Vliegen vanaf Parijs

Een paar uitspraken in het Haarlems Dagblad. Ik ben benieuwd hoe de fransen hierop reageren. Heeft iemand het hele verhaal (laatste zin)? Wellicht de moeite waard om hier te delen.

KLM piloten werken desnoods vanaf Parijs
Gepubliceerd op 10 september 2009, 09:05
Laatst bijgewerkt op 10 september 2009, 09:13
badhoevedorp -
De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) wil met de KLM en Air France en met de Amerikaanse partner Delta afspraken maken over de werkgelegenheid. Ook de pilotenbonden van Delta en Air France willen dat. ,,We willen samen met de directies van KLM, Air France en Delta afspraken maken over de verdeling van het werk. Hoe we groei en krimp verdelen'', legt voorzitter Evert van Zwol uit.

,,Voor de KLM is het van essentieel belang dat het lijnennet vanaf Schiphol overeind blijft. De KLM heeft het overstapsysteem als het ware uitgevonden en heeft die passagiers nodig om het intercontinentale netwerk overeind te houden. Minder vaak op een dag naar een bestemming vliegen kan in deze tijd nog, maar stopzetten is slecht. Wanneer daardoor werk verschuift naar Parijs, dan gaan KLM piloten vanaf Parijs werken. In het uiterste geval in toestellen van Air France'', geeft hij als voorbeeld van de uiterste consequentie van de werkgelegenheidsafspraken.

Het in elkaar schuiven van Martinair en KLM wordt de komende maanden binnen de vakbond een zwaar onderwerp vanwege de verschillende bloedgroepen. ,,Maar binnen de vracht schuiven KLM en Martinair al steeds meer in elkaar. Dat betekent dat er één vrachtvloot ontstaat waarbij je piloten zo efficiënt mogelijk wil inzetten en er straks wellicht ook gemengde bemanningen komen. Het zal nog wel even duren voor het zover is'', voorziet Van Zwols lange discussies binnen de bond. De passagiersvluchten van Martinair en Transavia zullen volgens zijn inschatting ook de komende jaren onder de bestaande namen doorgaan.

De grootste uitdaging is om de positie van de KLM en daarmee de werkgelegenheid overeind te houden.

het hele verhaal over de jubilerende VNV in de krant van donderdag
 
De KLM heeft het overstapsysteem als het ware uitgevonden

Wat een BS!! Maar dat terzijde.

MP-Cargo vliegt nu al met de MD11 vanuit Parijs naar verschillende bestemmingen in West-Afrika. Eerst deed World dat voor AF, maar op deze manier wordt productie binnen de groep gehouden.

Het zou mij niets verbazen dat voor het einde van dit jaar de laatste 2 ERF's ook van KL naar MP worden geschoven, met daarbij de nodige blauwe vliegers op uitleenbasis. Bij MP zijn er intussen al zoveel mensen weg dat 4 747's bemannen al niet meer gaat.
 
,,Voor de KLM is het van essentieel belang dat het lijnennet vanaf Schiphol overeind blijft. De KLM heeft het overstapsysteem als het ware uitgevonden en heeft die passagiers nodig om het intercontinentale netwerk overeind te houden. Minder vaak op een dag naar een bestemming vliegen kan in deze tijd nog, maar stopzetten is slecht. Wanneer daardoor werk verschuift naar Parijs, dan gaan KLM piloten vanaf Parijs werken. In het uiterste geval in toestellen van Air France'', geeft hij als voorbeeld van de uiterste consequentie van de werkgelegenheidsafspraken.

Dat KLM, Delta en AF afspraken willen maken over de werkgelegenheidspositie en dat de bonden het daar mee eens zijn klopt, maar dit vetgedrukte gedeelte dat is klinklare onzin. De pilotenvakbond zal het daar nooit mee eens worden, omdat dat dus gaat betekenen dat de piloten bij AF minder werkgelegenheid hebben wanneer de piloten bij KLM in toestellen van AF gaan vliegen. Ten tweede moeten piloten bij KLM training gaan hebben in deze toestellen en de operaties die gelden bij AF; dat kost geld, dus dat gaat hem ook niet worden. En ten laatste, ik denk dat de DGAC never nooit akkoord gaat dat de KLM piloten gaat inzetten op vliegtuigen van AF. Punt een is dat de DGAC degene is die de Franse operatie zo aanmoedigt (niet Air France). Punt twee is dat de DGAC veprlicht stelt dat piloten op Frans geregistreerde kisten een Frans JAA brevet hebben.

Ik moedig het overigens wel aan dat er nu afspraken komen omtrent de werkgelegenheid, vooral binnen de groep vind ik dit een goed initiatief!
 
Last edited:
De KLM heeft het overstapsysteem als het ware uitgevonden...
Hahahaha, sure!

Maar ja, aan alleen zo'n overstapsysteem heb je natuurlijk niks, dus daarom hebben ze in Amsterveen ook nog maar effe het vliegen uitgevonden. :D
 
Wat men waarschijnlijk bedoelt en hier niet sterk uit het verhaal naar voren komt is, naar mijn idee, het volgende:
Bij de overname van KLM door AF is er een harde afspraak gemaakt en opgenomen in de overeenkomst tussen Af en KLM, dit heeft betrekking op de evenredigheid van werkgelegenheid bij Af en KLM. Als er bij AF 3% meer vliegers nodig zijn, zal dat bij KLM ook gedaan worden. Het doel hiervan is de werkgelegenheid te waarborgen bij beide partijen.
De vakbonden willen dit opgenomen hebben in de afspraken tussen de bonden en de maatschappijen om te kunnen waarborgen dat AF/KLM zich ook aan deze afspraak houdt.

Dat er op dit moment misschien geen mogelijkheden zijn om KLM vliegers op AF kisten te laten vliegen zal heel goed mogelijk zijn, maar dat wil niet zeggen dat dit zo blijft. Dit was ook ooit het geval met KLC en Air UK en dat is in de loop der jaren veranderd en nu doen we niet anders bij KLC.
Sta er niet van te kijken als dergelijke veranderingen gebeuren.
De kracht van AF/KLM is het feit dat KLM een hele lange geschiedenis heeft waarin innovativiteit een groot goed was en is. Dit geld ook voor AF al is hun bedrijfsvoering altijd vrij conservatief geweest maar ook doeltreffend op haar gebied.
Nieuwe tijden vragen om nieuwe visies en die hoeven niet gebouwd te zijn op oude ideeën.

En even het puntje dat KLM de overstap systematiek zou hebben bedacht. Tja dat is min of meer waar als men kijkt naar de geschiedenis en het feit dat KLM als eerste maatschappij begon met het bouwen van een structureel netwerk vanuit een hub en spoke systeem. Of ze de bedenker zijn...ach Neerlandsch trots blijft een algemeen goed toch?

Ikzelf krijg er geen warm gevoel van als ik me bedenk dat ik vanuit Parijs zou moeten gaan vliegen of gecombineerd met franse kisten of zelfs franse collega's.
Prima dat men blijft kijken naar nieuwe mogelijkheden.
 
Even over dat puntje mbt 3% meer vliegers. Op dit moment wordt er gewoon opgeleid hoor; vooral cadets, en ENAC, maar we hebben ook nog een grote holding pool. Ik zie het alleen niet voor me dat de piloten bij KLM op Franse toestellen gaan vliegen. Zal vast wel in de toekomst (2 a 3 jaar) gebeuren, maar dan moet er veel gaan veranderen, o.a bij de DGAC. Ik zie het in ieder geval niet gebeuren dat er op korte termijn zulke veranderingen komen.

Jocky, puur uit nieuwsgierigheid en niet om je af te vallen, maar waarom krijg je er geen warm gevoel bij om met Franse collega's te vliegen? Ben je bang dat we je bijten ofzo?
 
Ik kan er zelf ook wel voor warmlopen hoor, Parijs heerlijk een echte wereldstad. Dan is Amsterdam toch maar een provinciaal dorp. Voor mij zou het best wel een droom zijn, maar zoals Marco al zei; de meeste dromen zijn bedrog. En ik geloof voor geen millimeter dat de inzet van de onderhandelingen van het VNV in die richting zullen zijn. Maar het feit is dat het overleg over de Noord Atlantische routes niet wil vlotten en daar maak ik me wel erg zorgen over, want een belangrijk deel van de toekomst van KLM vliegers zal daar vanaf hangen.
 
En even het puntje dat KLM de overstap systematiek zou hebben bedacht. Tja dat is min of meer waar als men kijkt naar de geschiedenis en het feit dat KLM als eerste maatschappij begon met het bouwen van een structureel netwerk vanuit een hub en spoke systeem. Of ze de bedenker zijn...ach Neerlandsch trots blijft een algemeen goed toch?

Geloof je dat nou echt, of maak je een grapje?:eek:
 
Dat KLM, Delta en AF afspraken willen maken over de werkgelegenheidspositie en dat de bonden het daar mee eens zijn klopt

Nee het is andersom. De bonden zijn het eens over de verdeling, Delta heeft die afspraken ook vastgelegd, maar AF wil er niks over afpreken met de vliegers, en KLM in opdracht van de fransen ook niet. Punt is dat daarmee de oude afspraken tussen ALPA/VNV/Northwest/KLM van kracht blijven, en dat is niet houdbaar. AF/KLM zal dus wel iets op papier moeten zetten, maar zover is het nog niet. Kennelijk heeft de VNV de publiciteit gezocht om druk op de ketel te zetten?

Edit: ze zijn eruit:

Op 20 mei 2009 is een Joint Venture (JV) gesloten tussen de drie maatschappijen Delta Air Lines, Air France en KLM. Hieruit voortvloeiend hebben KLM en de VNV productieverdelingsafspraken gemaakt, die bestaande JV afspraken met betrekking tot Northwest Airlines in de cao gaan vervangen.

Al sinds november van 2008 zijn KLM en de VNV in gesprek om te komen tot nieuwe afspraken rondom de Trans-Atlantische productieverdeling. Dit was nodig door het opgaan van Northwest Airlines in Delta. Daarnaast was het nodig omdat een Trans-Atlantische Joint Venture agreement tussen bovengenoemde maatschappijen op handen was.

Op 10 september hebben de VNV en KLM uiteindelijk na een lang onderhandelings-traject een overeenkomst gesloten die de werkgelegenheid van de KLM vlieger te midden van het Trans-Atlantische geweld in belangrijke mate en langdurig zal beschermen.
 
@Julien: Nou ik loop er niet warm voor ivm een in mijn ogen groot mentaliteitsverschil in o.a. de bedrijfsvoering. De bedrijfscultuur en -structuur is Frankrijk is dermate verschillend (ook Spanje en Italie) dat er teveel situaties kunnen ontstaan waar deze niet werkbaar zijn (denk je bijvoorbeeld echt dat de nl overheid, piloten zo makkelijk laat staken? Nee, want dat kan ook niet zomaar, in Frankrijk werkt dat zowel wettelijk als bedrijfscultureel anders).
Als je dan een Fransman en een Nederlander bij elkaar zet zal dit voor een groot gedeelte prima werken, maar juist op cruciale momenten wellicht stroever gaan. Misschien dat ik in de toekomst wel warm wordt van die gedachte, maar dan moet er nog veel veranderen in beide bedrijfsculturen. Dus voor alle duidelijkheid, ik heb niets tegen de Franse collega's.

@76-er: op welk deel van mijn opmerking doel je precies:
Als je je vraagtekens hebt over de ontwikkeling van de hub en spoke systeem, dan mag je de annalen erop naslaan om dit uit te zoeken. Ik heb in een grijs verleden international business science gedaan (in de gekste stad van NL) en deze ontwikkeling is behoorlijk uitgelicht omdat behoorlijk veel invloed heeft gehad op veel logistieke uitdagingen op veel gebieden (zelfs ICT).
Als je doelt op Neerlandsch trots of algemeen goed...tja je zult begrijpen dat dit voor ieder zelf uit te maken is. In mijn ogen is die trots nog steeds, alleen met een beetje meer franse slag;)

Mijn mening en dus geen feit: (Hier kan men het dus niet mee eens zijn, dat is geen probleem en daarom hoeft men mij ook niet te proberen overtuigen van mijn ongelijk)
Voor sommigen is die trots minder geworden of verdwenen, maar dat heeft meer te maken denk ik met ervaringen in afwijzing bij aanname, buiten budget reizen, of de nederlandse arrogantie om te denken dat we overal over moeten klagen en vooral iedereen moeten laten weten waar we vooral recht op hebben.
 
Last edited:
Als je dan een Fransman en een Nederlander bij elkaar zet zal dit voor een groot gedeelte prima werken, maar juist op cruciale momenten wellicht stroever gaan.
Wat is het probleem? Ik heb vanaf ORY voor easyJet met genoeg Franse (en Belgische) collega's gevlogen. Ze bijten heus niet hoor, en wie weet, misschien kun je er nog e.e.a. van leren! :eek:
Als je je vraagtekens hebt over de ontwikkeling van de hub en spoke systeem, dan mag je de annalen erop naslaan om dit uit te zoeken.
Zomaar een linkje van Wikipedia. :biertje:
In 1955 Delta Air Lines pioneered the hub and spoke system at its hub in Atlanta, Georgia [1], in an effort to compete with Eastern Air Lines. In the mid-1970s FedEx adopted the hub and spoke model for overnight package delivery, and after the airline industry was deregulated in 1978, Delta's hub and spoke paradigm was annexed by several airlines.
 
Thank you Jack!

Bij mijn weten kwam de KLeM ergens begin jaren '90 op de proppen met het 'revolutionaire' blokkensysteem. 'Bedacht' door Pieter Bouw.

(ok, ok, beetje offtopic...)
 
Dat Delta hiermee is gaan pionieren op hun thuisbasis staat los van het feit dat KLM dit systeem al in de na-oorlogse jaren heeft ontwikkeld. Het zou heel goed kunnen dat Delta dit systeem als eerste functioneel heeft geïmplementeerd in de luchtvaart.

Het hub-and-spoke systeem werkte echter niet naar behoren voor de markt waarin KLM opereerde (te inflexibel) en daarna is KLM verder gaan borduren op dit systeem. KLM kwam er ook snel achter dat het beter was om op diverse plaatsen een dergelijk systeem te hanteren (samenwerken met locale maatschappijen) zodat je over de hele wereld het netwerk efficiënt kon uitbreiden. Daar heeft KLM zich succesvol op gefocust.

en nogmmaals; ik ben niet bang voor de Fransen hoor, maar uit interne communicatie binnen KLM maak ik op dat de bedrijfscultuurverschillen aanwezig zijn en dat AF/KLM nog niet klaar is om deze te laten overvloeien.
Tot die tijd, blijf ik geen voorstander van deze samenwerking.
 
1 senioriteitslijst met verschillende standplaatsen, en klaar.

de uitwerking van die lijst is natuurlijk het moeilijkste voor de vakbonden.
Is mij ook overkomen, van boven aan de lijst in bedrijf A naar onder bij bedrijf B.
je went eraan
 
Senioriteitslijst is sinds een paar jaar voor nieuw aangenomen mensen al in elkaar geweven, maar mocht het ooit zo ver komen zal het voor de mensen die daarvoor in dienst waren wel een slagveld worden.
 
@ Julien

Hoe denk jij als NL'er bij Air France over de eerder genoemde cultuurverschillen?

Beetje late reactie, maar was het topic beetje uit het oog verloren ;)

Wat betreft de cultuurverschillen; die zijn er absoluut! Maar je moet niet vergeten dat Air France een westers bedrijf is, dus vergelijk het bijvoorbeeld als je als Nederlander voor een Duits bedrijf werkt, of een Engels bedrijf werkt. De cultuurverschillen zijn niet al te groot; maar een grote barriere is natuurlijk de taal. Vergeet niet dat wij Nederlanders makkelijker Engels kunnen leren, omdat Engels en Nederlands een Germaanse taal is. Fransen, maar ook Spanjaarde, en Italianen hebben hier veel meer moeilijkheden mee omdat er nauwelijks overeenkomsten in de taal zitten. Vergelijk het maar dat je als Nederlander ook moeilijker Frans of Italiaans leert, omdat er nauwelijks overeenkomsten zijn; dit hebben Fransen dus o.a met het Engels.

De mentaliteit in de cockpit is heel open. Ik kan het niet vergelijken met KLM, alleen met Easyjet, maar dat was ook zo'n 5 jaar geleden. Feit blijft dat men in de cockpit elkaar niet verdeelt in rangorde of wat dan ook; iedereen op gelijke hoogte. Zo gaat het ook onder de PNC's. Ik vind dit altijd wel heel erg relaxt, maar het is ook een goede open werksfeer. Uitzonderigen daargelaten natuurlijk, maar over het algemeen is het gewoon een relaxt bedrijf om voor te werken. Er zijn dingen die verbeterd kunnen worden, maar dat heb je bij elk bedrijf.
 
Back
Top