Vlootvervanging KLC

Dus via via gehoord? Ik heb laatst zelf langs zo'n Embrear gestaan en daar gingen aardig wat karren in. Embrear claimt zelf meer bagage kwijt te kunnen dan de CRJ.

Ik ben eens benieuwd wat ze daar in Amstelveen zeggen...
1) Dat zeg ik al, Embraer past niet in de KLC operatie.
2)De reden werd er niet bijverteld maar okki vertelde mij dat de reden de bagage hold zou zijn.

1) Info uit 1e hand!
2) Dit dus via via gehoord
 
Crazyhorese, hoe weet je dat de KLC samen met Air France een grote order gaat plaatsen bij Rekkof? Heb je een bron al vermeld??? Of heb je via iemand dat gerucht gehoord??????
 
Het lijkt me sterk dat de bagage hold te klein is voor KLC na een jaar op de EMB170 heb ik nog nooit problemen gehad met teveel bagage. Maar ja mischien dat de KLC pax wat meer bagage bij hun hebben :wegkwijt:
 
bovendien is cityhopper heel veel feederverkeer voor ICA, en als je ziet wat een enorme hufkoffers die amerikanen bij zich hebben, (ze mogen geloof ik standaard 50 kg mee) kun je je ook wel voorstellen hoeveel bagageruimte er moet zijn.
 
Berven,

ik zeg helemaal niet dat ik iets 'weet' over wat KLM/AF gaat doen. Ik zeg dat ze dit 'misschien' wel zo willen doen. Da's heel wat anders. ;)

@FD, kijk dat zijn de betere Avatars weer. :D

Ch
 
De geruchten gaan richting de Q400

So they say.... en lijkt mij een goeie !

Maar de laatste dagen galmt de term "rekkof" toch ook weer door de wandelgangen..... Er zou een goeie kans zijn om een "ng" model te lanceren.

Crazyhorse schoot eerder in dit topic dus echt niet met losse flodders, er schijnt wat gaande te zijn !

Ben benieuwd !
 
'Goede kans op herstart bouw Fokker-vliegtuigen door Rekkof'

26-02-2007

MANCHESTER - Volgens VLM Airlines-directeur Johan Vanneste is er een goede kans dat de productie van de Fokker 70 en 100 wordt opgestart door Rekkof. Dat meldde hij maandag (26 februari) in Manchester. VLM Airlines en Rekkof zijn beide eigendom van Panta Holdings van de Nederlandse ondernemer Jaap Rosen Jacobson.

VLM vliegt nu nog uitsluitend met Fokker 50-turboprops, maar heeft ook interesse in de nieuwe Fokker-jets. Nog deze week zouden er gesprekken plaatsvinden met een belangrijke investeerder over de toekomst van Rekkof, zo bevestigt het bedrijf aan Luchtvaartnieuws.nl. Verdere details wilde men maandagmiddag niet kwijt.

Zuiniger
Rosen Jacobson is al enkele jaren bezig om de productie van Fokker-vliegtuigen te hervatten, maar tot nu toe is dat niet gelukt. De nieuwe generatie Fokker 70's en 100's worden voorzien van nieuwe motoren en ook winglets aan de vleugeluiteinden. Deze en andere verbeteringen moeten de toestellen zuiniger maken dan de huidige generatie vliegtuigen.

KLM heeft eerder ook verklaard belangstelling te hebben voor de nieuwe generatie Fokker-vliegtuigen. KLM-dochterbedrijf cityhopper beschikt over een grote vloot Fokker-vliegtuigen voor regionale vluchten. De toestellen hebben echter bij de Nederlandse maatschappij hun langste tijd gehad.

Van onze verslaggever


///
 
gevolgd door:


Rekkof maakt TU-studenten warm voor herstart Fokker-productie

03-03-2007

DELFT - Op de thuisbasis van toekomstige luchtvaartingenieurs in spé zijn tientallen TU-studenten bijgepraat over de plannen van Rekkof Aircraft, wellicht vliegtuigbouwer in spé. Bij monde van chief engineer Rudi den Hertog legde Rekkof tot in detail uit waarom een nieuwe generatie Fokker-jets de wereld voor een tweede maal kan veroveren. Interesse voor de lezing was er volop: met zo’n honderd toehoorders waren praktisch alle stoelen in de zaal van de Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek in Delft bezet.

De bijeenkomst, een initiatief van de Vliegtuigbouwkundige Studievereniging VSV ‘Leonardo da Vinci’, stond voornamelijk in het teken van de techniek achter de Fokker 70 en 100 Next Generation. Den Hertog ging kritische vragen uit het publiek over bijvoorbeeld de deadlines van het project en het imago van Rekkof niet uit de weg, maar liet daarover nauwelijks meer los dan de onderneming in de afgelopen jaren al deed. Als het om operationele zaken gaat, werkt Rekkof Aircraft liever ‘onder de radar’, aldus Den Hertog. “Publicaties over concrete ontwikkelingen hebben ons de laatste jaren eerder geschaad dan dat we er baat bij hadden. De concurrentie volgt onze plannen op de voet.”

Die interesse vanuit bijvoorbeeld Brazilië (Embraer) en Canada (Bombardier) is volgens de chief engineer van Rekkof niet meer dan logisch. “Als de nieuwe Fokker 70 en 100 er zijn, krijgt de concurrentie een hele kluif aan ons. Het gaat nog steeds om hele lichte toestellen met een prima design, die in combinatie met nieuwe motoren en nieuwe cockpitinstrumenten de huidige toestellen van dezelfde omvang overtreffen.”

Zuiniger
Motorfabrikant Rolls-Royce is benaderd om de krachtbron van de nieuwe Fokkers te leveren. Het gaat om de motor van het type BR710, die ook bekende zakenjets als de Gulfstream V en de Bombardier Global Express aandrijft. “Door winglets en die nieuwe motoren wordt de nieuwe Fokker 100 dertien procent zuiniger dan het huidige model”, aldus Den Hertog. Passagiers merken het verschil in de cabine onder andere aan de toegenomen schouderruimte en grotere bagagecompartimenten.

Het grote voordeel van Rekkof ten opzichte van de concurrentie is dat de onderneming niet bij nul hoeft te beginnen. Den Hertog: “Het gaat om nieuwe versies van bestaande modellen. Kinderziektes kunnen dus worden voorkomen. Ook hebben we de mogelijkheid om huidige Fokker-gebruikers te vragen naar hun wensen voor een nieuw model.”

Volgens Rekkof is het mogelijk om binnen vier jaar na de officiële lancering de eerste Fokker Next Generation af te leveren. Het bedrijf wil beginnen met de productie van de Fokker 100, op de voet gevolgd door de kleinere Fokker 70.

Launch customer
Rekkof - een anagram afgeleid van Fokker - valt net als VLM Airlines en Denim Air onder Panta Holdings van zakenman Jaap Rosen Jacobson. De onderneming onderzoekt al jaren de mogelijkheid om de productie van Fokker-modellen nieuw leven in te blazen. In 2005 claimde het bedrijf dat de kogel bijna door de kerk was. Tot een daadwerkelijke wederopstanding van het merk ‘Fokker’ kwam het echter niet, volgens Rekkof wegens uitstel van de vlootvernieuwing bij Air France-KLM.

De huidige insteek van Rekkof Aircraft is het aanboren van voldoende kapitaal. Dat kan volgens Den Hertog ook zonder een ‘launch customer’. “Het gaat om een goed plan. En daar zijn we bij Rekkof nu hard mee bezig. Als het geld er is, komen de vliegtuigen er ook. Klanten zijn er genoeg. Dat weet ik zeker.” En richting de studenten in de zaal: “Tegen die tijd heeft Rekkof jullie nodig.”

Door Steven van den Berg


////
 
En waarom niet de Fokker 60 productie voortzetten? Er zijn er maar 4 van gemaakt, maar ze hebben zeker potentie!
 
Het blijft spannend wat het wordt! KLC management zou het ei in de "1e helft 2007" moeten leggen, al is dat nu al "zomer 2007" geworden wat dus neer komt op eind oktober...

Ben benieuwd, de Q400 ook al van gehoord in de wandelgangen, maar ook de Sukhoi, ARJ en Rekkof.... een groot vraagteken dus. :rt:
 
Back
Top