Vraag en Aanbod

Bij Stella zijn het er wel meer dan 40. Ik gok zo rond de 80-100.
Vanaf nu worden het er wel veel, want nu komen de leerlingen van school af die begonnen zijn in de tijd dat ze elke maand een klas startten.
 
@ Camel en @ Lammetje,

Hebben we het over afstudeerders per jaar of schoolcapaciteit.?
Even confirmeren dan kunnen we het staatje aanpassen.

Cheers
Art
 
Afgestudeerden per jaar. Capaciteit zal niet veel groter zijn, maar dat aantal is redelijk constant.
 
Goeiemorgen allemaal,

ik lees al een tijdje mee op dit forum en ik post nu mijn eerste bericht.
Ik weet van martinair dat er 3 klassen per jaar beginnen met ongeveer 12 leerlingen per klas. Mijn kleine bijdragen.

Greetz,

SVZ
 
AIS ??
DFA 20
KLS 140
NLS 120
Stella 100 (kunnen dit meerdere mensen bevestigen?
ICA 10 (mijn inschatting)
Martinair 10 (mijn inschatting)
EPST 50
LLS 5
Modulair 20 (mijn inschatting)

Nieuw totaal, 475.

Nog input ??

Cheers
Art
 
Art,

Ik denk dat je de Modulaire mensen nog wel wat kan opschroeven, als ik al zie wat er bij Singles & Twins per jaar opgeleid word, dat is toch ook wel een man of 10, en dat zijn allemaal Modulaire mensen, en zo gaat het ook bij de Vliegclub Rotterdam en bij Wings over Holland en bij Polder Aviation en consorten.

Totaal verwacht ik wel een man of 40/50 als modulaire studenten, meestal de wat oudere.

Ben zelf ook één van die types en er waren er heel wat met mij die het zo gedaan hebben. Meestal met een baan erbij, dus klaar voor € 60 000.- en ook nog lekker de belasting aftrek van die €15 000.- per jaar gehad die je mag opgeven voor de belasting als je boven de 30 bent.

€ 15000.- /100 = € 150.- 1% = € 150.-

Loonbelasting voor een beetje een normale baan is 42%

Dus 42% * € 150.- = €6300.- Belasting teruggave
Dit dus 4 jaar lang = 4 * € 6300.- = € 25200.- Belasting teruggave

Totale prijs vliegopleiding = € 60 000.- - € 25200.- = € 34800.- !!!!

Als je geluk hebt verdien je nog meer met je baan en betaal je ook meer belasting, het klinkt raar, maar in dit geval is dat gunstig, het liefst 50%!

50% * € 150.- = € 7500.- Belasting terug gave.
4* € 7500 = € 30 000.- Belasing terug gave over de hele opleiding.

€ 60 000.- - € 30 000.- = € 30 000.- voor de gehele opleiding!!!!

Dit is dan natuurlijk wel wanneer je alles over een aantal jaren uitspreid, je kan alles ook sneller doen maar dan heb je minder aftrek. Ik heb zelf eerst m'n PPL gedaan, ben toen uren gaan bouwen voor de benodigde 100 uur PIC, In de tussentijd begonnen met de ATPL theorie, intussen wel zorgen dat je doorgaat en probeert gemiddeld de kosten te maken zodat je gunstig uitkomt per jaar zodat de aftrek posten kloppen. Bijvoorbeeld wanneer je klaar bent in November met de praktijk opleiding, niet eerder dan in Januari de MCC doen/ Betalen want dan valt dat weer over het volgende jaar. Het liefst nog de ME-IR en de MCC doen in het volgende jaar zodat het allemaal goed uitkomt.

Tja, dan ben je voor heel wat minder klaar als menigeen die naar Stella en consorten gaat. ;) En uiteindelijk heb je net zo veel kans, dat heb ik zelf aan den lijve ondervonden, ben de mannen van de andere scholen op meerdere plekken tegen gekomen. En niemand was er via de school, allemaal op eigen kracht dus net zoveel kans!

Maar goed, back on Topic, Ik denk dat het totaal van Modulaire mensen minimaal 40 per jaar is!

Groeten

:radar: André :radar:
 
Last edited:
AIS ??
DFA 20
KLS 140
NLS 120
Stella 100 (kunnen dit meerdere mensen bevestigen?
ICA 10 (mijn inschatting)
Martinair 20
EPST 50
LLS 5
Modulair 40

Nieuw totaal, 505 (Ongeveer het zelfde aantal als Iz in een ander topic genoemd heeft)
Anyway, 500 per jaar, dat is nogal wat. En dit zijn dan nog de Nederlanders. Omringende landen en de U.K. hebben hun eigen aanwas en als een en ander trendmatig is dan zie ik niet zo een twee drie waar die duizenden (?) per jaar allemaal aan de bak kunnen.

De bijdrage van Andre hierboven heb ik met belangstelling gelezen.
"€ 60 000.- - € 30 000.- = € 30 000.- voor de gehele opleiding!!!!"


Je kan natuurlijk niet een achtien jarige schoolverlater vergelijken met iemand diie vanuit een baan met voldoende inkomen een bij hem passend alternatief heeft gevonden. Maar, in deze barre tijden, en die gaan nog zeker drie to vier jaar duren, is een modulaire weg volgen met een afwachtende houding wellicht wat meer aan te raden dan met eyes wide shut in het diepe springen terwijl je nog niet kunt zwemmen.

Vijfhonderd Nederlandse vliegers erbij per jaar, dat zijn fameuze cijfers, zouden ze in Belgie zeggen.

Even hierover nog een vraagje aan Iz, heeft de VNV hier een mening over?
Ik kan me zo voorstellen dat men daar wel een juist beeld van de jaarlijkse aanwas van nieuwe vliegers heeft.

Cheers
Art
 
Art,

Je hebt gelijk met je verhaal dat dit niet opgaat voor een 18 jarige, misschien vertroebeld dit het verhaal een beetje.

Maar evengoed, als je een iets minder betalende baan hebt betaal je nog steeds 42% belasting, dus het scheelt een paar duizend zoals je in het voorbeeld kan zien.

Ik ken echter mensen hier op het board, die het vliegen een warm hart toedragen en momenteel nog geen piloot zijn maar dat wellicht best willen worden. Die mensen zijn nog geen 22 jaar en zelfs voor hen gaat mijn verhaal al op simpelweg omdat ze al een goeie baan hebben!

Dus als je zodra je van school komt een goeie baan opzoekt waar je redelijk gaat verdienen dan gaat dit verhaal al werken. Het mooste is dat je niet eens zo veel later klaar bent dan wanneer je naar een grote school gaat. OK bij de KLS loopt het volgens mij redelijk door. Maar als ik de Stella jongens spreek die bij CAE in de Ryanair cursus zaten, die hebben er langer overgedaan dan ik, terwijl ik het naast een fulltime baan gedaan heb!

Zij hebben inclusief de Typerating € 170 000.- schuld! Dat duurt even voordat dat afbetaald is, natuurlijk krijgen zij ook belasting aftrek, echter kom je niet in de buurt van een Modulaire student omdat je nou eenmaal meer terug kan krijgen dan wat je per jaar betaald.

Dus, eerst even goed nadenken en ZEKER heel Airwork afspeuren scheelt je een heleboel geld! Tevens is het zo dat je na het afronden van je vliegopleiding nog steeds een baan hebt! Dus je zit te wachten en te solliciteren, maar je hebt tegelijkertijd wel een inkomen. Dus je kan ook meteen beginnen met het aflossen van je schuld. Tevens is het ook nog een keer makkelijker om aan een lening te komen want je hebt een baan. Zoals je ziet, het mes snijd aan alle kanten.

Groeten

:radar: André :radar:
 
Tevens is het zo dat je na het afronden van je vliegopleiding nog steeds een baan hebt! Dus je zit te wachten en te solliciteren, maar je hebt tegelijkertijd wel een inkomen. Dus je kan ook meteen beginnen met het aflossen van je schuld. Tevens is het ook nog een keer makkelijker om aan een lening te komen want je hebt een baan. Zoals je ziet, het mes snijd aan alle kanten.

André

hoe reageerde je baas er op dat je met een vliegopleiding bezig was en dat je op een bepaald moment aan het solliciteren was?
Het is mijn ervaring dat je positie op je werk verslechterd zodra er bekend wordt dat je weg bent zodra je de kans krijgt. Herken je dit? En zo ja, hoe ben je daar dan mee om gegaan?

Verder is het misschien zo dat jij de mazzel gehad om in een tijd dat er veel piloten nodig waren de markt op kwam. Hoe zit het met de positie van modulaire mensen op het moment dat er wat meer krapte op de arbeidsmarkt komt. (Dan doel ik vooral op de positie van AI's.)

Wellicht handig om hier een apart topic van te maken.

Groeten,
FF
 
Last edited:
Stella begon ongeveer in 2006 met klassen van gemiddeld 12 leerlingen. Iedere maand een nieuwe klas. Ik weet niet hoeveel het er nu zijn. Maar zie hieronder wat het gaat worden.

Stella Beek is er nu ook bijgekomen. Dus ik zeg gemiddeld 12 x 12 x 2 = 288 leerlingen die per jaar beginnen. Dus over een jaar zal dat het aantal worden wat per jaar de school verlaat. En als ze aan de 500 gaan komen met de derde locatie wordt het nog meer.
 
Hi FF,

Ook ik ben zo iemand die op `oudere` leeftijd, 32 (nu 33), is gestart aan het verwezenlijke van een ambitie, droom vanuit de kindertijd. Jarenlang heb ik aan zweefvliegen gedaan en nog steeds, maar toch was de ambitie om te gaan vliegen groter dan het een droom te laten.

Dus ik ben begonnen in een periode dat het nog allemaal best goed was, dus niets aan de hand zou je zeggen. En ja de wereld ziet er nu anders uit, maar dat maakt voor mij en de ambitie niets uit. Ik heb besloten om het af te ronden en een baan te gaan zoeken. En ook geluk speelt hier natuurlijk een rol in, zoals het ergens zijn op net het juiste tijdstip in de juiste omgeving. En daarnaast is het niet alleen zo dat je een goede vlieger dient te zijn, maar ook je hele attitude speelt een rol en denk (ik kan het mis hebben, heb ook de wijsheid niet in pacht) komt het op een stukje gunnen van de andere kant uit.

In ieder geval hoop ik over een jaar klaar te zijn en dan te gaan solliciteren als 34 jarige. En dat betekent ook, om op je vraag terug te komen, dat ik dit aan mijn werkgever min of meer heb verteld. En dat weten ze. Ook betekent dit dat ik naar alle waarschijnlijkheid volgend jaar een half jaar onbetaald verlof ga nemen om de laatste periode fulltime aan de slag te gaan. En of dit betekent dat ik op dat moment stil sta op mijn werk, dat denk ik wel, maar dat is wel een afweging die ik bewust heb gemaakt. En heb ik er spijt van? Nee dat niet, maar ik zou liegen als ik er niet over nadenk en mijzelf de vraag stel 'is het het waard om dit te doen' En weet je. Het antwoord is overduidelijk elke keer weer. Ja en dat zorgt ervoor dat ik dit hele mooie avontuur intens beleef en dat ik gaandeweg ook steeds meer contacten op doe die mij verder helpen.

Grtz
Stabilo
 
Last edited:
Hi Stabilo.

Welkom in de discussie.
Ik neem aan gezien je reply dat je niet eerder een integrated opleiding hebt overwogen en dat je op een gegeven moment hebt besloten je ambitie te volgen.

Volgens je profiel ben je al halverwege, maar kan je misschien iets meer toelichten over je huidige omstandigheden, je baan, vooropleiding en gezins situatie.
Het gaat er niet om je levensloop hier even op het board te gooien maar een indicatie hoe je daar gekomen bent waar je nu zit en je stap naar een baan als verkeersvlieger zou andere, nog twijfelende of minder zekere potentiele kandidaten een zetje in de goede richting kunnen geven.

Ik heb het in dit verband al eerder gezegd, vlieger worden door middel van een "gegarandeerde" opleiding is op het moment wellicht een grotere gok dan een vlieger opleiding stap voor stap aan te pakken vanuit een gevestigde basis.

Te oud ben je niet. Als straks, zie de reklame, de pensioengolven over je heen komen, de dertigduizend airliners die de fabriek verlaten hebben met vliegers gevuld moeten worden, de credit crunch is omgebogen naar een oververhitte economie en hedge funds weer in genade zijn aangenomen, dan heb jij, net als ieder ander, voldoende baankansen. Jij, zonder mega schuld.

Als het straks inderdaad zo is dat er tienduizenden vliegers te kort zijn dan komt iedereen aan de bak, twintig jaar of veertig jaar oud. Als het niet zo is komt niemand aan de bak. Jij hebt dan nog in ieder geval een opleiding en werkervaring om op terug te vallen.

Stapje voor stapje Stabilo, als de tijd rijp is krijg je je baan.

Cheers
Art
 
Art,

Ter aanvulling; Vliegclub Rotterdam (VCR) heeft afgelopen jaar zo'n 40 studenten gehad. Het overgrote deel houdt het bij PPL. Bij elkaar schat ik in dat per jaar gemiddeld een man of 5 van de VCR zich in de markt begeven voor verkeersvliegers. Omdat modulaire studenten, zoals gezegt modulair zijn, en net als ik van FTO naar FTO hoppen is het wat lastig om een inschatting te maken maar ik denk dat de eerder genoemde 40 een goede schatting is.

Wat betreft een modulaire opleiding kan ik net als Andre beamen dat, mits je er hard aan trekt, de opleiding in een vergelijkbare tijd kan afronden. Zelf heb ik er 1,5 jaar over gedaan (alles in minimale uren), naast een partime baan. De opleiding heeft me zo'n 38k gekost, (heb ik de balasting aftrek nog niet van afgehaald). Het grootste deel kon ik contant betalen, de rest is geleend.

Inmiddels hebben zich een aantal maatschappijen zich geïntresseerd getoont in mijn CV. Sommige maatschappijen wachten nog even af tot betere tijden maar toch mag ik gelukkig binnenkort op selectie verschijnen ;-)

mvg
Ditched
 
Hi Ditched,

Ook welkom in de discussie.
Heb je eerdere postings even doorgenomen en het ontbreekt je in ieder geval niet aan ambitie. Heb het nog niet eerder gezien, van de zeevaart naar de luchtvaart,
Wel de andere kant op, maar dat waren op leeftijd geraakte gezagvoerders die, meestal om hun tweede echtgenote of derde vriendin te imponeren, een zeilboot aanschaften.

Hoe oud ben je nu en heb je een familie die van je afhankelijk is?
Deze info alleen maar om het beeld van de life career change in het juiste perspectief te plaatsen.

Algemeen, interessante reacties dames en heren.
Wie volgt.

Cheers
Art
 
Hi Art,

Om terug te komen op je vragen en wellicht interessant voor anderen een korte beschrijving van mijn route en beweegredenen.
Ook ik heb een kleine 10 jaar geleden selecties gedaan om een integrated opleiding te volgen. Dit heb ik destijds bij EPST gedaan. En ondanks dat mijn compass tests en andere schriftelijke tests voldoende waren ben ik toch afgevallen. De reden hiervoor was enerzijds dat ik “te oud” zou zijn ten opzichte van de rest van de groep. De leeftijdsgrens was destijds meen ik 25 of 26 jaar en daar zat ik net aan. Plus dat men de gedachten had dat ik niet iets van anderen zou willen aannemen of leren. Natuurlijk vond ik dat jammer en zag dat enigszins anders, maar heb wel altijd de mening van anderen gerespecteerd. Dus daarmee viel deze mogelijkheid af en omdat ik geen natuurkunde in mijn eindexamens had gedaan agv “gemakzucht” hield de mogelijkheid voor een NLS, KLS voor mij snel op. Wel bestond er de mogelijkheid om via het IAC door te gaan en heb daar dan ook wat gesprekken gevoerd en deze waren positief, alleen gevoelsmatig zat het niet lekker. Dat heb ik dan ook niet gedaan.

Daarna mijn huidige vrouw leren kennen en zij gaf mij als cadeau wat zweefvlieglessen en zodoende ben ik gaan zweefvliegen. En daarmee ging dan toch een droom in vervulling. Nou kan men vragen waarom dat dan niet eerder gedaan? Heel simpel omdat ik ook een andere kant van de welvaartsstaat heb meegemaakt en dat er simpelweg niet inzat. Anyway. Ik ben dus gaan zweefvliegen en daar kom je in aanraking met vrienden die ook beroepsmatig vliegen en dan gaat het bloed toch kruipen waar het niet gaan kan. Dus ben toen een paar jaar geleden opnieuw gaan plannen en voorbereiden om alles modulair te gaan doen via Amerika (NAC of OFT), alleen daar bleef het bij. Het bleef daarbij omdat een droom opeens wel heel realistisch zou kunnen worden met het risico dat het niet lukt of tegenvalt. Of dat het een dusdanige impact op je priveleven heeft dat je daar misschien de prijs voor dient te betalen. Ik heb dan ook gewacht om deze verdere stap te maken.
In de tussentijd ben ik gewoon full time aan het werk geweest. Ik werk in de ICT als teamleider, testmanager en kom op veel verschillende locaties en met verschillende mensen in aanraking. En natuurlijk is ook dat heel interessant, maar het kan mij niet dusdanig motiveren dat ik dit tot mijn pensioen zo zou willen doen. En zeker niet omdat mijn vrouw, alles lerares, elke dag met hele (mooie) verhalen thuiskomt en dat ik kan zien dat zij enorm veel plezier in haar werk heeft. Niet dat ik jaloers ben, nee integendeel, ik gun het haar enorm. Alleen was dit voor mij wel het moment om actie te ondernemen om je best te doen om zelf ook een dergelijke situatie te realiseren.
Ik ben dan ook eind 2006 via de KLM aeroclub gaan lessen en dit traject ging voorspoedig en heb dan ook eind 2007 mijn PPL gehaald. En had van te voren met mn vrouw afgesproken om elke mijlpaal als evaluatiemoment te zien of te beslissen verder of niet. En zo hebben we vorig jaar besloten om verder te gaan. Nadrukkelijk zeg ik erbij “we”, want je komt als modulair student momenten tegen dat het best zwaar is, zeker omdat je het dient te combineren met je werk. Het feit dat je niet bij alle feestjes kan zijn, momenten die je tegenkomt in je persoonlijke omstandigheid met bijvoorbeeld kinderwensen etc., ik heb het meegemaakt en dat maakt het verdomd zwaar. En dan is het fijn dat er iemand is die je kan steunen.

Ik merk nu trouwens dat ik wel een heel lang verhaal aan het schrijven ben, het is soms net hetzelfde als wanneer ik aan het kletsen ben. Jullie moeten het me maar vergeven 
Dus na mijn PPL gekozen om de ATPL studie modulair te gaan doen. En dan is de vraag waar? Via bijvoorbeeld Orbit of wellicht via Oxford Aviation Academy (OAA)? Ik heb toen gekozen om het via OAA te gaan doen. De reden hiervoor is dat wanneer je OAA groundschool gedaan hebt je ook de mogelijkheid hebt om het ME-IR-CPL traject via hen te doen parallel aan de integrated studenten. En dat kan alleen wanneer je de groundschool ook via hen hebt gedaan. En waarvoor zou ik daarvoor willen kiezen. Voor mij is dat redelijk eenvoudig. Ik ben niet meer een van de jongste (zeg ik als 33 jarige) en probeer mijn kansen op een eerste baan zo optimaal mogelijk te maken. En ik schat nu in de huidige periode in dat een OAA een redelijke naam heeft waarmee je op je cv kan aankomen en dat dit je extra kans en biedt. En natuurlijk geldt ook hier dat het niet de school/FTO is die jou aan de baan helpt, het ligt aan jezelf denk ik. Maar je kan denk ik wel altijd zelf de uitgangspositie proberen te optimaliseren.
Hoe doe ik het verder met betrekking tot mijn werk. Ik heb als ICT consultant redelijk de luxe gehad dat ik op opdrachten zat waarbij, hoe zeg ik dat, werkzaamheden parallel gedaan konden worden. En daarmee realiseer je ook wat tijdwinst. En ook mijn directe collega’s vonden/vinden het geweldig waarmee ik bezig ben en zijn zodoende ook bereid om een stap extra te zetten, zodat ik wat tijd over heb. Wel is het zo dat ik volgend jaar zoals het er nu naar uitziet een half jaar sabbatical wil nemen om mij 100% op de laatste fase te richten.
En daarna? Tsja wie zal het zeggen. Ik hoop ergens op het juiste moment op de juiste plaats te zijn waar een goede klik bestaat en mensen mij het vertrouwen geven om mijn jongensdroom/ambitie in vervulling te laten gaan.


Het is wat lang geworden ... sorry :) Mochten anderen nog vragen hebben ... let me know.
Grtz
Stabilo
 
Hier nog zo'n zeevarende met ambities. Door omstandigheden begonnen aan het modulaire traject ipv integrated en naarmate de tijd vorderd lijkt dat een blessing in disguise te zijn geweest. Jarenlang passagiers heen en weer gevaren (trouwens nog steeds) maar nu toch de overstap richting de luchtvaart. Wel even een kant tekening voor mensen die ook aan modulair zitten te denken, reken jezelf niet rijk qua tijd, dingen duren vaak langer dan je van te voren ingeschat had. Mijns inziens weegt dat echter ruim op tegenover de veel lagere uiteindelijke kosten. ook ik doe het via Orbit en een FTO in Lelystad waar ik tot nog toe erg over te spreken ben. Ik weet dat daar nu op zijn minst 5 man bezig zijn via dezelfde weg dus ik denk dat Andre's inschatting van 40 in totaal redelijk gefundeerd is.

Groeten C
 
De grootste zorg die ik zou hebben bij modulair is het zo goed als totale gebrek aan connecties in de luchtvaart, iets wat in mijn ervaring redelijk cruciaal is, zeker in slechtere tijden. In goede tijden zijn je keuzes gelimiteerd tot de onderbetaalde baantjes, mits je geluk heb. Goed, dan wordt je nog steeds betaald voor vliegen en je hebt nauwelijks schuld. Maar het kan dus zo ook z'n keerzijde hebben, lijkt mij.
 
@nosig,

Maar ik ken jou toch :yeehaa:

Verder ben ik het wel met je eens dat het hebben van connecties een voordeel kan opleveren. Vandaar dat een AB bijvoorbeeld ook altijd interessant kan zijn om naast alle mooie (sterke) verhalen die aan de bar verteld worden je ook de personen in kwestie kan leren kennen. Althans daar ga ik een beetje vanuit, bedoel ben ook nog niet eerder op de borrel geweest, maar kan me niet voorstellen dat deze heel anders zullen zijn dan de borrels bij ons op de club of zoals ik ze ken van het zweefvliegen.

Grtz, stabilo
 
Vandaar dat een AB bijvoorbeeld ook altijd interessant kan zijn om naast alle mooie (sterke) verhalen die aan de bar verteld worden je ook de personen in kwestie kan leren kennen. Althans daar ga ik een beetje vanuit, bedoel ben ook nog niet eerder op de borrel geweest, maar kan me niet voorstellen dat deze heel anders zullen zijn dan de borrels bij ons op de club of zoals ik ze ken van het zweefvliegen.

Grtz, stabilo

Stabilo,

Het vershil is dat hier mannen met een beetje meer SA staan :)

Groeten

:radar: André :radar:
 
Back
Top