Vlieger worden na MBO

pyromate

New member
aller eerst heb ik wat rond gekeken en diverse posts gelezen.

Vliegen in altijd wel iets geweest wat ik wilde maar door een slecht jaar in de havo ben ik terecht gekomen in de Mavo (oude style). Ik studeer dus nu MBO ICT 4.

Nu wil ik naar de KLS. Maar voor dat ik daar daadwerkelijk heen stap. Wilde ik eerst jullie meningen horen.

Mijn plan is, MBO afronden. zodat ik als ik het niet haal mijn schuld toch nog kan aflossen.
Maar ik zit nu in het 3e jaar van MBO, en ik kan dus wel Natuurkunde1,2 en Wiskunde1,2 halen bij euh de LOI ofzo
zal dit genoeg zijn ?? dus niet ANW enzo

of moet ik een compleet HAVO diploma halen wil ik een kans maken bij de KLS....
En hoe zijn de ervaringen met de schulden, hoor de meest wilde verhalen. Maar .. ja neem aan dat dat niet voor iedereen geldt. Want wat is je start loon, en wat als je de KLS niet haalt

of zal ik het hele idee maar ui me hoofd zetten en de rest van me leven afvragen hoe geweldig leuk vliegen wel niet is.. :) en de KLS (ik denk dat dat de beste oplossing is , dan modulair)


bedankt voor je reply's !!!
 
Last edited:
Voor de KLS heb je een diploma nodig, minimaal HAVO met natuurkunde 1 en wiskunde b1 (niet alleen die vakken) of een HTS diploma.

Je kan dus gaan proberen om via avondschool in 2 jaar of iets dergelijks alsnog je HAVO binnen te halen.
 
Ik zit met dezelfde voorgeschiedenis.
Inmiddels wel mijn MBO afgerond en werkzaam in de ICT op een MBO functie. Van het salaris kan je amper leven, laat staan je schuld aflossen!
 
Als je werkelijk wilt gaan vliegen zijn er vele wegen die naar Rome leiden. Zie de KLS niet als het ultieme, het is mooi als je daar terecht komt. Lukt dat niet, dan zijn er nog genoeg andere vliegscholen.

Laat je niet verleiden door mooie praatjes van de vliegscholen mbt tot urenprogramma's en banen, dit is dus letterlijk gebakken lucht. Ik heb het zelfs zwart op wit gehad, maar toe het zover was, werd de maatschappij overgenomen. Weg ervaringsprogramma.

Als je toch geld wilt investeren in ervaringsuren, koop dan na je vliegopleiding een urenprogramma in Europa op de 737.
Bij voorkeur in Engeland en probeer daar een betaalde job te krijgen. Het salaris is daar 3 maal zo hoog als voor een beginner bij Transavia.

Als je jong bent is dat de uitdaging waard! Als ik het overnieuw moest doen zou ik het in ieder geval zo doen.

Het is naar mijn bescheiden mening de investering met het hoogste rendement in deze tijd.

Als je van avontuur houd is het misschien ook de moeite waard om naar het Midden-Oosten te verkassen en daar de hele opleiding bij Gulfair, Emirates of Qatar Airways te doen. Als je op zo een manier er kan komen, is de kans groot dat je er een goedbetaalde job aan over houd. Bovendien heb je op de koop toe ook nog een schitterend leven daar.

Als je nog jong bent is dat een grote uitdaging. What the heck, je hebt nog een heel leven voor je.

Succes!

GF.
 
bedankt voor je reply's

idee om naar azie te gaan is ook leuk maar ik wil wel in europa blijven, opzich azie en Us vliegen is geen probleem.

liefste in NL wonend

maar dat is voor later..

iedereen heeft denk ik toch erg hooge verwachtingen van de KLS (mede door KLM relaties)

ik weet echt niet wat m'n kansen zijn als ik het zelfstandig ga halen (wat wel goedkoper is)

btw: goed forum dit, nergens zo veel info bij één gezien about fightskool
 
KLS of iets anders, het maakt niet uit. Zie de opleiding maar als een stuk gereedschap om het doel te bereiken.

Het enige wat telt is de betaalde baan in de cockpit na je opleiding. En dan een die genoeg betaald om alles af te kunnen betalen en een fatsoenlijk leven te hebben!

GF.
 
pyromate,

Ik heb ook MBO ICT gedaan, en heb hier nu ook een baan in.
Zie ook het volgende topic, ik heb al eerder deze vraag gesteld: http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?s=&threadid=2069

Ik heb selectie gedaan bij EPST, en tijdens de 2e fase afgevallen vanwege mij gebrekkige kennis van het Engels. Ik zal als ik jou was zeker de selectie daar gaan doen, ik denk zelfs dat de kansen op een baan na de EPST groter zijn dan bij de KLS, maar dat is een heel andere discussie .

Volgende week begin ik in Engeland met een nieuwe baan met een redelijk goed salaris. Dat is in mijn ogen een groot voordeel van een MBO diploma tegenover een HAVO diploma. Je kunt voor je begint met een dure opleiding alvast sparen zodat je niet zo veel hoeft te lenen voor je opleiding.
Bijkomend voordeel is voor mij dan nog dat ik ook mijn Engels kan bijschaven.

In het buitenland kun je je opleiding veel goedkoper doen dan in Nederland. Dus als je een goede baan kan krijgen met een MBO diploma (wat dus niet altijd lukt, mijn huidige baan is ook nuts), kun je na een paar jaar stevig doorwerken een zuinig leven misschien wel je complete vliegopleiding zelf betalen. Dan kun je een veel groter risico nemen met betrekking tot de baankansen na de opleiding.

Bovenstaande is maar EEN voorbeeld hoe je het zou KUNNEN doen. Het is voor mij zeker een optie om het op die manier te doen.
Ik ben in ieder geval niet van plan om een ton weg te brengen naar een of andere dubieuze school in het o zo luchtvaartminnende Nederland. Kijk goed om je heen en ontdek dat je met je geld veel betere dingen kunt doen.
 
ja ik had je verhaal al gelezen :)

was al benieuwd wat er uit was gekomen.
ik denk zelf dat in het buitenland studeren ook wel een optie kan zijn. Maar wat ik me nog afvraag hoelang ben je nou met alles bezig??? :D want zomaar ergens gaan wonen...

en ga jij dan een PPL >> ATPL volgen? of een intergrated bij een andere maatschappij ? (is dat wel mogelijk... ivm moedertaal van 't bedrijf zelf)

En is hoe zit het met de aanleg ? voorbeeld: je kan prachtig vliegen maar goeie resultaten met die "ene" test doen ( bv. dat luister testje van hoge toon lage toon links rechts)
 
Gebrekkig Engels is ook mijn probleem.
Ik volg daarvoor nu Cambridge Engels lessen in de avonduren.
Verder doe ik een deeltijd HBO Informatica opleiding zodat de
backup beter is, mocht het vliegen niet lukken.
De vliegopleiding wil ik modulair gaan doen.

Is misschien ook een mogelijke weg voor jou....
 
You could start with doing a medical to be sure that is not a stopping hurdle.
Keep an eye on PPRuNe. Every year they select a few lucky ones to start an ATPL programm.
An answer on salary is not easy to give these days. Some beginning pilots earn around or less than minimum and it is impossible to pay back the bank. As for KLS I agree with Ghostflyer / kwentje. It still has the name KLM Flight Academy and
therefore are the preferred supplier but the guarantees are gone. And also others have said it before "what are guarantees". Like other business, aviation is changing all the time. Example:
years ago nobody paid for their type rating, now discussions are everywhere if it is OK etc (I'll leave it at that). In people's minds pilots still earn heaps of money and offcourse a lot of pilots earn shit loads, but certainly not all of them....especially not most starting kids.
But you said it yourself: you don't want to be looking up to the sky in a few years thinking WHAT IF... To make a wise decision, be honest and ask yourself: do I still want to go this way
if in the worst case you have to leave Europe (you said you preferred staying in Europe), have huge debts, get frustrated for not getting the dream job after applying for some years or not
making it at all (when motivated a little risk)....if the answer is YES than go for it.
You already made a good start with informing yourself via this board. Keep doing this, collect information from everywhere and make your choices.... Good luck
 
ja ik zit er hard aan te denken. Denk dat een twijfel niet enigzinds ad-normaal is. Wil je vlieger worden. Er komt een hoop bij kijken wat vooral later juist van toepassing is. De schuld zie ik het meeste tegen op. en dat gedoe met het garantiefonds.. moet ik nog even uitzoeken. maar dat ziet er wel puik uit :D

Dat havo halen is zo gedaan. Geef nu al bijles enzo. Dan door de selectie heen komen is gewoon iets waar je eigenlijk niets tegen kan doen. Als je een maal op de KLS zit , jaaa hoe zal het dan gaan.......

hopelijk gaat het goed, anders zijn de selectie fases niet goed :eek: hhaha

owja een huisvesting moet je zelf betalen. Neem aan dat ze op Eelde een campus hebben ?!

ps: ik weet dat het tijd wordt voor een open dag zodat ik deze vragen gewoon kan stellen :D

veder is er nog een manier om je voorte breiden op de KLS zodat je iets al kan. ???
ik bedoel heb nog nooit gevlogen, weet amper termen. Ken wel wat pilooten enzo maar ook die gaan je natuurlijk niet alles leren. Dus een ATPL boek zou wel helpen denk ikzo (lijkt me sowieso wel een tip voor beginnende mensen zodat ze weten wat er verwacht wordt van je)
 
Vraagje, heb je al enig idee hoe je de opleiding gaat financieren?
Ik neem aan dat je niet draagkrachtig genoeg bent om dit zelf te doen.

Iemand zal dus borg voor jou moeten staan vwb je opleidingskosten.

Vwb het garantiefonds, staar je daar niet blind op. Bij iedere opleiding is het verstandig om een LOL (Loss of Licence) verzekering af te sluiten. Deze verzekering vergoed dan de opleidingskosten mocht je door medische redenen de opleiding niet af kunnen maken of na de opleiding de aflossing niet meer kunnen betalen.

De premie is een percentage van het verzekerde bedrag en is bovendien aftrekbaar van de belasting!

Een geluk, de KLS is erkend door het min. van O&W. Maw, je ontvangt dus studiefinanciering!

Een goede voorbereiding is 80% slagingskans. Als je jezelf goed voorbereid, is dat in ieder geval een teken van motivatie.

Op deze site vind je ook genoeg materiaal (boeken e.d.) over sollicitaties, psychologische testen e.d.

Het zijn de perfecte handvatten ter voorbereiding van een selectie. Mij heeft het in ieder geval door de selectie bij een luchtvaartmaatschappij heengeholpen. (Bedankt Diana!)

Wederom succes!

GF.
 
Toch geen studiefinanciering op de KLS? Hmm, hebben ze mij anders altijd wel voorgehouden. Al is dat ook al weer een paar jaartjes geleden.

Er bestaan veel misverstanden op over het garantiefonds. Veel lieden denken dat dat fonds voor jou aflossing zorgt als je na je opleiding toch geen baan kunt krijgen. Helaas is het toch geen luilekkerland hier.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee!

GF.
 
de grote geldbedragen, zijn echt een grote questie om met zo iets te beginnen

na deze week wat veel rond gekeken te hebben en gelezen. Is het allemaal best moeilijk ...
bedoel ben nu 19 maare strx moet ik me toch wel 100% zelf redden en niet strx
met mijn MBO de schuld aflossen die ik heb van de KLS. van ongeveer 1,5 ton

Dus ja over dat Loss of License idee. Ja tegen die tijd zal ik dat beter bekijken.

Ik moet me nu eerst maar eens afvragen ga ik dit allemaal redden of niet :D
eigenlijk denk je van JA tuurlijk je hebt je Havo N&T oook gehaalt.....

maar twijfels twijfels twijfels :D geweldig het leven je weet nooit wat zeker :p
 
Volgens mij zijn alle vliegopleidingen priveopleidingen en krijg je daarom geen studifinanciering. Behalve de KLU, is geen priveopleiding, alleen krijg je daar alsnog geen stufi. Is ook niet nodig denk volgens...

Groeten,
Steven
 
fokkerkoning! said:
studiefinanciering krijg je dus niet op de kls!
Veel scholen nemen het begrip "studiefinanciering" nogal ruim.
Als je een lening afsluit om je studie te financieren is dit natuurlijk ook een "studiefinanciering". Ik heb ze al een paar keer gezien, zinnen als "uitstekende mogelijkheden tot studiefinanciering!".
Maar dit is allemaal in een iets andere vorm dan van het IBG natuurlijk ;)
Bij de NLS krijg je trouwens wel de studiefinanciering en een OV kaart van het IBG.
 
Steven said:
Volgens mij zijn alle vliegopleidingen priveopleidingen en krijg je daarom geen studifinanciering. Behalve de KLU, is geen priveopleiding, alleen krijg je daar alsnog geen stufi. Is ook niet nodig denk volgens...

Groeten,
Steven

Bij de NLS krijg je al 10 jaar een stufi, dus wat dat betreft klopt jouw redenatie niet...
 
Back
Top