Vlootvernieuwing AF-KLM

Deze 4 zijn ter uitbreiding en zover ik weet loopt er een optie om de M11 te vervangen door de 333 in de toekomst. (en de eerst gegadigde). Ik denk dan ook dat de 333 hetzelfde ingeschaald wordt als de M11.

Voor vervanging van de 74M, het zal me niet verbazen als KLM Boeing zo gek krijgt om de 748 ook in een combi versie te laten certificeren ;)
 
Langzaam aan wordt er steeds meer duidelijk... Zeer waarschijnlijk binnen een maand weten we wat de verdeling gaat worden. Zowel over het type vliegtuig als de verdeling over de maatschappijen.


PARIJS - Air France-KLM is dichtbij een megaorder voor langeafstandsvliegtuigen van zowel Airbus als Boeing. Dat meldt het Franse persbureau AFP op basis van een bron die dicht op het vuur zou zitten. Volgens die bron is er geen twijfel over mogelijk dat een deal voor honderd toestellen eerlijk wordt verdeeld over Airbus en Boeing.

De aankondiging van de order - ter waarde van tientallen miljarden dollars - zou mogelijk volgende maand al plaatsvinden.

Air France-KLM maaakt er geen geheim van sterke interesse te hebben in de A350 XWB en de Boeing 787 Dreamliner, de twee nieuwste vliegtuigtypen van beide vliegtuigbouwers. Tot een bestelling voor één van beide toestellen kwam het tot nu toe niet.

KLM-topman Peter Hartman heeft onlangs nog aangegeven dat de Boeing 787 en de Airbus A350 XWB de beoogde opvolgers zijn van de 747-combivloot waarmee de Nederlandse tak van de onderneming vliegt. Bij Air France en KLM zijn de komende jaren ook onder meer zestien Airbus A340-300's en tien MD-11's aan vervanging toe.

Bron: Luchtvaartnieuws.nl
 
De Meester, sorry dat ik niet vaak op Airwork ben, maar ben nu op andere forum bezig op Scramble. Er gingen wel geruchten gaande dat de KLM Airbussen A380's wil bestellen, maar van echte plannen is er nog geen sprake van. Ik verwacht gewoon dat de KLM samen met Air France gewoon gezamenlijke bestelling plaatsen bij Airbus én Boeing voor tientallen B 787's en A 350's.
 
Ja, het is nog niks bekend. Ze zijn nog aan het onderhandelen, misschien willen ze nog extra A330's en B777W's bij bestellen, anders zou het nog wel erg verassend zijn dat de KLM alsnog de Airbus A380 nog met deze magaorder bestelt. Maar dat verwachten we eigenlijk niet of wel? Wat ik ook las in Arilienrs.net dat de KLM ook stiekem naar Boeing 747-8I kijkt! Die geef ik nog iets meer kans dan de Airbus A80.
 
Wat ik ook las in Arilienrs.net dat de KLM ook stiekem naar Boeing 747-8I kijkt! Die geef ik nog iets meer kans dan de Airbus A80.

Maar dan voornamelijk omdat wellicht de 748 ook als combi toch gevlogen mag worden, een concept dat langzaam verbannen werd de laatste jaren. Dan nog zie ik de A380 op lange termijn (5 a 10 jaar) wel verschijnen, lijkt me zeer sterk dat die er nu al tussen zou zitten.
 
Is de 748 Combi gecertificeerd dan?
Klm is een van de weinige carriers die met 74M's vliegt.
Lijkt mij niet dat boeing enkelt voor de KLM de 748 Combi gaat certificeren?
 
Is de 748 Combi gecertificeerd dan?
Klm is een van de weinige carriers die met 74M's vliegt.
Lijkt mij niet dat boeing enkelt voor de KLM de 748 Combi gaat certificeren?

Ik pik ook maar wat (niet betrouwbare) geruchten op. Als ik er op google zie ik deze airliners thread (al is ie 4 jaar oud) die inderdaad laat zien dat er hoogstwaarschijnlijk geen combi's meer komen: http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/3755236/#menu27 . Dat lezende verwacht ik echter ook geen 748, aangezien de 773 dan veel aantrekkelijker is met net zoveel pax (in klm opgepropte versie) voor minder kosten (2 motoren minder). En een A350 / 787 (afhankelijk van versie) kan net zoveel pax kan vervoeren als een 74M voor veel minder kosten (maar dan zonder vracht, maar die mogelijkheid is er toch niet meer dan).

Dus mijn gok is nu een massa 787's en A350's ter vervanging MD11/74M (die dan naar MP gaan voor vracht) en over een paar jaar wellicht een paar A380's.
 
Ik snap je. Het zal mij allemaal benieuwen
Ik verwacht bij elkaar ongeveer 120 toestellen, waarbij KLM voor de M11 A333's zal bestellen en voor de 74M de 787. Voor de 744 Full nog enkele 733's. De rest is voor AF (vnl airbus).
Alleen die 74 en M11 naar MP, Dat is nog maar afwachten.
"Badhoevendorp" was er nog steeds niet uit/eens op 23-6. (totally off topic)
 
Denk zelf dat we een combinatie-order gaan krijgen binnen de KLM. In de wandelgangen vernomen dat de deal al bijna rond was voor de volgende opzet.

2 ICA divisies bestaande uit een A332/A333/A350 divisie (mogelijkheid om alles op een gecombineerde TQ te doen) en een 772/773/787 divisie (zelfde mogelijkheid als bij de airbus).

Veel lagere kosten vooral op kantoor door maar 2 divisies en ook natuurlijk gigantische besparingen mbt opleidingen.

Hoorde daarna dat dit plan even in de koelkast geparkeerd was aangezien Boeing toch had laten doorschemeren dat ze een opzet hadden voor een 747-8 Combi. Weet niet of hier waarheid inzit, maar als het klopt zou het de reden voor de vertraging kunnen zijn.
 
Een snelle zoekactie via Google laat zien dat vrijwel de enige geruchten die er zijn te vinden over de 747-8 Combi altijd in combinatie (jaja) met KLM/AF te vinden zijn. Voor zover ik weet heeft Boeing nooit door laten schemeren een 747-8 Combi te willen ontwikkelen, of het nu mag of niet (volgens mij gaat de FAA namelijk geen nieuwe Combi's certificeren).

Bij elke speculatie hierover lijkt mij dus vooral hoop de vader van de gedachte. Los daarvan lijkt de passagiers versie van de 747-8 vooralsnog geen succes; er zijn er slechts 35 besteld, waarvan er ook nog eens 8 als BBJ (!) omgebouwd gaan worden.

Ook zijn er tot nu toe ruim twee keer zoveel A380's besteld als 747-800's, waardoor je misschien kunt concluderen dat als de markt gelijk heeft, de A380 het betere vliegtuig voor dit segment lijkt. Ze hebben qua verkopen in ieder duidelijk de overhand.

Wat betreft de AF/KLM order: ik sluit me aan bij Zomerkoning, het wordt een combinatie van 787's en A350's. Beide maatschappijen zullen met beide vliegtuigen gaan vliegen, niet dat de 787's naar KLM gaan en de A350's naar AF.

Als er nog slots zijn op redelijk korte termijn dan komen er nog een paar 777-300's, en misschien nog een paar A380's. Een paar A380's zullen wellicht blauw gespoten worden en op Schiphol gestationeerd worden, maar ze zullen hoogstwaarschijnlijk door AF crews gevlogen gaan worden. Je hebt er namelijk minimaal 10 van nodig om ze efficiënt te kunnen opereren, en dat aantal gaat KLM nooit halen, daarvoor is op bijna geen enkele route de dichtheid hoog genoeg.

We zullen zien!
 
New York, Toronto, Los Angeles, Houston, Shanghai, Tokyo.

Allemaal bestemmingen waar meer dan 7x per week op wordt gevlogen
 
Londen 63x per week! Klanten willen ook vaak meerdere keren per dag ergens naar toe kunnen. Als ze niet 's ochtends met ons kunnen en met de concurrent wel...
 
Back
Top