Vliegtuig Poolse President gecrasht

Nielsyonieter

New member
VLIEGTUIG POOLSE PRESIDENT CRASHT
Update: zaterdag 10 apr 2010, 09:36

Bij de luchthaven van Smolensk is het vliegtuig van de Poolse president Lech Kaczynski verongelukt. Kaczynski zou in Rusland een herdenking bijwonen van de 17.000 Poolse militairen die in 1941 in Katyn werden vermoord door de geheime dienst van de Sovjet-Unie.

Het vliegtuig stortte neer tijdens de landing. Volgens persbureau Tass zijn er 87 doden. Kaczynski en zijn vrouw zaten in het vliegtuig. Of ook zij omgekomen zijn, is niet bekend.

NOS
 
Damn. Wat voor type vliegtuig was het?
TU-154

2266968428_d2bdda409a.jpg
 
Jammer man. Ik las dat de vliegtuig op een gegeven moment vastraakte tussen de bomen ofzo. Dat het de toppen van de bomen raakte. Niet echt heel realistisch lijkt me? Een vliegtuig kan toch wel rake klappen vangen? 1,5 kilometer van de landingsbaan. Shit happens.

R.I.P.
 
MOSKOU - De Russische president Dmitri Medvedev en premier Vladimir Poetin hebben Polen gecondoleerd met het overlijden van president Lech Kaczynski en vele andere hoge politieke en militaire leiders. Zij hebben de regering in Warschau toegezegd dat zij de vliegramp bij de stad Smolensk in het westen van Rusland "gedetailleerd" zullen laten onderzoeken.
bron: luchtvaartnieuws.nl

Is het normaal dat je vele "hoge politieke en militaire leiders" tesamen in één en hetzelfde vliegtuig laat vliegen? Weet iemand hoe dit in ons land gaat?
 
Jammer man. Ik las dat de vliegtuig op een gegeven moment vastraakte tussen de bomen ofzo. Dat het de toppen van de bomen raakte. Niet echt heel realistisch lijkt me? Een vliegtuig kan toch wel rake klappen vangen? 1,5 kilometer van de landingsbaan. Shit happens.

R.I.P.

Als je 1,5 km van de landingsbaan een boom raakt, dan is die boom niet de oorzaak van de crash...
 
Bij Coca Cola mogen twee senior executives niet samen vliegen, maar hier mag gewoon de hele regering in een vliegtuig stappen?

Schijnt dat ze een paar keer geprobeert hebben te landen voordat ze crashten.

Vandaar dat er bij ons in de GB staat dat na een missed approach alleen een tweede mag maken als je denkt dat een tweede kansrijk zal zijn, een derde approach mag alleen worden gemaakt als het het weer significant is verbeterd.

Ik heb weleens ergens gelezen dat de kans op een crash na de derde approach extreem hoog is...
 
Vandaar dat er bij ons in de GB staat dat na een missed approach alleen een tweede mag maken als je denkt dat een tweede kansrijk zal zijn, een derde approach mag alleen worden gemaakt als het het weer significant is verbeterd.

Ik heb weleens ergens gelezen dat de kans op een crash na de derde approach extreem hoog is...

en wat is de reden daarvan? psychologisch (altijd je eigen grenzen net wat verleggen), of technisch (hoge belasting motoren op korte termijn ) ? of nog iets anders ?

Dat van de hoge regeringsleiders valt nog mee, de regering heeft "slechts" 1 lid verloren. Het is dus zeker niet zo dat de hele regering in 1 vliegtuig zat. (bron: vrt nieuws)
 
Tragisch ongeval.
Van Nike en Kodak zitten ze ook niet in hetzelfde vliegtuig.
President van Rwanda en Burundi zaten in hetzelfde vliegtuig toen ze door een raket weredn neergehaald.
Is wat voor te zeggen om niet samen te reizen.

Digits;
Het heeft geen zin om 3 keer dezelfde approach te proberen.
Kost een hoop brandstof en je moet ook nog naar je alternate.
Enige uitzondering is misschien als je twee keer van de approach bent afgeschopt door ATC vanwege een kist die voorrang kreeg.
 
en wat is de reden daarvan? psychologisch (altijd je eigen grenzen net wat verleggen), of technisch (hoge belasting motoren op korte termijn ) ? of nog iets anders ?
...

Tegen de tijd dat je twee missed approaches hebt gehad, heb je mogelijk al brandstof gebruikt die eigenlijk voor de vlucht naar je alternate en de approach aldaar bedoeld is. De druk die op je beslissing ligt is hoog, en een derde approach (als je daar al voor kiest) MOET dan slagen want anders wordt uitwijk precair, misschien onmogelijk. Andere factoren als extra kosten voor de maatschappij bij uitwijk, mogelijk lange holding (zonder afdoende reserves daarvoor), het papierwerk, angst voor repercussies, enz. maken rationele beslissingen moeilijker. En dan ook nog een approach uitvoeren onder marginale omstandigheden. De kaarten zijn geschud en uitgedeeld, en je hebt geen goede hand. En niemand komt daar graag voor uit.
 
Bij Coca Cola mogen twee senior executives niet samen vliegen, maar hier mag gewoon de hele regering in een vliegtuig stappen?

Bizar ja. Bij alle beursgenoteerde bedrijven waar ik gewerkt heb was er eenzelfde soort policy: niet meer dan 2 execs in dezelfde kist. Maar ook op lager niveau, om operationele problemen te voorkomen: niet meer dan 40% van hetzelfde team/afdeling.

Een regel die overigens gewoon genegeerd wordt voor het EMEA-teambuilding event, dan zitten we met z'n allen in 1 kist :)
 
Tegen de tijd dat je twee missed approaches hebt gehad, heb je mogelijk al brandstof gebruikt die eigenlijk voor de vlucht naar je alternate en de approach aldaar bedoeld is. De druk die op je beslissing ligt is hoog, en een derde approach (als je daar al voor kiest) MOET dan slagen want anders wordt uitwijk precair, misschien onmogelijk. Andere factoren als extra kosten voor de maatschappij bij uitwijk, mogelijk lange holding (zonder afdoende reserves daarvoor), het papierwerk, angst voor repercussies, enz. maken rationele beslissingen moeilijker. En dan ook nog een approach uitvoeren onder marginale omstandigheden. De kaarten zijn geschud en uitgedeeld, en je hebt geen goede hand. En niemand komt daar graag voor uit.

Ik denk dat het een statistisch gegeven is. Niet zozeer dat je na de 2 missed approach al je reserves hebt opgebrand (waar bestaat je minimum brandstof uit, valt je missed approach onder je tripfuel of je alternate fuel etc. (niet beantwoorden svp) en evt druk van het uitwijken.

Ik denk eerder dat na de 2e missed approach je meer fatigued raakt, gefrustreerd bent en inderdaad grenzen gaat verleggen. Meestal hoor je (good airmanship) niet meer dan 2 pogingen te wagen (mits brandstof toestaat) tenzij het weer drastisch veranderd en een 3e poging assured is. Zoniet, wegwezen, Prins, Koning, President of de paus aan boord.

En al helemaal niet om het papierwerk. Dat vind ik wel zo'n domme beredenering, sorry.....
 
Ik ken het advies van max 2 pogingen, maar zoals je zelf al aangeeft is dat afhankelijk van de situatie.....

* Regeringstoestel zal vast niet met een krappe fuel-policy rondvliegen maar eerder ruimer afgetopt worden, dus doorgaans iets langer doorvliegen (speculatie).

* Vliegveld niet goed uitgerust voor LVP, dus je legt je enigszins neer bij het feit dat het een lastigere landing uit je carrière gaat worden, en daarmee ongemerkt veel meer risico's creëert dan je zelf kunt beseffen.

* Tja, dan vlieg je de president, maar dan wil je er toch niet jaren aan herinnerd worden dat JIJ degene was die uitweek en de president z'n afspraak/plechtigheid mistte... Dus per afgebroken landing neemt de druk toe en blijf je de beslissing uitstellen om uit te wijken.

Denk dat deze piloten met iets meer 'druk op de schouders' rondvlogen dan de gemiddelde verkeersvlieger. Maar omdat we allemaal niet in de cockpit zaten is een simpele verklaring niet 1-2-3 voorhanden....
 
Bron: Luchtvaartnieuws

Een Poolse luchtvaartexpert merkte op dat het de Poolse piloot waarschijnlijk aan de nodige vasthoudendheid heeft ontbroken. Hij herinnerde aan een incident in de zomer van 2008. Toen had een piloot een bevel van de president naast zich neergelegd om in Georgië te landen. Omdat hij het te gevaarlijk vond om daar te landen, landde hij in een buurland, waardoor Kaczynski met de auto naar Tbilisi moest. Het staatshoofd verweet de piloot later dat hij weigerde bevelen op te volgen.
 
Meneer de President heeft eerder geprobeerd een piloot voor de krijgsraad te brengen omdat hij uitweek en de hoogste baas van de vliegers was ook aan boord. Ben erg benieuwd wat er op de CVR staat en hoeveel mensen er in de cockpit waren
 
Back
Top