Vlieger over 30 jaar

OK, nog even een bijdrage van "no country for old men".

Ditched heeft het juiste scenario geschetsts. U kunt het allemaal ridiculiseren, afdoen als zwartkijkerige prietpraat maar, het geeft wel een duidelijk beeld van wat het beroep van de verkeersvlieger gaat inhouden op termijn.
De topic opener heeft het over een periode van dertig jaar. De voorspelling van Ditched is realiteit tien jaar van nu, zoniet eerder.

Ik zelf ken de discussies en gedachtengang van het hogere management in toonaangevende luchtvaartmaatschappijen in het Midden en Verre Oosten waar de profetie zoals Ditched hier verwoord, hardop wordt uitgesproken.

De grenzen bij A346 en B777 operations worden op dit moment reeds verlegd naar een nivo waar iedereen twee jaar geleden nog niet eens aan durfde te denken.
En dit is nog maar het begin.
De versnelling in de ontwikkeling is niet meer rechtlijnig maar logaritmisch.

Zelf kom ik nog uit de tijd dat we gingen staken als de bwk uit de cockpit zou verdwijnen en, later, God forbit, twin engine de oceaan over gingen. Het noodlot tarten, zo dachten we erover.
Inmiddels praten we al over een eenmans cockpit en hebben al 240 minuten ETOPS.

Ik ben vast en zeker al lang niet meer populair in de eerste twee rubrieken van dit board maar daar lig ik niet wakker van.
Jonge dames en heren, het gaat niet over zonnebrillen, gezellige klasjes en hyves perikelen. Het gaat over de realiteit van de ontwikkeling van het beroep verkeersvlieger. En die ontwikeling, die toekomst, staat in geen enkele verhouding tot wat het beroep heden ten dage inhoud.

Over vijfentwintig jaar? Met wat ik nu weet? Ik ga de pret hier niet bederven maar ergens in het achterhoofd hoor ik dat deuntje van een Nederlands volkslied, "och was ik maar bij moeder thuis gebleven".

En @ Ditched, je verruilt de zee voor de lucht. Verder is er geen verschil.

Cheers
Art

(there will be blood)
 
In vergelijking met 30 jaar geleden hebben we nu natuurlijk ook veel zuiniger engines, en die ontwikkeling zal ook zeer zeker wel door blijven gaan. Combineer dat met steeds grotere vliegtuigen (meer passagiers, minder piloten). En daar heb je de toekomst van de verkeersvlieger.

We hebben hier net afgelopen week in Amerika gezien hoe het gaat met de verkeersvlieger, 4 maatschappijen op de fles.
Het elite van het vliegen zal wel terugkomen, voornamelijk omdat straks niemand meer verkeersvlieger wil worden. Iedereen weet hoeveel dat salaries is achteruit gegaan over de laatste paar jaren. Ik hoop voor het beste, maar ik hoop de meeste piloten hier, en zeker de beginnende piloot, iets hebben om op terug te vallen; rijke vriendin of vrouw of allebeide :rolleyes: Piloot worden om rijk te worden bestaat bijna niet meer, tenzij je voor een East Coast niet nader te noemen ondergronds bedrijfstak als militair contractor te werk wil, en je gelukkig genoeg bent om dat ook te overleven:eek!:
Ik heb gelukkig nog een paar andere dingen die er wel iets leuks bij verdienen en een rijke vrouw :p:
 
Een piloot is al lang niet meer de persoon die een vliegtuig van A naar B bestuurt. Hij is ook een manger aan boord.
 
Hmmm...dertig jaar geleden dachten we dat we tegenwoordig dagelijks naar de maan zouden shuttelen. Wat is daarvan terecht gekomen? Niks. Maar we hebben wel internet, wie heeft Airwork aan zien komen? Niemand.

Het werk van de piloot, het vliegen en het knoppendrukken in ieder geval, is hetzelfde gebleven in die drie decennia! Die 737 die nu rondvliegt, die doet dat nagenoeg hetzelfde als 40 jaar geleden, met een paar kleine modificaties hier en daar. Die airbus, onze hypermoderne airbus...verschilt niet eens zo heel erg veel van de 737. Nothing fundamental has changed. Wie had dat gedacht, dertig jaar geleden?

Ik zeg niet dat er niets zal veranderen.

Twee weken op, een week af gaat denk ik niet gebeuren, een vliegtuig is geen traag schip dat er een week of twee over doet om bestemming te bereiken en het is zeker niet met short haul te rijmen. Maar misschien dat een retourtje San Francisco door dezelfde crew wordt gedaan, mits de kosten van een crewverblijf aan boord aanzienlijk lager zijn dan de hotelkosten. Gezien het gemak waarbij zelfs low cost carriers hun crew in een hotel proppen heb ik hier mijn twijfels over. Maar wie weet.

Maar we zijn gewoon zo slecht in het kijken naar de toekomst. Dat is wat ik kwijt wil. Verandering komt er zeker aan, maar hoe en wanneer? No one knows.
 
Last edited:
"Profetie" is gelijk wel erg hoog gegrepen, maar kennelijk heeft mijn vlaag van verstandsverheldering de plank niet eens heel ver mis geslagen.

Voor de goede orde: het is zeker niet mijn ideaal, maar wel iets waar we volgens mij mee te maken kunnen krijgen. In elk geval wat de longhaul betreft. 49015 je hebt gelijk, ik zie het op short haul ook niet zo snel gebeuren. Maar let op: Als je de nieuwe EU-OPS heel letterlijk neemt staat er niet eens zoveel meer in de weg voor een one-man-cockpit. Ook het nieuwe Part Q laat al genoeg ruimte om een bemanning gelijk weer met het vliegtuig mee terug te sturen op een retour AMS - LAX - AMS. Hoe snel deze veranderingen zullen gaan hangt erg veel af van maatschappelijk draagvlak, en dat is de grootste onzeker factor.

Off topic: Varen is ook niet meer van "vroeger". De werkelijkheid is 12 weken lang containers jakkeren, 6 uur, op 6 uur af wachtlopen, daarbuiten komt nog je overwerk, dus je bent blij als je 4 of 5 uurtjes slaap per dag kan persen. 8 uur in de haven en gelijk weer weg. Het startsalaris voor net afgestudeerde stuurman is ongeveer 1600 a 1700 netto p/m. Je bent 8 a 9 maanden per jaar van huis. Als je wat te zeiken hebt, lig je er zonder "pardon" en "bedankt voor de medewerking" uit, er staan 100 chinezen of philipijnen te trappelen om je plekje in te pikken. Toch vind ik het beroep van zeeman een fantastisch en uitdagend vak, helemaal als je op de wilde vaart zit! Ik zou het gelijk weer over doen. Niks dan respect voor de mannen en vrouwen die hier hun hele (sociale)leven voor opzij zetten!!

Aan boord voerden we precies dezelfde discussie als hier in het Topic "Over een paar jaar zijn ze captain". Jongens en meiden, jullie zijn een VAK aan het leren. Zorg dat je onderste uit de kan haalt! Stel eens een vraag in de les :wegkwijt:!!!! Je betaalt er genoeg voor dus haal er maximaal rendement uit. Je hebt al veel en veel te weinig tijd om je de theorie eigen te maken.

:cool: Ditched

@ 49015, een schip mag dan trager zijn dan een vliegtuig, de werkdruk op schepen is stevig. Je vaart met minimale bemanning, je werkt met minimale middelen en er wordt maximale "productie" van je verwacht. (Vergelijk de 100m sprint en een marathon; van allebij wordt je moe!).

@ Art: Zeevaart en luchtvaart verschillen inderdaad niet veel van elkaar, maar verschillen zijn er wel. Over het algemeen is de waardering voor je werk beter in de luchtvaart. Daarbij is de sfeer binnen de luchtvaart gemoedelijker. Ik had vorig jaar met een oud Concorde captain een discussie over wat nou beter vloog een Cessna 152 of een 172 (hij vondt de 152). Dat zal je in de zeevaart nooooooit tegenkomen, koopvaardij, visserij, natte- aanemers, offshore en pleziervaart zijn strikt gescheiden. Mocht het ooit zover komen dat ik in de toekomst weer terug bij af ben. Ach, ik altijd nog boswachter worden.....
(Geniale film trouwens "No Country For Old Man")!!
 
Last edited:
Hmmm, stil hier ineens...

Ik hoop maar dat ik niemand de stuipen op het lijf heb gejaagd. :eek:

Mijn geblaat over mijn vorige baan op zee is niet bedoeld om op te scheppen, maar om een kijkje in de keuken te geven van een beroep dat erg veel lijkt op dat van verkeersvlieger. Mijn bedoeling hiermee was om een wat breder perspectief te bieden. Er wordt er in de zeevaart net zo hard naar de luchtvaart gekeken, als andersom. Crew Resource Management, SOP's, Safety Management Systemen, het gebruik van Checklists, Security maatregelen zijn al voor een groot deel over genomen. Er wordt nu zelfs gepraat om het maken van laad en los plannen, onderhoud, reisplanning etc. uit handen te nemen van de bemanning, zodat de bemanning alleen nog maar van A naar B hoeft te "sukkelen".

Mijn indruk is dat de verschillen tussen beiden steeds kleiner zullen worden, en in 30 jaar deze beroepen vrijwel helemaal uniform zijn. Wellicht gaan we weer naar een systeem terug dat de opleidingen voor een deel weer bij elkaar in de klas zitten. Piloot, Stuurman, Werktuigkundige en Chauffeur zijn dan afstudeerrichtingen geworden van één opleiding.

.... en misschien zit ik er echt helemaal naast....:)

Groeten
Ditched
 
Ondanks dat dit mijn eerste post is lees ik al ruim een jaar mee op airwork.
Ik krijg er vooral zorgen van. Toch is het onmogelijk dat over 15 jaar al drastische veranderingen zullen plaatsvinden.
Als argument werp ik de mogelijkheid om met virgin air voor een 100.000 euro je even de ruimte in te laten schieten om dat dit sneller is.
Die techniek was er bij mijn weten ook al 30 jaar. en zelfs nu is het niet betaalbaar. Kijk en dat is marktwerking, waarschijnlijk is dit de snelste manier van reizen. maar betaalbaar zal ie verlopig niet worden (het kost o.a nogal veel brandstof om op dergelijke hoogtes te komen). Daar aan toegevoegd is de eigenaar van Virgin air een frivole miljonair die alleen om de eerste met iets te zijn lachend nog eens 100K toelegt op jou ticket.

Daarbij zijn er nog genoeg kisten die niet zijn afgeschreven de komende 20/30 jaar. Ontwikkelingen gaan nu eenmaal niet zo snel als je zou willen. Er zijn maar twee producenten op de markt en die zullen er zo veel mogelijk geld uit willen halen.

Verder verwijs ik naar mijn Avator , een afbeelding ui 1947. vliegtuig is er ook nooit gekomen.

Maargoed alles kan.

Maar Laten we het niet hopen. Maar als het goed is zit mijn hopelijk toekomstige carierre er over 30 jaar alweer op......
 
Last edited:
Het enige dat we hoeven te doen is iets langere boren bouwen! ;) Volgens mij ràken we de 2% aan olieverbruik nog niet eens joh. Het is gewoon "interessant" voor de olie giganten om een zekere 'schaarste' te houden. Dit drijft de prijzen omhoog. De aarde zit VOL met olie, en we boren nog maar enkele kilometers diep. Als de olie echt op dreigt te raken, zullen ze echt wel wat dieper gaan boren. :)
 
Het enige dat we hoeven te doen is iets langere boren bouwen! ;) Volgens mij ràken we de 2% aan olieverbruik nog niet eens joh. Het is gewoon "interessant" voor de olie giganten om een zekere 'schaarste' te houden. Dit drijft de prijzen omhoog. De aarde zit VOL met olie, en we boren nog maar enkele kilometers diep. Als de olie echt op dreigt te raken, zullen ze echt wel wat dieper gaan boren. :)
Heeft weinig, maar wel iets, met olie te maken volgens mij. Veel meer met automatisering. Er zit hier al een grote groep te praten over alle mooie technische ontwikkelingen, maar wat ze niet in de gaten hebben (willens of niet) is dat ze langzaam maar zeker weg worden gesaneerd (zeker bij de airlines). En dan moeten ze ineens terug naar het "steamgauge" vliegen en hebben geen flauw idee hoe ze zelfs een visueel moet vliegen. Probeer maar eens een visueel te vliegen in een "blackout" cockpit van een 737-800, met een engine out. Ik kan je bijna verzekeren dat de oude garde zonder een type in het actuele vliegtuig het veel beter doen dan het grootste gedeelte van de 737 getypte piloten hier. Moet je zelf eens nadenken zonder de FMS die je alles verteld. :confused:
 
Last edited:
Ok,
Jetcap dat is dus uit ervaring maar denk je echt dat piloten dan massaal op straat komen te staan? en hoe realistisch denk je dat er op korte termijn drastische veranderingen plaats zullen vinden?
Ik ben al ruim een jaar actief bezig met de keuze tot lijnvlieger en aangenomen bij de EAA en heb nu komende week nog de selectie bij de NLS. Dit om risico's te berperken en voor een gerenormeerde school te kiezen. Alleen als ik dit allemaal moet geloven ben ik een slechte keuze aan het maken....
 
Heeft weinig, maar wel iets, met olie te maken volgens mij. Veel meer met automatisering.

De FMC van de 737 heeft een memory capaciteit van wat, 800-900 KB?
Mijn mobieltje is geavanceerder.
De ontwikkelingen in automatisering gaan traag.

De meest acute bedrijging nu is de olie, of beter gezegd: piloten zullen worden uitgeknepen tot op het bot met als excuus de dure olie. Terecht of onterecht, dit is de kans waar elk management op zit te wachten.
 
49015 heeft een paar uitstekende punten, waar ik me volledig bij aansluit. Er is sinds het begin van de luchtvaart een hoop veranderd, maar uiteindelijk is het toch allemaal hetzelfde. Een vliegtuig vliegt nog steeds van A naar B, en of een piloot, computer of BWK nou op een knopje drukt, dat maakt niet zo veel uit. De FMC's zijn niet echt on par met de huidige techniek; volgens mij heeft een grafische rekenmachine die ze nu op de middelbare school gebruiken minstens evenveel rekenkracht.

Over 30 jaar zullen we wel veel meer automatisering hebben, langere vluchten, en ook nog véél meer vluchten. Misschien dat we maar 1 iemand hebben tijdens de cruise, maar 2 weken op, 1 week af zie ik niet gebeuren. Tenzij ik in Bin Talal's prive A380 mag slapen. Slapen aan boord kost namelijk ook geld.

Met de olie zal het wel meevallen; zodra de nood echt hoog is, komen er nieuwe technieken. Die tijd hebben we nu nog niet bereikt.

Art, ik merk in de meeste van jouw posts een vervelende/cynische/gefrustreerde/doemdenkende ondertoon. Waardoor komt dat? Heb je het helemaal gehad met vliegen, ben je te lang door gegaan, genaaid door je vorige werkgever? Iets anders?

Ik stel advies van de ouwe rotten op prijs, maar dat doemdenken gebeurd nu ook al 30 jaar, en nog steeds is het allemaal hetzelfde.

Overigens krijg ik in die grafische rekenmachine van me maar geen logaritmische groei, wel iets wat erop lijkt, exponentieel ofzo. :grijns:

gr

Q-Nimbus
 
Het werk van de piloot, het vliegen en het knoppendrukken in ieder geval, is hetzelfde gebleven in die drie decennia! Die 737 die nu rondvliegt, die doet dat nagenoeg hetzelfde als 40 jaar geleden, met een paar kleine modificaties hier en daar. Die airbus, onze hypermoderne airbus...verschilt niet eens zo heel erg veel van de 737. Nothing fundamental has changed. Wie had dat gedacht, dertig jaar geleden?

Ik zeg niet dat er niets zal veranderen.

Ik noem een change om reconnaissance vluchten te vervangen door de UAV wel een fundamental change om even een voorbeeld aan te roepen.

Natuurlijk worden er niet zoveel Fundamental changes doorgevoerd, het is van meerdere factoren afhankelijk en heeft meer tijd nodig.

In de geschiedenis zijn er talloze voorbeelden van fundamentele veranderingen die betrekking hebben op de luchtvaart en het uitoefenen van de beroepen daarvan.

Ik noem enkele voorbeelden:
- Transatlantic
- Jet engines (met name de oorlogen hebben hier een flinke boost aan gegeven)
- Boordwerktuigkundigen

En natuurlijk ook in de toekomst:
- UAV voorbeeld hierboven genoemd
- Brandstof

De FMC van de 737 heeft een memory capaciteit van wat, 800-900 KB?
Mijn mobieltje is geavanceerder.
De ontwikkelingen in automatisering gaan traag.

Het probleem ligt niet zozeer bij de automatisering. De ontwikkelingen in de automatisering gaan niet traag, deze gaan juist erg snel. De ontwikkeling van de management kant uit voor de automatisering gaan traag. Met andere woorden, de snelheid waarmee nieuwe technologieën toegepast worden is beduidend lager dan het tempo waarbij nieuwe technologieën worden geïntroduceerd.

Sprekende over het FMC verhaal heeft de doorvoering van ontwikkelingen en innovaties zeer veel met functionaliteit te maken. De oudbollige gedachtegangen tieren welig bij de management afdeling. Redeneringen als 'als het zijn werk doet is het toch in orde' zul je vaak genoeg vinden. Wat dat betreft zouden ontwikkelingen nog veel harder kunnen gaan, het punt is echter dat alles leidt tot één grote kettingreactie. Ik sluit af, 'Vraag en aanbod'

Verder ben ik het volledig met je eens.

My 2 pence

Gloeten
 
Ik denk dat het niet aan het management alleen ligt. Nieuwe technieken uitproberen ligt zowieso erg gevoelig in de luchtvaartwereld. Als mijn hitech rekenmachine niet meer functioneert vanwege een of andere "bug"dan is dat no big deal, dan koop je een andere. Een vliegtuig komt vrij rap naar beneden indien alles op "zwart"gaat en niks meer functioneert omdat alles via hitech, wireless, of vergelijkbare verbindingen gaat, of omdat alles geautomatiseerd is. De maatschappelijke risico's zijn vele malen groter en de maatschappelijke acceptatie bij luchtvaartongevallen is erg laag.
 
Als argument werp ik de mogelijkheid om met virgin air voor een 100.000 euro je even de ruimte in te laten schieten om dat dit sneller is.
Die techniek was er bij mijn weten ook al 30 jaar. en zelfs nu is het niet betaalbaar.

Virgin Galactic bedoel je, in samenwerking met scaled composits. Die in 2003 dacht ik de eerst commerciele bemande ruimtevlucht maakte en dus geen 30 geleden. Het is ook geen reis met een stemming, het is een ervaring. Je land weer op hetzelfde vliegveld, of eentje in de buurd. Zoals een stonede hippie ooit tegen me zei: "VOgel! De reis is de bestemming weet je wel?". Ik denk echter wel dat het de kant op gaat van de indruk die jij hebt. welcome on airwork btw.

Toevoeging: Scaled composits is het bedrijf dat op gericht is door Burt Rutan en een aardig portfolio aan eigenaardige proof of concept vliegtuigen heeft ontworpen. Ook hebben ze meegewerkt aan het aerodynamisch model van de b2 flying wing. In 2003 maakte ze de eerst commerciele ruimte vlucht met een herbruikbaar vaartuig genaamd "spaceship one", die gelanceerd werd vanaf het vliegende platform "white knight" en zelf weer kan veilig landen zoals een vliegtuig dit doet. Ze hebben een deal met Virgin gemaakt om het bedrijf "Virgin Galactic" op te richten dat op de lange termijn wil uitgroeien tot een transport/logistiek bedrijf, maar zich voorlopig staan de houdt met het verzorgen van toeristische ruimte vluchten waarbij de toeristen enkele minuten gewichteloosheid kunnen ervaren.
 
Last edited:
Technologische vooruitgang en veranderingen in het beroep, hmmmmmm laat me eens denken, gaat allemaal erg meevallen denk ik, er worden heden ten dage nog steeds 777's besteld, die over een jaar of 4 worden afgeleverd, dan nog 20 jaar mee moeten gaan, tegen de tijd dat die dingen uitgefaseerd worden kan ik alweer bijna met pensioen, zo hard zal het dus allemaal niet gaan. grtz FK!
 
Technologische vooruitgang en veranderingen in het beroep, hmmmmmm laat me eens denken, gaat allemaal erg meevallen denk ik, er worden heden ten dage nog steeds 777's besteld, die over een jaar of 4 worden afgeleverd, dan nog 20 jaar mee moeten gaan, tegen de tijd dat die dingen uitgefaseerd worden kan ik alweer bijna met pensioen, zo hard zal het dus allemaal niet gaan. grtz FK!

Haha Fokkerkoning slaat de spijker op z'n kop!
 
Art, ik merk in de meeste van jouw posts een vervelende/cynische/gefrustreerde/doemdenkende ondertoon. Waardoor komt dat?

Je moet ook wel een grenzenloze ras-optimist (m.a.w. sukkel!) zijn om je anno 2008 voor >100€K in de schulden te steken om op je vliegende playstation (Airbus) knopjes te drukken. Kritiek in NL wordt al gauw als "negatief/vervelend/gefrustreerd en doemdenkend" gelabeled als je het niet eens bent met de 'weg-met-ons-ik-betaal-wel-voor-mijn-type-en-verdien-minimum-loon' luchtvaartenthousiasten die zich laten paaien door vliegscholen met kreten als "pensioengolven" en "an office with a view" in een glossy folder met foto's van een eikel in uniform met vier strepen.

Het beroep piloot over 30 jaar: de meeste piloten werken voor een low cost, je mag af en toe eens een knopje indrukken, verder je bek houden en bij problemen in het OM kijken of Ops bellen. Voor een indicatie van je toekomstige pensioen, staff travel, authority, en roosters: zie de gemiddelde NS treinmachinist of connexxxion buschauffeur, waarbij die laatsten waarschijnlijk niet voor hun trein/bus type rating hebben hoeven betalen en geen 2x per jaar in de sim moeten.

De meeste piloten in 2038 zullen uit een arbeidersmileu komen voor wie 3€K/maand veel geld is en men verantwoordelijkheid schuwt. Men doet zonder enige problemen wat de baas wil (do as I say, don't so as I do) zolang men maar "lekker iedere avond in je eigen bedje kan slapen," de campingzender kunt ontvangen, bakkie chips erbij en de volgende dag je 4 sectortjes mag vliegen in je sjieke uniform. Vooral geen nachtstops in enge verre vreemde oorden, lekkere stessen, enige vorm van avontuur (woonachtig binnen een straal van 500nm van NL!) of zelfstandig denken. Dat laatste doet de baas namelijk wel, die daarvoor natuurlijk ook het verschil in jou salaris tussen 2008 en 2038 mee naar huis neemt.
 
Technologische vooruitgang en veranderingen in het beroep, hmmmmmm laat me eens denken, gaat allemaal erg meevallen denk ik, er worden heden ten dage nog steeds 777's besteld, die over een jaar of 4 worden afgeleverd, dan nog 20 jaar mee moeten gaan, tegen de tijd dat die dingen uitgefaseerd worden kan ik alweer bijna met pensioen, zo hard zal het dus allemaal niet gaan. grtz FK!

Goede redenering, zo denk ik er ook over. :)
 
Back
Top