Een snelle zoekactie via Google laat zien dat vrijwel de enige geruchten die er zijn te vinden over de 747-8 Combi altijd in combinatie (jaja) met KLM/AF te vinden zijn. Voor zover ik weet heeft Boeing nooit door laten schemeren een 747-8 Combi te willen ontwikkelen, of het nu mag of niet (volgens mij gaat de FAA namelijk geen nieuwe Combi's certificeren).
Bij elke speculatie hierover lijkt mij dus vooral hoop de vader van de gedachte. Los daarvan lijkt de passagiers versie van de 747-8 vooralsnog geen succes; er zijn er slechts 35 besteld, waarvan er ook nog eens 8 als BBJ (!) omgebouwd gaan worden.
Ook zijn er tot nu toe ruim twee keer zoveel A380's besteld als 747-800's, waardoor je misschien kunt concluderen dat als de markt gelijk heeft, de A380 het betere vliegtuig voor dit segment lijkt. Ze hebben qua verkopen in ieder duidelijk de overhand.
Wat betreft de AF/KLM order: ik sluit me aan bij Zomerkoning, het wordt een combinatie van 787's en A350's. Beide maatschappijen zullen met beide vliegtuigen gaan vliegen, niet dat de 787's naar KLM gaan en de A350's naar AF.
Als er nog slots zijn op redelijk korte termijn dan komen er nog een paar 777-300's, en misschien nog een paar A380's. Een paar A380's zullen wellicht blauw gespoten worden en op Schiphol gestationeerd worden, maar ze zullen hoogstwaarschijnlijk door AF crews gevlogen gaan worden. Je hebt er namelijk minimaal 10 van nodig om ze efficiënt te kunnen opereren, en dat aantal gaat KLM nooit halen, daarvoor is op bijna geen enkele route de dichtheid hoog genoeg.
We zullen zien!