vraag betreffende checklists

Thioda

Member
Beste lezers, kollega's,

Dit spookt al een tijdje door mijn kop: wat voor filosofie hanteren andere maatschappijen als het aankomt op de Normal checklist?
Hebben jullie de "follow up" of de "read and do" variant? Graag even erbij zetten welke club het betreft.
Indien je vreest voor je anonimiteit is een PM uiteraard ook welkom.

Bij voorbaat dank:biertje:
 
Ik denk dat niemand een read and do heeft voor een normal checklist?

Dat wordt normaal gesproken alleen voorgeschreven bij de NNC bij zowel Boeing als Airpiss.
 
Tja mijn huidige werkgever heeft dus wel een read and do voor de normal, wat mij ook een beetje stoort als ik eerlijk ben.
Ik had van een collega vernomen dat alle grote maatschappijen tegenwoordig "follow up" (of "flow and read") hebben maar ik wilde het zelf even onderzoeken aan de hand van dit topic. :)
Hoe zit het met de filosofie van "stille" punten bij A & B?
 
Is/was KLM niet 'read and do'? Die indruk krijg ik wel als ik de cockpit video's bekijk. (en duurt het daarom ook zo lang voordat de seat belt sign uitgaat als het vliegtuig geparkeerd staat aan de gate, waardoor niemand meer let op dat bordje?).
 
Airbus A320-family: flow and read

Een aantal checklisten zijn op het tafeltje gedrukt en worden voorgelezen om de acties te bevestigen (items zijn dan al reeds uitgevoerd)
- Before Start C/L
- After Start C/L
- Parking C/L
- Leaving Airplan C/L

Een aantal checklisten worden in ECAM weergegeven
- TO C/L
- Landing C/L

Wat betreft die Seatbelts-OFF, die is bij onze firma ook pas heel laat. Na parkeren en het uitzetten van de motoren geeft de purser het bevel dat de deuren dis-armed kunnen worden. Dan loopt de purser de cockpit in en bevestigen we samen dat ze allemaal dis-armed zijn (op de ECAM) en gaan de seatbelts op OFF. De standaard procedure voor de FA's is ook dat de deuren pas open mogen als:
- Motoren uit
- Disarmed
- Seatbelts OFF
In de praktijk staat dan ook al de helft in het gangpad voor het lichtje Seatbelts uit is. Soms als je even stilstaat en nog een paar meter moet taxi-en, dan moeten we er even een PA tegenaan gooien om iedereen weer in de stoelen te krijgen.
 
In de praktijk staat dan ook al de helft in het gangpad voor het lichtje Seatbelts uit is. Soms als je even stilstaat en nog een paar meter moet taxi-en, dan moeten we er even een PA tegenaan gooien om iedereen weer in de stoelen te krijgen.

Hoe groter het tokkie gehalte in de kist, hoe erger dit is.

Tokkiecharters uit Antalya zijn het ergste daarmee ;)
 
Die PA geef ik altijd al voordat ik bijna stil sta.

"Gewoon zitten blijven en op dat stomme lichtje letten! Als hij uit is zijn we er en mag u opstaan..."

Ok maar dan iets netter :)
 
Is/was KLM niet 'read and do'? Die indruk krijg ik wel als ik de cockpit video's bekijk. (en duurt het daarom ook zo lang voordat de seat belt sign uitgaat als het vliegtuig geparkeerd staat aan de gate, waardoor niemand meer let op dat bordje?).

Dat was zo bij de 747 (classic). Nu, al sinds het boppen, maar ook daarvoor op de 76 en 73, een do (flow) and read. Met op de checklist alleen nog maar de killer items.
bv: before t/o checklist: - flaps ............
Een item dus slechts.
Taxy-in checklist bestaat niet meer, alles via een memory procedure.
 
Flow and read. flydubai 737-800.

Het doen van een PA in een andere taal dan Arabic heeft 0 nut bij ons. Vele pax spreken geen engels, er wordt toch niet geluisterd en men pakt de baggage alvast tijdens het taxiien. Het is een andere mentaliteit/wereld. Maar we blijven het proberen om het volgens de normale westerse maatstaven te doen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet veel cabin crew heb meegemaakt die zo 'knap' met dit soort situaties omgaan. Nog steeds impressed met ze.

Seatbelts OFF is part of a flow. Complete flow is;
-Park brake ON
-Apu gen on BUS
-Engine start levers CUTOFF
-Seatbelts OFF
-Anticoll OFF
etc.
 
Last edited:
Dat was zo bij de 747 (classic). Nu, al sinds het boppen, maar ook daarvoor op de 76 en 73, een do (flow) and read. Met op de checklist alleen nog maar de killer items.
bv: before t/o checklist: - flaps ............
Een item dus slechts.
Taxy-in checklist bestaat niet meer, alles via een memory procedure.

Waarom duurt het dan zo lang voordat de seatbelt sign uit gaat? Just curious.
 
?:biertje:
Seatbelts off komt na seatbelts off of is dit gewoon je gehele flow waar seatbelts off erin zit ipv erna?



Note to self: don't post after a long day ejoying my holiday. :biertje:
Voor het gemak de hele flow ook gepost zonder het verders terug te lezen.
Morgen bij het ontbijt nog eens goed naar kijken wat ik nu eigenlijk heb neergezet. Lol.

Voor nu...:biertje:...terug naar de orde van de avond...
 
A380 is flow en read.

Alle chechlisten zijn echter electronisch, en de kist sensed zelf dat bepaalde items al gedaan zijn, de dingen die nog verbaal geconfirmeerd worden ticken we vervolgens met een druk op een knop op het ecp af.

Omdat veel items door de kist zelf gesensed worden en je dus alleen een groene regel ziet die je niet meer hoeft te lezen zijn, op de before start checklist na, de meeste checklisten vrij kort.
 
Bij ons duurt het ook even voor het Seatbelts sign uit gaat, omdat dit pas gebeurt als de motoren uitgezet zijn.
De motoren gaan pas uit als de GPU is aangesloten, en helaas is onze afhandelaar daar niet altijd even snel mee.
APU starten tijdens taxi is ook een oplossing, maar in het kader van groen vliegen en brandstof besparen doen we dat dus niet :)
 
Bij ons duurt het ook even voor het Seatbelts sign uit gaat, omdat dit pas gebeurt als de motoren uitgezet zijn.
De motoren gaan pas uit als de GPU is aangesloten, en helaas is onze afhandelaar daar niet altijd even snel mee.
APU starten tijdens taxi is ook een oplossing, maar in het kader van groen vliegen en brandstof besparen doen we dat dus niet :)

Dus het opstarten van de APU kost meer brandstof dan het overbodig laten draaien van de motoren voordat de GPU is aangesloten?
 
Het gaat ook om de Cycle, 1x opstarten beslaat een gehele cycle, ongeacht hoelang de APU blijft draaien. Meestal is dit maar voor 3 min aangezien de strenge restricties op o.a. Schiphol aangeven dat de APU zo snel mogelijk weer uit moet.
Dt verkort dus de levensduur van de APU, moet sneller onderhoud hebben etc. Indirect kost dat dus meer dan 2 min 1 motor laten draaien. Die andere kan uiteraard al uit, of is uitgezet tijdens het Single Engine binnen taxiën.
 
Als ze op Schiphol nou eens een keer net zo snel worden als elders op de wereld, hoeven we ook niet zo lang te wachten voordat de motoren uit staan.

B767 we laten vaak maar 1 motor draaien (SETI) dus die extra peut valt wel mee.
 
Back
Top