wel, maar je moet dan zo geconcentreerd luisteren dat je niet in staat bent om gelijk te reageren. Snelle conversaties dus lastig om in mee te gaan).

Uiteindelijk buisjes gekregen en men heeft via mijn neus een botje doorbroken en toen werd er met zoutwater de holtes schoongespoten. Daar kwam zoveel ranzigheid uit waar ik van schrok (mond open en het ranzige vocht in een bakje laten lopen) Daarna was de ontsteking bij de buis van eustachius verdwenen en dus ook het opgehoopte vocht achter de trommelvliezen.

En toen ik van het ziekenhuis naar huis fietste, merkte ik ineens weer dat de blaadjes konden ristelen, en dat m'n fiets aan alle kanten pieptte. Nooit zo blij geweest met mijn gehoor! (Al had ik dat de 2/3 maanden daarvoor niet beseft)
 
Allemaal heel herkenbaar Tampie,

Toen ik eergisteren het ziekenhuis verliet nadat die KNO-arts een gaatje in mn trommelvlies had geprikt hoorde ik ook meteen allemaal dingen die ik in tijden niet meer gehoord had. Ik ben dan ook met een big smile naar huis gereden. Dan pas kom je erachter hoeveel je eigenlijk hebt aan je gehoor. Je hele beleving van alledaagse dingen wordt anders. Zoals jij al aangeeft van die ritselende blaadjes, die had ik ook al in tijden niet meer gehoord.

Ook die vertraging waarmee het geluid binnenkomt is behoorlijk irritant. Snelle gesprekken gaat bij mij ook lastig. Het lijkt af en toe wel alsof het geluid eerst door een donzen dekbed heen moet voordat het door de hersenen wordt "vertaald". Als ik zelf praat hoor ik soms mijn eigen stem. En in ruimte`s met veel achtergrondgeluid (café:biertje:) moet ik enorm veel moeite doen om iemand te kunnen verstaan. Terwijl vrienden dan bijvoorbeeld gewoon kunnen converseren op één meter afstand. Best lastig om iemand anders dan steeds iets te laten herhalen. Voel me dan soms net een kerel van 83 met lege batterijtjes achter z'n oren:grijns:

Inmiddels is dat geprikte trommelvliesgaatje weer dichtgegroeid, en ik merk gelijk dat het nu alweer slechter is geworden.
Als het aan mij ligt mag de KNO-arts buisjes plaatsen. Ik heb zojuist een mailtje gestuurd naar een Aviation Medical Centre of het eventuele problemen kan opleveren(telefonisch antwoord was niet mogelijk). Even afwachten dus.

Iedereen in ieder geval bedankt voor de info!

gr San
 
Als je buis van Eustachius verstopt zit, zal je moeite hebben met klaren (belangrijk bij drukveranderingen).

Mensen die buisjes hebben gehad, krijgen behalve een audiogram ook een tympanogram om de trommelvliezen te beoordelen
 
Back
Top