Vooropleiding; niet technisch

Beau

New member
Beste forumleden,

In een eerdere thread las ik dat iemand die selectie wilde doen bij de KLM Flight Academy, werd geadviseerd om na het behalen van zijn HBO Logistiek nog de opleiding Airline Pilot & Management te volgen.

Is het echt noodzakelijk om een technische vooropleiding te hebben voordat je de selectie bij KLM FA doorloopt? Zelf heb ik geen technische vervolgopleiding gehad; momenteel zit in bijna in de eindfase van mijn dubbele masters Strafrecht en Internationaal Belastingrecht. Op de Havo heb ik wel wiskunde B en natuurkunde in mijn vakkenpakket gehad.

Na het behalen van mijn Havo-diploma in 2020 heb ik er bewust voor gekozen me nog niet aan te melden voor de selectieprocedure. Dit vanwege de nieuwe en onzekere situatie rondom het coronavirus, en omdat ik destijds nog te jong was (16 jaar om precies te zijn). Hierdoor heb ik eerst besloten een studie af te ronden waar ik (tijdelijk) iets mee kan doen als de luchtvaart niet snel herstelt. Mocht ik onverhoopt nooit meer in de luchtvaart kunnen werken, dan heb ik een stabiel Plan B en kan ik altijd nog de fiscale/juridische richting op gaan.

Ik hoor verschillende verhalen en ik ben niet zeker wat waar is en wat niet. Bij voorbaat dank voor jullie reacties :)
 
Hi Beau,

Leuk dat je selectie wilt gaan doen bij de KFA.

Nee, het is geen verplichting om een technische vooropleiding te hebben gedaan. Stel dat je een technische opleiding deed, die niks met de luchtvaart te maken had, was je even ver van huis als met een studie rechten.
Wel hoop ik dat je voldoet aan de eisen om te beginnen met de selectie. (Natuurkunde op VWO niveau). Zo te horen heb je dat (nog) niet. Dat moet je dus wel hebben voordat je de selectie afrond..

Keerzijde: je passie voor de luchtvaart wordt wel benadrukt met een studie HBO Aviation of AP&M, maar het gaat er niet voor zorgen dat je wordt aangenomen of wordt afgewezen. Er worden meer selectie kandidaten met zo'n vooropleiding afgewezen dan aangenomen... Je moet geschikt zijn.

Wel kan je zo'n vraag verwachten bij de COVA en misschien ook al zelfs bij de psycholoog (fase 3). "Waarom ben je niet Aviation gaan studeren? Je studiekeuze staat ver weg van de luchtvaart." Wat je moet benadrukken, waarom je de selectie doet, is omdat je wilt VLIEGEN (vliegtuig besturen dus, niet de service van de cabine crew).

Het gaat er echt om of jij geschikt bent (intellectueel, vliegaanleg en je persoonlijkheid) en je motivatie. Je motivatie is het vliegen. Interesse in de luchtvaart is nog geen interesse in de cockpit. Je wilt geen grondwerk doen of wel? ;)
 
Beste forumleden,

In een eerdere thread las ik dat iemand die selectie wilde doen bij de KLM Flight Academy, werd geadviseerd om na het behalen van zijn HBO Logistiek nog de opleiding Airline Pilot & Management te volgen.

Is het echt noodzakelijk om een technische vooropleiding te hebben voordat je de selectie bij KLM FA doorloopt? Zelf heb ik geen technische vervolgopleiding gehad; momenteel zit in bijna in de eindfase van mijn dubbele masters Strafrecht en Internationaal Belastingrecht. Op de Havo heb ik wel wiskunde B en natuurkunde in mijn vakkenpakket gehad.

Na het behalen van mijn Havo-diploma in 2020 heb ik er bewust voor gekozen me nog niet aan te melden voor de selectieprocedure. Dit vanwege de nieuwe en onzekere situatie rondom het coronavirus, en omdat ik destijds nog te jong was (16 jaar om precies te zijn). Hierdoor heb ik eerst besloten een studie af te ronden waar ik (tijdelijk) iets mee kan doen als de luchtvaart niet snel herstelt. Mocht ik onverhoopt nooit meer in de luchtvaart kunnen werken, dan heb ik een stabiel Plan B en kan ik altijd nog de fiscale/juridische richting op gaan.

Ik hoor verschillende verhalen en ik ben niet zeker wat waar is en wat niet. Bij voorbaat dank voor jullie reacties :)

Dat zal ik zijn, hi. Die tip is gegeven omdat ik nog niet aan de eisen voldoe om selectie te doen bij de KLMFA.

Uiteindelijk ben ik niet naar de AP&M opleiding gegaan en ben ik nu bezig via het VAVO alles te halen wat ik nodig heb voor de selectie. Als je alles op HAVO niveau hebt gehad eisen zij wel dat er een aanvullende cursus wordt gehaald wat betreft natuurkunde, met wiskunde B in het vakkenpakket zit je al op norm.

Buiten de eisen aan de selectie is het geen wat ik hoor en wat Frees al zegt dat motivatie op #1 staat. KLM wilt zien dat jij gemotiveerd bent om de opleiding te doen, af te maken, en erna vlieger bij hun te blijven.
 
Ik denk dus dat het helemaal niet je kansen vergroot door alleen luchtvaart gerelateerde vooropleidingen te doen.
Er is mij ooit eens verteld dat de KLM piloten vakbond zo sterk is omdat er zoveel afgestudeerde juristen vliegen.
Even een brute generalisatie:
Het verhaal dat je vanaf je zesde al piloot wilde worden en alles in je leven is luchtvaart, luchtvaart, luchtvaart kan misschien wel waar zijn maar kan ook vrij wanhopig overkomen.
Weet je zeker dat als je geen piloot kan worden zelfs na een opleiding door bv verlies van Medical dat je daar door je opleidingskeuze en je baan iedere dag aan herinnerd wordt ?
Stof tot nadenken.
 
Ik denk dus dat het helemaal niet je kansen vergroot door alleen luchtvaart gerelateerde vooropleidingen te doen.
Er is mij ooit eens verteld dat de KLM piloten vakbond zo sterk is omdat er zoveel afgestudeerde juristen vliegen.
Even een brute generalisatie:
Het verhaal dat je vanaf je zesde al piloot wilde worden en alles in je leven is luchtvaart, luchtvaart, luchtvaart kan misschien wel waar zijn maar kan ook vrij wanhopig overkomen.
Weet je zeker dat als je geen piloot kan worden zelfs na een opleiding door bv verlies van Medical dat je daar door je opleidingskeuze en je baan iedere dag aan herinnerd wordt ?
Stof tot nadenken.
Bedankt voor je antwoord! Het laatste heeft mij ook zeker aan het nadenken gezet. Zou zomaar terug kunnen komen tijdens cova :)
 
Dat zal ik zijn, hi. Die tip is gegeven omdat ik nog niet aan de eisen voldoe om selectie te doen bij de KLMFA.

Uiteindelijk ben ik niet naar de AP&M opleiding gegaan en ben ik nu bezig via het VAVO alles te halen wat ik nodig heb voor de selectie. Als je alles op HAVO niveau hebt gehad eisen zij wel dat er een aanvullende cursus wordt gehaald wat betreft natuurkunde, met wiskunde B in het vakkenpakket zit je al op norm.

Buiten de eisen aan de selectie is het geen wat ik hoor en wat Frees al zegt dat motivatie op #1 staat. KLM wilt zien dat jij gemotiveerd bent om de opleiding te doen, af te maken, en erna vlieger bij hun te blijven.
Ah bedankt! Wanneer ga je selectie doen?
 
Back
Top