Vliegtuigen aan de grond

Dat AF/KLM veel last heeft van de financiële crisis is duidelijk. Gisteren kwam ik een artikel in het doorgaans goed geïnformeerde Financieel Dagblad tegen waarin openlijk wordt gezinspeeld op het "grounden" van vliegtuigen in de AF/KLM groep. Is er hier wellicht iemand die daar meer van af weet? Groeten,

FV

Bron: FD 11-11-2011

Air France-KLM kijkt voor financiering naar Japanse en Chinese banken


Om de aankoop van nieuwe vliegtuigen te financieren, klopt Air France-KLM steeds vaker aan bij banken uit China en Japan, omdat de Franse banken zich door de eurocrisis en nieuwe regelgeving gedwongen zien hun eigen buffers te versterken.

Link naar het volledige artikel
 
Last edited by a moderator:
The Bank of Tokyo-Mitsubishi, zich in april van dit jaar garant voor een kredietlijn van € 1,06 voor de komende vijf jaar

Haha dat is zo'n beetje ook de maximale kredietlijn die banken mij willen verschaffen
 
..... mischien alle MD-11's aan de grond vanaf de zomer .......

wie weet wat er gaat gebeuren:traantjes
 
Ik lees dat het FD denkt dat er vliegtuigen aan de grond blijven staan, niet dat dat een uitspraak van AirfranceKlm is. Wel wordt er expliciet gezegd dat de aanschaf van nieuwe vliegtuigen door gaat.

Beetje raar om vliegtuigen aan de grond te zetten en tegelijkertijd wel nieuwe toestellen te kopen.
Ik geloof hier dan ook niets van.
 
@cpt-x:

De nieuwe vliegtuigen worden pas over een paar jaar afgeleverd. “Aan de grond houden” kan bijvoorbeeld betrekking hebben op de zomerdienstregeling. Of om bijvoorbeeld een bepaald marktsegment af te stoten danwel in te krimpen. Je kunt best bijvoorbeeld 5 full freighters aan de grond houden terwijl je investeert in meer winstgevende passagiersactiviteiten.

Het een sluit het ander niet uit. Kunnen best samen gaan en al helemaal over een tijdshorizon van een aantal jaren.
 
Flexibel omgaan met de lijnen doen we al lang. Is de boeking niet goed, dan een kleinere kist of voor die dag niet door laten gaan. Bestemming is structureel laag geboekt, dan gaat hij naar een partner of we stoppen. Intern wordt (nog) niet gesproken over het aan de grond zetten van vliegtuigen.
Vracht is inderdaad een zorgenkindje, maar is dat ook al langer.
 
In de nabije toekomst worden alle mensen die de FF vliegen KLM vliegers. Dus dat zijn zeker zorgen voor de KLM vlieger.
 
Die nabije toekomst is 2014, een eeuwigheid in luchtvaarttermen. Dus voorlopig liggen de zorgen omtrent het parkeren van vrachtcapaciteit bij de overgebleven rode vliegers. Past overigens perfect in de policy belly's first, combi's second en freighters last.

Met de komst van de veel efficiëntere 333's volgend jaar, zou ik niet raar opkijken als een gedeelte van de MD vloot vervroegd eruit wordt geknikkerd.
 
In de nabije toekomst worden alle mensen die de FF vliegen KLM vliegers. Dus dat zijn zeker zorgen voor de KLM vlieger.
Ik kan hier veel opzeggen, maar is verspilde moeite.

Het waarom van de angst die sommige MP vliegers die op de FF zitten jegens het ringvaartakkoord hebben wordt nu des te meer duidelijk....
 
Het krantenartikel heeft betrekking op de holding AF/KLM. Ik sluit niet uit dat "grounden" in eerste instantie bij AF plaats gaat vinden. De operatie vanuit Parijs is immers veel minder rendabel dan die vanuit Amsterdam. Anderzijds zullen de franse bonden, zo schat ik in, een dergelijke éénzijdige actie niet accepteren.

Omdat het artikel afkomstig is van het FD (en die krant, wat ik ervaren heb) bronnen zeer nauwgezet op betrouwbaarheid en validiteit natrekt alvorens iets te publiceren schat ik in dat het gezegde "waar rook is, is vuur" hier zeker op gaat.

We zullen wel zien wat er van waar is.

Groeten,

FV
 
Last edited:
Die nabije toekomst is 2014, een eeuwigheid in luchtvaarttermen. Dus voorlopig liggen de zorgen omtrent het parkeren van vrachtcapaciteit bij de overgebleven rode vliegers. Past overigens perfect in de policy belly's first, combi's second en freighters last.

Met de komst van de veel efficiëntere 333's volgend jaar, zou ik niet raar opkijken als een gedeelte van de MD vloot vervroegd eruit wordt geknikkerd.

In het RVA is bepaald dat er geen vliegtuigen met horizontale crewrest worden vervangen voor kisten zonder, dus tenzij er alsnog in die 333's een ccr wordt geplaatst kan dat niet...
 
KLM zal geen ICA passage-vlooteenheden met horizontale rustgelegenheid voor
cockpitbemanningsleden inruilen voor toestellen zonder horizontale
rustgelegenheid. De KLM ICA-vloot zal niet meer dan 16 A330’s zonder
horizontale rustgelegenheid bevatten, tenzij in overleg tussen KLM en VNV anders
overeen wordt gekomen.


Aldus het RVA. De eerste 3 333's komen volgend voorjaar. Stel dat er eind volgend jaar 3 MD's worden geparkeerd/uitgefaseerd vanwege de crisis, dan ziet de KL-directie dat vast niet als 'inruilen'.
 
In de nabije toekomst worden alle mensen die de FF vliegen KLM vliegers. Dus dat zijn zeker zorgen voor de KLM vlieger.

Ik kan hier veel opzeggen, maar is verspilde moeite.

Het waarom van de angst die sommige MP vliegers die op de FF zitten jegens het ringvaartakkoord hebben wordt nu des te meer duidelijk....

De MP en KL productie zitten al zo met elkaar verweven dat bij het eventueel stopzetten van de FF productie ook de KL vlieger de pijn zal voelen... Dan zouden de rode vliegers namelijk per direct de passage terug kunnen eisen en 2 of 4 B747F terug geven aan de KLM.
Verder vind ik je reactie naar mij toe een beetje vijandig. Ik heb heel veel sympathie voor de martinair vlieger en de situatie waar ze in zitten. Vanuit transavia hebben wij ook ons best gedaan om naar goede alternatieven te zoeken, totdat er de slikken of stikken deal kwam.
 
Geco

Reactie was totaal niet vijandig bedoeld. Excuus als dat zo overkwam.
Met verspilde moeite bedoel ik de discussie die al tot in den treure is gevoerd in het MP forum.

Menig MP vlieger heeft de angst dat na het Ringvaartakkoord de stekker uit de FF operatie gaat. En dan? Wat jij schetst kwa wat de MP vlieger kan eisen gaat niet op.
Ze zijn dan namelijk reeds in diens van blauw, onderop de sen.ladder.
 
Geco, met het ringvaartakkoord valt er nul komma luft meer te eisen, je hebt volgens mij niet begrepen hoe het in elkaar steekt, ook evt overtolligheid is geregeld...... Laten we in godesnaam hopen dat het zo ver niet komt!
 
Daar sluit ik me volledig bij aan. Daarbij denk ik ook nog steeds dat het hier gaat om de maximering van het aantal FF of om evt. grounden bij AF.
 
Ik hoorde recentelijk dat de MD-11 versneld uitgefaseerd gaat worden. 4 stk. in 2012, 3 stk. in 2013 en 3 stk. in 2014. Oorspronkelijk was het plan volgens mij, correct me if I'm wrong, dat de trio-engines tussen 2014 en 2016 uitgefaseerd zouden gaan worden of de eerstvolgende D-check (whichever comes first).

Iemand die het bovenstaande (nieuwe) schema kan bevestigen/ ontkrachten?
 
Back
Top