vraag betreffende checklists

Als ze op Schiphol nou eens een keer net zo snel worden als elders op de wereld, hoeven we ook niet zo lang te wachten voordat de motoren uit staan.

De afhandeling of de verkeersleiding?
Met de afhandeling (ServisAir) kan ik het alleen maar met je eens zijn... wat een b**t bedrijf is dat zeg qua snelheid.
 
Met de afhandeling (ServisAir) kan ik het alleen maar met je eens zijn... wat een b**t bedrijf is dat zeg qua snelheid.

JA!!

Gelukkig zijn ze recent overgenomen door Swissport. Hopelijk kunnen zij hun uitstekende discipline elders in Europa op Schiphol een beetje bij het huidige Servisair personeel erin krijgen.



Vwb checklists: Flow and read.. (737)
 
Bij ons duurt het ook even voor het Seatbelts sign uit gaat, omdat dit pas gebeurt als de motoren uitgezet zijn.
De motoren gaan pas uit als de GPU is aangesloten, en helaas is onze afhandelaar daar niet altijd even snel mee.
APU starten tijdens taxi is ook een oplossing, maar in het kader van groen vliegen en brandstof besparen doen we dat dus niet :)

Wat doe je dan bij een tailpipe fire? Je kan dan niet cranken...
 
Toch wel frappant om te zien dat er bijna niemand anders met een read and do checklist is....
Heren bedankt voor de feedback.
 
Wat doe je dan bij een tailpipe fire? Je kan dan niet cranken...

Huh?

Wat doe je dan als je geen apu hebt? Of de apu bleed u/s is? Of wanneer je single-engine taxi doet waarbij er niemand is om je te vertellen dat er een tailpipe fire is?

Heb 2 keer een tailpipe fire gehad, geen enkele indicatie in cockpit. En in beide gevallen staat de groundcrew wat te stuntelen. Overigens beide keren bij start, onverbrande olie in exhaust.
 
Phoenix-x: in de 3 jets and the turboprop die ik gevlogen heb is een tailpipe fire nooit een reden geweest om een apu te starten. De enige redden om de apu te starten na de landing is om onbetrouwbare external power te vermijden of airconditioning. Ga je ergens heen waar ze snel zijn met external power (en het is betrouwbaar) dan gaat de apu helemaal niet aan. En als de apu uit het vliegtuig gehaald is voor overhaul...... dan hoop je dat het niet te heet is buiten, dat er external air aanwezig is en de external power goed werkt. Is dat niet het geval dan laat je een van de hele grote APU's draaien.
 
Huh?

Wat doe je dan als je geen apu hebt? Of de apu bleed u/s is? Of wanneer je single-engine taxi doet waarbij er niemand is om je te vertellen dat er een tailpipe fire is?

Heb 2 keer een tailpipe fire gehad, geen enkele indicatie in cockpit. En in beide gevallen staat de groundcrew wat te stuntelen. Overigens beide keren bij start, onverbrande olie in exhaust.

Nee, je krijgt er ook meestal weinig/geen indicatie van in de cockpit. Bij single-engine taxi ga je uit van informatie uit de cabine of misschien ATC.
En bij dispatch zonder APU/APU Bleed (of welke fout dan ook) is hoe dan ook de MEL een afweging van noodzaak; de kans dat er in de tijd dat je zonder zit een probleem optreedt tov het risico van dat probleem (vandaar de categorieën).

Maar goed, ik zeg niet dat het niet anders KAN (ik heb ook voor toko's gevlogen waar we hem helemaal niet startten). Het was gewoon een vraagje omdat tailpipe fires niet extreem zeldzaam zijn (relatief gezien dan) en de kosten flink oplopen als je external extuingishing agents (oftewel brandweer) gaat gebruiken.

Just a thought... 't zal je niet gauw om zeep helpen nee. 't Is ook zeker niet verplicht. Hoewel APU ... START (may be delayed until prior shutdown) in de FCOM staat, en niet APU... AS REQD. Maar de FCOM is ook niet heel fuel-saving dus dat zegt zeker niet alles.
 
Back
Top