Voormalige psychologische klachten.

Maxwell

New member
Ik wil graag soliciteren voor de functie vlieger. Maar ik heb een paar jaar depressie gehad. En zelfs anti-depressiva geslikt. Die slik ik nu al meer dan een jaar niet. En voor de rest gaat het heel goed. Ik functioneer weer goed op de hogeschool, ik kan me weer goed concentreren en mijn stemming zijn al een tijdje goed.

Maar betekent het feit dat ik toch wel een lange tijd aan depressie heb geleden dat ik al geen kans maak om door de psychologische keuring te komen. Want voor zover ik weet worden mensen om veel minder, psychologisch afgekeurd.
Of gaat het vooral om hoe je, je nu gedraagt, op wereld kijkt, en problemen omgaat.

Ik heb gekeken in de kennisbak en gezocht maar geen duidelijk antwoord kunnen vinden.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
 
Mijn ervaring is al 20 jaar oud, maar ik denk dat het niet uitgesloten is. Ik kreeg toen op de eerste dag een heel stel psychodiagnostische tests, die eigenlijk meer voor klinische diagnose zijn bestemd dan voor sollicitaties. Vragen als "word je verdrietig als je een dood vogeltje ziet?", "hou je van je moeder?" en zo. Weet niet of de KLu de jaren 60 wat dat betreft ondertussen verlaten heeft. Daar werd dus alleen geprobeerd een momentopname van je psyche te maken. Daarna nog een gesprekje met een psycholoog die probeerde de laatste vraagtekens in te vullen en je ook een beetje uit te dagen.

Waar ze het zeker willen weten is bij het medical. Toendertijds betekende twijfel bij het medical dat je diepgaander onderzoek op dat punt krijgt. Dus zou het best kunnen dat je dan bij een psychiater op gesprek mag, die dan beoordeelt of je nu de nodige stabiliteit hebt om een goede prognose te hebben.

Ik denk dat de psychische belasting in de KLu opleiding enorm is, dus als je twijfel hebt, dan doe je jezelf geen plezier met die opleiding. Je wilt niet alleen zo'n cool apparaat met kanonnen vliegen, maar ook een tevreden en gezond leven voeren. Als je op je werk steeds meer moet opbrengen dan dat je aankan, dan zul je ook aan het F16 vliegen geen plezier beleven. Dus ga het niet verzwijgen, dit soort dingen moet je niet gaan zitten "pushen".
 
Hey Maxwell,

Ik wil niet je droom verpesten, maar als je antidepressiva hebt geslikt is de kans dat je vlieger kunt worden bij de luchtmacht gewoon nul. Je moet stabiel zijn - en zijn geweest - dus probeer het vooral, maar kijk er niet vreemd van op dat je het niet zult halen...
 
Voor de medische keuring klasse 1, mocht je ook overwegen te studeren voor verkeersvlieger, zijn vroegere psychische klachten en gebruik van medicijnen geen probleem, mits vast staat dat je nu al enige tijd geen klachten meer ondervindt en geen medicijnen meer nodig hebt. Keuringsinstanties beschikken doorgaans over een psychiater die dit beoordeelt.
 
**** Disclamer, ik ben geen psychiater of psycholoog ****
Het lijkt mij dat voornamelijk naar de oorzaak van de depressie gekeken zal worden.
Vond deze periode plaats na het overlijden van een van de ouders of een broertje of zusje na bv een ongeval?
Zijn er rest symptomen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Depressie_(klinisch)
Houd in de gaten dat de overheid vele malen meer aan je gaat besteden dan je zelf zou moeten betalen bij een civiele opleiding.

In "mijn tijd", inmiddels ook weer 20 jaar geleden waren er 1700+ aanmeldingen voor 25-30 plaatsen als gevechtsvlieger.
Het staat volledig los van het feit of je het wel of niet zou kunnen en of je wel of niet volledig genezen bent; ze hoeven je de kans niet te bieden omdat er teveel aanbod is.
Het klinkt misschien erg cru, maar zie het maar zo; koop je liever een auto die schade heeft gehad maar professioneel gerepareert (je ziet er niets meer van) of voor hetzelfde geld een zelfde auto die nooit schade heeft gehad?
Je weet denk ik het antwoord wel.
 
Hey bedankt voor jullie antwoorden, ik waardeer ze zeer.
Ik wil toch wel proberen te soliciteren tenzij ik echt zeker weet dat ik geen kans maak, en ik zal dit uiteraard niet verzwijgen. Ik neem aan dat het toch naar boven zal komen bij het gesprek met een psychiater en het veiligeheidsonderzoek.

Maar alle relevante meningen en ervaringen zijn welkom. Weet iemand trouwens of ik direct contact kan opnemen met de psychologen of psychiaters van de luchtmacht en deze vraag via email kan stellen.
 
Back
Top